Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Wieder schreef op 04-10-2025 om 18:42:

[..]  Ik doe het altijd in twee overtrekken zodat ik er 's nacht eentje weg kan gooien en weer kan bijpakken als dat nodig is

Hier fleecedeken over het zomer dekbed en een iets grotere pyjama.

Bakblik schreef op 04-10-2025 om 19:29:

[..]

Jammer van je bamboe-afscheiding. Dat kan je niet altijd voorkomen dat een hek of een schutting kapot waait helaas.

Waar ik op doelde zijn de gezellige tafels met bloempotten met herfstasters en zo. Zo'n bloempot waait dan van de gladde tafel af en is stuk. Bij mijn oude buren een keer een glazen windlicht en dan maar jammeren dat het zo zonde is dat het stuk is. Dan vind ik het echt raar dat mensen dat niet even binnen halen of op de grond zetten om te voorkomen dat het te pletter valt.

Dat ben ik met je eens, helemaal als er daarna gezeurd wordt.

Ik heb een buurvrouw gehad die een aardewerken bloempot aan een ketting aan het plafond van haar balkon had laten ophangen. Vond het sowieso al irritant want het ding zwaaide steeds richting mijn raam, dus ik had er al wat van gezegd. Maar gelukkig zwiepte het na een week al kapot tegen de muur…. was ze boos op mij 😳, hahaha, alsof ik de wind kan regelen 😂

Loulou39 schreef op 04-10-2025 om 20:09:

[..]

Dat ben ik met je eens, helemaal als er daarna gezeurd wordt.

Ik heb een buurvrouw gehad die een aardewerken bloempot aan een ketting aan het plafond van haar balkon had laten ophangen. Vond het sowieso al irritant want het ding zwaaide steeds richting mijn raam, dus ik had er al wat van gezegd. Maar gelukkig zwiepte het na een week al kapot tegen de muur…. was ze boos op mij 😳, hahaha, alsof ik de wind kan regelen 😂

😂

In de nieuwsbrief van Foodwatch lees ik dat in roze muisjes, die we op een beschuitje geven aan de kraamvisite.... gestampte luisjes zitten 

De rode Cochenilleluis wordt gebruikt om ze roze te kleuren.

Yumi schreef op 04-10-2025 om 23:07:

In de nieuwsbrief van Foodwatch lees ik dat in roze muisjes, die we op een beschuitje geven aan de kraamvisite.... gestampte luisjes zitten

De rode Cochenilleluis wordt gebruikt om ze roze te kleuren.

Ja, ook in de roze koeken en ander roze snoep, maar eigenlijk is het alleen de kleurstof die uit die luizenschildjes is gehaald

Yumi schreef op 04-10-2025 om 23:07:

De rode Cochenilleluis wordt gebruikt om ze roze te kleuren.

De kleurstof uit de schildjes zit in alle rood gekleurd snoep en andere kunstmatig rood gekleurde levensmiddelen zoals limonadesiroop , niet alleen in muisjes. 

Ik had het ook gemist dat het ging stormen, Maar goed ik lig al anderhalve week voornamelijk op bed. En verdiepte me niet heel erg in het weer. Maar na aanleiding van dit topic toch even gekeken of mijn olijfplantje nog op de tafel stond op mijn balkon, maar die is gelukkig niet weggewaaid 😁

Net de aflevering van "ik vertrek" zitten kijken met Thomas en Lubna.
Aan het eind zijn ze uit elkaar gegaan en Thomas woont op dat moment alweer een half jaar in Nederland. 
Ik vind het raar dat je je gezin (met baby en kleuter) op die manier zo in de steek kan laten. Een goede vader zet alles op alles om er in alle opzichten voor zijn kinderen te zijn.
Groot respect voor Lubna die alles in haar eentje rooit. 

Poezie schreef op 05-10-2025 om 11:59:

Net de aflevering van "ik vertrek" zitten kijken met Thomas en Lubna.
Aan het eind zijn ze uit elkaar gegaan en Thomas woont op dat moment alweer een half jaar in Nederland.
Ik vind het raar dat je je gezin (met baby en kleuter) op die manier zo in de steek kan laten. Een goede vader zet alles op alles om er in alle opzichten voor zijn kinderen te zijn.
Groot respect voor Lubna die alles in haar eentje rooit.

Ik kijk het zelden maar deze toevallig wel. Wat een enorme flapdrol zeg! Eerst een grote mond van hoe heerlijk het is met die kinderen, en er dan vandoor gaan als je een baby hebt van nog geen jaar oud.

nlies schreef op 05-10-2025 om 00:05:

[..]

Ja, ook in de roze koeken en ander roze snoep, maar eigenlijk is het alleen de kleurstof die uit die luizenschildjes is gehaald

Het is niet alleen de kleurstof, de gedroogde luizen worden gemalen tot poeder.

Dat het wel meer wordt gebruikt weet ik, dronk vroeger weleens een glaasje campari. Tot de gids in een tropische tuin vertelde dat de luizen op de planten werden gebruikt om campari te kleuren. Hij pakte er een paar met een watje en kneep ze kapot. Ik was spontaan misselijk  tegenwoordig gebruiken ze een andere kleurstof bij campari maar ik sla over. Campari gebruikt tegenwoordig een andere kleurstof en roze koeken lust ik niet, maar binnenkort krijg ik er een kleinkind bij, de beschuit sla ik over..

De gedroogde insecten worden vervolgens vermalen tot een fijn poeder. Dit poeder wordt behandeld met een zure of basische oplossing om het karmijnzuur te extraheren. Dit extractieproces kan variëren, afhankelijk van de gewenste zuiverheid en kleurintensiteit van de uiteindelijke kleurstof. Vaak wordt het extract gestabiliseerd met aluminium of calciumzouten, wat helpt om de kleurstof consistent en gebruiksklaar te maken voor industriële toepassingen.
E-nummer E120 – Karmijn – Kookvragen.nl

absor

absor

05-10-2025 om 13:07 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 05-10-2025 om 12:12:

[..]

Ik kijk het zelden maar deze toevallig wel. Wat een enorme flapdrol zeg! Eerst een grote mond van hoe heerlijk het is met die kinderen, en er dan vandoor gaan als je een baby hebt van nog geen jaar oud.

Nou!! Ik heb het toevallig gezien.  Wat een sukkel die man en wat een respect voor Lubna aan het einde hoe ze het maar wel mooi flikt allemaal

Ik vind het dan weer raar dat mensen geen dingen eten waar luizen in verwerkt zijn.. Tenzij veganist/vegetariërs, dat is best logisch. 

Er schiet mij nog iets te binnen, dat je in dit land zo ontzettend veel belasting moet betalen over spaargeld, bij 57.000 euro al, er wordt gestimuleerd om te sparen, maar eigenlijk heeft dat dus nauwelijks zin, ik vind dat gek.

Muurbloem1985 schreef op 05-10-2025 om 13:36:

Er schiet mij nog iets te binnen, dat je in dit land zo ontzettend veel belasting moet betalen over spaargeld, bij 57.000 euro al, er wordt gestimuleerd om te sparen, maar eigenlijk heeft dat dus nauwelijks zin, ik vind dat gek.

Vind ik ook raar. Over het spaargeld van de meeste mensen is namelijk al belasting betaald in de vorm van loonheffing. 

Poezie schreef op 05-10-2025 om 16:19:

[..]

Vind ik ook raar. Over het spaargeld van de meeste mensen is namelijk al belasting betaald in de vorm van loonheffing.

En als je je spaargeld uitgeeft, betaal je BTW over het product wat je ervan koopt. Hoe dan ook kost geld weer geld, gek genoeg.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.