Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederland vertrut?

Kunstenaar staakt expositie gemeentehuis Purmerend na kritiek op borsten
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5348814/vrouwen-borsten-schilderijen-purmerend-beemster-kritiek

Ik ben echt stomverbaasd hoor, is dit het huidige nl? Mogen ook al geen schilderijen met blote borsten? Zullen we binnenkort de standbeelden in musea en waar dan ook dan ook maar gaan aankleden?
Kan iemand de David van Michelangelo even een broekje aantrekken want ik neem er aanstoot aan hoor


Paar weken geleden was er op de universiteit in Leiden ook een schilderij weggehaald, omdat daar alleen maar rokende mannen op stonden. Het universiteitsbestuur uit de jaren 70. Ja dat waren mannen en roken was toen nog heel gewoon.
We kunnen toch niet de geschiedenis uitgummen? Melkmeisje van Vermeer dan ook maar weg, want te stereotyperend een vrouw aan het aanrecht?  
Op zich "snap" ik dat de hal van het gemeentehuis een plek moet zijn waar iedereen zich prettig voelt, omdat iedereen daar weleens moet zijn maar hang die schilderijen daar dan vanaf het begin niet op.  Hang ze in een ruimte waar mensen bewust naar toe kunnen gaan als ze ze willen zien.
Als je in gesprek met kunstenaar en initiatiefnemer bewust kiest voor deze plek dan laat je het hangen en gaat niet terugkrabbelen op het moment dat er protest komt. 

Edit: Als we op deze route verder gaan kan binnen 10 jaar de hele inhoud van musea door de plee. Dan is er altijd wel iemand die ergens aanstoot aan neemt. 

Dit kan een mag niet doorgaan! 

Wat een vreselijke vertrutting inderdaad... Het zijn prachtige werken en met een doel gemaakt en straalt trots uit. Maar blijkbaar maken anderen er weer iets erotisch van. Wat een armoe

We vertrutten enorm. 

Eens met Bakblik. Dit kan zo niet doorgaan.

Het ligt eraan. Zulke schilderijen hoef ik ook echt niet te zien als ik een nieuw paspoort ophaal in het gemeentehuis. 

Tegelijkertijd heb ik er totaal geen moeite mee als die schilderijen ergens hangen in een ruimte waarbij je zelf de keuze kunt maken al dan niet naar binnen te stappen. 

Hmm…..ik vind dit een lastige. Want het is wel zo dat er alleen maar naakte vrouwen op staan afgebeeld. Ik zie dat het gaat om vrouwen uit Purmerend, als een soort ode. Maar waarom dan geen mannen? Is een retorische vraag hoor.  

Vanuit feministisch oogpunt, dus de behoefte aan een gelijkwaardige of zelfs gelijke behandeling van vrouw en man, vind ik dat zo’n schilderij niet in een gemeentehuis hoort. Tenzij er dus ook mannen op deze (seksualiserende) manier op zijn afgebeeld. 

Ik ben er ook wel een beetje klaar mee, dat het altijd* alleen maar vrouwen zijn die in de naam van kunst hun tieten en punani moeten laten zien. 

En ik snap ook wel dat we bepaalde gebruiken, zoals slavernij of roken, niet meer willen vieren in gelegenheden waar veel mensen komen voor iets anders dan het betreffende kunstwerk. Dus dat je rokende mannen afbeeldt (lees: we vonden roken toen goed en het het feit dat vrouwen geen macht hadden) is wat gek, want dat zou iets moeten zijn waar je je wat voor schaamt, niet wat je viert. 

In een museum vind ik het anders. Dat is juist bedoeld om te prikkelen, te reflecteren, in historisch perspectief te plaatsen etc. Als lesstof overigens ook. 

*ja, er zijn ook echt wel voorbeelden van mannelijk naakt, maar dat is al eeuwenlang in de minderheid. 

Al eeuwenlang wordt het vrouwenlichaam bekeken ,  bejubeld , bevochten en beschimpt .
Is het vrouwenlichaam dan nu weer geseksualiseerd geraakt ? Hoe komt dat ?

Zal wel de tijdgeest zijn ?

wild-flower schreef op 24-11-2022 om 08:02:

Al eeuwenlang wordt het vrouwenlichaam bekeken , bejubeld , bevochten en beschimpt .
Is het vrouwenlichaam dan nu weer geseksualiseerd geraakt ? Hoe komt dat ?

Zal wel de tijdgeest zijn ?


Nou, na al die eeuwen ben ik er als vrouw persoonlijk wel een beetje klaar mee dat vooral het vrouwenlichaam bekeken, bejubeld en beschimpt en geseksualiseerd wordt. En bijna altijd door mannen.  

waarom moeten trotse vrouwen afgebeeld worden met ontblote borsten?

In een gemeentehuis moet iedereen zich welkom voelen. Gedeeltelijk ontblote mensen (vreemd dat dit in 80% van de gevallen vrouwen zijn) kunnen om verschillende redenen confronterend zijn.
En dan hoeft het niets met vertrutting te maken te hebben.
Stel je hebt borstkanker of gehad en jouw borsten zijn net verwijderd, je zit nog diep in dat acceptatie proces en je moet  voor wat  reden dan ook naar het gemeentehuis en dan wordt je hiermee geconfronteerd. Je tv kun je uitzetten, een gallerie hoef je niet in maar dat gemeentehuis kun je niet vermijden.
Daar moet een gemeente rekening mee houden. Net als met de diverse geloofsrichtingen die er zijn. Kortom de combinatie tussen functie, locatie en publiek is hier mis gegaan.

MeganRapinoe schreef op 24-11-2022 om 07:58:

Hmm…..ik vind dit een lastige. Want het is wel zo dat er alleen maar vrouwen met ontbloot bovenlijf op staat afgebeeld. Ik zie dat het gaat om vrouwen uit Purmerend, als een soort ode. Maar waarom dan geen mannen? Is een retorische vraag hoor.

Vanuit feministisch oogpunt, dus de behoefte aan een gelijkwaardige of zelfs gelijke behandeling van vrouw en man, vind ik dat zo’n schilderij niet in een gemeentehuis hoort. Tenzij er dus ook mannen op deze (seksualiserende) manier op zijn afgebeeld.

Ik ben er ook wel een beetje klaar mee, dat het altijd* alleen maar vrouwen zijn die in de naam van kunst hun tieten moeten laten zien.

En ik snap ook wel dat we bepaalde gebruiken, zoals slavernij of roken, niet meer willen vieren in gelegenheden waar veel mensen komen voor iets anders dan het betreffende kunstwerk. Dus dat je rokende mannen afbeeldt (lees: we vonden roken toen goed en het het feit dat vrouwen geen macht hadden) is wat gek, want dat zou iets moeten zijn waar je je wat voor schaamt, niet wat je viert.

In een museum vind ik het anders. Dat is juist bedoeld om te prikkelen, te reflecteren, in historisch perspectief te plaatsen etc. Als lesstof overigens ook.

*ja, er zijn ook echt wel voorbeelden van mannelijk naakt, maar dat is al eeuwenlang in de minderheid.

Ik vond het ook lastig, ben het eens met bovenstaande.

Daarnaast vind ik het ook wel echt pijnlijk dat vrouwenborsten altijd maar als aanstootgevend worden benoemd. Mijn borsten zijn blijkbaar aanstootgevend, maar de borst en tepels van mijn buurman niet. Dat heeft puur te maken met de seksualisering van vrouwenborsten en de male gaze, maar daar gaan deze schilderijen niet tegen helpen.

Rondstruiner schreef op 24-11-2022 om 08:09:

[..]

Ik vond het ook lastig, ben het eens met bovenstaande.

Daarnaast vind ik het ook wel echt pijnlijk dat vrouwenborsten altijd maar als aanstootgevend worden benoemd. Mijn borsten zijn blijkbaar aanstootgevend, maar de borst en tepels van mijn buurman niet. Dat heeft puur te maken met de seksualisering van vrouwenborsten en de male gaze, maar daar gaan deze schilderijen niet tegen helpen.


Daar heb je ook weer een punt. Ik liet het schilderij net nog even aan mijn man zien en zag dat het niet alleen borsten waren, maar geheel naakt. Dus heb mijn post ook nog even aangepast. Het is wel duidelijk male gaze  


Dat vertrutten en politieke correcte komt mij mijn keel wel uit. In het dagelijks leven kom ik nooit mensen tegen die aanstoot nemen aan kunst. Als borsten of rokende mannen al niet meer op een schilderij mogen staan, dan heb je als kunstenaar toch helemaal geen artistieke vrijheid meer. Jammer ook dat zo’n gemeentehuis daarin mee gaat, oorspronkelijk vonden ze het wel een goed idee om ze op te hangen.

Oké, misschien moeten ze in een ruimte waar mensen zelf voor kunnen kiezen om er heen te gaan, en niet in een ruimte waar je doorheen móet.
Verder vind ik het toch echt vertrutting. In de seventies lag je zo op het strand.

Grappig, ik vind het dus juist helemaal geen vertruttingen, maar vooruitgang. Ik ben blij dat we soort dingen niet meer zomaar normaal vinden. Ik vind het echt wel iets anders dan topless op het strand, of nudisme of iets dergelijks. 

Okki21 schreef op 24-11-2022 om 07:18:

Wat een vreselijke vertrutting inderdaad... Het zijn prachtige werken en met een doel gemaakt en straalt trots uit. Maar blijkbaar maken anderen er weer iets erotisch van. Wat een armoe

Eens. En het is nou ook niet alsof dit er jaren lang zou hangen. Het ging om een expositie van een maand. Waar hebben we het over zeg…

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.