Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Spaardoel 2022

Het nieuwe jaar staat weer voor de deur. Tijd voor wat nieuwe voornemens en doelen. Waar wil jij voor gaan sparen in 2022?


Madamecannibale

Madamecannibale

03-07-2022 om 10:34 Topicstarter

Ondertussen zijn we alweer halverwege het jaar en is het tijd voor een update. Het blijkt maar weer dat het aan het begin van het jaar lastig voorspellen is. Deze inflatie had ik geen rekening mee gehouden. Vooral de gestegen energie en brandstofkosten vind ik best heftig. Maar ook in de supermarkt merk ik dat ik meer kwijt ben. Sparen lukt nog steeds wel gelukkig, ook al gaat het wat minder hard dan voorheen.
Elke maand nadat het salaris is gestort schrijf ik automatisch over naar mijn spaarrekening. Op deze manier is het meer een vaste last in mijn budget. Daarnaast spaar ik op een andere rekening nog los met bijvoorbeeld vakantiegeld of andere meevallers. Daarvan gaan we nu wat verbeteringen doorvoeren aan het huis. Ik heb een lijst gemaakt met dingen die we nog op willen knappen en alles bij elkaar kost dat toch nog wel zo’n 25.000 euro. Gelukkig hoeft niet alles in 1 keer.

Hier hebben we gespaard voor een nieuwe badkamer en toilet boven. En ze gaan komen. Zo blij mee, kunnen eindelijk die lelijke bruine tegels er uit en krijgen we meer ruimte. 

Madamecannibale

Madamecannibale

03-07-2022 om 15:58 Topicstarter

Saga schreef op 03-07-2022 om 15:27:

Hier hebben we gespaard voor een nieuwe badkamer en toilet boven. En ze gaan komen. Zo blij mee, kunnen eindelijk die lelijke bruine tegels er uit en krijgen we meer ruimte.

Leuk! Wil je delen wat voor soort stijl je voor gaat? Wij gaan ook de toiletruimte en badkamer vervangen. De toiletruimte over een week al, de badkamer pas volgend jaar. Maar ik vond het best lastig een afweging te maken tussen neutraal, niet te modegevoelig en wel helemaal onze smaak. Uiteindelijk ben ik blij met het ontwerp van de toiletruimte maar de badkamer zijn we nog niet uit.

Doordat mijn hypotheek enorm naar beneden is gegaan spaar ik nu per maand ong 800 euro. En soms nog wat meer, dan stort ik nog wat extra over. Ik wil dit jaar nog nieuwe dakpannen op mijn woning, dus daar gaat een deel heen. 
Spaarrekening staat nu op ong 18.000 euro. 

Madamecannibale schreef op 03-07-2022 om 15:58:

[..]

Leuk! Wil je delen wat voor soort stijl je voor gaat? Wij gaan ook de toiletruimte en badkamer vervangen. De toiletruimte over een week al, de badkamer pas volgend jaar. Maar ik vond het best lastig een afweging te maken tussen neutraal, niet te modegevoelig en wel helemaal onze smaak. Uiteindelijk ben ik blij met het ontwerp van de toiletruimte maar de badkamer zijn we nog niet uit.

Wij gaan voor vrij neutraal, met witte matte tegels tegen de muur. Inloopdouche, halfvrijstaand bad en badmeubel met grote ronde spiegel erboven met lichtrand zoals onderstaand voorbeeld. Boven het bad en in de douche een nis met houtlook, zie ook onderstaande.


colorker-tangram-decortegel-31.6x100cm-coffee-bruin-mat-sw542069.jpg

 Een beigeachtige vloertegel en één wand met meer bijzondere patchworktegel in beige/grijs, maar met een minder harde/ iets vervaagde tekening dan onderstaande. Wel zo'n soort bad maar dan halfvrijstaand. 


mood-greige-4-002-e1504350506406.jpg


En jullie?

Friezinnetje nieuwe pannen is ook een dure investering he... Ga je iets totaal anders doen qua look, of niet?

Die houtlook is erg mooi Saga!

Hier zijn de spaardoelen behaald dankzij een financiële meevaller. We hebben inmiddels ook een nieuw huis gekocht en ons oude huis verkocht. De komende maanden gaan we ons oriënteren op een dakkapel en badkamer... Kan dat geld meteen weer rollen

Spaardoel is hier dubbel gehaald, zonnepanelen zijn gelegd, airco geïnstalleerd en we hebben zuinig geleefd zodat t spaargeld eigenlijk maar minimaal is aangesproken.
Nu de extra bof dat t spaarfonds waar we al 30 jaar in spaarden is afgelopen. Dat is een extra die we in april te horen kregen en nu is uitgekeerd. 
Voel me rijk

Lieveheersbeest schreef op 04-07-2022 om 09:17:

Friezinnetje nieuwe pannen is ook een dure investering he... Ga je iets totaal anders doen qua look, of niet?


Heb nu hele oude matzwarte liggen en dat worden zwarte met een glansje. Niet heel wat anders, maar past ook niet bij het huis. Dat is al ouder. 

Madamecannibale

Madamecannibale

05-07-2022 om 09:29 Topicstarter

Saga schreef op 03-07-2022 om 17:16:

[..]

Wij gaan voor vrij neutraal, met witte matte tegels tegen de muur. Inloopdouche, halfvrijstaand bad en badmeubel met grote ronde spiegel erboven met lichtrand zoals onderstaand voorbeeld. Boven het bad en in de douche een nis met houtlook, zie ook onderstaande.


colorker-tangram-decortegel-31.6x100cm-coffee-bruin-mat-sw542069.jpg

Een beigeachtige vloertegel en één wand met meer bijzondere patchworktegel in beige/grijs, maar met een minder harde/ iets vervaagde tekening dan onderstaande. Wel zo'n soort bad maar dan halfvrijstaand.


mood-greige-4-002-e1504350506406.jpg


En jullie?

Dat ziet er echt heel mooi uit. Bedankt voor het delen!

De badkamer zijn we echt nog niet uit. Het is niet zo’n grote ruimte, groot genoeg voor een toilet, ruime inloopdouche en meubel. Maar niet groot genoeg voor een bad. De indeling zijn we nog mee aan het stoeien.

Het toilet zijn we wel uit, en de badkamer zal in dezelfde stijl worden. Er komen witte tegels op de muren, op de vloer en achter de toiletpot komen grote lichtgrijze tegels. En boven het toilet komen groene tegeltjes in visgraatmotief.

Ongeveer zoals dit:

7-B91-A0-C2-9-FE2-4022-9-DA3-A28515836065.jpg

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met sparen. Nu al meerdere keren mijn spaardoel voorbij. Ik kom nu op het punt dat het volgens mij niet zoveel zin heeft om het maar te laten doorgroeien op de spaarrekening. Ik ben nu (heel klein) begonnen met beleggen. Daarna wil ik mijn hypotheek versneld gaan aflossen zodat de maandlasten zsm naar beneden gaan. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

07-07-2022 om 09:58

Ons spaardoel was om niet in het rood te gaan en te kunnen blijven sparen voor stiefzoon en de petekinderen. Dat lukt voorlopig. 
Anderhalve maand geleden belastingen ingediend en erop uitgekomen dat we 3400 euro zullen moeten bijbetalen, dus ondertussen zijn we aan het sparen om dat te kunnen betalen en normaal gaat het ons lukken.
Zelf druk bezig om weer aan de slag te gaan en onze inkomsten op te krikken, maar het blijft moeilijk omdat ik mentaal niet zo stabiel ben. 

Groot verschil met enkele jaren geleden toen ik ruim voltijds werkte en we elke maand 2000 euro op de spaar konden storten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.