Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Spaardoel 2022

Het nieuwe jaar staat weer voor de deur. Tijd voor wat nieuwe voornemens en doelen. Waar wil jij voor gaan sparen in 2022?


Ik heb alles op een rijtje gezet en ik kan zo’n € 250,00 sparen/beleggen per maand. Is wat minder omdat ik nu in een duurder, maar groter appartement woon en meer huur, energie en water betaal.  Vakantiegeld mag op aan het inrichten van mijn dakterras (eettafel, stoelen, loungebankje, bamboeschutting en planten). Hopelijk kan ik nog een redelijk bedrag sparen van mijn 13e maand.


Ik werk met een weekbudget voor boodschappen en leuke dingen en wil maandelijks een no spend week doen, zodat ik nog wat extra kan sparen. 
Mijn spaardoel van 2021 heb ik niet gehaald i.v.m. een verhuizing die eigenlijk (nog) niet op de planning stond.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-12-2021 om 11:35

Geen specifiek doel hier. Ons gezinsinkomen heeft een stevige klap gekregen sinds ik een ziekte-uitkering krijg (scheelt met alle extra's erbij ongeveer 1600 euro/maand), dus ik hoop dat we maandelijks kunnen blijven sparen voor kind, petekinderen en pensioen en daarnaast breakeven draaien.
Mijn voornemen dit jaar is dan ook alles op alles te zetten om weer aan de slag te gaan, zodat we het financieel weer wat breder hebben.

We hebben geen specifiek doel voor 2022. Voornamelijk zoveel mogelijk sparen omdat we een nieuwe bijkeuken met badkamer willen bouwen. Maar dat gaat in 2022 nog niet lukken.

Wij hadden afgelopen jaar wel een spaardoel: verbouwing van de zolderverdieping (inclusief nieuw dakraam plaatsen). Daar hebben we flink voor gespaard en volgende week gaan ze eindelijk beginnen

Ons spaardoel voor 2022 is dus vooral de buffer weer verder (terug) opbouwen. Op termijn willen we graag een nieuwe keuken en vloer beneden, maar waarschijnlijk gaan we dat pas in 2023 of 2024 doen. Idealiter lossen we komend jaar wat extra af op de hypotheek - maar in de praktijk schiet dat er meestal bij in 

In februari komt er een badkamer op zolder dus dat gaat een flinke hap uit de spaarrekening worden. 
Man had het er over dat hij volgend jaar de tuinen wil laten opknappen (voor en achter). Maar daar moet nog wel voor gespaard gaan worden. 

Denk dat het aankomend jaar dus vooral de buffer aanvullen wordt.
Staat nog wel het een en ander op het lijstje aan klussen en wensen. 
Vanaf mei gaat mijn ouderschapsverlof in en ga ik een dag minder werken. Dit is  onbetaald dus dan wordt het sparen ook minder. 

In 2023 zou ik graag een paar weken naar Japan willen. Daar wil ik uiteindelijk 5000 euro voor sparen. Als doel is 3500 voor 2022 wel prima. 

Verder mijn lange termijn buffer aanvullen met 6000 euro.

Kleinere dingen:

Een elektrische fiets
4 seizoenendekbed
Een nieuw bed met beddengoed
Platenspeler met goede boxen
Vakantie buiten Europa indien mogelijk ivm Covid

Dit jaar heb ik voor mijn doen echt heel erg goed gespaard! Ook nog steeds teveel uitgegeven, dus het kan altijd beter. Ik heb iig een minimale buffer (precies wat ik volgens Nibud nodig heb). 

Volgend jaar wil ik mijn studieschuld (6600 euro) gaan aflossen en met een beetje geluk lukt dat ook. Daarnaast wil ik sparen voor een reis en beginnen met 'sparen voor later'. 

Op mijn 29e ben ik daar wellicht wat laat mee, maar sinds dit jaar heb ik echt geleerd om met sparen om te gaan en met die buffer ben ik al zo blij. 

Leuk om alle andere doelen te lezen trouwens  

Tijd zat Vrouw92. 

Ik ben pas begonnen met sparen op mijn 37e. Anderhalf jaar geleden toen het hele corona gebeuren de kop op stak. 

Potje aanleggen van 5000.

verbouw/renovatie pot weer vullen zou fijn zijn als daar weer 40.000 in zit. 
Buffer aanvullen zodat we onze reis kunnen maken als civid wereldwijd tot minder restricties leidt, zal ook zo'n 20.000 vragen. 
Straks eerst maar het maandbudget voor 2022 opstellen. En de extra's inschatten, vakantiegeld, 13e en 14e maand, schenkingen, uitbetaling opties.

Dat is een goede. Ik ga ook weer even alles opnieuw invullen. Veel kosten zijn enorm gestegen

Ik wil eigenlijk mijn buffer aanvullen en een begin maken met het bedrag voor een nieuwe fiets. Die wordt 10 jaar (en is veel gebruikt), dus dat is weleens nodig. O, en 2 keer boxen/versterker (wordt waarschijnlijk wel tweedehands), 1 set voor de woonkamer en 1 set voor bij mijn computer.

Ik had dit jaar een mooi potje maar een nieuwe fiets en schade aan de auto en potje is leeg.
Over een half jaar ben ik vrij van schulden (dag DUO!), muv de hypotheek en ga ik ongeveer 300 per maand sparen.
Bovenaan de wensenlijst staat een nieuwe cv ketel. Hij doet het nog maar is oud en wil niet plots voor verrassingen komen te staan.

Ik ga 2 uur per week meer werken dit jaar en dan kan ik meer sparen! Manlief maakt altijd een excelletje met inkomsten en uitgaven, wat er overblijft kunnen we dan sparen. Om welke reden dan ook sparen we altijd minder dan dat, ik wil toch eens uitzoeken hoe dat komt 

Netherfield schreef op 04-01-2022 om 08:54:

Ik ga 2 uur per week meer werken dit jaar en dan kan ik meer sparen! Manlief maakt altijd een excelletje met inkomsten en uitgaven, wat er overblijft kunnen we dan sparen. Om welke reden dan ook sparen we altijd minder dan dat, ik wil toch eens uitzoeken hoe dat komt

De tip is juist niet sparen wat je overhoudt maar dat bedrag dat hij berekend heeft aan het begin van de periode (maand/week/4 weekse periode) gelijk naar de spaarrekening zetten. 

Of juist aan de aan het begin van de maand aan de hand van een budget een vast spaarbedrag en reserveringen bedrag (voor die uitgaven die 1x per jaar komen (gemeentebelasting, contributies voor sport etc) naar de spaar- en reserveringen rekening storten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.