Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

‘Ask the captain’

In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...

Cygnus

Cygnus

20-09-2023 om 00:05 Topicstarter

redbulletje schreef op 19-09-2023 om 19:03:

[..]

Wel lekker dat je vroeg mag stoppen. In Australie deed ik een cesna rondvlucht en dat was een gepensioneerde piloot die voor de nationale Zwitserse airline had gevlogen. Hij deed dat voor de lol en om zn brevet te kunnen houden. Door betaalde passagiers haalde hij de kosten eruit. Zou jij ook zoiets overwegen na je pensioen?

Niet echt. Misschien dat ik mijn sportvliegbrevet wel geldig hou, maar dat is dan echt alleen voor de lol. Ik heb wel andere plannen, maar dan buiten de luchtvaart.

Cygnus schreef op 20-09-2023 om 00:02:

[..]

Daar is een hele goede reden voor. Bij noodweer is het grote gevaar blikseminslag. Voor het vliegtuig is dat geen probleem, maar wel voor het afhandelingspersoneel rond het vliegtuig: die lopen serieus gevaar. Daarom hebben de meeste vliegvelden een afhandelingsverbod als het bliksemt. Dat is de reden waarom deze gezagvoerder zo snel mogelijk van de gate af wilde gaan, want met een afhandelingsverbod ga je echt niet meer weg. Dat daarna de vertrekken ook werden stil gelegd kan ook gebeuren, dit alles om het veilig te houden. Tijdens zo’n afhandelingsverbod mag je dus ook niet terug naar de gate, want daar heb je personeel rond het vliegtuig voor nodig, en die moeten in dat geval een veilige plek gaan opzoeken. Dus, vervelend jouw situatie, maar volkomen volgens de veiligheidsregels.

Ik vond het niet heel erg hoor (zat bij de nooduitgang en kon goed zitten). Ik ben dol op noodweer, kan er echt van genieten. Was ook prachtig om te zien. 

Minder blij was ik een keer dat we met een baby van drie maanden vanaf Kreta een tussenlanding moesten maken op Lesbos omdat het vliegtuig (transavia charter) niet vol was. Ipv 4u waren we toen iets meer dan 7u onderweg. 
Voor het personeel niets dan lof overigens. Zij hebben goed voor ons gezorgd. 

Andere passagiers waren een stuk minder blij toen we een keer op Eindhoven landden ipv Schiphol. Wij waren toch met het OV dus voor ons maakte het niet veel uit.

Als een vliegtuig moet uitwijken naar een andere luchthaven, moet de maatschappij dan voor vervoer zorgen naar de eigenlijke bestemming? 

Heb jij trouwens vaak passagiers moeten weigeren? 

We zijn een keer teruggevlogen terwijl mijn zusje (toen 10, 1996)) echt heel ziek was, al een week eigenlijk. Bij thuiskomst gelijk naar de dokter geweest en ze bleek hersenvliesontsteking te hebben en ze lag daarna een paar dagen kantje boord. De laatste tijd lees ik wel eens over geweigerde passagiers. 

Cygnus

Cygnus

20-09-2023 om 12:39 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 20-09-2023 om 10:40:

[..]

Ik vond het niet heel erg hoor (zat bij de nooduitgang en kon goed zitten). Ik ben dol op noodweer, kan er echt van genieten. Was ook prachtig om te zien.

Minder blij was ik een keer dat we met een baby van drie maanden vanaf Kreta een tussenlanding moesten maken op Lesbos omdat het vliegtuig (transavia charter) niet vol was. Ipv 4u waren we toen iets meer dan 7u onderweg.
Voor het personeel niets dan lof overigens. Zij hebben goed voor ons gezorgd.

Andere passagiers waren een stuk minder blij toen we een keer op Eindhoven landden ipv Schiphol. Wij waren toch met het OV dus voor ons maakte het niet veel uit.

Als een vliegtuig moet uitwijken naar een andere luchthaven, moet de maatschappij dan voor vervoer zorgen naar de eigenlijke bestemming?

Heb jij trouwens vaak passagiers moeten weigeren?

We zijn een keer teruggevlogen terwijl mijn zusje (toen 10, 1996)) echt heel ziek was, al een week eigenlijk. Bij thuiskomst gelijk naar de dokter geweest en ze bleek hersenvliesontsteking te hebben en ze lag daarna een paar dagen kantje boord. De laatste tijd lees ik wel eens over geweigerde passagiers.

Ja, een maatschappij moet in principe er voor zorgen dat je op de plaats van bestemming komt. Er zijn echter wat low-cost vervoerders die daar moeilijk over kunnen doen. Ik ben niet erg juridisch onderlegd, maar er is zeker het een en ander geregeld in Europese wetgeving. Maar een ticket is een contract dat je afsluit met de maatschappij en die moet er voor zorgen dat je er komt. In de vervoersvoorwaarden staat vaak waar je - volgens de maatschappij - recht op hebt.

Ik heb wel wat passagiers geweigerd inderdaad. Vaak heeft het te maken met teveel drankgebruik, of wangedrag, maar soms ook inderdaad met twijfel over de medische conditie. Er zijn echt wel wat medische voorzieningen aan boord, maar die zijn toch beperkt. Een gezagvoerder heeft overigens altijd het recht om een passagier te weigeren als de goede orde, veiligheid of welzijn van de betreffende passagier in twijfel wordt getrokken. Dit is een mondiaal geregeld recht, vastgesteld door ICAO (de VN-organisatie die over luchtvaart gaat).

Malibu2 schreef op 19-09-2023 om 22:41:

[..]

Even een ervaring vanuit de andere kant.

Ik ben als passagier ook weleens te laat geweest en was juist blij dat ze hadden gewacht. Ik moest overstappen en mijn eerste vlucht had vertraging opgelopen. Ik kwam ook rustig lopend het vliegtuig in, pratend met mijn reisgenoot en misschien hebben we zelfs nog wel van opluchting gelachen, blij omdat we het hadden gehaald. We zijn ook rustig naar onze stoelen gelopen, maar wat moet je anders in een vliegtuig? Het is niet de ideale plek om een sprintje te trekken

Was het wachten vervelend voor de crew en passagiers? Dat denk ik wel. Maar een airline zal een afweging maken, want als passagiers hun vlucht missen, leidt dat ook tot kosten en extra gedoe.

Natuurlijk ben je blij dat je het gehaald hebt, dat is logisch, en ik verwacht zeker geen sprint. Maar tussen doorlopen en op je elf en dertigst aankomen, zit verschil. 

Vrijevlinder schreef op 20-09-2023 om 19:12:

[..]

Natuurlijk ben je blij dat je het gehaald hebt, dat is logisch, en ik verwacht zeker geen sprint. Maar tussen doorlopen en op je elf en dertigst aankomen, zit verschil.

Waar hadden die passagiers van jou precies harder moeten doorlopen? 

In het vliegtuig? Door die 10 seconden tijdwinst vertrekt het vliegtuig echt niet eerder. 

Of hadden ze van jou harder moeten doorlopen naar de gate, naar het vliegtuig toe? Dat zou ik best bijzonder vinden, want jij zat al in het vliegtuig en hebt dus geen flauw idee hoe zij bij de gate zijn gekomen. 

Ik kan het mis hebben, maar het leest alsof je iets terug verwacht van passagiers die waarschijnlijk buiten hun schuld om te laat zijn, dat je het hen kwalijk neemt dat je iets later vertrekt en nu recht hebt op iets van hen. 

Maar maakt het echt zoveel uit? De uiteindelijke aankomsttijd is van zoveel factoren afhankelijk. Je hebt bijvoorbeeld geen enkele invloed op de baan die wordt gebruikt; taxiën naar de Polderbaan kost nu eenmaal meer tijd. Tegenwind tijdens de vlucht leidt tot een langere vluchttijd dan wind mee. De bagageafwikkeling na aankomst kan soms erg traag verlopen. Ik sta regelmatig meer dan een half uur te wachten op Schiphol terwijl mijn koffer er op kleine vliegvelden vaak binnen enkele minuten is. Om maar wat voorbeelden te noemen..

Vrijevlinder schreef op 20-09-2023 om 19:12:

[..]

We hebben op Chicago O’Hare wel eens gehad dat we vanaf Schiphol al wat vertraging hadden en dat we moesten overstappen van Pier A naar pier F in drie kwartier ofzo. Daar moet je dan met een trein heen. Er was een grondsteward die ons erheen begeleidde. Ging mijn schoonmoeder nog even buiten een peukje roken 🤦🏼‍♀️. Eenmaal in het vliegtuig sloten ze de deuren achter onze kont. We moesten ook nog al onze bagage zelf meenemen naar de gate want dat kon niet intern. 

ik moet wel lachen om jouw schoonmoeder, ik zou dat ook doen. Ach ik ben 58 en een roker. Vanaf mijn 18de ben ik elk jaar gaan vliegen. Wij gingen extra vroeg naar Schiphol om maar bij de rokers te kunnen zitten. Dat lukte ook meestal wel. Heel af en toe wanneer dat niet was dan ging je af en toe naar achter om een sigaret te roken. Waar is de tijd gebleven.

MellowTurkey78

MellowTurkey78

05-10-2023 om 16:54

Ik ontdek dit topic nu pas  en heb wat vragen die misschien al gesteld zijn
maar ik ben ff te lui om het hele topic door te lezen.
Wat is turbulentie nou eigenlijk precies en hoe ontstaat het? Luchtdrukverschil of zoiets maar dat zegt me niet zoveel en dat is er toch altijd als je in de lucht zit lijkt mij of niet? 
En rare vraag hoor misschien maar hoe kan het dat de ene nergens last van heeft en dat de andere (zoals ik) doodziek wordt van vliegen, vooral bij het landen? 

Cygnus

Cygnus

06-10-2023 om 11:26 Topicstarter

PhoebeHolmesreturns schreef op 05-10-2023 om 16:54:

Ik ontdek dit topic nu pas en heb wat vragen die misschien al gesteld zijn
maar ik ben ff te lui om het hele topic door te lezen.
Wat is turbulentie nou eigenlijk precies en hoe ontstaat het? Luchtdrukverschil of zoiets maar dat zegt me niet zoveel en dat is er toch altijd als je in de lucht zit lijkt mij of niet?
En rare vraag hoor misschien maar hoe kan het dat de ene nergens last van heeft en dat de andere (zoals ik) doodziek wordt van vliegen, vooral bij het landen?

Turbulentie is niets anders dan een veranderende luchtstroom, best wel te vergelijken met stroming & golven van water. De oorzaak daarvan - en de intensiteit - kan verschillen, zoals temperatuursverschil, verstoorde luchtstroom over bergen, of zelfs door vliegtuigen zelf veroorzaakt.

Luchtziekte is ‘gewoon’ gevoeligheid voor bewegingen en niet anders dan auto- of zeeziekte. Die gevoeligheid daarvoor verschilt per mens en heeft te maken met de evenwichtsorganen.

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 11:34

Cygnus schreef op 06-10-2023 om 11:26:

[..]

Turbulentie is niets anders dan een veranderende luchtstroom, best wel te vergelijken met stroming & golven van water. De oorzaak daarvan - en de intensiteit - kan verschillen, zoals temperatuursverschil, verstoorde luchtstroom over bergen, of zelfs door vliegtuigen zelf veroorzaakt.

Luchtziekte is ‘gewoon’ gevoeligheid voor bewegingen en niet anders dan auto- of zeeziekte. Die gevoeligheid daarvoor verschilt per mens en heeft te maken met de evenwichtsorganen.

Duidelijk, dank je!

Cygnus schreef op 06-10-2023 om 11:26:

[..]

Dat klinkt alsof turbulentie eenvoudig is, maar het is één van de lastigste aspecten van de natuurkunde om een goed turbulentiemodel te maken zodat je weet wanneer turbulentie plaatsvindt.

Het verhaal gaat dat Werner Heisenberg in 1932 ervan overtuigd was dat zelfs God geen idee heeft wanneer of hoe turbulentie met welke sterkte plaatsvindt. 

"Werner Heisenberg won the 1932 Nobel Prize for helping to found the field of quantum mechanics and developing foundational ideas like the Copenhagen interpretation and the uncertainty principle. The story goes that he once said that, if he were allowed to ask God two questions, they would be, “Why quantum mechanics? And why turbulence?” Supposedly, he was pretty sure God would be able to answer the first question."

https://arstechnica.com/science/2018/10/turbulence-the-oldest-unsolved-problem-in-physics/

Inmiddels zijn er modellen ontwikkeld. Hier een mooi plaatje van een berekening  van turbulentie rond een vleugelmodel

NASAamr-640x318.png

Maar een model is maar een model, er worden ook metingen aan gedaan en dan nog is er heel veel onderzoek voor nodig en kan je niet perfect voorspellen of je vliegtuig in turbulentie terechtkomt.

Ook ik heb een vraag die mogelijk al vaker gesteld is. Ik zie vliegtuigen boven ons huis vaak een bocht maken, kan het zijn dat er een soort 'knooppunt' hier ligt? Op basis waarvan bepalen jullie de route en waar jullie een bocht maken? 

En kan het zijn dat die 'knooppunten'  voor grote passagietsvliegtuigen en de hele kleine vliegtuigjes hetzelfde zijn. We wonen relatief in de buurt van een heel klein vliegveldje en in het weekend is het altijd erg druk in het luchtruim😉

Cygnus

Cygnus

06-10-2023 om 15:20 Topicstarter

Miekje6 schreef op 06-10-2023 om 13:28:

Ook ik heb een vraag die mogelijk al vaker gesteld is. Ik zie vliegtuigen boven ons huis vaak een bocht maken, kan het zijn dat er een soort 'knooppunt' hier ligt? Op basis waarvan bepalen jullie de route en waar jullie een bocht maken?

En kan het zijn dat die 'knooppunten' voor grote passagietsvliegtuigen en de hele kleine vliegtuigjes hetzelfde zijn. We wonen relatief in de buurt van een heel klein vliegveldje en in het weekend is het altijd erg druk in het luchtruim😉

Het zou handig zijn om te weten waar je dan woont… Maar als ik klein vliegveld & bochten combineer, denk ik aan Zeeland…

Daar ligt niet zozeer een knooppunt, maar wel een aanvliegroute van Schiphol voor verkeer vanuit het zuiden. En de bocht ligt boven Haamstede. Die aanvliegroutes worden gebruikt om alle vluchten netjes achter elkaar te krijgen. Er zijn er 3 voor Schiphol en er is recent wat discussie geweest voor een vierde.

Kleine vliegtuigjes doen niets met die aanvliegroutes. Voor elk klein vliegveld zijn er procedures voorgeschreven hoe je het circuit moet binnen vliegen. Een circuit is een rechthoekige route waarin de baan ligt op een lange zijde. Dat patroon doen je te volgen voor starten, landen en ‘touch-and-go’s’. Buiten de circuits en verboden luchtruimen is er voor kleine vliegtuigen nagenoeg niets voorgeschreven qua routes. Behalve bij de Waddenzee in verband met vogelgebieden.

Cygnus schreef op 06-10-2023 om 15:20:

[..]

Het zou handig zijn om te weten waar je dan woont… Maar als ik klein vliegveld & bochten combineer, denk ik aan Zeeland…

Daar ligt niet zozeer een knooppunt, maar wel een aanvliegroute van Schiphol voor verkeer vanuit het zuiden. En de bocht ligt boven Haamstede. Die aanvliegroutes worden gebruikt om alle vluchten netjes achter elkaar te krijgen. Er zijn er 3 voor Schiphol en er is recent wat discussie geweest voor een vierde.

Kleine vliegtuigjes doen niets met die aanvliegroutes. Voor elk klein vliegveld zijn er procedures voorgeschreven hoe je het circuit moet binnen vliegen. Een circuit is een rechthoekige route waarin de baan ligt op een lange zijde. Dat patroon doen je te volgen voor starten, landen en ‘touch-and-go’s’. Buiten de circuits en verboden luchtruimen is er voor kleine vliegtuigen nagenoeg niets voorgeschreven qua routes. Behalve bij de Waddenzee in verband met vogelgebieden.

Geen Zeeland, maar ×××. (Graag niet taggen, ga dit denk ik weer weghalen). Misschien de aanvliegroute van Eindhoven? 

Cygnus

Cygnus

07-10-2023 om 10:53 Topicstarter

Auwereel schreef op 06-10-2023 om 13:21:

[..]

Dat klinkt alsof turbulentie eenvoudig is, maar het is één van de lastigste aspecten van de natuurkunde om een goed turbulentiemodel te maken zodat je weet wanneer turbulentie plaatsvindt.

Het verhaal gaat dat Werner Heisenberg in 1932 ervan overtuigd was dat zelfs God geen idee heeft wanneer of hoe turbulentie met welke sterkte plaatsvindt.

"Werner Heisenberg won the 1932 Nobel Prize for helping to found the field of quantum mechanics and developing foundational ideas like the Copenhagen interpretation and the uncertainty principle. The story goes that he once said that, if he were allowed to ask God two questions, they would be, “Why quantum mechanics? And why turbulence?” Supposedly, he was pretty sure God would be able to answer the first question."

https://arstechnica.com/science/2018/10/turbulence-the-oldest-unsolved-problem-in-physics/

Inmiddels zijn er modellen ontwikkeld. Hier een mooi plaatje van een berekening van turbulentie rond een vleugelmodel

NASAamr-640x318.png

Maar een model is maar een model, er worden ook metingen aan gedaan en dan nog is er heel veel onderzoek voor nodig en kan je niet perfect voorspellen of je vliegtuig in turbulentie terechtkomt.

- Geheel in stijl: - Amen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.