Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Lopen jullie hier ook tegen aan: Oudere ouders die best nog wel iets kunnen, maar 'digitaal vastlopen'

Ik loop tegen het volgende aan en ik vind het eigenlijk best erg, zowel voor onze oudere ouders als voor onszelf.
Mijn moeder en de vader van mijn man zijn beide rond de 90. Geestelijk nog goed, lichamelijk wordt het wat krakkemikkig. Rijden beiden geen auto meer, wonen beiden nog zelfstandig. Een ouderwets bejaardenhuis zou voor hen allebei heel fijn zijn, maar ja, ook dat bestaat niet meer. Aanleunwoningen zijn heel schaars, kortom vooralsnog allemaal geen optie. Maar goed, ze redden zich nog enigszins. En gelukkig wonen ze in de buurt.
Doordat ze de nodige dingen niet meer (goed) kunnen en ook geen auto meer rijden, is het logisch dat er best wat dingen zijn waarin wij 'mantelzorgen'. Dat hoort erbij, dat doen we met liefde, maar is uiteraard ook behoorlijk belastend. Denk aan halen/brengen naar dokter, ziekenhuis, begrafenissen, bepaalde winkels enz. En denk aan bepaalde klussen: bedden verschonen, zware boodschappen, bepaalde schoonmaakklussen enz. So far so good. Maar er zijn ook een heleboel, m.n. regel-dingen, die zij best zelf kunnen én ook graag zelf doen en in eigen hand houden. En dan heb ik het over zaken als een telefoonaansluiting regelen, een specialistenbezoek afspreken, een verzekering afsluiten, een zorgdeclaratie indienen, belastingaangifte, een storing melden bij de verhuurder enz enz enz. Zaken die zij prima kunnen en begrijpen, maar totaal vastlopen ivm al het digitale gedoe. Een simpel telefoontje plegen is er niet meer bij. Alles digitaal, scannen, codes en weet ik wat. Ik vind dat eigenlijk best wel erg dat daardoor ouderen nóg meer onthand zijn, nog meer zelfstandigheid kwijtraken,  nog meer onzeker worden, nog meer op andere moeten leunen enz. En ook voor de 'mantelzorgers' is dat extra belasting, die eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.
Nou, dat moest ik ffff kwijt... 


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

27-12-2021 om 13:46

Het is niet herkenbaar voor mij, mijn ouders zijn begin 80 en zeer digitaal vaardig. Maar er zijn genoeg mensen voor wie het niet goed bij te benen is. Ik snap je frustratie helemaal, mantelzorgen is zwaar. En ja, ik vind het ook jammer dat bejaardenhuizen niet meer bestaan. Er zit nu een enorm gat tussen zelfstandig en niet-zelfstandig wonen waardoor veel ouderen te lang blijven aanmodderen thuis.

Mijn ouders van die leeftijd hebben er geen problemen mee, d.w.z. dat mijn vader al dat soort zaken regelt....

Ik denk dat mijn moeder niet eens een DVD afspelen kan (ze kijken alleen een DVD als ik hem zien wil).

is dit misschien iets? Afspraken zijn ook telefonisch te maken en de studenten bieden ook hulp en les bij digitaalvaardiger worden als die behoefte er is.

https://www.studentaanhuis.nl/klantenservice/vraag-algemeen

Voel met je mee.  Mijn ouders,  rond de 80, zijn redelijk op tijd ingestapt in de digitale trein en vooral mijn vader is er redelijk bedreven in die kan mijn moeder nog wel steunen in een en ander. 
Mijn schoonouders tweede helft 80 is een ander verhaal. Schoonmoeder is er nooit aan begonnen kan niks en doet niks,  door haar slechte oren is een belletje naar de woningbouw ook niet meer mogelijk.  Schoonvader doet zijn best met mail maar het lukt eigenlijk alleen met familie die zijn digitale gebrabbel wel willen ontcijferen.  Officiële brieven die via mail binnenkomen doet hij met zijn dochter, net als internetbankieren en zo.  WhatsApp is aan hem niet besteed. Zij zijn de reden dat wij nog een vaste telefoon hebben. 
Ik vind het best jammer dat ze daardoor ook de aansluiting met de kleinkinderen verliezen. Gisteren waren we daar even een dan vragen ze aan de kinderen hoe gaat het op school? Dochter vertellen over haar studie aan de universiteit en dan pakt ze er wat foto's bij om haar verhaal te verduidelijken. Opa kan niet gedoseerd swipen dus alle foto's vliegen voorbij waardoor hij het verhaal nog niet begrijpt.  Mijn ouders kunnen dat wel dus als dochter praat kijken opa en oma op de telefoon en kijken 1 voor 1 de foto's en passen de plaatjes bij het verhaal. 

Herkenbaar. Mijn ouders (70+) kunnen het nu nog net wel zelf maar die stress die ze hebben! Heel sneu. Trillende handen van de stress en de angst om het verkeerd te doen.
Terwijl ze dus nog prima begrijpen wat ze willen regelen.

De QRcode-CoronaCkeckappidem dito. Ze kunnen heus een app downloaden en openen maar het is belangrijk en dan komt de stress. En dan openen ze hun qrcodescanner bij de ingang van een restaurant. Ze worden dan met alle vriendelijkheid geholpen uiteraard maar ze schamen zich dan wel. Ook is het een bevestiging voor ze dat ze het niet meer zouden kunnen.

Mijn moeder (bijna 66) is digitaal heel goed. Kan zelfs een PowerPointpresentatie maken. Maarja, je moet wel als je voor de klas staat.

Schoonmoeder is 64 en kan eigenlijk niks digitaal. Ze heeft geen smartphone omdat ze dat niet snapt, geen email, geen internetbankieren, geen WhatsApp, ze smst ook niet. Wel heeft mijn man DigiD voor haar aangemaakt, zodat hij dingen kan regelen. 

mijn moeder wil het niet leren. Is begin 60. Moet dus nog wel even. Omdat om haar heen pin automaten verdwijnen begint ze nu eindelijk door te hebben dat internet bankieren toch best handig is.

Heel veel dingen wil ze niet leren. En dan wordt ze ook nog boos als het niet voor haar gedaan wordt. Gelukkig doet mijn zusje het dan. Ik kan dat niet zo goed tegen. Als het opeens heel belangrijk voor haar wordt zoals de corona app, dan kan ze het wel.

Mijn schoonouders zijn bang om dingen te regelen. Bij voorbaat dat het dan in hun gedachte verkeerd gaat. Volgens mijn man is dat altijd al geweest. Ze regelen het dus niet. Geen zorgtoeslag, geen huurtoeslag etc. Sommige dingen pakken we op. Maar niet veel. 

Mijn ouders zijn tegen de 80, maar zijn altijd zeer geïnteresseerd geweest in computers e.d.
Dus kunnen nog mailen etc.
Maar een mobiele telefoon met "veegscherm" lukt op een of andere manier niet, net als een tablet. 
Sms-Codes bij bijvoorbeeld Digd zijn nog wel lastig, vanwege het kleine schermpje van de oude mobiel, maar gaat met wat telefonische ondersteuning ook goed (dat scheelde laast een hoop gedoe met de afspraak voor de booster). 

Er viel me wel wat op in je verhaal.
Je ouders rijden geen auto meer. Krijgen ze wel taxi-vergoeding van de WMO? En huishoudelijke hulp? 

Bloempot schreef op 27-12-2021 om 14:29:

mijn moeder wil het niet leren. Is begin 60. Moet dus nog wel even. Omdat om haar heen pin automaten verdwijnen begint ze nu eindelijk door te hebben dat internet bankieren toch best handig is.

Heel veel dingen wil ze niet leren. En dan wordt ze ook nog boos als het niet voor haar gedaan wordt. Gelukkig doet mijn zusje het dan. Ik kan dat niet zo goed tegen. Als het opeens heel belangrijk voor haar wordt zoals de corona app, dan kan ze het wel.

Mijn schoonouders zijn bang om dingen te regelen. Bij voorbaat dat het dan in hun gedachte verkeerd gaat. Volgens mijn man is dat altijd al geweest. Ze regelen het dus niet. Geen zorgtoeslag, geen huurtoeslag etc. Sommige dingen pakken we op. Maar niet veel.

Je moeder heeft niet eens de pensioengerechtigde leeftijd. Ik zou wel iets vinden van dit diva gedrag. Ik woon in app-complex en hier is zelfs een buur die gratis digi-les geeft en een inloopochtend elke week en ook het buurthuis. Die man komt zelfs bij je thuis wanneer je hem belt. Ik help ook wel maar alleen wanneer mijn ouders vast lopen. 

De mantelzorg is wel veelomvattend geworden. Al die kleine dingetjes bij elkaar kosten toch heel veel uren. 

Hebben ze geen recht op hulp? Thuiszorg/WMO/buurtzorg? 
Soms zijn er vrijwilligers die klusjes kunnen doen zoals rijden naar een begrafenis. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

27-12-2021 om 15:13

Heel erg vreemd als mensen van begin 60 niets kunnen digitaal,  dat zou me echt irriteren. 

Mijn hoogbejaarde schoonmoeder vraagt wel hulp bij rekeningen betalen, ze is zenuwachtig om dat verkeerd te doen. Storingen, verzekeringen, afspraken met de thuiszorg via de app, ziekenhuis afspraken, etc etc doet ze wel allemaal zelf. Ik vind dat stoer, tot haar man overleed deed ze zelf niks online, nu alles. 

Mijn vader deed altijd alles (online) regelen, m'n moeder is niet digitaal vaardig. Ben allang blij dat ze whatsapp heeft omarmt. 
Ik doe haar bankzaken en we hebben iemand voor belastingaangifte.
Er is WMO hulp en deeltaxi. 

Peen schreef op 27-12-2021 om 15:13:

Heel erg vreemd als mensen van begin 60 niets kunnen digitaal, dat zou me echt irriteren.

Mijn hoogbejaarde schoonmoeder vraagt wel hulp bij rekeningen betalen, ze is zenuwachtig om dat verkeerd te doen. Storingen, verzekeringen, afspraken met de thuiszorg via de app, ziekenhuis afspraken, etc etc doet ze wel allemaal zelf. Ik vind dat stoer, tot haar man overleed deed ze zelf niks online, nu alles.

Dat verbaasd mij ook. De zestigers (en zeventigers) die ik ken staan nog midden in het leven. Veel zestigers werken ook gewoon nog.

Ik vraag me af of het op die leeftijd niet gewoon onwil is in plaats van onkunde. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

27-12-2021 om 15:30

Lollypopje schreef op 27-12-2021 om 15:21:

[..]

Dat verbaasd mij ook. De zestigers (en zeventigers) die ik ken staan nog midden in het leven. Veel zestigers werken ook gewoon nog.

Ik vraag me af of het op die leeftijd niet gewoon onwil is in plaats van onkunde.

Ik hou het op onwil. Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet allemaal. 

Iemand die nu 60 is werkt/ heeft gewerkt toch volop in het digitale tijdperk? Zelfs de postbezorger die hier net aan de deur was heeft een digitaal apparaat waarop je moet tekenen als dat nodig is. (Zag dat ding aan zijn broekriem hangen). Hij kan dat ook, hoewel er wel signalen zijn dat hij (om het netjes te verwoorden) enige afstand tot de arbeidsmarkt heeft. 
Ik kan mij er weinig bij voorstellen dat iemand van 60 al is afgehaakt en vrijwillig zelfstandigheid wil inleveren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.