Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Personeelstekorten kunnen opgelost worden

Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 18:40:

[..]

Het probleem is (en ik weet dat omdat we momenteel zelf meerdere vacatures hebben op de zaak) dat wanneer je fulltime vraagt, veel mensen niet eens reageren. We willen graag wat jongere mensen in ons team, en ja, we zijn flexibel, thuiswerken kan bepaalde dagen per week, we houden rekening met kinderen en het feit dat ouders zich daarnaar moeten richten, enz. En dan krijg je toch een sollicitant die nét iets meer wil, terwijl dat gewoonweg redelijkerwijze (gezien de functie) niet kan. Soms niet eens vanwege kinderen, maar "tja, ik heb een vriendin en die vindt het niet fijn als ik later dan 5 uur thuis ben". Duh. Mijn man vindt het soms ook niet gezellig dat ik pas om 18.15 uur thuis ben, maar het is dan niet anders.

Complimenten aan de sollicitant trouwens. Die is tenminste eerlijk over zijn verwachtingen tijdens het sollicitatiegesprek. Want blijkbaar had je hem anders aangenomen. Dat betekent dat diegene pas na het starten had aangegeven niet te willen overwerken, wat je goed recht is overigens. 

Genoeg vacatures/tekorten momenteel dus dan kan je eisen stellen en makkelijker opzoek naar de perfecte baan. 

Blijkbaar bieden jullie niet voldoende om de matige werktijden te compenseren. 

Pejeka1

Pejeka1

06-06-2022 om 21:07 Topicstarter

Neweve schreef op 06-06-2022 om 20:58:

[..]

Complimenten aan de sollicitant trouwens. Die is tenminste eerlijk over zijn verwachtingen tijdens het sollicitatiegesprek. Want blijkbaar had je hem anders aangenomen. Dat betekent dat diegene pas na het starten had aangegeven niet te willen overwerken, wat je goed recht is overigens.

Genoeg vacatures/tekorten momenteel dus dan kan je eisen stellen en makkelijker opzoek naar de perfecte baan.

Blijkbaar bieden jullie niet voldoende om de matige werktijden te compenseren.

Het zijn matige werktijden, het zijn gewoon werktijden die inherent zijn aan de functie en die ook behoorlijk vergoed worden. Alleen zijn er nu eenmaal banen waar je niet elke avond om stipt half 6 thuis kan zijn. Vrachtwagenchauffeur, medewerker op een booreiland, werkzaam op de scheepvaart, enz. En zo ook als je van tijd tot tijd naar het buitenland moet voor je werk, of moet reizen. En ja, het is het goed recht dat iemand dat niet wil en ook direct laat weten, helemaal prima. Tegelijkertijd vraag ik me dan af waarom die mensen 20 jaar geleden wel te krijgen waren en nu niet.

Mevrouw75 schreef op 05-06-2022 om 10:02:

[..]

Ja, die hebben allemaal geen vrouw meer die thuis de kinderen doet, maar hebben dat verdeeld thuis, dus de man moet ook op tijd op de bso staan. Voordeel is dan weer wel dat er een enorm grote club, die huisvrouwen van weleer, meer werken dan toen.

Bij zo'n goede baan als Pejeka beschrijft zal vast budget zijn voor een aupair. 

Pejeka1

Pejeka1

06-06-2022 om 21:23 Topicstarter

redbulletje schreef op 06-06-2022 om 21:16:

[..]

Bij zo'n goede baan als Pejeka beschrijft zal vast budget zijn voor een aupair.

Het gaat gewoon om afspraken binnen een relatie. Als de één een goedbetaalde baan heeft waardoor hij/zij regelmatig langer van huis is, betekent dat gewoon dat de ander wellicht wat meer thuis zal moeten zijn voor de kinderen (als er kinderen zijn, zijn die er niet, dan is er niks aan de hand natuurlijk). Teamwerk. Daar gaat het toch om in een relatie, niet om een gevecht wie nou eigenlijk het meeste recht heeft op zijn eigen ik?

Miepjecody schreef op 05-06-2022 om 18:27:

[..]

Waarom met 60 al niet meer?

Veel mensen worden 80, dan zit je 20 jaar niets te doen. Moet er niet aan denken.

Dan heb je eindelijk tijd om lekker van t leven te genieten. Mijn vader ging ook met 60 met de vut. Hij had een hoge technische en leidinggevende functie waar hij met veel plezier veel uren in heeft gewerkt maar na de vut konden hij en m'n moeder spontaan dagjes weg als t goed weer was, hij was druk met klussen en verbouwen en ze maakten mooie lange reizen. Je hoort zo vaak dat iemand overlijdt die net met pensioen is en dat vind ik zo triest. Nu er tot 67 jaar doorgewerkt moet worden zal dat alleen maar erger worden.

Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 21:23:

[..]

Het gaat gewoon om afspraken binnen een relatie. Als de één een goedbetaalde baan heeft waardoor hij/zij regelmatig langer van huis is, betekent dat gewoon dat de ander wellicht wat meer thuis zal moeten zijn voor de kinderen (als er kinderen zijn, zijn die er niet, dan is er niks aan de hand natuurlijk). Teamwerk. Daar gaat het toch om in een relatie, niet om een gevecht wie nou eigenlijk het meeste recht heeft op zijn eigen ik?

En heel toevallig kan dat zomaar jouw collega zijn, diegene meer thuis zal moet zijn, want teamwork enzo. 

watertoren schreef op 06-06-2022 om 13:11:

[..]

Jij misschien niet maar veel mensen zouden wel willen stoppen met werken . Ik ken er genoeg hoor van mijn leeftijd die nog moeten werken met nadruk op moeten omdat ze anders financieel niet rond komen.

Toen de pensioenleeftijd werd verhoogd merkte ik dat daar een zeer demotiverende werking vanuit ging. Zeker bij de mensen die al af aan 't tellen waren. Als ze zoiets invoeren doe dat dan niet bij degenen die al werken maar bij de nieuwe lading.

absor schreef op 06-06-2022 om 16:31:

niet voor te stellen dat nog maar kort geleden mensen gestimuleerd werden met 55 met de vut te gaan om plaats te maken voor jongeren. Als in bijv de zorg (zal voor alle sectoren gelden) massaal alle 55plussers stoppen hebben we een gigantisch probleem.

Maar 55plus wordt bijna niet meer aangenomen want te duur en/of minder kneedbaar.

Pejeka1

Pejeka1

06-06-2022 om 21:37 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 06-06-2022 om 21:31:

[..]

En heel toevallig kan dat zomaar jouw collega zijn, diegene meer thuis zal moet zijn, want teamwork enzo.

Absoluut, dat kan. Maar dan ga je denk ik niet solliciteren op een baan waarvan je weet dat die inhoudt dat je regelmatige meerdere dagen van huis bent.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

06-06-2022 om 21:40

redbulletje schreef op 06-06-2022 om 21:34:

[..]

Toen de pensioenleeftijd werd verhoogd merkte ik dat daar een zeer demotiverende werking vanuit ging. Zeker bij de mensen die al af aan 't tellen waren. Als ze zoiets invoeren doe dat dan niet bij degenen die al werken maar bij de nieuwe lading.

maar wanneer moet je dan beginnen, er is altijd een groep waar voor het gaat gelden, die het niet leuk vindt. 

Pejeka1

Pejeka1

06-06-2022 om 21:41 Topicstarter

redbulletje schreef op 06-06-2022 om 21:31:

[..]

Dan heb je eindelijk tijd om lekker van t leven te genieten. Mijn vader ging ook met 60 met de vut. Hij had een hoge technische en leidinggevende functie waar hij met veel plezier veel uren in heeft gewerkt maar na de vut konden hij en m'n moeder spontaan dagjes weg als t goed weer was, hij was druk met klussen en verbouwen en ze maakten mooie lange reizen. Je hoort zo vaak dat iemand overlijdt die net met pensioen is en dat vind ik zo triest. Nu er tot 67 jaar doorgewerkt moet worden zal dat alleen maar erger worden.

Met je eens. Afgelopen maand was ik in Canada, raakte op het terras in gesprek met iemand die zei dat hij volgend jaar met pensioen gaat. Ik keek ervan op, want hij zag er jong uit. Wat blijkt? 60 jaar is de leeftijd waarop je officieel met pensioen kunt, je kunt wel doorwerken om extra pensioen te vergaren, maar wil je met 60 stoppen, is het in Canada gewoon OK. Hij keek erg op toen ik vertelde dat ik toch zeker tot mijn 67e door zou moeten werken, en waarschijnlijk nog langer als die leeftijd tussentijds nog eens verhoogd wordt. Hij vond het Amerikaanse toestanden waar 70/75-jarigen zich nog elke dag naar het werk moeten slepen omdat ze anders geen inkomen hebben.

pejeka, je spreekt jezelf toch tegen? Je vindt dat meer mensen fulltime moeten gaan werken. Maar tegelijkertijd moeten de partners van jouw medewerkers alles opvangen thuis, want die moeten nu eenmaal naar het buitenland. Dat gaat toch niet? 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

06-06-2022 om 21:41

redbulletje schreef op 06-06-2022 om 21:36:

[..]

Maar 55plus wordt bijna niet meer aangenomen want te duur en/of minder kneedbaar.

maar wel met veel ervaring. Worden niet meer zwanger (moet jou heel goed in de oren klinken). 

Wat voor werk deed jij ook al weer? 

Friezinnetje schreef op 06-06-2022 om 21:40:

[..]

maar wanneer moet je dan beginnen, er is altijd een groep waar voor het gaat gelden, die het niet leuk vindt.

Voor een pakweg 25jarige is het nog zover weg, voor een 50er is het veel zwaarder als je opeens nog een paar jaar langer door moet.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

06-06-2022 om 21:44

redbulletje schreef op 06-06-2022 om 21:42:

[..]

Voor een pakweg 25jarige is het nog zover weg, voor een 50er is het veel zwaarder als je opeens nog een paar jaar langer door moet.

ja en dan duurt het nog 25 jaar voordat het ingevoerd kan worden. Je snapt toch zelf wel dat dat niet gaat werken of een oplossing is? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.