Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Anna76
05-10-2025 om 17:33
Koettie schreef op 05-10-2025 om 13:20:
Ik vind het dan weer raar dat mensen geen dingen eten waar luizen in verwerkt zijn.. Tenzij veganist/vegetariërs, dat is best logisch.
Vind ik ook raar. Sowieso dat dit niet bekend j iedereen bekend is, kleurstof uit luizen. Maar eet je dan ook geen producten met gelatine, met schellak?
Yumi
05-10-2025 om 17:51
Koettie schreef op 05-10-2025 om 13:20:
Ik vind het dan weer raar dat mensen geen dingen eten waar luizen in verwerkt zijn.. Tenzij veganist/vegetariërs, dat is best logisch.
Pescotarier en er geen moment aan gedacht om te vragen of ik het etiket mocht lezen om na te kijken, hoe zijn die muisjes gekleurd waren toen ik oma werd. Bij de volgende weet ik het wel en mag ik ervoor bedanken.
madee
05-10-2025 om 17:53
Anna76 schreef op 05-10-2025 om 17:33:
[..]
Vind ik ook raar. Sowieso dat dit niet bekend j iedereen bekend is, kleurstof uit luizen. Maar eet je dan ook geen producten met gelatine, met schellak?
Geen idee wat schellak is en in welke producten gelatine zit (en waar gelatine uit bestaat, ik weet wel dat het van het varken komt)
Ik weet echt niet wat ik allemaal precies eet, en ik denk dat dat maar goed is ook…ik let wel op de suikers, zouten en vetten, maar al die andere toevoegingen in producten zeggen me weinig tot niets. Misschien heel slecht hoor, maar ik zou er een dagtaak aan hebben om al die foute dingen te vermijden en te vervangen door iets puurs wat ik zelf zou moeten maken. Ben niet bepaald een keukenprinses. Dus ik eet wat ik lekker en voor mezelf verantwoord vind.
SuzyQFive
05-10-2025 om 17:55
BlairW schreef op 28-09-2025 om 22:02:
[..]
Er komt gewoon geluid uit een tv, dus een soundbar is niet noodzakelijk. Als je beter geluid wil, dan kan je er 1 aanschaffen maar vind het dan raar om daarna te gaan lopen miepen over dat je een apparaat extra nodig hebt om tv te kunnen kijken. En gelukkig zitten de knoppen niet meer op de tv zeg. Steeds overal voor moeten opstaan… En er zijn dus gewoon tv’s met alles in 1, ook met een soundbar er in.
Mijn tv zit aangesloten aan de versterker, net als de tv, platenspeler, bluray en cd-speler. Oh en de Nintendo Switch ook. Hieraan zitten speakers en een subwoofer. Ja, geluid vind ik wel belangrijk, zeker bij muziek.
Yumi
05-10-2025 om 17:56
Anna76 schreef op 05-10-2025 om 17:33:
[..]
Ik niet
Yumi
05-10-2025 om 18:00
madee schreef op 05-10-2025 om 17:53:
[..]
Geen idee wat schellak is en in welke producten gelatine zit (en waar gelatine uit bestaat, ik weet wel dat het van het varken komt)
Ik weet echt niet wat ik allemaal precies eet, en ik denk dat dat maar goed is ook…ik let wel op de suikers, zouten en vetten, maar al die andere toevoegingen in producten zeggen me weinig tot niets. Misschien heel slecht hoor, maar ik zou er een dagtaak aan hebben om al die foute dingen te vermijden en te vervangen door iets puurs wat ik zelf zou moeten maken. Ben niet bepaald een keukenprinses. Dus ik eet wat ik lekker en voor mezelf verantwoord vind.
Schellak geeft een glans aan fruit, appels en citroenen zien er mooi uit en het is langer houdbaar. Het wordt gemaakt van de afscheiding vd lakschildluizen.
Bailey26
05-10-2025 om 18:14
Yumi schreef op 05-10-2025 om 17:51:
[..]
Pescotarier en er geen moment aan gedacht om te vragen of ik het etiket mocht lezen om na te kijken, hoe zijn die muisjes gekleurd waren toen ik oma werd. Bij de volgende weet ik het wel en mag ik ervoor bedanken.
Tenzij het een jongetje is. Bij blauwe muisjes wordt het niet gebruikt.
SuzyQFive
05-10-2025 om 18:16
Bakblik schreef op 04-10-2025 om 15:46:
Aanhakend op de omgewaaide planten en andere schade door de storm:
Wat ik raar vind zijn de mensen die volledig gemist hebben dat het zou gaan stormen en ook vanochtend nog geen actie hebben ondernomen om schade te voorkomen.
Mijn tuintafel staat nog buiten met wat herfstigs erop maar dat heb ik donderdagavond al binnen gezet.
Bij de buren waaide om 15.00 nog een pot van tafel en dus helemaal in stukken.
Ik krijg meestal ergere hoofdpijn als het gaat stormen maar dat was deze keer niet. Atmosfeer leek pas laat te veranderen.
Yumi
05-10-2025 om 18:19
Bailey26 schreef op 05-10-2025 om 18:14:
[..]
Tenzij het een jongetje is. Bij blauwe muisjes wordt het niet gebruikt.
Ik weet dat het bij blauwe niet gebruikt wordt en ik weet zelfs dat er geen blauwe komen....
BlairW
05-10-2025 om 18:32
Yumi schreef op 05-10-2025 om 17:51:
[..]
Maar als pescotariër eet je toch geen zoogdieren en gevogelte? Dan zouden die luizen toch geen probleem moeten zijn 🤔
Yumi
06-10-2025 om 09:15
BlairW schreef op 05-10-2025 om 18:32:
[..]
Maar als pescotariër eet je toch geen zoogdieren en gevogelte? Dan zouden die luizen toch geen probleem moeten zijn 🤔
Luizen kunnen niet zwemmen 
Pescotarisme of pescetarisme is de voedingswijze waarbij iemand ervoor kiest geen zoogdieren en vogels te eten, maar wel vis of andere zeedieren. Andere dierproducten zoals eieren en zuivelproducten worden meestal ook wel gebruikt.
Rogue
06-10-2025 om 09:17
ik zag net een reel van een wasmachine met hou je vast: spotify, youtube, ringcamera, weer app en meer....
WTF moet je daarmee? wie koopt dit 
Lichtbron
09-10-2025 om 16:53
Ik vind het raar dat ik steeds lees
"K3 plast op vloerkleed" . In plaats van kat 3 plast op vloerkleed. 😂😂😂
Anna76
14-10-2025 om 11:37
Rogue schreef op 06-10-2025 om 09:17:
ik zag net een reel van een wasmachine met hou je vast: spotify, youtube, ringcamera, weer app en meer....
WTF moet je daarmee? wie koopt dit
Een wasmachine die een berichtje naar je telefoon stuurt dat de was klaar is, zou nog wel eens handig zijn. Mijn wasmachine maakt niet eens geluid als ie klaar is, dus dat mis ik nog wel eens. Maar het weer checken op m'n wasmachine zou toch niet direct bij me opkomen
Bakblik
14-10-2025 om 11:41
Anna76 schreef op 14-10-2025 om 11:37:
[..]
Een wasmachine die een berichtje naar je telefoon stuurt dat de was klaar is, zou nog wel eens handig zijn. Mijn wasmachine maakt niet eens geluid als ie klaar is, dus dat mis ik nog wel eens. Maar het weer checken op m'n wasmachine zou toch niet direct bij me opkomen
![]()
Dan kan ik op zolder checken of ik de was binnen of buiten moet/kan ophangen. Lijkt mij reuze handig, dan hoef ik niet eerst mijn telefoon te pakken