Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Spaardoel 2022

Het nieuwe jaar staat weer voor de deur. Tijd voor wat nieuwe voornemens en doelen. Waar wil jij voor gaan sparen in 2022?


Madamecannibale

Madamecannibale

27-12-2021 om 20:21 Topicstarter

Afgelopen jaar heb ik heel fanatiek allerlei potjes aangemaakt op mijn spaarrekening en ik had al meerdere potjes vol. Toen ging ik op vakantie en heb ik schaamteloos veel geld uitgegeven en alle potjes geplunderd. Dat kan dit jaar beter.
Een deel van de potjes wil ik nog steeds vullen (zo moet mijn gescheurde zonnescherm nodig vervangen), maar een ander deel vind ik een jaar later eigenlijk niet zo belangrijk meer. Ik wil dit jaar wat bewuster omgaan met geld en minder uitgeven aan thuisbezorgd en onzinnige uitgaves. Daarnaast twijfel ik over het versneld aflossen van een lening en de hypotheek. Het voelt fijn om minder schuld te hebben, aan de andere kant is de rente laag en is wat geld op de bank ook wel fijn.

oh leuke.
Ik ga mijn hypotheek oversluiten en ga een stuk minder betalen (ong 500 euro per maand minder) en ik heb nog een wensenlijstje. Op pinterest hier al een bord voor aangemaakt. Wat ik oa wil aanschaffen/repareren/veranderen is:
* nieuwe achterdeur met ws nieuw kozijn
* stuk buitenmuur moet opnieuw gevoegd worden
* nieuwe dakpannen op het dak
* regentonnen voor de tuin
* nieuwe staande lamp
* nieuwe eethoek met nieuwe lamp erboven
* vensterbanken breder maken en hier nieuwe gordijnen bij. 
* nieuwe tuinset 

Dat was het wel ongeveer. Hoeft dit jaar niet allemaal hoor, maar  wensen voor de komende jaren. Een is belangrijker dan de ander

ScarceKudu74

ScarceKudu74

27-12-2021 om 20:33

Mijn spaardoel is een nieuwe keuken. Verder heb ik niet allerlei aparte spaarpotjes. 

Bewuster met geld omgaan is altijd het plan en het lukt me nooit, daar zou ik nou eindelijk eens echt werk van moeten maken. 

Ik neem het me elk jaar voor maar komt weinig van terecht   We hebben wel weinig om echt veel te kunnen sparen maar iets zou toch wel moeten lukken.. 
Wel gaan we dit jaar investeren in zonnepanelen en (kleine) warmtepomp etc. Dat komt bij de hypotheek op maar we gaan dan toch €50,- per maand minder betalen in totaal. Dus eigenlijk zou ik dat weg moeten zetten 

Mijn man heeft berekend dat we 1000 euro zouden kunnen sparen elke maand. Toch lukt dat nooit. Op mijn wensenlijstje staat een nieuwe badkamer. Maar dat duurt nog ff. 

Madamecannibale

Madamecannibale

27-12-2021 om 21:04 Topicstarter

Netherfield schreef op 27-12-2021 om 20:52:

Mijn man heeft berekend dat we 1000 euro zouden kunnen sparen elke maand. Toch lukt dat nooit. Op mijn wensenlijstje staat een nieuwe badkamer. Maar dat duurt nog ff.

Dat is een leuk bedrag om maandelijks te sparen. Een nieuwe badkamer wil ik ook graag, maar ik ben echt geschrokken van de prijzen, niet normaal hoeveel een redelijk basic badkamer kost tegenwoordig.

Leuk topic. Ik maak niet echt aparte potjes. 
Wij hebben een grote buffer op verschillende spaarrekeningen, die vanwege onze situatie nodig is en daar komen we alleen in uiterste nood aan. Daar is ie voor en hopelijk is dat nooit nodig en dan is het een fijne aanvulling op ons  pensioen. Misschien dat we er wat uit halen voor de studie van de kinderen maar dat ligt aan de omstandigheden tzt. 
Verder hebben we een "lopende" spaarrekening die we elke maand aanvullen met er over is, vakantiegeld etc. Daar betalen we vakanties en grote uitgaven van. 
Voor komend jaar wil ik in ieder geval een kleine verbouwing in de woonkamer en nieuwe raambekleding (in de woonkamer, maar liefst ook een aantal andere kamers). En we hebben nogal veel ramen dus dat is best een uitgave. Verder wil ik graag meer en verder op vakantie als dat er volgend jaar in zit. En een nieuwe badkamer zou ik ook wel willen. Maarja, can't have it all, dus flink doorsparen en keuzes maken. Hypotheek extra aflossen doen we nu even niet omdat we al een flinke overwaarde hebben en flexibiliteit en leuk leven ook belangrijk zijn.

Ons grote spaardoel is een aanbouw + nieuwe vloer + keuken. Ik heb een losse spaarrekening bij andere bank er voor afgesloten en op de kast hangt een visuele spaarkaart. Maar dat doel is 5 jaren plan. 

Madamecannibale

Madamecannibale

27-12-2021 om 21:15 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 27-12-2021 om 21:14:

Ons grote spaardoel is een aanbouw + nieuwe vloer + keuken. Ik heb een losse spaarrekening bij andere bank er voor afgesloten en op de kast hangt een visuele spaarkaart. Maar dat doel is 5 jaren plan.

Uit nieuwsgierigheid maar hoeveel kost zoiets ongeveer? Ik snap dat het ligt aan de keuzes en de grote van het huis.

PriceyRook54

PriceyRook54

27-12-2021 om 21:17

Madamecannibale schreef op 27-12-2021 om 21:04:

[..]

Dat is een leuk bedrag om maandelijks te sparen. Een nieuwe badkamer wil ik ook graag, maar ik ben echt geschrokken van de prijzen, niet normaal hoeveel een redelijk basic badkamer kost tegenwoordig.

Hier MOET er dit jaar echt een nieuwe badkamer komen. De huidige is gewoon goor, letterlijk, ook al is ie schoon. En het is de enige ruimte in huis met een wc, dus het is gewoon een beetje genant.
We zitten op zo’n €6000 op de spaar nu, maar wat je zegt, een badkamer is dúúr! Hopelijk tegen de zomer…

ik heb niet een specifiek spaardoel, maar nu ik in de ziektewet zit vind ik het wel fijn dat ik inmiddels een grote buffer heb, waardoor ik ook met een dalend salaris mijn leven kan blijven leven.
Zolang het nog lukt blijf ik sparen, maar ik schat dat als ik nog 10% daal dat dat lastiger wordt, maar dan dus de buffer

Die is er vooral voor als ik ooit ga verhuizen. Zoals het er nu naar uit op woningnet, wordt dat dan een kleiner dorp. Dus dan zal het ook besteed gaan worden aan iets van een auto of electrische fiets. Momenteel doe ik alles met ov of op mijn rammelbak

Maar dat zal nog wel een jaar of twee duren en tot dan spaar ik lekker doir en gaat er hooguit af als ik weer op vakantie ga 

Ainne schreef op 27-12-2021 om 21:17:

[..]

Hier MOET er dit jaar echt een nieuwe badkamer komen. De huidige is gewoon goor, letterlijk, ook al is ie schoon. En het is de enige ruimte in huis met een wc, dus het is gewoon een beetje genant.
We zitten op zo’n €6000 op de spaar nu, maar wat je zegt, een badkamer is dúúr! Hopelijk tegen de zomer…

ga je dat zelf doen of moet er een timmerman/monteur komen? want als je het laat doen, dan mag je wel gaan plannen, want ze zitten bommetje vol

ons doel is nog steeds verhuizen...daar sparen we voor...verbouwen ed. We hebben nu een ton....maar voelt nog als weinig terwijl het enorm veel is 

Wij hebben 2 jaar geleden de badkamer laten doen en 2 aparte toiletten (geen toilet op de badkamer). Echt niet het duurste van het duurste maar we waren gewoon 23.000 euro kwijt. Het is mooi geworden maar ik vind het nog steeds heel veel geld.

grasspriet1980 schreef op 27-12-2021 om 21:50:

Wij hebben 2 jaar geleden de badkamer laten doen en 2 aparte toiletten (geen toilet op de badkamer). Echt niet het duurste van het duurste maar we waren gewoon 23.000 euro kwijt. Het is mooi geworden maar ik vind het nog steeds heel veel geld.

Pfff, ik denk dat ik mijn ambities maar even bijstel. We denken ook aan een soort update van de badkamer, alles opnieuw voegen en kitten, kranen, douchedeur en wastafel vervangen. Oja en de radiator. Dan zouden alle leidingen, bad, wc, douchebak en tegels blijven. Maar ik ben bang dat het dan alsnog veel geld is en we er niet heel erg blij van worden want niet echt een hele mooie badkamer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.