Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Spaardoel 2022

Het nieuwe jaar staat weer voor de deur. Tijd voor wat nieuwe voornemens en doelen. Waar wil jij voor gaan sparen in 2022?


Bij mij is sparen enkel gelukt met het pay yourself first principe. Tot mijn 36e lukte het niet want er was nooit wat over. Nu boek ik het meteen over als het salaris is gestort en heb ik na 1 jaar en 8 maanden 17 duizend euro gespaard. 

Ok toegegeven, die corona hielp ook mee

Leuk om te lezen allemaal!

Wij hebben de afgelopen 2 jaar het huis aangepakt
Stoppenkast laten vervangen,zonnepanelen geplaatst,pelletkachel geplaatst,kunststof kozijnen boven laten plaatsen met dubbel glas ipv enkel,nieuwe vloeren boven,stucwerk boven laten doen,nieuwe keuken en de achtertuin inclusief zonnescherm gedaan.Op een nieuwe cvketel na zijn we wel klaar.

Doelen voor het nieuwe jaar:
Buffer aanvullen tot streefbedrag
Studierekeningen aanvullen tot streefbedrag
Extra aflossen op de hypotheek
Nieuwe cv ketel

Vandaag de eerste extra aflossing gedaan op de hypotheek dus het begin is er.
Ik twijfel om een beleggingsrekening te openen en daar de loonsverhogingen in te stoppen maar daar moet ik me nog in verdiepen.

Madamecannibale

Madamecannibale

04-01-2022 om 23:11 Topicstarter

Ysenda schreef op 04-01-2022 om 09:48:

[..]

De tip is juist niet sparen wat je overhoudt maar dat bedrag dat hij berekend heeft aan het begin van de periode (maand/week/4 weekse periode) gelijk naar de spaarrekening zetten.

Of juist aan de aan het begin van de maand aan de hand van een budget een vast spaarbedrag en reserveringen bedrag (voor die uitgaven die 1x per jaar komen (gemeentebelasting, contributies voor sport etc) naar de spaar- en reserveringen rekening storten.

Dit vind ik wel een goede tip en dit is ook hoe ik het zelf doe. Ik heb een spaarrekening waar ik nooit aankom, daar gaat al jarenlang direct na het storten van mijn salaris een vast bedrag naartoe. Een paar jaar geleden heb ik de rekening helemaal geleegd voor de aankoop van een huis. Maar nu ben ik hem weer heel langzaam aan het vullen. Meer dan dat vaste bedrag maak ik eigenlijk zelden over naar die rekening, want ik wil er niet van terug hoeven boeken.

Daarnaast heb ik een spaarrekening die ik maandelijks vul en waarvan ik net zo gemakkelijk alles weer terugboek. Ik probeer er een minimum bedrag op te houden. Van die spaarrekening betaal ik onverwachte rekeningen zoals een monteur, medische rekening of een apparaat dat stuk is gegaan. Maar ik gebruik deze rekening ook voor de aanschaf van nieuwe spullen, onderhoud aan het huis of voor vakanties. Voor mij werkt deze manier fijn. Ik heb een rekening waar langzaamaan een buffer opbouwt voor het geval dat ik ooit een grote verbouwing wil bekostigen, wil verhuizen, of bijvoorbeeld voor minder leuke redenen als baanverlies. En een soort lopende rekening waarop ik terug kan vallen als ik aan het einde van mijn geld een stukje maand over heb.

Leuke vraag. Hebben jullie ook een plan hoe jullie je doel willen gaan bereiken? Wat is jullie stok achter de deur? Alle tips zijn welkom.

wij hebben een grote verbouwing te doen en dat gaat minimaal 30000 euro kosten. Ik ben net voor mezelf begonnen en mede daardoor kunnen we even niets bijlenen. We kunnen op dit moment 1250 euro per maand sparen en ons doel is dat we dan eind dit jaar 15000 euro hebben. Daarmee start het eerste deel van onze verbouwing.
Het tweede deel van het geld komt er in fases in (afwerking).
Ik vind het heel spannend. Het is een beetje angst en opwinding tegelijk haha. Om dit bedrag ook echt maandelijks te kunnen sparen moeten we uiteraard keuzes maken en heel bewust en voorzichtig omgaan met wat er binnen komt en uit gaat. deze maand gingen 2 huishoudelijke apparaten kapot en kregen we een dikke rekening om de auto te laten maken dus dat begon goed 😂
Automatische overschrijvingen zijn ingesteld en excel met financieel overzicht houden we al een paar maanden bij. Ik ga nog een papier uitdraaien om ons spaardoel bij te houden en een moodboard maken om ons doel visueel te maken. Hang ik beiden ergens op waar we heel vaak langs lopen. Dit topic is misschien ook nog wel een extra stok achter de deur. Ik wil echt dat het lukt. Het moet lukken.

succes allemaal!

il_570xN.2464671788_3dyn.jpg

Wij sparen maandelijks 150 euro voor de verbouwing en hopen binnen 5 jaar 10.000 gespaard te hebben en willen de rest van de verbouwing financieren middels bouwdepot/verhoging hypotheek. De helft van alle financiele meevallers gaat ook naar deze rekening. We hebben hiervoor losse rekening geopend bij NN. En zo'n soort print hangt hier op de kast. Dit maakt het voor ons visueel dus maandelijks kleur ik 1,5 vakje in. 

Daarnaast sparen we 150 euro op een internetspaarrekening waar we wel regelmatig iets van terugboeken maar doel is dat natuurlijk niet te doen. Als hier ook rond de 10.000 op staat wil ik gaan kijken voor beleggingsmogelijkheden.

Due-scimmie schreef op 31-01-2022 om 11:50:

il_570xN.2464671788_3dyn.jpg

Leuke plaat! 
Ik vind het ook altijd prettiger om echt zichtbaar te hebben hoe ver ik van het doel af ben. 

Joehoe schreef op 31-01-2022 om 09:11:


Automatische overschrijvingen zijn ingesteld en excel met financieel overzicht houden we al een paar maanden bij. Ik ga nog een papier uitdraaien om ons spaardoel bij te houden en een moodboard maken om ons doel visueel te maken. Hang ik beiden ergens op waar we heel vaak langs lopen. Dit topic is misschien ook nog wel een extra stok achter de deur. Ik wil echt dat het lukt. Het moet lukken.

succes allemaal!

Goed bezig, mooi concreet doel ook. Wij hebben 1.5 jaar geleden een grote verbouwing gedaan en dat kost inderdaad altijd een hoop geld. Wel fijn dat niet alles in een keer hoeft. Succes met sparen. 

Ik zet elke maand netjes het te sparen bedrag meteen op de spaarrekening. Maar altijd is er dan weer iets waardoor er weer geld afgehaald moet worden. Dus of mijn man's excelletjes kloppen niet of wij doen iets fout.

Netherfield schreef op 31-01-2022 om 13:19:

Ik zet elke maand netjes het te sparen bedrag meteen op de spaarrekening. Maar altijd is er dan weer iets waardoor er weer geld afgehaald moet worden. Dus of mijn man's excelletjes kloppen niet of wij doen iets fout.

of allebei, ik maak naast de standaard begroting ook aan het begin van de periode een overzicht van wat ik verwacht dat er gaat komen.

Dingen als gemeente belastingen, of verjaardagen en zo. Dan zet ik daar al een budget voor neer.

En belangrijk in je exel is ook een post van ongeveer 10% voor niet te categoriseren uitgaven, denk aan het kadootje voor een kinderfeestje, een bloemetje voor een vriend, het velletje postzegels en zo. 

Ysenda schreef op 31-01-2022 om 13:24:

[..]

of allebei, ik maak naast de standaard begroting ook aan het begin van de periode een overzicht van wat ik verwacht dat er gaat komen.

Dingen als gemeente belastingen, of verjaardagen en zo. Dan zet ik daar al een budget voor neer.

En belangrijk in je exel is ook een post van ongeveer 10% voor niet te categoriseren uitgaven, denk aan het kadootje voor een kinderfeestje, een bloemetje voor een vriend, het velletje postzegels en zo.

Ja zo hebben wij ook gewoon een categorie 'cadeautjes'. Daar valt een kaartje, kraamcadeautje, bloemetje etc. allemaal onder. En de gemeente lasten en andere dingen die we per jaar betalen zitten in een potje op de spaar. Zo hoef ik geen 'gewoon' spaargeld terug te boeken.

Due-scimmie schreef op 31-01-2022 om 11:50:



Daarnaast sparen we 150 euro op een internetspaarrekening waar we wel regelmatig iets van terugboeken maar doel is dat natuurlijk niet te doen. Als hier ook rond de 10.000 op staat wil ik gaan kijken voor beleggingsmogelijkheden.

Waarom wacht je tot er 10.000 euro op staat? Je kunt ook direct starten met een beleggingsfonds (wereldwijd gespreid) waar je elke maand op spaart. Dan werkt het geld direct voor je. Beleggen heeft tijd nodig en op de spaarrekening brengt het niets op. 

In dat geval uiteraard een bedrag als reserve op de spaarrekening houden voor onvoorzien. Je kunt kijken hoe veel je gemiddeld terugboekt in een jaar en dat bedrag erop laten staan. 
Heb je toch meer nodig, dan stop je het beleggen tijdelijk.

Ans-M. schreef op 31-01-2022 om 16:46:

[..]

Waarom wacht je tot er 10.000 euro op staat? Je kunt ook direct starten met een beleggingsfonds (wereldwijd gespreid) waar je elke maand op spaart. Dan werkt het geld direct voor je. Beleggen heeft tijd nodig en op de spaarrekening brengt het niets op.

In dat geval uiteraard een bedrag als reserve op de spaarrekening houden voor onvoorzien. Je kunt kijken hoe veel je gemiddeld terugboekt in een jaar en dat bedrag erop laten staan.
Heb je toch meer nodig, dan stop je het beleggen tijdelijk.

Beleggen is voor de langere termijn Op onze spaarrekening willen we gewoon 10.000 hebben staan voor onverzien/reparaties/kapotte auto/duurdere vakantie oid. Daarna is er ruimte voor beleggen. Als we het beleggen en er komt net een dip hebben we helemaal pech. We hopen dit bedrag binnen 5 jaar te sparen. Dan zijn we beiden midden 30 dus nog tijd genoeg om te beleggen voor later.

Ik beleg momenteel alleen wisselgeld via Peaks. Dat voelen we niet zo op de rekening.

Madamecannibale

Madamecannibale

31-01-2022 om 17:39 Topicstarter

Ans-M. schreef op 31-01-2022 om 16:46:

[..]

Waarom wacht je tot er 10.000 euro op staat? Je kunt ook direct starten met een beleggingsfonds (wereldwijd gespreid) waar je elke maand op spaart. Dan werkt het geld direct voor je. Beleggen heeft tijd nodig en op de spaarrekening brengt het niets op.

In dat geval uiteraard een bedrag als reserve op de spaarrekening houden voor onvoorzien. Je kunt kijken hoe veel je gemiddeld terugboekt in een jaar en dat bedrag erop laten staan.
Heb je toch meer nodig, dan stop je het beleggen tijdelijk.

Maar wat zou jij dan als minimum buffer zien? 10.000 vind ik niet zo veel. Nibud raad in onze situatie al rond de 16.000 aan als minimum bufferen en wij hebben geen kinderen.

We hebben het afgelopen jaar beide een nieuwe auto gekocht, en onze kinderen studeren.  Aankomend jaar sparen we verder, zonder doel.... Ons huis moet tussen nu en 3 jaar geschilderd, en we willen over 7 jaar met het geld dat de levensverzekering uitbetaald een appartement kopen om te verhuren. 
Man En ik hebben zelf niet zoveel nodig, dus dat maakt het makkelijker dan dat je ieder andere wensen en een ander uitgavepatroon hebt.

Madamecannibale schreef op 31-01-2022 om 17:39:

[..]

Maar wat zou jij dan als minimum buffer zien? 10.000 vind ik niet zo veel. Nibud raad in onze situatie al rond de 16.000 aan als minimum bufferen en wij hebben geen kinderen.


De minimum buffer hangt natuurlijk af van ieders persoonlijke situatie. En met die buffer moet je niet gaan beleggen. 
Due-Scimmie schrijft dat ze spaart voor een verbouwing. Daarnaast heeft ze een spaarrekening voor onverwachte zaken. In dat geval zou ik de spaarrekening voor de verbouwing ook als buffer zien, waardoor er meer ruimte is om nu al te beleggen. 

Mijn beleggingen fungeren ook als extra buffer, in geval er extreme ontwikkelingen zijn. Tot nu toe heb ik die niet nodig gehad en levert dit spaargeld tenminste wat op.  

Ik ben het daar niet mee eens. In mijn ogen moet je beleggen voor de lange termijn. Niet beleggen met geld wat je binnen 5 jaar wilt gebruiken. Daarnaast zou ik niet gaan verbouwen als we dan geen enkele buffer meer overhouden. Want als het duurder uitvalt hebben we daar dan nog ruimte voor over of als auto stuk gaat oid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.