Werk en Opleiding
Pejeka1
03-05-2022 om 19:25
Personeelstekorten kunnen opgelost worden
We lezen het dagelijks in de krant, we zien het dagelijks in de media. Personeelstekorten. Zorg, onderwijs, horeca, enz. Er is niet aan personeel te komen.
Tegelijkertijd vinden we in Nederland (het parttime-paradijs van Europa) dat weinig werken genoeg moet zijn. Gemiddeld werkt de Nederlander 29 uur per week. Dus over alle werkenden genomen. Dat betekent dat alle fulltimers ook in dat cijfer zitten, en alle mensen die slechts 16 uur per week werken ook. Dus door de bank genomen is onze arbeidsproductiviteit 29 uur per week. Het laagste in heel Europa, waar de volgende "laagste" al gauw op 32-35 uur per week uitkomt.
Nederland is kampioen parttime werken. Weinig werken dus ook. Al in 2018 becijferde McKinsey dat als alle parttimers in zorg, onderwijs, enz. een uur, of 2 uur, langer per week zouden werken, een groot deel van het personeelstekort zou kunnen worden opgelost.
De vraag is dan: waarom doen we dat niet? Wat is er zo erg aan 2 uur meer werken per week als dat betekent dat je met die 26 uur werken in plaats van 24 uur werken wél de roosters kloppend krijgt, of het gat kunt opvullen?
Mevrouw75
05-06-2022 om 10:02
Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 09:51:
[..]
Het probleem is dat die HBO/WO geschoolde technici geen zin hebben de handen vuil te maken. Die zitten graag allerlei technische oplossingen uit te denken en uit te proberen, maken proefopstellingen, werken schema's uit, enz. Maar daar heb je geen fluit aan als je gewoon mensen nodig hebt die met een gereedschapskoffer naar een klant moeten om daar een machine uit elkaar te halen, olie en smeer aan hun handen te krijgen van tijd tot tijd, onderdelen vervangen, storingen in de machine oplossen, enz. En juist die mensen hebben wij in ons bedrijf nu hard nodig, maar ze zijn niet te vinden. Ja, we krijgen ook wel eens sollicitanten die HBO geschoold zijn, maar die zoeken dat werk dus niet echt.
Verder merken we dat de van 9 tot 5 mentaliteit erg is toegenomen. Onze klanten zitten grotendeels ook in het buitenland, dat kan Duitsland of Frankrijk zijn, maar dat kan ook Mexico of de USA zijn, of Letland. Zo'n 20 jaar geleden stonden ze bij wijze van spreken in de rij voor een baan bij ons, want een auto van de zaak, op kosten van de zaak op reis (als er bijv. een klus op de Fiji-eilanden was, waar we ook een klant hebben, vochten ze elkaar zowat de tent uit om die klus te krijgen, want naast het werk, was er ook genoeg vrije tijd om iets voor jezelf te doen op locatie), tegenwoordig haken ze al af als ze maar durft te zeggen dat ze van tijd tot tijd een paar dagen (of langer) van huis kunnen zijn, dat ze soms om 5 uur in de avond nog 2 uur naar huis moeten rijden omdat ze ergens in het Westen van Duitsland een klus hebben, enz. Terwijl elk overuur gewoon goed wordt uitbetaald, als ze langer dan 2,5 uur rijden van huis zijn, krijgen ze een overnachting op kosten van de zaak, ze hebben allemaal een creditcard van de zaak in hun zak zodat ze kunnen eten in een restaurant naar keuze, enz. Maar nee. Ze willen om 5 uur thuis zijn. Dat is écht veranderd.
Ja, die hebben allemaal geen vrouw meer die thuis de kinderen doet, maar hebben dat verdeeld thuis, dus de man moet ook op tijd op de bso staan. Voordeel is dan weer wel dat er een enorm grote club, die huisvrouwen van weleer, meer werken dan toen.
Joszy
05-06-2022 om 10:03
[..]
Het probleem is dat die HBO/WO geschoolde technici geen zin hebben de handen vuil te maken. Die zitten graag allerlei technische oplossingen uit te denken en uit te proberen, maken proefopstellingen, werken schema's uit, enz. Maar daar heb je geen fluit aan als je gewoon mensen nodig hebt die met een gereedschapskoffer naar een klant moeten om daar een machine uit elkaar te halen, olie en smeer aan hun handen te krijgen van tijd tot tijd, onderdelen vervangen, storingen in de machine oplossen, enz. En juist die mensen hebben wij in ons bedrijf nu hard nodig, maar ze zijn niet te vinden. Ja, we krijgen ook wel eens sollicitanten die HBO geschoold zijn, maar die zoeken dat werk dus niet echt.
Geef je zelf het goede voorbeeld en pak je deze klussen op? Of zit jij ook liever lekker achter je laptop in een warm kantoor naast de koffie automaat?
Ik vrees dat goede technici schaars zijn en dan moet je dus als bedrijf harder je best doen om ze binnen te halen én te houden. Beter betalen, beter aansluiten op hun wensen ipv alleen te kijken naar wat het bedrijf nodig heeft.
Pejeka1
05-06-2022 om 10:06
Joszy schreef op 05-06-2022 om 10:03:
[..]
Geef je zelf het goede voorbeeld en pak je deze klussen op? Of zit jij ook liever lekker achter je laptop in een warm kantoor naast de koffie automaat?
Ik vrees dat goede technici schaars zijn en dan moet je dus als bedrijf harder je best doen om ze binnen te halen én te houden. Beter betalen, beter aansluiten op hun wensen ipv alleen te kijken naar wat het bedrijf nodig heeft.
Aan mij hebben ze niks als technicus, want ik heb twee linker handen en geen technisch inzicht. Ik heb andere talenten. Die overigens niet inhouden dat ik alleen maar naar een scherm zit te staren heel de dag.
Onze salarissen zijn altijd al aan de bovenkant van de range geweest, wat dat betreft heb ik een goede werkgever en ja, als het mogelijk is, houden we rekening met de privéwensen van mensen. Maar als bij voorbaat al wordt gesteld dat regelmatig één of meerdere dagen van huis geen optie is, houdt het voor ons ook op. We kunnen onze klanten moeilijk vertellen dat de monteur niet komt, omdat hij om 5 uur thuis wil zijn.
Ginevra
05-06-2022 om 10:17
Dus vrouwen moeten wél werken, maar dat mag niet tot consequentie hebben dat mannen ook voor hun kinderen gaan zorgen.
Ysenda
05-06-2022 om 10:18
Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 10:06:
[..]
We kunnen onze klanten moeilijk vertellen dat de monteur niet komt, omdat hij om 5 uur thuis wil zijn.
Maar dat is dus wel een belangrijke reden waarom met name vrouwen parttime banen hebben omdat van vrouwen nog veel meer dan van mannen verwacht wordt dat zij de zorgtaken op zich nemen.
Die opvang gaat meestal om 6 uur dicht, dat betekent dat je daar om kwart voor 6 moet zijn, want jas en schoenen aan doen kost ook tijd. En dat je dus ruim op tijd van je werk moet vertrekken.
Ook dit is een belemmering om meer te werken, verder van huis te werken, ploegendienst te draaien of langere dienstreizen te kunnen doen.
Joszy
05-06-2022 om 10:22
Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 10:06:
[..]
We kunnen onze klanten moeilijk vertellen dat de monteur niet komt, omdat hij om 5 uur thuis wil zijn.
Sorry de monteur is pas morgenochtend beschikbaar? Dat is toch ook een antwoord op de vraag?
LittleIbex87
05-06-2022 om 10:27
[..]
Verder merken we dat de van 9 tot 5 mentaliteit erg is toegenomen. Onze klanten zitten grotendeels ook in het buitenland, dat kan Duitsland of Frankrijk zijn, maar dat kan ook Mexico of de USA zijn, of Letland. Zo'n 20 jaar geleden stonden ze bij wijze van spreken in de rij voor een baan bij ons, want een auto van de zaak, op kosten van de zaak op reis (als er bijv. een klus op de Fiji-eilanden was, waar we ook een klant hebben, vochten ze elkaar zowat de tent uit om die klus te krijgen, want naast het werk, was er ook genoeg vrije tijd om iets voor jezelf te doen op locatie), tegenwoordig haken ze al af als ze maar durft te zeggen dat ze van tijd tot tijd een paar dagen (of langer) van huis kunnen zijn, dat ze soms om 5 uur in de avond nog 2 uur naar huis moeten rijden omdat ze ergens in het Westen van Duitsland een klus hebben, enz. Terwijl elk overuur gewoon goed wordt uitbetaald, als ze langer dan 2,5 uur rijden van huis zijn, krijgen ze een overnachting op kosten van de zaak, ze hebben allemaal een creditcard van de zaak in hun zak zodat ze kunnen eten in een restaurant naar keuze, enz. Maar nee. Ze willen om 5 uur thuis zijn. Dat is écht veranderd.
Waar maak jij je handen vuil aan?
bieb1963
05-06-2022 om 11:05
Mevrouw75 schreef op 05-06-2022 om 08:23:
[..]
In het basisonderwijs. Middelbaar is hbo of WO+.
Uhh nee, ook in het VO is onderwijsassistent mbo niveau, zelfs ook een leraarondersteuner.
bieb1963
05-06-2022 om 11:13
Overigens zeker een punt: nu monteurs (meestal mannen), de helft van de zorgtaken op zich moet nemen (zoals we dat in de huidige maatschappij graag zien), is een baan waarbij je niet weet het laat je precies thuis bent, niet echt een optie...... Dus ja, dat is de keerzijde dus.
MidasWolf
05-06-2022 om 11:30
Dit krijg je als je mensen niet in vaste dienst wilt nemen. Lekker allemaal laten flexen en ZZP.Jaarcontracten waar men snel vanaf kan Een corona crisis?? Hoppa allemaal wegsturen. Maar dan. (Corona)crisis voorbij? Geen mensen meer. Dit is een prachtig voorbeeld dat je niet moet dollen met met mensen.
De bouw heeft die les eerder moeten leren. In de vorige crisis werden bouwvakkers ontslagen bij de vleet. Sindsdien is dat gat nooit meer opgevuld. Dus die nieuwe huizen en verduurzaming van Nederland wordt een lastige opgave.
Hetzelfde geldt voor andere sectoren in tijden van crisis zouden ze mijn inziens duurzamer met hun personeel moeten omgaan, want ook crisistijden gaan weer voorbij. Ik begrijp ook wel dat je niet altijd iedereen kan behouden, maar bij economische tegenwind grote groepen mensen wegsaneren en vervolgens daarna verwachten dat ze weer klaar staan is gewoonweg geen realistische verwachting.
Ik vind dat werkgevers zich wat meer mogen richten op duurzame arbeid in plaats van ad hoc reageren op situaties in plaats van verder vooruit kijken, mede door bijvoorbeeld goede buffers op te bouwen in goede tijden in plaats van winstmaximalisatie ten gunste van het bestuur.
Het duurzame beleid wat men nu nastreeft ten opzichte van klimaat en milieu mag men ook wat meer toepassen op de arbeidsmarkt.
MidasWolf
05-06-2022 om 11:47
Joszy schreef op 05-06-2022 om 10:22:
[..]
Sorry de monteur is pas morgenochtend beschikbaar? Dat is toch ook een antwoord op de vraag?
Niet altijd, want de monteurs/installateurs bij het bedrijf waar ik werk, werken soms aan kritieke projecten in bijvoorbeeld operatiekamers van ziekenhuizen die snel weer beschikbaar moeten zijn.
Hetzelfde geldt In de farmacie waar de productie van medicijnen door moet blijven draaien, bij verstoringen waarbij een kritiek onderdeel niet op voorraad is(je kan niet alles op voorraad houden) want soms gaat een onderdeel kapot die bijna nooit kapot gaat of gewoonweg moeilijk verkrijgbare onderdelen met lange levertijden.
Onderdelen worden uit alle delen van de wereld gehaald en op dat moment maken de kosten niet als het onderdeel maar snel ter plaatse is, zodat het proces niet verstoort wordt. Dan kunnen de mensen die bij het proces betrokken zijn niet zeggen dat komt morgen wel.Dat geldt trouwens ook voor mensen op kantoor daar en niet alleen voor de monteurs Nu zijn daar de lonen ook wel na.
Pejeka1
05-06-2022 om 11:52
Ginevra schreef op 05-06-2022 om 10:17:
Dus vrouwen moeten wél werken, maar dat mag niet tot consequentie hebben dat mannen ook voor hun kinderen gaan zorgen.
Wie zegt dat? Zorg voor kinderen is wat mij betreft altijd een zaak van vader én moeder geweest.
Pejeka1
05-06-2022 om 11:59
Joszy schreef op 05-06-2022 om 10:22:
[..]
Niet echt. Als bij Heinz, Unilever, Bayer, Altenloh, Total, DSM, of noem maar een andere groot bedrijf op, een productielijn stil ligt, kost dat kapitalen en kapitalen per uur gemiste productie. Het is niet alsof iemand belt met een verstopte gootsteen en dat je dan kan zeggen: sorry, maar we hebben pas over twee dagen een monteur. Tevens is het dan geen optie om bij zo'n bedrijf weg te gaan met een blik op je horloge: sorry, het is 4 uur nu, en mijn vrouw/vriendin wil graag dat ik om half 6 thuis ben, dus we komen nog wel een keer terug om het af te maken. En dan denk jij dat een Unilever zegt: nee joh, snap ik, helemaal OK, laten we die productielijn gewoon nog even een paar dagen in storing staan, bel maar wanneer je weer tijd hebt. Echt?
Pejeka1
05-06-2022 om 12:02
Reficul schreef op 05-06-2022 om 10:27:
[..]
Waar maak jij je handen vuil aan?
Aan andere dingen. Zoals gezegd, mijn technisch inzicht is beperkt, is mijn stiel niet, dus ik denk niet dat de klanten blij zouden zijn als ik op zou komen dagen om hun machine te installeren/in gebruik te stellen of te repareren/onderhouden.
MidasWolf
05-06-2022 om 12:07
Wanneer de ene partner regelmatig een paar dagen weg is voor werk naar het buitenland, dan legt dat wel bepaalde druk op het gezin want de andere partner(of dat nu de man of vrouw is in dit geval)
Moet wel rekening houden met de werktijden ten opzichte van bijvoorbeeld de opvang. En de zorgtaken komen op dat moment vooral op die ene partner neer ook al heb je bijvoorbeeld een schoonmaker thuis voor een aantal uren per week.
Soms willen de mensen wel, maar is het praktisch moeilijk uitvoerbaar, voor mij als kindvrije is dit dat dan ook veel makkelijker te regelen om voor werk in het buitenland te zitten, dan voor iemand met een gezin waarbij er veel meer te regelen valt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.