Werk en Opleiding
Pejeka1
03-05-2022 om 19:25
Personeelstekorten kunnen opgelost worden
We lezen het dagelijks in de krant, we zien het dagelijks in de media. Personeelstekorten. Zorg, onderwijs, horeca, enz. Er is niet aan personeel te komen.
Tegelijkertijd vinden we in Nederland (het parttime-paradijs van Europa) dat weinig werken genoeg moet zijn. Gemiddeld werkt de Nederlander 29 uur per week. Dus over alle werkenden genomen. Dat betekent dat alle fulltimers ook in dat cijfer zitten, en alle mensen die slechts 16 uur per week werken ook. Dus door de bank genomen is onze arbeidsproductiviteit 29 uur per week. Het laagste in heel Europa, waar de volgende "laagste" al gauw op 32-35 uur per week uitkomt.
Nederland is kampioen parttime werken. Weinig werken dus ook. Al in 2018 becijferde McKinsey dat als alle parttimers in zorg, onderwijs, enz. een uur, of 2 uur, langer per week zouden werken, een groot deel van het personeelstekort zou kunnen worden opgelost.
De vraag is dan: waarom doen we dat niet? Wat is er zo erg aan 2 uur meer werken per week als dat betekent dat je met die 26 uur werken in plaats van 24 uur werken wél de roosters kloppend krijgt, of het gat kunt opvullen?
bieb1963
08-06-2022 om 15:02
Bakblik schreef op 08-06-2022 om 14:10:
[..]
Nee natuurlijk gaat het niet om dyslecten. Dat noem ik als voorbeeld. Ik vind het nogal wat om een sollicitant met een perfecte brief die meer dan voldoende hulp heeft gehad wel aan te nemen, die een vlotte babbel heeft en heel veel vaardigheden zegt te hebben maar feitelijk weinig presteert als hij is aangenomen.
Dat iemand die geen hulp heeft, soms wat knullig schrijft maar verder erg goed is in zijn vak geen kans krijgt. Zelfs niet wordt uitgenodigd voor een gesprek op grond van een paar tik/schrijf/stijlfouten.
Heb zelf in zo'n situatie gezeten 30 jaar geleden. Op al die 220 brieven die ik zelf schreef, verdienden geen schoonheidsprijs. Hulp van mijn ouders of andere mensen in mijn directe omgeving had ik niet. Soms moest nog met de hand schrijven, die vraag stond dan in de advertentie. Ik heb na al die brieven maar3 gesprekken gehad en het werd niks, ik was geen vlotte babbelaar. De eerste brief die een vriend voor mij schreef en die ik overschreef leidde meteen naar een baan. Op grond van mijn gelikte brief was al besloten dat ik de baan ging krijgen, las ik later in een map met notulen die ik uit de kast had laten vallen en moest ordenen. Toen was ik blij met de baan maar er nu over nadenkend is het raar dat het zo werkte en blijkbaar nog steeds werkt.
Het hangt wel van de functie af hè Bakblik. Een monteur met een 'knullige' brief vind ik heeeeel wat anders, dan een personeelsadviseur, of beleidsmedewerker e.d. Dat vind ik echt niet kunnen en komt ook slecht over als zij dergelijke mails schrijven naar interne of externe 'klanten' . Dan gaat het mij nog niet zozeer over een typefoutje o.i.d., maar om taalkundig echt slecht. Komt echt niet goed over. Ik mag ook aannemen dat als je voor een dergelijke functie solliciteert (en dus ook veel zakelijke mails zal moeten schrijven), dat je zorgt dat je sollicitatiebrief in orde is.
Bellejolie
08-06-2022 om 15:11
Miepjecody schreef op 08-06-2022 om 12:34:
[..]
Gehandicaptenzorg
Joh, ik ben van ooit 18 uur langzaam opgeklommen naar 32 uur. Ik kan het iedereen aanraden hoor.
Je werkt dan net als met 20 uur 4 a 5 dagen, maar nu gewoon met 8 uurs diensten ipv die kleine uurtjes en he krijgt dan tenminste een salaris dat wel de moeite waard is.
Verder wordt je stukken minder lastiggevallen om extra te werken, want je werkt al veel en je hebt dus amper ruimte om extra te komen.
Op carrièrevlak is het ook beter, omdat je beter op de hoogte bent van alles, je wordt meer gezien door werkgevers en collega's en krijgt zo meer kansen.
Libertine
08-06-2022 om 17:12
redbulletje schreef op 08-06-2022 om 08:21:
[..]
Mensen die niet meer werken (ziekte, pensioen) zijn daar dan zwaar de dupe van in de periode van hun leven dat ze juist van hun appeltje voor de dorst moeten kunnen genieten.
Een grote groep mensen die niets zullen erven, en niet in staat zijn een huis te kopen, zijn nu ongelooflijk de lul. Het houdt hen op een gigantische achterstand, wat een kloof in de maatschappij veroorzaakt en welke enkel alleen maar erger zal worden. Hun kinderen groeien op vanuit een achterstandspositie. Zeer onwenselijk en oneerlijk.
Juist deze groep heeft er enorm baat bij als zij ook in staat worden gesteld een normaal inkomen te hebben door belasting op arbeid te verlagen. De uitgangspositie van een enorme groep Nederlandsers zal hier flink op vooruit gaan en een deel van kloof dichten.
Zeefietser
08-06-2022 om 17:19
Wat een heerlijke discussie hier zeg, mooi mooi mooi mooi.
Nou daar gaan we, de familie zeefietser is miljonair. Dat is dus niet ik, maar mijn ouders, ik en mijn zus en zwager te samen. Dat door wat geluk en iedereen 40 uur (en meer) per week werken. Behalve mijn moeder, die zat altijd thuis als ik thuis kwam (na school) te wachten op mij met een kopje thee en dan keken we samen naar Santa Barbara. School ligt al 27 jaar achter mij.
Zo heb ik wat ideeen over dingen wat hier allemaal genoemd is.
Erfbelasting - Ik ben super voor het Japanse Systeem, 50% van alles.
Huis overwaarde - Heb ik niet, ja mijn hypotheek nu 180k lager dan de woningwaarde, maar de laatste 20 jaar heb ik ook 180k aan rente betaald en 90k terug gekregen van de belastingdienst. Dus wat is dan overwaarde in dit geval. Ik ben niet tegen daar belasting over betalen maar pas vanaf ergens omslagpunt, wat natuurlijk voordelig voor mij moet zijn.
En voor Pejeka, ik snap een beetje wat voor werk jij doet en de mensen die nodig zijn in de buitendienst. Sommige van mijn collega's hebben dat werk wel eens gedaan. Daarna toch maar weer gaan varen, zijn ze meer thuis. Enne als zeevarende zijn wij al (minimaal) de helft van het jaar weg.
Dyslexi - Doet er helemaal niet toe, ik schrijf hier nu in NL, maar mijn werk is het Engels. Nou wat voor dingen ik daar in zie, zweden (daar werk ik voor), chinezen, koreanen, singapore, zuid afrika, mozambique, de filipijnen en hele vrachten aan andere landen. 1 grote bak met schrijffouten. Toch begrijpen wij elkaar allemaal. Geen boot is gezonken vanwege een typefout (in text, wel in cijfers)
Ietsje meer werken - Mijn exvrouw toen wij samen waren was 16 uur werken, zo vermoeiend (ouderen zorg) maar toen we gescheiden waren we ging ze naar 24 uur want anders kwam ze niet rond. Terwijl ik 1k partner allimentatie betaalde (netto).
Ohw en daarover, daarom is voor mij het leven als single goedkoper, want ik betaal alles en geef jou/haar meer, het inkomen vrouw, telt niet mee, is leuk voor extra leuke dingen. Dus als vrouw weg valt hou ik meer over.
Miepjecody
09-06-2022 om 18:46
Bellejolie schreef op 08-06-2022 om 15:11:
[..]
Joh, ik ben van ooit 18 uur langzaam opgeklommen naar 32 uur. Ik kan het iedereen aanraden hoor.
Je werkt dan net als met 20 uur 4 a 5 dagen, maar nu gewoon met 8 uurs diensten ipv die kleine uurtjes en he krijgt dan tenminste een salaris dat wel de moeite waard is.
Verder wordt je stukken minder lastiggevallen om extra te werken, want je werkt al veel en je hebt dus amper ruimte om extra te komen.
Op carrièrevlak is het ook beter, omdat je beter op de hoogte bent van alles, je wordt meer gezien door werkgevers en collega's en krijgt zo meer kansen.
Euh, nee hoor. Degenen met 24 en 28 uur werken ook deze diensten, andere diensten zijn er namelijk niet, en daarom is meer dan 28 niet te doen.
Waarom denk je dat dat overal mogelijk is?
Anders zou ik niet klagen als ik 8 uurs diensten had natuurlijk.
Bellejolie
09-06-2022 om 21:41
Miepjecody schreef op 09-06-2022 om 18:46:
[..]
Euh, nee hoor. Degenen met 24 en 28 uur werken ook deze diensten, andere diensten zijn er namelijk niet, en daarom is meer dan 28 niet te doen.
Waarom denk je dat dat overal mogelijk is?
Anders zou ik niet klagen als ik 8 uurs diensten had natuurlijk.
Zeg ik dan dat het overal mogelijk is?
Maar als ik jullie was zou ik bij de OR aankaarten dat de organisatie dit wel mogelijk gaat maken. Want het kan wel, kwestie van het werk anders organiseren.
Miepjecody
09-06-2022 om 22:06
Bellejolie schreef op 09-06-2022 om 21:41:
[..]
Zeg ik dan dat het overal mogelijk is?
Maar als ik jullie was zou ik bij de OR aankaarten dat de organisatie dit wel mogelijk gaat maken. Want het kan wel, kwestie van het werk anders organiseren.
Ja je zei dat als je 32 uur werkt, je 8 uurs diensten krijgt.
Bij ons is 32 dus onmogelijk.
Bellejolie
09-06-2022 om 22:15
Miepjecody schreef op 09-06-2022 om 22:06:
[..]
Ja je zei dat als je 32 uur werkt, je 8 uurs diensten krijgt.
Bij ons is 32 dus onmogelijk.
Ik heb nergens geschreven dat dat OVERAL mogelijk is. Tenminste, als er integraal gewerkt wordt kàn het mogelijk zijn, maar als jouw organisatie dat niet doet is het nòg niet mogelijk.
Als jij en je collega's dat ook willen moet je erom vragen. Bij de OR, bij de vakbond, bij elk contact dat je met de mensen hogerop hebt en dan gebeurt het misschien wel. Of je zoekt een andere werkgever, dat kan ook.
In ieder geval is erover klagen, maar niks doen nog nooir effectief gebleken.
Miepjecody
10-06-2022 om 00:12
Bellejolie schreef op 09-06-2022 om 22:15:
[..]
Ik heb nergens geschreven dat dat OVERAL mogelijk is. Tenminste, als er integraal gewerkt wordt kàn het mogelijk zijn, maar als jouw organisatie dat niet doet is het nòg niet mogelijk.
Als jij en je collega's dat ook willen moet je erom vragen. Bij de OR, bij de vakbond, bij elk contact dat je met de mensen hogerop hebt en dan gebeurt het misschien wel. Of je zoekt een andere werkgever, dat kan ook.
Bellejolie schreef op 09-06-2022 om 22:15:
[..]
Ja tuurlijk, we klagen alleen hier en hebben het nooit aangekaart
Bellejolie
10-06-2022 om 09:30
Miepjecody schreef op 10-06-2022 om 00:12:
[..]
[..]
![]()
Nou dan niet joh
Neweve
10-06-2022 om 09:34
Miepjecody schreef op 10-06-2022 om 00:12:
[..]
[..]
![]()
Dit is wel het moment om het nog een keer aan te kaarten. Genoeg tekorten elders, dus als ze op een andere locatie wel prettige werktijden bieden waarom niet overstappen?
FaithfulDuck87
10-06-2022 om 11:35
we kunnen ook alle bezorgdiensten schrappen en zelf weer boodschappen halen, pizza ophalen, niet voor 5 dingetjes een snelle bezorgservice laten komen.
redbulletje
10-06-2022 om 11:41
Ik ben ervoor om op zondag weer alle winkels (óók supermarkten!) te sluiten. Weg met de 24-uurs economie. Ben net in Oostenrijk geweest waar op zondag én tweede pinksterdag alles gesloten was (op wat souvenirwinkeltjes na) en eerlijk gezegd vind ik dat een verademing. Het scheelt ook personeel(skosten) en bezorgdiensten voor boodschappen mogen van mij ook wel weer weg, zeker die flitsdingen.
watertoren
10-06-2022 om 11:48
Ik zie dat niet meer gebeuren dat de winkels op zondag weer dicht gaan gezien de drukte op zondag in de winkels.
redbulletje
10-06-2022 om 11:51
watertoren schreef op 10-06-2022 om 11:48:
Ik zie dat niet meer gebeuren dat de winkels op zondag weer dicht gaan gezien de drukte op zondag in de winkels.
Dan moet er dus anders gepland worden. Mensen gaan uit verveling op zondag shoppen, dat kunnen ze ook op zaterdag of andere willekeurige dag doen. Avondopening ook van 22 naar 20 uur terug, dat scheelt ook weer wat loze uurtjes aan personeelskosten. En dan overdag weer gewoon bemande kassa's ipv dat ze je bijna dwingen de zelfscan te gebruiken omdat er maar één gewone open is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.