Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

‘Ask the captain’

In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...

Cygnus

Cygnus

15-10-2023 om 13:15 Topicstarter

duizel schreef op 14-10-2023 om 23:53:

Misschien is het al eerder gevraagd maar heb jij een favoriete bestemming? Om wat voor reden dan ook? Vanwege de vlucht of het verblijf in een hotel daar of ......

Vlieg je vaak in een vast team in het vliegtuig of is het erg wisselend?

San Francisco en Chicago, de eerste omdat het een mooie stad en omgeving is en er veel te doen is, de tweede omdat ik van muziek hou.

De bemanningen wisselen enorm, elke vlucht weer andere collega’s, zowel cabine als cockpit.

Trientje-vitamientje schreef op 26-07-2023 om 09:28:

[..]

Het hele vliegen is (zelfs als je je er een beetje in verdiept) toch nog een ver van je bed show voor veel mensen. Voor mij in elk geval wel.

Zo was er een binnenpaneel verzakt in ons vliegtuig vorigjaar. En de piloot die even kwam kijken zei, oh fixen we zo wel even op bonaire, is maar een klein stukje vliegen…

Ja hallo, op zo’n klein stukje kan je ook diep de zee in donderderen dacht ik toen

Maar goed, voor hem zal het net al een bus zijn. In de stadsbus zou ik er ook mn neus voor ophalen en denken, nou lekker onderhoud hier.

En daar is Hendrik Lopez en die fikst het wel even. 

https://www.youtube.com/watch?v=M_AAxRIi8EE 

Cygnus schreef op 14-10-2023 om 15:15:

[..]

Nee, ik ben niet bang om met low-cost maatschappijen te vliegen omdat ik weet waar ook die aan moeten voldoen qua veiligheid. Maar met sommigen vlieg ik liever niet vanwege de manier waarop ze met hun personeel om gaan. En het is bij KLM zeker beter geregeld, eigenlijk ontzettend goed. Kijk maar naar de corona-periode: we hebben wel veel moeten inleveren, maar er is geen vlieger onvrijwillig ontslagen. Dat geldt niet voor veel andere maatschappijen…

Mooi om te horen dat jouw maatschappij het beter voor elkaar heeft. 

Cygnus schreef op 15-10-2023 om 13:15:

De bemanningen wisselen enorm, elke vlucht weer andere collega’s, zowel cabine als cockpit.

Zijn er dan wel collega's met wie je een band opbouwt? Lijkt me dat je je ook heel verloren kan gaan voelen op je werk als je steeds wisselende collega's hebt. Wordt er iets gedaan om dat te voorkomen? Zijn er bijvoorbeeld andere mensen met wie je regelmatig contact hebt en iets opbouwt, zoals een leidinggevende of planner?

Cygnus

Cygnus

22-10-2023 om 14:59 Topicstarter

Auran schreef op 21-10-2023 om 08:46:

[..]

Zijn er dan wel collega's met wie je een band opbouwt? Lijkt me dat je je ook heel verloren kan gaan voelen op je werk als je steeds wisselende collega's hebt. Wordt er iets gedaan om dat te voorkomen? Zijn er bijvoorbeeld andere mensen met wie je regelmatig contact hebt en iets opbouwt, zoals een leidinggevende of planner?

Eigenlijk niet. Ik heb weinig betekenisvolle contacten met collega’s buiten werk om, op één na die erg dicht in de buurt woont. Ook contact met leidinggevenden is allemaal erg op afstand. We hebben natuurlijk ook geen vast kantoor.

Daardoor is het soms best wel een eenzaam beroep. Maar gelukkig is het sociale contact tijdens het werk over het algemeen best goed, we zitten per slot van rekening allemaal in hetzelfde schuitje. Vanuit het bedrijf wordt er niets gedaan om sociale contacten te bevorderen, het hoort er gewoon bij.

https://www.nu.nl/303668/video/passagiersvliegtuig-kantelt-achterover-in-new-york.html

Ik kan mij haast niet voorstellen dat het komt door het uitstappen van passagiers maar eerder met een verkeerde belading? 

Moet dit nu beschouwd worden als tailstrike? 

Cygnus

Cygnus

25-10-2023 om 14:16 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 25-10-2023 om 09:04:

https://www.nu.nl/303668/video/passagiersvliegtuig-kantelt-achterover-in-new-york.html

Ik kan mij haast niet voorstellen dat het komt door het uitstappen van passagiers maar eerder met een verkeerde belading?

Moet dit nu beschouwd worden als tailstrike?

Nee, een tailstrike gebeurt bij de start of landing. Dit is vaker voorgekomen, en ja, dat heeft dan met de belading te maken. Het afhandelingspersoneel zou moeten weten dat het kritisch is en eerst de lading achter in het vliegtuig moeten lossen, maar het gaat wel eens fout.

Een nog spectaculaire vorm gebeurde jaren geleden met een MD-11, die heeft een motor boven in de staart zitten. Als de APU (een kleine straalmotor die alleen elektriciteit en lucht levert op de grond) kapot is kon je deze motor laten draaien als alternatief. Deze MD-11 werd ook verkeerd gelost en ging op z’n staart. Probleem was dat er een sensor zit op het neuswiel die meet of het vliegtuig op de grond staat. Nu ‘dacht’ de computer dat het toestel vloog en gaat die staartmotor naar een hoger vermogen. En omdat die boven het zwaartepunt zit wordt de neus weer naar beneden geduwd. Dan denkt de computer dat het vliegtuig weer op de grond staat en wordt het vermogen weer terug genomen en kantelt het toestel weer, enz. Dit gebeurde 3 keer totdat iemand de motor uit kon zetten…

Cygnus schreef op 25-10-2023 om 14:16:

[..]

Nee, een tailstrike gebeurt bij de start of landing. Dit is vaker voorgekomen, en ja, dat heeft dan met de belading te maken. Het afhandelingspersoneel zou moeten weten dat het kritisch is en eerst de lading achter in het vliegtuig moeten lossen, maar het gaat wel eens fout.

Een nog spectaculaire vorm gebeurde jaren geleden met een MD-11, die heeft een motor boven in de staart zitten. Als de APU (een kleine straalmotor die alleen elektriciteit en lucht levert op de grond) kapot is kon je deze motor laten draaien als alternatief. Deze MD-11 werd ook verkeerd gelost en ging op z’n staart. Probleem was dat er een sensor zit op het neuswiel die meet of het vliegtuig op de grond staat. Nu ‘dacht’ de computer dat het toestel vloog en gaat die staartmotor naar een hoger vermogen. En omdat die boven het zwaartepunt zit wordt de neus weer naar beneden geduwd. Dan denkt de computer dat het vliegtuig weer op de grond staat en wordt het vermogen weer terug genomen en kantelt het toestel weer, enz. Dit gebeurde 3 keer totdat iemand de motor uit kon zetten…

Hahaha! Lijkt me hilarisch maar ook wel eng. 

Ik neem wel aan dat dit vliegtuig eerst helemaal gecheckt moest worden voor het de lucht weer in kan? Of valt dat mee? 

Cygnus

Cygnus

27-10-2023 om 01:07 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 26-10-2023 om 21:09:

[..]

Hahaha! Lijkt me hilarisch maar ook wel eng.

Ik neem wel aan dat dit vliegtuig eerst helemaal gecheckt moest worden voor het de lucht weer in kan? Of valt dat mee?

Nee, dat valt niet mee. Hoe groot de schade uiteindelijk was weet ik niet, maar die zal toch best fors zijn geweest. En elke reparatie of vervanging van een onderdeel aan en van een vliegtuig is peperduur. Er moet ook onderzocht worden of de constructie intact is, en dat is al een enorme klus die alleen in de hangaar gedaan kan worden.

Tailstrikes leveren zeker forse schade op, met name bij de landing omdat de krachten die op het toestel werken groter zijn. Met name het achterste drukschot is dan een zorg. Als dat vervormd is, is er een grote kans dat de cabinedruk niet goed geregeld kan worden. Om die reden is er dan ook een checklist voor tailstrike bij de start die op dit probleem focust.

Wordt er in de nieuwste vliegtuigen nog steeds gebruik gemaakt van een flightdatarecorder en cockpitvoicerecorder of worden deze gegevens nu intussen geüpload naar de cloud? 
En heb je weleens meegemaakt dat de luchttemperatuur te hoog was om op te stijgen? 

Cygnus

Cygnus

27-10-2023 om 13:34 Topicstarter

Malibu2 schreef op 27-10-2023 om 09:42:

Wordt er in de nieuwste vliegtuigen nog steeds gebruik gemaakt van een flightdatarecorder en cockpitvoicerecorder of worden deze gegevens nu intussen geüpload naar de cloud?
En heb je weleens meegemaakt dat de luchttemperatuur te hoog was om op te stijgen?

Nog steeds de vertrouwde ‘zwarte dozen’, die in werkelijkheid oranje zijn. Na MH370 is het idee van streamen of ‘lanceerbare’ recorders wel geopperd, maar daar zitten grote problemen aan vast. Streamen kan technisch wel, maar alles in de cloud is in principe hackbaar en dat wil je met deze data absoluut niet. ‘Ejectables’ is technisch gezien te complex. Bovendien worden de recorders in verreweg de meeste gevallen gewoon gevonden, dus je lost dan een probleem op dat er nauwelijks is.

Wat betreft de temperatuur: ja, maar dat heeft dan effect op het startvermogen versus gewicht. Oplossing in zo’n geval is wat vracht laten staan.

Wij op Fuerteventura, op het strand, 
enkele km vanaf AirPort FUE.
Vliegtuig van Binter EC-NEZ vliegt laag over inmiddels,  zo’n 15 starts en landingen gemaakt,maakt vreemd geluid ?? wat kan hier aan de hand zijn.
Lijkt me niet oké 

Cygnus

Cygnus

30-10-2023 om 15:51 Topicstarter

Ha-ryn schreef op 30-10-2023 om 12:49:

Wij op Fuerteventura, op het strand,
enkele km vanaf AirPort FUE.
Vliegtuig van Binter EC-NEZ vliegt laag over inmiddels, zo’n 15 starts en landingen gemaakt,maakt vreemd geluid ?? wat kan hier aan de hand zijn.
Lijkt me niet oké

Als het zoveel starts en landingen zijn, dan is het zeer waarschijnlijk training. De meeste simulatoren zijn goedgekeurd om ook landingen in te oefenen. Maar het nabootsen van precies dezelfde vliegeigenschappen in een simulator, zeker voor wat betreft de landing, is erg complex. Om die reden is in sommige gevallen, bijvoorbeeld bij de eerste functie als copiloot, landingstraining in het vliegtuig zelf nog nodig. Meestal wordt dan een aantal cursisten samengevoegd om dat op één dag te doen. Het aantal ‘cycles’ (start en landing is één cycle) is vaak afhankelijk van de voorervaring. Dit wordt gedaan met zogenoemde ‘touch-and-go’ oefeningen: na de landing weer gas geven en meteen weer opstijgen. Het wordt meestal afgesloten met 3 examen cycles, waaronder één met een gesimuleerde motorstoring. En dat is misschien het vreemde geluid dat je hoorde.

Dus maak je geen zorgen, niets aan de hand.

Hartelijk dank voor uw duidelijke reactie.
Meerdere mensen was het opgevallen hier op het strand…met een schuin oog opFlightradar - smartphone.
Ben er inmiddels achter dat deze regio veel gebruikt wordt voor vlieg oefeningen en training.

Yeah, ik heb eindelijk weer een verre reis op de planning staan. Over een paar maanden ga ik naar Japan! Super leuk, lijkt me een geweldig land met veel tegenstellingen!  We vliegen via Dubai met Emirates, fijne maatschappij. Heb er al eerder mee gevlogen. Wat ik nog wel steeds een beetje een lastig ding vind is dat Dubai ingeklemd ligt tussen conflictgebieden, ondanks dat je al eens schreef dat het bij maatschappijen het sinds MH 17 nog veel meer een aandachtspunt is. Voor hen dagelijkse kost om over heen te vliegen, voor mij niet natuurlijk.

Ik dacht mezelf even gerust te stellen door te googlen op 'vliegen over Iran' (hoopte iets te vinden als dat het in grote delen gewoon rustig is of zo) maar dat was niet handig. Eerste resultaat:  Iran – Safe Airspace ('do not fly' en dan ook nog eens dat stuk over gps spoofing... dat wilde ik nou echt niet weten).
Note to myself: niet googlen! Maar misschien heb jij er nog iets geruststellends op te zeggen . Kan ik die gedachte weer skippen.  Misschien interpreteer ik het ook verkeerd. Grote kans dat ik het als leek anders lees dan jij als pro.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.