Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Zomervakantie 2021 en kleurcodes

Wie heeft er van de zomer een vakantie geboekt en hoe kijken jullie nu tegen de recent zeer grote stijging in besmettingen aan?

Peiling

Ga je deze zomer weg?
150 stemmen
19%
9%
13%
31%
21%
3%
4%

Peertjuh schreef op 09-07-2021 om 12:11:

Kan deze vraag in dit topic en zoja willen jullie even meedenken.
Tui na 55 min in de wacht verbinding verbroken.
Ik ga morgen naar het reisbureau.
Pakketreis 4 augustus Malaga. Is oranje, dus dat zal geannuleerd worden.
Liefst wacht ik af, want wil er zo enorm graag heen maar de onzekerheid dat het bijvoorbeeld pas enkele dagen voor vertrek geannuleerd wordt vind ik ook zwaar ruk.
Ik wil iig een weekje eruit, dus als het niet doorgaat moet ik op zoek naar een alternatief.

Via de website omboeken (maar dat schreef ik net ook al op Viva 😁)
Nu is er nog keuze en kun je naar bv de Spaanse eilanden gaan. Die zijn geel.

Over 2 weken naar La Palma, de eilanden staan op geel. Man en ik beide volledig gevaccineerd en ✅.
Ik ga er van uit dat we gaan.

Sherry750106 schreef op 09-07-2021 om 12:03:

Wij gaan naar Griekeland, zijn allemaal 1x gevaccineerd omdat we in december 2020 corona hebben gehad, dit is vastgesteld door de GGD.

Volgens de GGD zijn we nu volledig beschermd en hebben we ook geen oproep gehad voor een 2e vaccinatie maar krijgen we daar geen problemen mee als we naar het buitenland gaan?

Volgens mij heeft Griekenland er nog geen aanvullende eisen voor gesteld. Zolang je een 'groen' vaccinatiebewijs kan laten zien in de app zou het goed moeten zijn. Wel wordt er al voorzichtig op voorgesorteerd dat 1 vaccinatie en corona gehad hebben niet afdoende bescherming biedt tegen de Delta variant, dus mogelijk wijzigt er dan nog wat. Maar Griekenland accepteert nu ook nog antigeentesten en PCR testen, mocht deze vaccinatie niet afdoende zijn. 

Ik ga in oktober, dus ik hou het ook alvast een beetje in de gaten Overigens wil Griekenland wel sinds afgelopen weekend dat je een PLF-formulier invult, minstens 24 uur voor vertrek (ze willen met name weten waar je verblijft in Griekenland, welke vlucht je neemt, of je bent gevaccineerd etc.)

Dinah schreef op 09-07-2021 om 10:18:

[..]

Dat zou misschien wel kunnen schelen met de restricties die andere landen ons dan gaan opleggen. Blijft natuurlijk niet fraai dat het gaat wemelen van de besmettingen, maar zolang de druk op de zorg niet al te hoog wordt, kan de maatschappij hopelijk enigszins blijven doordraaien. Ik denk dat we over 1-2 weken pas zeker weten of dat ook daadwerkelijk zo gaat zijn, of dat ziekenhuizen alsnog gaan volstromen.

Overigens heb ik ook dit jaar voor het eerst allerlei annuleringsverzekeringen, terugbetalingsgaranties etc. aangevinkt die ik er maar bij kon nemen... Wat een onzekerheid pfff.

Over 2 weken heeft een groot deel van het ziekenhuispersoneel eindelijk vakantie. De normale capaciteit wordt dan flink teruggeschroefd.

Ik zie regelmatig staan dat mensen een groen vinkje in hun CoronaCheck app hebben staan. Waar moet dat staan?? Ik zie bij mij niks namelijk...

Dinah schreef op 09-07-2021 om 13:44:

[..]

Volgens mij heeft Griekenland er nog geen aanvullende eisen voor gesteld. Zolang je een 'groen' vaccinatiebewijs kan laten zien in de app zou het goed moeten zijn. Wel wordt er al voorzichtig op voorgesorteerd dat 1 vaccinatie en corona gehad hebben niet afdoende bescherming biedt tegen de Delta variant, dus mogelijk wijzigt er dan nog wat. Maar Griekenland accepteert nu ook nog antigeentesten en PCR testen, mocht deze vaccinatie niet afdoende zijn.

Ik ga in oktober, dus ik hou het ook alvast een beetje in de gaten Overigens wil Griekenland wel sinds afgelopen weekend dat je een PLF-formulier invult, minstens 24 uur voor vertrek (ze willen met name weten waar je verblijft in Griekenland, welke vlucht je neemt, of je bent gevaccineerd etc.)

De plf is al vanaf vorig jaar (juli) verplicht hoor En zonder kom je echt niet (inmiddels) het vliegtuig in. Eerst was er hierop alleen controle in Griekenland zelf, mensen moesten echt gelijk weer het vliegtuig in. Nu is de controle al op t vliegveld in Nederland. Plf, vaccinbewijs/testbewijs en gezondheidsverklaring van t rivm (neem 1 extra mee want heb je ook nodig op het vliegveld in Griekenland voor terugreis) Plf kun je trouwens aanmaken ver voor vertek (handig zodat jet het niet vergeet) en krijg je de dag voor je vertek om 23 uur. Dat geeft veel mensen stress maar nog geen enkele keer bij mensen gehoord dat ze hem niet hebben ontvangen. Griekenland laat ook al tijden de rode landen binnen maar zijn qua bewijs gewoon streng. Kan ook zo zijn dat je alsnog op het vliegveld moet laten testen.

Ik ben blij dat we een half jaar geleden al een huis met  (privé) zwembad, jacuzzi en sauna hebben geboekt in een prachtig (en rustig!) gebied in Nederland, (toen dat nog betaalbaar was). 

Als deze toestand voorbij is gaan we wel weer op wereldreis. Ik heb nog wat tripjes op mijn verlanglijstje staan, maar dat kan ook in een van de andere 10 vakanties, of met een vriendin /alleen buiten de schoolvakanties. Gelukkig heb ik de 10 jaar voor corona al ontzettend veel gereisd. 

Nu met kleine kinderen vind ik het prima zo. Wat dat betreft is de timing van deze pandemie perfect voor ons. 

Ooh super MissJensen, bedankt voor de info!  Ik vroeg me al af hoever van tevoren hij kon worden ingevuld, maar dat is dus heel ver haha. En dan had ik het verkeerd begrepen, omdat een kennis inderdaad deze week het vliegtuig niet in kwam. Maar zo te lezen was ze anders in Griekenland weer naar huis gestuurd. 

Dinah schreef op 09-07-2021 om 17:23:

Ooh super MissJensen, bedankt voor de info! Ik vroeg me al af hoever van tevoren hij kon worden ingevuld, maar dat is dus heel ver haha. En dan had ik het verkeerd begrepen, omdat een kennis inderdaad deze week het vliegtuig niet in kwam. Maar zo te lezen was ze anders in Griekenland weer naar huis gestuurd.

Graag gedaan! Heb veel verdriet en boosheid gezien! En ook extra kosten ivm latere vlucht en dat de pcr test dan niet meer geldig was (nu natuurlijk gratis maar in juni toen ik ging niet). En vorig jaar juli gingen er echt veel mensen terug in het vliegtuig. Gelukkig waren deze nog niet vol omdat het in het "begin van het seizoen" was. Je kan hem dus gewoon invullen en evt later dingen veranderen. Mijn hotel werd nml omgeboekt maar dat kan je veranderen. Wel alles in het Engels, adres van hotel ff googlen.

Puss-in-Boots schreef op 09-07-2021 om 12:54:

[..]

Via de website omboeken (maar dat schreef ik net ook al op Viva 😁)
Nu is er nog keuze en kun je naar bv de Spaanse eilanden gaan. Die zijn geel.

thks 😃

ja, denk dan toch de Spaanse eilanden. Als die maar niet op Oranje gaan dan.

NicciF schreef op 09-07-2021 om 14:04:

Ik zie regelmatig staan dat mensen een groen vinkje in hun CoronaCheck app hebben staan. Waar moet dat staan?? Ik zie bij mij niks namelijk...

ik begrijp dat als je qr code wordt gescand die dan groen wordt.

Giggly schreef op 09-07-2021 om 12:44:

Wat is een alternatief?

NL is nu enorm in trek bij last minute boekers.

Ben je bereid de hoofdprijs te betalen voor een plek in NL?

dat laatste al sowieso niet. En een vakantie in Nederland vind ik leuk voor eens een weekendje weg, maar voelt niet als echt vakantie. 

Puss-in-Boots schreef op 09-07-2021 om 12:55:

Over 2 weken naar La Palma, de eilanden staan op geel. Man en ik beide volledig gevaccineerd en ✅.
Ik ga er van uit dat we gaan.

ik ga morgen even naar het reisbureau van Tui. Telefonisch zijn ze niet te pakken te krijgen.

hopelijk blijven de spaanse eilanden op geel!

In het voorjaar voor de zekerheid maar geboekt voor in Nederland en nu heel blij dat ik dat gedaan heb. Vakantie gaat dus zeker door!

NicciF schreef op 09-07-2021 om 12:52:

Wij gaan naar Frankrijk, hoop ik Mijn Partner en ik hebben Corona gehad en zijn gevaccineerd. Ik heb in de app voor ons beide een herstelbewijs en de vaccinatie staan.

Maar ik lees dit bij reisadvies Frankrijk"

U een verklaring heeft waaruit blijkt dat u hersteld bent van COVID-19 en dat u 1 vaccin heeft gekregen. Daarbij moet u het betreffende positieve resultaat van uw PCR- of antigeentest kunnen tonen (ouder dan 15 dagen, maar niet ouder dan 6 maanden).


Is dat dan weer iets anders dan het herstelbewijs? En zoja, hoe kom ik daaraan??

Sjonge wat een gedoe dit allemaal....

Voor as donderdag heb ik voor ons beide een tweede Pfizer vaccinatie gepland staan omdat je dan toch beter beschermd schijn te zijn tegen de Delta variant. Maar omdat we die zondag al vertrekken vrees ik dat dat niet op tijd genoeg is voor de vakantie.

Je moet naast het herstelbewijs ook je positieve testuitslag laten zien. Maar die positieve uitslag mag niet ouder zijn dan 180 dagen. Dus als je langer dan 6 maanden geleden Corona hebt gehad, kan je die uitslag niet laten zien. Dit is bij mij dus ook een probleem, buiten nog het feit dat ik niet getest ben bij de ggd toen maar particulier via het werk. Ik kan geen herstelbewijs aanvragen daardoor. Ik ga dus ook die 2e prik halen. 
En volgens mij is het dus zo dat als je die positieve test niet kan laten zien, je moet testen voor je Frankrijk in gaat. Je hebt dus 3 dingen nodig. Bewijs van die ene vaccinatie, een herstelbewijs en een positieve testuitslag die tussen 2 weken en 180 dagen oud is. Mis je 1 van die dingen, dan zien ze je niet als volledig gevaccineerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.