Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Spaardoel 2022

Het nieuwe jaar staat weer voor de deur. Tijd voor wat nieuwe voornemens en doelen. Waar wil jij voor gaan sparen in 2022?


Geen specifiek spaardoel dit jaar. Persoonlijk moet ik nog een stukje buffer aanvullen, maar ik zit bijna op mijn streefbedrag. Dat heb ik voor de zomer wel gehaald. 
Gezamenlijk hebben we komend jaar geen plannen om iets te gaan doen (Voor het eerst in jaren), behalve het dak vernieuwen. Maar dat geld hebben we al staan. 
We sparen gewoon in ons tempo door en grote kans dat we over een paar maanden bedenken dat we toch nog iets aan het huis gaan doen. 

PriceyRook54

PriceyRook54

27-12-2021 om 22:04

Jemig wat een geld Grasspriet!!
Die van ons is maar klein (2 bij 3 of zo), maar álles moet gebeuren, tegels, nieuwe wastafel, nieuwe wc, nieuwe verwarming, bad eruit en douchecabine erin. Ik hoopte op iets van €7000 maar dat is wellicht een onderschatting dus 

Madamecannibale

Madamecannibale

27-12-2021 om 22:06 Topicstarter

MijnNaamIsHaas73 schreef op 27-12-2021 om 21:53:

[..]

Pfff, ik denk dat ik mijn ambities maar even bijstel. We denken ook aan een soort update van de badkamer, alles opnieuw voegen en kitten, kranen, douchedeur en wastafel vervangen. Oja en de radiator. Dan zouden alle leidingen, bad, wc, douchebak en tegels blijven. Maar ik ben bang dat het dan alsnog veel geld is en we er niet heel erg blij van worden want niet echt een hele mooie badkamer.

Echt letterlijk dit hebben wij gedaan toen we hier gingen wonen een paar jaar geleden. Alles er uit, alleen de tegels en voegen laten zitten. Toen een goedkope douchewand en wastafelmeubel van de bouwmarkt er in. En in de aanbieding nog wel een kwalitatief goede douchekraan+slang+kop en wastafelkraan van Grohe gekocht. Aangekleed met wat Ikea rekjes, lampjes etc. waren we voor 500 euro klaar. En ook al was het toen een goede keuze omdat de badkamer daarvoor niet echt bruikbaar was (loshangende electra, en wie verzint het een douchecabine van 70 bij 70cm en ongeveer 150 hoog), is het echt lelijk geworden. Het kit verwijderen daar hebben we heel veel werk aan gehad en nog een grote ruzie over gehad. En je ziet alle oude gaten nog die de vorige bewoners in de toch al lelijke tegels hebben geboord. Het badkamermeubel van de bouwmarkt en de douchewand vallen mij kwalitatief alles mee en zien er nog als nieuw uit. Maar de lelijke tegels maken dat ik de badkamer alsnog niet om aan te zien vind. Het is ook niet meer goed schoon te houden.

Leuk om al die doelen te lezen!
Wij hebben 2 jaar terug onze badkamer geverfd en opgeknapt. Dat is redelijk goed gegaan, alleen het kitten niet overal even goed helaas. Daar moet dus eigenlijk nog weer wat aan gedaan worden. Ook hadden we de vloer wit geverfd, maar dit was niet zo’n succes. De vloer werd heel glad en de antislipbadmatten die we dr op gelegd hebben om niet te vallen, hielden water vast. Daar kwamen we pas achter toen de vloer al beschadigd was. Dus we gaan daar komend jaar een pvc-vloer in leggen. Daar gaat dus weer wat geld heen komende weken. Even wachten tot de bouwmarkten weer open gaan..

Verder hebben we waarschijnlijk niet echt grote uitgaven. Hopelijk mogen we nog een kinderkamertje inrichten en een nieuwe babyuitzet aanschaffen. 

Ook proberen we weer maximaal af te lossen komend jaar. Dat wordt steeds lastiger door de kosten van de kinderopvang. Ook zijn mijn ouderschapsverloven dit jaar ergens op dus gaat mijn salaris een stuk omlaag. 

Madamecannibale schreef op 27-12-2021 om 21:15:

[..]

Uit nieuwsgierigheid maar hoeveel kost zoiets ongeveer? Ik snap dat het ligt aan de keuzes en de grote van het huis.

We verwachten rond de 60.000 maar ons spaardoel is 10.000 en willen kijken voor bouwdepot voor de rest. 

Verbouwen is razend duur geworden.  Buren hebben kap op de garage gezet...50.000 gulden.  Nu is het €100.000....zelfde verbouwing  alleen is onze offerte iets anders

Siobhan schreef op 27-12-2021 om 22:23:

Verbouwen is razend duur geworden. Buren hebben kap op de garage gezet...50.000 gulden. Nu is het €100.000....zelfde verbouwing alleen is onze offerte iets anders

dat is echt heel duur! Mss toch even geduld hebben en hopen dat de prijzen wat zakken van de materialen. 

Madamecannibale

Madamecannibale

27-12-2021 om 22:41 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 27-12-2021 om 22:23:

[..]

We verwachten rond de 60.000 maar ons spaardoel is 10.000 en willen kijken voor bouwdepot voor de rest.

Dat is best een bedrag. 

Ik weet nog dat mijn ouders zo’n 20 jaar geleden een verdieping op hun huis lieten zetten, dat vond ik toen ook zo’n astronomisch bedrag. Het was toen 20.000 gulden. Maar daar heb je nu geen eens een badkamer voor 😅

Er komen sowieso medische kosten aan op korte termijn. Al het geld wat verder overblijft is mooi meegenomen. Auto vervangen bijvoorbeeld op de lange termijn

Madamecannibale schreef op 27-12-2021 om 22:41:

[..]

Dat is best een bedrag.

Ik weet nog dat mijn ouders zo’n 20 jaar geleden een verdieping op hun huis lieten zetten, dat vond ik toen ook zo’n astronomisch bedrag. Het was toen 20.000 gulden. Maar daar heb je nu geen eens een badkamer voor 😅

Mijn schoonouders 15 jaar geleden al voor 20.000 euro meen ik. Dus onze zal nog wel eens hoger uit kunnen pakken. Maarja we willen dan keuken verplaatsen naar aanbouw dus alle leidingen moeten worden verlegd. Houten vloer eruit en vloerverwarming en houtlook tegels/pvc oid erin. Dus in 1 keer goed en niet of weinig zelf klussen 

Dt jaar echt heel goed gespaard, dat is verslavend hahhaha dus uitgeven is nu wel een dingetje.
 De offerte voor nieuwe ramen rondom de benedenverdieping ligt er al. De ramen zijn lek en zien er zo erg uit,met strepen en vlekken. Dat kan echt niet meer.
Ook de offerte voor zonnepanelen en airco ligt er. t Eerste moet ook opleveren naast de kosten dus ik ben benieuwd.
Verder wwil ik graageen nieuwe vloer. Deze ligt er nu een jaar of 23 en is wel gedateerd met al dat beige.
Komend jaar komt het spaarfonds,waar we 30 jaar ingelegd hebben,vrij dus dat moet ook goed komen.
Een nieuwe auto voor mij staat op het verlanglijstje,dan kan deze oudere auto naar dochter,die dan haar co-schappen ermee kan gaan doen.
Kortom...reden genoeg om goed door te sparen.

Ik heb de afgelopen jaren zo veel laten doen dat er geen grote dingen meer op de planning staan. De achtertuin is helemaal vernieuwd, de badkamer, wc, nieuwe binnendeuren zowel boven als beneden, kunststof voordeur en schuurdeur en de rest van het huis is helemaal geschilderd, pvc laten leggen op de trappen. Ik wil ook wel even rust en geen werklui meer over de vloer. 

Mijn spaardoel is eigenlijk verhuizen, en ik heb al een hele beste spaarpot. Maar verhuizen is momenteel natuurlijk niet zo makkelijk. Ik vind het jammer dat ik nu niet goed weet waarvoor ik spaar, omdat ik niet weet of ik wel ooit kan verhuizen. 

Als het verhuizen echt niet lukt ga ik met het spaargeld eerst hier iets mooiers van maken en dan een chalet kopen om een plekje te hebben waar ik in de weekenden en vakanties heen kan.

Madamecannibale

Madamecannibale

28-12-2021 om 09:32 Topicstarter

watertoren schreef op 28-12-2021 om 08:01:

Ik heb de afgelopen jaren zo veel laten doen dat er geen grote dingen meer op de planning staan. De achtertuin is helemaal vernieuwd, de badkamer, wc, nieuwe binnendeuren zowel boven als beneden, kunststof voordeur en schuurdeur en de rest van het huis is helemaal geschilderd, pvc laten leggen op de trappen. Ik wil ook wel even rust en geen werklui meer over de vloer.

Ja dat kan ik me wel voorstellen. Wij hebben het afgelopen jaar ook al vrij veel laten doen. Nu een energiezuinig gasloos huis met zonnepanelen en airco. Maar dingen als de badkamer, toilet, voortuin, vloeren etc. Zijn allemaal op de lange baan geschoven. Nu alle structurele dingen zijn gedaan wil ik dan ook graag het huis wat mooier maken.

Ainne schreef op 27-12-2021 om 22:04:

Jemig wat een geld Grasspriet!!
Die van ons is maar klein (2 bij 3 of zo), maar álles moet gebeuren, tegels, nieuwe wastafel, nieuwe wc, nieuwe verwarming, bad eruit en douchecabine erin. Ik hoopte op iets van €7000 maar dat is wellicht een onderschatting dus

Ik ben bang van wel ja...we hebben geen bouwmarktmaterialen maar ook echt niet de duurste materialen genomen maar het arbeidsloon was al iets van 12.000 euro. Ze zijn 3 weken bezig geweest met minimaal 2 man, soms met 3 tegelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.