Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Spaardoel 2022

Het nieuwe jaar staat weer voor de deur. Tijd voor wat nieuwe voornemens en doelen. Waar wil jij voor gaan sparen in 2022?


Zo extreem bedoel ik het niet.

Stel:
Je wilt een buffer van  20.000 euro aanhouden. En je hebt daarvan al 15.000 euro gespaard en daar komt elke maand 200 euro bij. 
En daarnaast spaar je voor een verbouwing en daarvoor heb je al 10.000 euro gespaard. 
In dat geval zou ik die 200 euro opdelen in 100 euro naar de buffer en 100 euro naar het beleggingsfonds. 
Je hebt dan nog steeds een aardige buffer en bij extreme omstandigheden kun je of het geld uit je beleggingsfonds halen of je haalt het geld uit je verbouwingspot. 
Wat het beste is in dat geval, hangt af van je eigen afwegingen en van de waarde van je beleggingen op dat moment. 

Ik beschrijf hier wat ik zou doen. Niet wat iedereen zou moeten doen. 
En natuurlijk ga je niet verbouwen als je buffer bijna leeg is. Dat heeft niets te maken met wel/niet beleggen. Ook als je niet belegt, kun je te maken krijgen met een lege buffer. Daar is die voor bedoeld. 

Ah zo. Onze beide rekeningen zitten nog lang niet in de buurt van hun doelen dus beleggen is nog ver van ons bed.

Madamecannibale

Madamecannibale

07-02-2022 om 12:53 Topicstarter

Klinkt valide, ik heb Karin gelijk geappt.

Madamecannibale schreef op 07-02-2022 om 12:53:

Klinkt valide, ik heb Karin gelijk geappt.

Madamecannibale schreef op 07-02-2022 om 12:53:

Klinkt valide, ik heb Karin gelijk geappt.

Deze snap ik niet.

Madamecannibale

Madamecannibale

07-02-2022 om 15:01 Topicstarter

Ans-M. schreef op 07-02-2022 om 14:55:

[..]

Deze snap ik niet.

Oh het berichtje is verwijderd zie ik. Boven mijn bericht stond spam.

Ik spaar voor een verhuizing! We willen graag wat landelijker gaan wonen. Dat betekent eerst de portemonnee trekken voor de aankoop & daarna voor het verbouwen (omdat het veelal oude meuk is). Hopelijk realiseren we met de verkoop van dit huis een mooie overwaarde, dat zou een boel moeten schelen 

Het doel voor dit jaar is om 2 spaarpotjes (1x eigen, 1x gedeeld met partner) te vullen met €10.000. Huidige score is €2.525 en €2.980 

Ik spaar door elke maand geld op de spaarrekeningen te zetten en daarnaast beleg ik ook. Daar ben ik vorig jaar mee begonnen. In 1 jaar €800 rendement verzilverd, dus dat tikte lekker aan. Zou fijn zijn als dit jaar weer zo succesvol wordt 

Kreeg in totaal meer dan €5000 nog van de Belastingdienst. Zo lukt het wel met potjes vullen.

hier niet erg succesvol vwb sparen deze periode. We hadden zoveel onvoorziene kosten, beide auto’s en huishoudelijke apparaten kapot of kapotte onderdelen. En dat kostte behoorlijk veel geld, alles bij elkaar. Jammer, dikke pech. Het relativeert om te beseffen dat het al heel fijn is dat we al deze onvoorziene kosten gewoon konden betalen. Ik besef me terdege dat dat niet voor iedereen haalbaar is, dat was het voor onszelf ooit ook niet. Dan moesten we het over een aantal maanden verdelen, waar ook niets mis mee is.
Nu weer met frisse moed op naar de volgende maand en dan hoop ik dat het weer wel lukt.

hoe staat het er bij jullie voor?

Hier gaat de auto waarschijnlijk een dure grap worden bij de eerstvolgende beurt. Maand erop maar weer verder sparen

Madamecannibale

Madamecannibale

18-02-2022 om 11:02 Topicstarter

Door COVID en het thuiswerken heb ik mijn auto amper gebruikt de afgelopen twee jaar. Normaal gesproken rijd ik toch wel zo’n 30.000 per jaar. Ik hoop dan ook dat hij wat langer mee gaat dan dat ik normaal met een auto doe, tot nu toe amper kosten in ieder geval de afgelopen twee jaar.

Verder gaat het wel oké met sparen maar maak ik mij wel een beetje zorgen om de inflatie. Vooral nu ik bericht kreeg van de stadsverwarming dat de prijs van 25 euro per unit naar 39 euro per unit gaat. Ook gaat bij ons het thuiswerkadvies vervallen, maar met literprijzen boven de 2 euro vind ik dat ook niet zo leuk. Eerste op mijn lijstje nu om te vervangen is het zonnescherm, maar de prijzen daarvan zijn ook niet zo leuk. Ik was bij een winkel langsgeweest en voor een best basic uitvalsscherm betaal je al 3000+ euro. Maar even bij de bouwmarkt kijken.

Vanaf volgende maand gaat het sparen hard bij mij. Dan gaat mijn nieuwe hypotheek in en bespaar ik 500 euro per maand. Dat kan mooi op de spaarrekening

Joehoe schreef op 18-02-2022 om 09:57:

hier niet erg succesvol vwb sparen deze periode. 

Wat zuur! Wel fijn dat je de kosten kan dragen natuurlijk, maar balen is het wel.

Hier gaat het wel oké met sparen. Hoop dat de gemeentelijke belastingen een beetje meevallen. En het wordt tijd dat de beleggingen een beetje stijgen 

Het sparen gaat goed, maar ik word chagrijnig van de hoge inflatie icm de lage rente, of zeg maar gewoon geen rente. Maar ja. Ik kan in ieder geval sparen probeer ik dan maar te bedenken, die luxe heeft ook niet iedereen.

Sparen lukt prima maar potverdikkie de verschillende  kosten zijn wel erg hoog hoor. Gas en licht hebben we het afgelopen jaar zo opgelet dat we bijna gehalveerd zijn( gebruikten erg veel) en nu betaal ik nog bijna hetzelfde als eerst 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.