Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Personeelstekorten kunnen opgelost worden

Veel werkgevers moeten ophouden met janken, zolang mensen als de vrouw uit het stuk hieronder niet aan de bak komen kan ik dat niet serieus nemen. Hoewel ik meteen geloof dat er ook werkgevers zijn die wel iemand van 63 die nog graag wil aannemen. Maar er zijn nog genoeg mensen die mee willen doen maar de kans niet krijgen. 

Werk genoeg, maar niet voor een vrouw van 63
https://www.volkskrant.nl/a-b245e9f7

Als het goed is kunnen ook mensen zonder abonnement het lezen.

Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 22:23:

[..]

Natuurlijk merk je dat. Soms in kleine dingen. Als je een klantenservice belt, dat het eindeloos duurt voor je eindelijk iemand aan de lijn hebt. Mijn halfjaarlijkse controles in het ziekenhuis worden constant opgeschoven wegens gebrek aan capaciteit, nog niet zo lang geleden was het vaste prik elk jaar in oktober en in maart, nu is mijn check-up van maart al opgeschoven naar juli. Wat voor een chaos het is op Schiphol dankzij tekort aan menskracht, zien we elke dag in de media. Kinderen die naar huis gestuurd worden vanwege gebrek aan een juf of meester, ook dat hebben we al meegemaakt.

Tegelijkertijd zie je dan dat mensen niet bereid zijn meer te gaan werken. Op TV onlangs werd dat aan mensen gevraagd, nee, was het antwoord, 3 dagen vind ik wel genoeg, want ik wil nog leuke dingen doen. Nou, die leuke dingen bestaan dan binnenkort uit fulltime voor je oude moeder zorgen, want de thuishulp wil ook leuke dingen doen, dus die kan dan nog maar 1 keer per week.

Zo simpel is het.

Het probleem in de zorg is niet dat mensen niet willen, maar omdat je een kutsalaris krijgt, parttime ook nog betekend dat je sws al 5 of 6 dagen moet door de diensten. En de werkdruk hoog is.

Miepjecody schreef op 07-06-2022 om 07:48:

[..]

Het probleem in de zorg is niet dat mensen niet willen, maar omdat je een kutsalaris krijgt, parttime ook nog betekend dat je sws al 5 of 6 dagen moet door de diensten. En de werkdruk hoog is.

Welke tak van zorg werk jij Miepjecody?

Ik hoor net op de radio dat ze het minimumloon van €10 naar €14 per uur willen doen. Ja zeg, dan verdien ik maar net meer dan het minimum! 😀 Krijgen we dan nog meer mensen die minder gaan werken?

Netherfield schreef op 07-06-2022 om 08:19:

Ik hoor net op de radio dat ze het minimumloon van €10 naar €14 per uur willen doen. Ja zeg, dan verdien ik maar net meer dan het minimum! 😀 Krijgen we dan nog meer mensen die minder gaan werken?

Het minimumloon is zo enorm lang schandalig achtergebleven. Mensen die dit loon verdienen zijn werkende armen. Dan krijgen we mensen die eindelijk een normaal salaris verdienen en de rekeningen kunnen betalen. Waarschijnlijk gaan die juist niet minder werken maar wordt het aantrekkelijker om in dit soort banen te gaan werken. 

Rondstruiner schreef op 07-06-2022 om 07:39:

Veel werkgevers moeten ophouden met janken, zolang mensen als de vrouw uit het stuk hieronder niet aan de bak komen kan ik dat niet serieus nemen. Hoewel ik meteen geloof dat er ook werkgevers zijn die wel iemand van 63 die nog graag wil aannemen. Maar er zijn nog genoeg mensen die mee willen doen maar de kans niet krijgen.

Wat verschrikkelijk voor haar. Zo'n representatief mens met zoveel ervaring en dan nog zijn werkgevers kieskeurig en gierig.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

07-06-2022 om 09:28

Libertine schreef op 07-06-2022 om 08:35:

[..]

Het minimumloon is zo enorm lang schandalig achtergebleven. Mensen die dit loon verdienen zijn werkende armen. Dan krijgen we mensen die eindelijk een normaal salaris verdienen en de rekeningen kunnen betalen. Waarschijnlijk gaan die juist niet minder werken maar wordt het aantrekkelijker om in dit soort banen te gaan werken.

Inderdaad. De voorbije decennia zijn de huisprijzen, de lonen van ceo's en de bedrijfswinsten veel sneller gestegen dan de lonen, hoog tijd dat daar een correctie op komt. 
Daarnaast zullen de jobs waarvoor je niet hooggeschoold moet zijn ook een pak aantrekkelijker worden eens je daarmee een fatsoenlijk loon kunt opbouwen en het niet is zoals de huidige situatie waarbij je door zo'n job aan te nemen amper meer verdient dan je uitkering. 
Gewone marktwerking eigenlijk: enorme vraag naar arbeid en weinig aanbod -> lonen stijgen. 

Vooral ook dat laatste stukje " Dan moet ze een goedkope huurwoning vinden,  die er niet is" Behoorlijk schrijnend dit verhaal. Want ja men gooit die pensioenleeftijd omhoog. Ondertussen leeftijdsdiscriminatie en niet meer aan de bak komen. Plannen zijn leuk, maar de realiteit is vaak anders.

Miepjecody schreef op 07-06-2022 om 07:48:

[..]

Ik vind dat kutsalaris wel meevallen. Ik verdien modaal.

Op mijn groep wel langere diensten. Dus parttime is ook wel echt parttime. Maar met fulltime krijg je wel vaak langere reeksen en dat hakt er wel in. Ik merk dat de onregelmatige tijden er wel steeds meer inhakken. Vooral late dienst en daarop volgend weer een vroege.  met dat soort diensten trekt mijn lichaam het niet om structureel 36 uur te werken. En dan heb ik nog niet eens een gezin en kinderen. 

Zelf werk ik dus 32 uur en neem dan naar eigen behoeven diensten bij.

Jammer, ik kan het niet lezen.

watertoren schreef op 07-06-2022 om 09:53:

[..]

Jammer, ik kan het niet lezen.

De essentie is dat een mevrouw van 63, prima gekwalificeerd en ervaren voor van alles en nog wat, overal geweigerd wordt. Ze krijgt zelfs van een bedrijf waar ze solliciteert te horen dat ze maar vrijwilligerswerk moet gaan doen. Nu krijgt ze WW, straks bijstand en dan moet ze haar huis uit.

En werkgevers dus maar janken dat ze geen personeel kunnen krijgen. Deze mevrouw heeft 20 jaar als stewardess gewerkt maar horecabedrijven vinden dat ze "geen ervaring" heeft. Want een gemiddelde student-serveerster heeft stúkken meer ervaring......

Heel gek, als de arbeidsmarkt andersom is dan blèren werkgevers om het hardst dat je als sollicitant wel aantrekkelijk moet blijven voor de werkgevers, dat je wel je best moet doen om te laten zien dat ze jou moeten hebben. Maar bij personeelstekort is dat kennelijk niet zo, dan hoef je als bedrijf geen stap harder te zetten, mag je rustig mensen blijven uitknijpen en oudere kandidaten weigeren, en dan maar jammeren dat "werknemers van tegenwoordig niet meer willen". 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

07-06-2022 om 10:15

@Pejeka:

Dit is niet beledigend bedoeld, maar ergens heb je ook wel een beperkt beeld op de arbeidsmarkt. 
Als ik je berichten goed gelezen heb, heb jij een vrij goede functie en daarnaast geen kinderen, dus alle ruimte om je uren te kiezen; eigenlijk een luxepositie.
Geloof me vrij dat de situatie heel anders is wanneer je kinderen hebt die nog niet voor zichzelf kunnen zorgen en solliciteert op middelbare leeftijd.

Zelf heb ik een ziekte-uitkering maar zou ik graag weer aan de slag gaan. Probleem: partner werkt en stiefzoon komen ze om 8u ophalen met de schoolbus en zetten ze om 16u weer af; al heel wat minder vacatures die in aanmerking komen. 
Daarnaast ben ik heel eerlijk in mijn motivatiebrieven. Komt het omdat ik een ziekte-uitkering krijg, of is het door mijn leeftijd, maar ik krijg slechts respons op 1 van de 10 sollicitaties. Heel anders dan twintig jaar geleden, waarbij ik slechts een interimkantoor hoefde binnen te stappen en de volgende dag reeds werk had. 

Natuurlijk zou ik terug kunnen gaan naar de sector waarin ik jaren ervaring heb, heb dit ook geprobeerd. Laatste sollicitatie verliep goed, loon was goed, werk was in orde, zagen er fijne mensen uit, mocht direct starten; en toen vroeg ik naar de werkelijke uren die gewerkt moesten worden: van 21u tot 8u, zes op zeven en in het weekend wat langer. Nou bedankt, dat heb ik al gedaan en dan verdien je goed maar heb je geen leven meer.

Je legt de focus hier vooral op werknemers, maar misschien moeten we ook eens naar de werkgevers kijken. 

Ginevra schreef op 07-06-2022 om 10:08:

[..]

De essentie is dat een mevrouw van 63, prima gekwalificeerd en ervaren voor van alles en nog wat, overal geweigerd wordt. Ze krijgt zelfs van een bedrijf waar ze solliciteert te horen dat ze maar vrijwilligerswerk moet gaan doen. Nu krijgt ze WW, straks bijstand en dan moet ze haar huis uit.

En werkgevers dus maar janken dat ze geen personeel kunnen krijgen. Deze mevrouw heeft 20 jaar als stewardess gewerkt maar horecabedrijven vinden dat ze "geen ervaring" heeft. Want een gemiddelde student-serveerster heeft stúkken meer ervaring......

Heel gek, als de arbeidsmarkt andersom is dan blèren werkgevers om het hardst dat je als sollicitant wel aantrekkelijk moet blijven voor de werkgevers, dat je wel je best moet doen om te laten zien dat ze jou moeten hebben. Maar bij personeelstekort is dat kennelijk niet zo, dan hoef je als bedrijf geen stap harder te zetten, mag je rustig mensen blijven uitknijpen en oudere kandidaten weigeren, en dan maar jammeren dat "werknemers van tegenwoordig niet meer willen".

Ook het onderzoek dat het cliché: oudere werkzoekenden/ zijn te duur en te star onzin is, moet even gehighlight worden. 

Ginevra schreef op 07-06-2022 om 10:08:

[..]

Bedankt voor de uitleg! Wel triest dat ze haar huis uit moet.

Ik vind het ook heel erg van die vrouw. Maar tegelijkertijd zie je maar 1 Kant, bij wat voor soort bedrijven solliciteert ze, hoe zien haar brieven eruit. Daarnaast is 1x per week ook niet echt heel erg veel natuurlijk.. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.