Werk en Opleiding
Zeespiegel
15-11-2025 om 07:02
Hoe komen we met zoveel mensen aan een werknemers tekort?
ik zit me al een tijdje iets af te vragen. De economie heeft lange tijd gedraaid met vooral mannen op de werkvloer. En vrouwen die voor het gezin zorgden.
Ongeveer een halve eeuw geleden is daar een omslag ingekomen. En werken veel vrouwen ook. Daarbovenop krijgen we veel aanwas via migratie. Wat de pensioen gang van de babyboomers op kan lossen.
Er is minder personeel nodig door automatisering.
Hoe kunnen we dan een personeelstekort hebben? Waarom loopt de behoefte aan werknemers niet in pas met de bevolkingsgroei?
Als je zeg maar per 100 mensen 1 huisarts nodig zou hebben, heb je er bij 500 theoretisch 5 nodig. Maar dus ook 400 meer mensen om die 4 nieuwe huisartsen uit te rekruteren. Sterker, met meerdere huisartsen kan je wellicht efficiënter werken, dus heb je er misschien na verhouding zelfs minder nodig. (Deze aantallen zijn puur als rekenvoorbeeld, verder nergens op gebaseerd.)
Dat zou toch eigenlijk voor alle beroepen moeten gelden?
Kampeerder
15-11-2025 om 10:19
Herfstappeltaart schreef op 15-11-2025 om 09:39:
[..]
Maar dat ligt dan toch aan haar instelling, toch niet aan het persooneelstekort? Mijn dochter is leerkracht en haar school heeft de grootste moeite om vervanging te vinden bij ziekte van een werknemer. Een ZZP-er zou denk ik ook welkom zijn in zo'n geval.
Ik snap de 'werkloosheid' niet.
ZZP-ers worden vooral ingezet bij langdurige vervanging. Dan heb je iemand om de klas op te vangen maar niet voor de rest van de taken.
absor
15-11-2025 om 11:11
hoeveelheid regelingen, administratie enz enz is ook enorm toegenomen
voorbeeld; vroeger had een een bejaardenhuis en de hoofdzuster had een lijstje en hield de wachtlijst bij. Daar meldde je je aan en zij belde de volgende bij een overlijden.
nu heeft een verpleeghuis een hele verdieping met administratieve krachten die alles moeten verantwoorden, kwaliteit meten, verzekeringen regelen, personeelsbeleid voeren, loonadministratie regelen, intranet en internet bijhouden en ga zo maar eindeloos door.
En dit is nog los voor de duizenden mensen die voor allerlei concurrerende zorgverzekeraars werken
Als je weet hoe gigantisch veel FTE bezig is met jaarlijkse onderhandelingen per zorgorganisatie per zorgverzekeraar zowel van afnemer als aannemer kant. Dat is gigantisch
Libertine
15-11-2025 om 12:13
We hebben een tekort aan een bepaald soort werknemer. Want er zitten nog ongelooflijk veel mensen ongewenst thuis. Die graag willen werken maar zijn gebaat bij een wat andere werkomgeving. Waar de verwachtingen een beetje worden aangepast aan wat die medewerkers kunnen. Aangepaste werkdruk, meer flexibiliteit, meer jobcarving, passende taken. De mensen waar een klein hoekje vanaf is, maar die waardevol werk kunnen verrichten, komen zeer moeizaam de arbeidsmarkt op. Echt enorm zonde en onnodig!
LazyCat
15-11-2025 om 13:24
Bakblik schreef op 15-11-2025 om 09:52:
[..]
Een aantal jaar geleden moesten "we" een kenniseconomie worden. Iedereen moest studeren met als gevolg dat er nu te weinig praktisch opgeleiden zijn. Om de woningnood op te lossen moeten er snel woningen ge/verbouwd gaan worden maar er is geen personeel om dat te gaan doen. De universitair opgeleidde vrijetijdsmanager kan geen elektra aanleggen of muurtjes metselen.
Dit denk ik ook. Iedereen moet minimaal hbo studeren, het mbo is niet goed genoeg en enorm ondergewaardeerd, maar daardoor mis je nu al die handjes die praktische dingen kunnen.
Miraval
15-11-2025 om 13:51
In mijn sector zijn ook tekorten, zowel aan de kant van (goede) instrcuteurs als examinators bij het CBR.
Het vinden van een goede rij-instructeur in loondienst is als zoeken naar een speld in een hooiberg. 15 jaar geleden strooide het UWV met omscholing in deze sector met als gevolg onvoldoende instrinsiek gemotoveerde instructeurs wat de kwaliteit niet ten goede kwam.
En de tekorten zijn ergens logisch. Een rij-instructeur heeft veel verantwoordelijkheid en het is slecht betaald, vooral door het ontbreken van een CAO. De wachtlijst bij mij is nu al opgelopen tot maart 2026.
Auwereel
15-11-2025 om 14:16
LazyCat schreef op 15-11-2025 om 13:24:
[..]
Dit denk ik ook. Iedereen moet minimaal hbo studeren, het mbo is niet goed genoeg en enorm ondergewaardeerd, maar daardoor mis je nu al die handjes die praktische dingen kunnen.
Zullen we ook handen zeggen in plaats van handjes om waardering uit te drukken? Ik was laatst bij een bijeenkomst van overheden en universiteit en daar werd ook over handjes en mannetjes gesproken als het over mbo geschoolden ging. Ik had eigenlijk er wat van moeten zeggen. Maar voor het geval dat deze overheidsmedewerker meeleest: handen en mensen. Dan doen vrouwen ook mee.
Bakblik
15-11-2025 om 14:29
Auwereel schreef op 15-11-2025 om 14:16:
[..]
Zullen we ook handen zeggen in plaats van handjes om waardering uit te drukken? Ik was laatst bij een bijeenkomst van overheden en universiteit en daar werd ook over handjes en mannetjes gesproken als het over mbo geschoolden ging. Ik had eigenlijk er wat van moeten zeggen. Maar voor het geval dat deze overheidsmedewerker meeleest: handen en mensen. Dan doen vrouwen ook mee.
Nou dit! Helemaal mee eens! We moeten de mbo geschoolden goed waarderen en er niet kleinerend over praten.
LazyCat
15-11-2025 om 14:51
Auwereel schreef op 15-11-2025 om 14:16:
[..]
Dat is inderdaad beter. Ik ben zo gewend dat iedereen handjes zegt, dat ik dat automatisch ook doe. Ik ga erop letten voortaan.
LazyCat
15-11-2025 om 14:54
Bakblik schreef op 15-11-2025 om 14:29:
[..]
Nou dit! Helemaal mee eens! We moeten de mbo geschoolden goed waarderen en er niet kleinerend over praten.
Ik wil wel zeggen dat ik het helemaal niet kleinerend bedoelde. Ik zou juist willen dat er meer mbo geschoolde mensen waren.
Bakblik
15-11-2025 om 15:31
LazyCat schreef op 15-11-2025 om 14:54:
[..]
Ik wil wel zeggen dat ik het helemaal niet kleinerend bedoelde. Ik zou juist willen dat er meer mbo geschoolde mensen waren.
Ik had het niet specifiek tegen jou hoor. Wat Auwereel ook aangeeft dat er zelfs in professionele omgevingen wordt gepraat over mannetjes en handjes en meisjes (zelfs als het over volwassen vrouwen gaat) is mij een doorn in het oog.
Mijn zoon is een jongvolwassen man met vakkennis en inzicht in het vak dat hij doet. Zelfs binnen zijn werk hoort hij soms opmerkingen dat ze hem niet voor vol aanzien. Gelukkig waardeert zijn baas hem enorm en krijgt hij niet alleen uitvoerende taken maar mag hij ook ander werk doen in de voorbereidende fase waar hij dus van kan leren.
Fenyw
15-11-2025 om 16:34
Over het onderwijs: Als invaller/zzp-er word je alleen betaald voor de contacturen. Elke minuut die je na schooltijd besteedt, is eigen tijd. Dit geldt ook voor mensen die langdurig invallen en ouderavonden, taken ed moeten doen.
Verder is het vaak lastig om op een bepaalde school te werken voor het aantal uren of op de dagen dat je kan en wil werken. Wil je meer werken, dan is dat niet automatisch voor je een eigen groep. Het gebeurt ook dat fulltimers opgesplitst worden en twee klassen als duo-baan hebben. Je wordt ingedeeld op de uren van de aanstelling en niet noozakelijkerwijs op de gewenste dagen. Eenmaal ingedeeld geldt het voor één jaar, want volgend schooljaar kan alles weer anders zijn.
Of mensen willen meer werken, die mogelijkheid is er op school niet door de duo's die gevormd moeten worden of door gebrek aan formatie en dan zoeken ze het elders.
LindaPinda11
15-11-2025 om 18:21
toen ik 15 jaar geleden een studiekeuze moest maken vertelden ze keer op keer dat je never nooit een normaal contract met genoeg uren in de zorg, onderwijs of kinderopvang zou krijgen. Daar was geen werk in zeiden ze. Ik ben daardoor niet eens bij de open dagen geweest.
Madamecannibale
15-11-2025 om 21:38
Herfstappeltaart schreef op 15-11-2025 om 08:34:
Wat ik nog veel gekker vind: van de week was op het nieuws dat de werkloosheid oploopt...vooral onder winkelpersoneel en onderwijspersoneel
![]()
En juist daar zijn de personeelstekorten het grootst.....geef mijn portie maar aan Fikkie.
Maar dat zijn best grote sectoren. Het kan bijvoorbeeld best zo zijn dat er een overschot is aan onderwijspersoneel op basisscholen en een tekort aan leerkrachten op het mbo.
Als ik bijvoorbeeld naar de IT sector kijk dan is het tegenwoordig een stuk uitdagender om als junior developer ergens terecht te komen dan een paar jaar geleden, mede door de komst van AI. Maar naar seniors is nog steeds veel vraag.
DeeDee76tk
15-11-2025 om 21:57
Als er minder mensen in onzinbanen werken en deze mensen essentieel werk gaan doen zou dat ook al helpen.
Ik werk in de zorg en zie alleen maar meer lagen erbij komen ipv minder lagen. Ik zeg niet dat dat het allemaal onzin is maar eerder kon het toch ook zonder. Ik vind het ook jammer als collega’s doorgroeien dat het altijd betekent dat ze niet meer aan het bed staan. Ze worden dan degene die ons uitleggen hoe we het werk moeten doen.
TrefleQ
16-11-2025 om 07:41
LazyCat schreef op 15-11-2025 om 14:54:
[..]
Ja, precies: je zegt dat uit gewoonte, omdat iedereen dat zo zegt, ik ook.
Toen ik las dat iemand hier dat kleinerend vond, dacht ik even: 'huh, hoezo?'. Maar direct dacht ik, jawel: handjes en mannetjes zíjn verkleinwoorden.
Bij denkwerk zeg je niet dat er zich wat hoofdjes over gaan buigen, of dat er een adviseurtje langs komt.
Ik ga er vanaf nu ook opletten. Net als ik consequent meid ben gaan zeggen in plaats van meisje. Ik weet dat meid een wat boersig of lomp gevoel opwekt, maar daar moeten we dan maar vanaf er is geen beter woord.
Jongetje/meisje, jongen/meid.