Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Vakantie in tweede week bij nieuwe werkgever

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Per 1 maart start ik met een nieuwe baan. Ik maak mijn vakantiedagen op bij huidige werkgever en werk daarom deze week nog 3 dagen. 
Toevallig valt mijn vakantie samen met de voorjaarsvakantie van de kinderen en we hebben spontaaneen week weg geboekt naar de zon.

Kind werd vanmorgen wakker en voelt zich niet lekker. Zelftest gedaan en zowel kind als man blijkt positief en ook bij de GGD is man positief getest.

We kunnen de reis omboeken naar de 2e week maart. Later lukt niet omdat onze oudste 5 wordt en leerplichtig is. Maar ik ben dan net begonnen met mijn nieuwe baan. 
Ik zit zo te twijfelen wat te doen: 
1 - morgen nieuwe werkgever bellen met uitleg en de vraag of 2e week maart een week vrij bespreekbaar is 
2 - vakantie annuleren en laten schieten? We zijn er allemaal aan toe, hectisch jaar geweest privé en even opladen voor de nieuwe baan zou fijn zijn. 


3 - Half maart starten bij nieuwe werkgever na de vakantie.

Ik zou als baas geen zin hebben in een toerist die na amper een week alweer een week weg is. Dan liever ineens goed starten 2 weken later.

ik zou bellen en de situatie uitleggen. Een beetje menselijke leidinggevende begrijpt dat wel. 

Ik ben zelf werkgever en zou dit echt niet leuk vinden. Ik zou je vakantie uitstellen, je kan ook op andere manieren ontspanning zoeken in het weekend. Het is maar tijdelijk. 

Wollstonecraft schreef op 15-02-2022 om 05:22:

ik zou bellen en de situatie uitleggen. Een beetje menselijke leidinggevende begrijpt dat wel.


Het kan ook zijn dat de werkgever echt zit te wachten tot ze start om de andere werknemers eindelijk te kunnen ontlasten, die misschien ook al heel lang hunkeren naar hun vakantie. Dan maak je al geen al te beste start als nieuwe collega. 

Je schrijft dat je deze week nog werkt? Met een beetje gelukkig kun je gewoon op vakantie en is iedereen weer beter.

Half maart, na je vakantie dus, starten bij je nieuwe werkgever. Is dat een optie die bespreekbaar is? 

de voorjaarsvakantie is toch pas over ruim 1,5 week? Kan die niet gewoon door gaan? De quarantaine wordt verkort naar 5 dagen vanavond. 

De eerste voorjaarsvakantie start eind deze week volgens mij.. 
Maar ik zou het niet doen, je baas zou misschien nog begrip kunnen tonen maar het is geen goeie binnenkomer bij je collega's.. 

Sjamme

Sjamme

15-02-2022 om 07:01 Topicstarter

Optie 3 vind ik ook een goede! Daar had ik zelf nog niet over na gedacht. Dat lijkt me sowieso beter dan een weekje werken en dan weer een weekje vrij.
Ik merk aan FarFarAway ook dat ze er eigenlijk helemaal niet op zou zitten wachten. En dit is precies waar ik een beetje bang voor ben. 
Vacature heeft lang open gestaan en ze zitten dus echt te springen om mijn start. Maar aan de andere kant denk ik ook 2 weekjes meer of minder? Anders hebben ze niemand die start.

Wil het zo graag goed doen merk ik! Maar dat zal in deze situatie wel nooit helemaal lukken ben ik bang. 

FarFarAway schreef op 15-02-2022 om 05:36:

[..]


Het kan ook zijn dat de werkgever echt zit te wachten tot ze start om de andere werknemers eindelijk te kunnen ontlasten, die misschien ook al heel lang hunkeren naar hun vakantie. Dan maak je al geen al te beste start als nieuwe collega.

Nou eigenlijk precies dit.

Je kunt bellen en het overleggen. Werkgever is mss welwillend omdat hijet zijn rug tegen de muur staat maar een goeie binnenkomer is het niet. Ik zou de vakantie laten schieten.

Vragen kan altijd, al zou ik begrijpen dat de werkgever hier waarschijnlijk weinig voor voelt. Ik zou het zelf niet gauw vragen, maar het hangt ook van het werk wat je doet. Zijn er tientallen mensen die je werk doen of juist niet. 

Miraval schreef op 15-02-2022 om 07:13:

[..]

Nou eigenlijk precies dit.

Je kunt bellen en het overleggen. Werkgever is mss welwillend omdat hijet zijn rug tegen de muur staat maar een goeie binnenkomer is het niet. Ik zou de vakantie laten schieten.

Dit, als je iemand aanneemt worden de geplande vakanties besproken. Dat weet werkgever waar die aan toe is. Maar dit is op het laatste moment. 

Maar hoe dan ook, je kan altijd vragen. Dat staat je vrij. 

Sjamme

Sjamme

15-02-2022 om 07:29 Topicstarter

Ik kom in een team werken werken van +/- 15 andere collega’s. Het is een functie waar ik geen ervaring in heb, ik ben dus niet direct inzetbaar.

Nieuwe werkgever heeft tot nu toe niet gevraagd naar geplande vakanties en/of mijn werkdagen. Dat zal in de eerste week wel komen denk ik 

Dan ben je niet de enige die het werk doet, dat scheelt misschien. 

Ben je er al uit wat je gaat doen? 

Ik zou het niet durven vragen denk ik... je kunt maar een keer een eerste indruk maken. Richting je werkgever maar ook zeker richting je nieuwe collega's. Ze moeten je echt gaan inwerken want nog geen ervaring. Dikke kans dat mensen daar nu al rekening mee houden in hun planning. Ik zou het niet kunnen waarderen als een nieuwe collega dan ineens alles zou omgooien om nog een weekje vakantie te hebben.. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.