Vakantie en reizen
Cygnus
09-07-2021 om 16:38
‘Ask the captain’
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
watertoren
17-09-2023 om 22:29
Mijn zoon vliegt best vaak en probeert altijd om bij de nooduitgang te zitten, daar mogen sowieso geen kinderen zitten. Hij heeft een best wel een hekel aan kinderen dus hij kiest voor de nooduitgang.
Zoon werkt sinds 1,5 jaar ongeveer bij Sunweb. Hij merkt wel dat only adults hotels steeds meer in trek zijn maar nu komen er ook steeds meer adult only vluchten in trek. Merk jij dat ook?
SuzyQFive
17-09-2023 om 22:48
watertoren schreef op 17-09-2023 om 22:29:
Mijn zoon vliegt best vaak en probeert altijd om bij de nooduitgang te zitten, daar mogen sowieso geen kinderen zitten. Hij heeft een best wel een hekel aan kinderen dus hij kiest voor de nooduitgang.
Zoon werkt sinds 1,5 jaar ongeveer bij Sunweb. Hij merkt wel dat only adults hotels steeds meer in trek zijn maar nu komen er ook steeds meer adult only vluchten in trek. Merk jij dat ook?
Wij hebben onze vakantie via Sunweb geboekt. Maar wat een vreselijke chatbot hebben ze 😅.
En dan krijg je eindelijk antwoord (na een dag ofzo) van een echt persoon en als je daarop antwoordt dan moet je weer eerst die hele chatbot door 🙄. Maar daar kan jij noch je zoon iets aan doen natuurlijk.
Cygnus
18-09-2023 om 01:22
watertoren schreef op 17-09-2023 om 22:29:
Die ‘only adult’ vluchten gebeuren alleen bij chartermaatschappijen, en dan nog erg sporadisch. Maar aangezien ik werk voor een lijndienst-maatschappij merk ik daar niets van.
Even op persoonlijke noot: het overgrote merendeel van kinderen aan boord levert geen overlast op. Het zijn de excessen die de aandacht krijgen, en dat heeft vaak te maken met opvoeding. Dat ligt dus niet aan de kinderen, maar aan de ouders. Een vliegtuig is nu eenmaal geen speeltuin, en als je niets regelt voor jouw (jonge) kind om afgeleid te worden, dan kan dat uit de hand lopen. Mijn kinderen zijn vanaf hun 4e maand het vliegtuig ingezet (ik weet het, dat geldt niet voor iedereen), die wisten zich wel - met alles wat wij regelden - aan boord te vermaken. Filmpjes, iPad, muziek, spelletjes. Je moet dat wel doen en er niet van uit gaan dat het cabinepersoneel ze wel rustig houdt (daar zijn ze niet voor). Doe je dat niet, dan kan dat vervelend worden. Gedrag van kinderen is de verantwoordelijkheid van de ouders…
RaggedGull77
18-09-2023 om 02:08
Als ik de berichten moet geloven die je zo af en toe in de media leest, dan denk ik aan overlastgevende passagiers niet aan kinderen maar aan passagiers die teveel drank op hebben. Het verschijnsel van agressieve passagiers aan boord schijnt de laatste jaren behoorlijk te zijn toegenomen, en als ik de berichten moet geloven, dan is er bij bijna alle agressieve passagiers gewoon sprake van overmatig drankgebruik. Zoiets wil ik toch echt liever niet meemaken op een vlucht. Voor het cabinepersoneel lijkt het me al helemaal een ramp, maar misschien worden die er tegenwoordig op getraind om daarmee om te gaan.
Vanaf rond 1990 is er een ontwikkeling op gang gekomen bij luchtvaartmaatschappijen om roken aan boord te verbieden. Dat is inmiddels een soort wereldstandaard geworden, bijna geen enkele maatschappij staat het nog toe. Misschien wordt het tijd dat drank aan boord ook verboden wordt.
Als ik ooit weer eens ga vliegen, dan heb ik toch wel een voorkeur voor een "dry airline".
redbulletje
18-09-2023 om 06:31
Cygnus schreef op 18-09-2023 om 01:22:
[..]
Die ‘only adult’ vluchten gebeuren alleen bij chartermaatschappijen, en dan nog erg sporadisch. Maar aangezien ik werk voor een lijndienst-maatschappij merk ik daar niets van.
Even op persoonlijke noot: het overgrote merendeel van kinderen aan boord levert geen overlast op. Het zijn de excessen die de aandacht krijgen, en dat heeft vaak te maken met opvoeding. Dat ligt dus niet aan de kinderen, maar aan de ouders. Een vliegtuig is nu eenmaal geen speeltuin, en als je niets regelt voor jouw (jonge) kind om afgeleid te worden, dan kan dat uit de hand lopen. Mijn kinderen zijn vanaf hun 4e maand het vliegtuig ingezet (ik weet het, dat geldt niet voor iedereen), die wisten zich wel - met alles wat wij regelden - aan boord te vermaken. Filmpjes, iPad, muziek, spelletjes. Je moet dat wel doen en er niet van uit gaan dat het cabinepersoneel ze wel rustig houdt (daar zijn ze niet voor). Doe je dat niet, dan kan dat vervelend worden. Gedrag van kinderen is de verantwoordelijkheid van de ouders…
Willen jouw kinderen ook piloot worden?
En wat is de huidige pensioenleeftijd voor piloten?
Cygnus
19-09-2023 om 00:33
KipFritesAppelmoes schreef op 18-09-2023 om 02:08:
Als ik de berichten moet geloven die je zo af en toe in de media leest, dan denk ik aan overlastgevende passagiers niet aan kinderen maar aan passagiers die teveel drank op hebben. Het verschijnsel van agressieve passagiers aan boord schijnt de laatste jaren behoorlijk te zijn toegenomen, en als ik de berichten moet geloven, dan is er bij bijna alle agressieve passagiers gewoon sprake van overmatig drankgebruik. Zoiets wil ik toch echt liever niet meemaken op een vlucht. Voor het cabinepersoneel lijkt het me al helemaal een ramp, maar misschien worden die er tegenwoordig op getraind om daarmee om te gaan.
Vanaf rond 1990 is er een ontwikkeling op gang gekomen bij luchtvaartmaatschappijen om roken aan boord te verbieden. Dat is inmiddels een soort wereldstandaard geworden, bijna geen enkele maatschappij staat het nog toe. Misschien wordt het tijd dat drank aan boord ook verboden wordt.
Als ik ooit weer eens ga vliegen, dan heb ik toch wel een voorkeur voor een "dry airline".
Dat bijna alle gevallen van ‘unruly passengers’ te wijten is aan drankgebruik behoeft wel wat nuance. Zeker is dat een oorzaak, maar veel vaker is het stress en frustratie. Dat laatste was goed te merken tijdens de coronaperiode, het verplicht mondkapjes dragen heeft geleid tot een forse toename.
‘Droog vliegen’ zal dan ook beperkt effect hebben, omdat het tot meer frustratie zal leiden. Bovendien kunnen mensen thuis of op de luchthaven zich al flink indrinken. Het rookverbod leidt ook nu nog steeds tot problemen, stiekem roken op het toilet is zeker geen uitzondering. Vaak is medicatie - zeker in combinatie met alcohol - de boosdoener. Meestal tranquillizers, maar echt drugsgebruik komt ook voor.
En ja, er wordt getraind in het omgaan met unruly passengers, met acteurs. Maar dan wel in situaties waarbij deëscaleren wel mogelijk is. Deze training krijgen zowel cabinepersoneel als vliegers.
Cygnus
19-09-2023 om 00:37
redbulletje schreef op 18-09-2023 om 06:31:
[..]
Willen jouw kinderen ook piloot worden?
En wat is de huidige pensioenleeftijd voor piloten?
Nee, mijn kinderen willen niet gaan vliegen, en daar ben ik niet rouwig om trouwens.
Je mag een commercieel brevet houden tot 65 jaar. Maar veel maatschappijen hebben een lagere leeftijd in de CAO staan. Bij KLM is dat 58 als je 100% werkt, maar met deeltijdpensioen kan dat verlaat worden tot maximaal 62. Maar dit kan per maatschappij verschillen.
Vrijevlinder
19-09-2023 om 11:14
Is er een beleid ten opzichte van te laat komende passagiers? Het valt me op dat er gewacht wordt, soms 10 tot 15 minuten op een paar gasten die rustig aan komen sjokken. Ik vind dit ergerlijk en ben ook verbaasd. Ik zou nl. zelf denken als ik te laat zou komen, ik pech had en het vliegtuig weg was.
Ik heb het niet over situaties van vorig jaar, door toestanden op luchthavens de helft van de mensen het vliegtuig misten, maar over normale situaties.
Ginevra
19-09-2023 om 14:16
Vrijevlinder schreef op 19-09-2023 om 11:14:
Het valt me op dat er gewacht wordt, soms 10 tot 15 minuten op een paar gasten die rustig aan komen sjokken. Ik vind dit ergerlijk en ben ook verbaasd.
Dat is ook ergerlijk. Maar als ik me niet vergis moet, als mensen wel bagage ingecheckt hebben en ze komen niet aan boord, die bagage weer van boord gehaald worden (want het zou een bom kunnen zijn...). En dat is zoveel werk dat ze soms dan toch maar even wachten. Maar dat is mijn gedachte, ik kan er naast zitten. Wel heel irritant als mensen dan ook nog op hun dooie gemakkie aan komen zetten.
Vrijevlinder
19-09-2023 om 17:53
Ginevra schreef op 19-09-2023 om 14:16:
[..]
Dat is ook ergerlijk. Maar als ik me niet vergis moet, als mensen wel bagage ingecheckt hebben en ze komen niet aan boord, die bagage weer van boord gehaald worden (want het zou een bom kunnen zijn...). En dat is zoveel werk dat ze soms dan toch maar even wachten. Maar dat is mijn gedachte, ik kan er naast zitten. Wel heel irritant als mensen dan ook nog op hun dooie gemakkie aan komen zetten.
Oke, zoiets kan het best zijn inderdaad.
Het was zeker irritant, we bleven langer aan de grond, de piloot moest toestemming vragen om te vertrekken wat weer even duurde. Zij kwamen lachend binnen, heel rustig lopend, dus ja, veel mensen ergerden zich.
redbulletje
19-09-2023 om 19:03
Cygnus schreef op 19-09-2023 om 00:37:
[..]
Nee, mijn kinderen willen niet gaan vliegen, en daar ben ik niet rouwig om trouwens.
Je mag een commercieel brevet houden tot 65 jaar. Maar veel maatschappijen hebben een lagere leeftijd in de CAO staan. Bij KLM is dat 58 als je 100% werkt, maar met deeltijdpensioen kan dat verlaat worden tot maximaal 62. Maar dit kan per maatschappij verschillen.
Wel lekker dat je vroeg mag stoppen. In Australie deed ik een cesna rondvlucht en dat was een gepensioneerde piloot die voor de nationale Zwitserse airline had gevlogen. Hij deed dat voor de lol en om zn brevet te kunnen houden. Door betaalde passagiers haalde hij de kosten eruit. Zou jij ook zoiets overwegen na je pensioen?
Malibu2
19-09-2023 om 22:41
Vrijevlinder schreef op 19-09-2023 om 17:53:
[..]
Oke, zoiets kan het best zijn inderdaad.
Het was zeker irritant, we bleven langer aan de grond, de piloot moest toestemming vragen om te vertrekken wat weer even duurde. Zij kwamen lachend binnen, heel rustig lopend, dus ja, veel mensen ergerden zich.
Even een ervaring vanuit de andere kant.
Ik ben als passagier ook weleens te laat geweest en was juist blij dat ze hadden gewacht. Ik moest overstappen en mijn eerste vlucht had vertraging opgelopen. Ik kwam ook rustig lopend het vliegtuig in, pratend met mijn reisgenoot en misschien hebben we zelfs nog wel van opluchting gelachen, blij omdat we het hadden gehaald. We zijn ook rustig naar onze stoelen gelopen, maar wat moet je anders in een vliegtuig? Het is niet de ideale plek om een sprintje te trekken
Was het wachten vervelend voor de crew en passagiers? Dat denk ik wel. Maar een airline zal een afweging maken, want als passagiers hun vlucht missen, leidt dat ook tot kosten en extra gedoe.
SuzyQFive
19-09-2023 om 23:03
Waarom wordt een vliegtuig van de pier afgeduwd bij noodweer?
In Budapest (2004) werd er omgeroepen, als iedereen meteen aan boord gaat kunnen we voor het noodweer aan nog vertrekken. Zowaar gaf iedereen er gehoor aan maar nog voor de deur gesloten werd kreeg de piloot al te horen dat er niet meer opgestegen mocht worden. Even later moesten de deuren dicht en werden wij en de ‘buren’ allemaal afgeduwd van de pier. Het was inderdaad een vreselijk noodweer, we hebben toen bijna twee uur zo in het vliegtuig gezeten.
Cygnus
19-09-2023 om 23:52
Malibu2 schreef op 19-09-2023 om 22:41:
[..]
Even een ervaring vanuit de andere kant.
Ik ben als passagier ook weleens te laat geweest en was juist blij dat ze hadden gewacht. Ik moest overstappen en mijn eerste vlucht had vertraging opgelopen. Ik kwam ook rustig lopend het vliegtuig in, pratend met mijn reisgenoot en misschien hebben we zelfs nog wel van opluchting gelachen, blij omdat we het hadden gehaald. We zijn ook rustig naar onze stoelen gelopen, maar wat moet je anders in een vliegtuig? Het is niet de ideale plek om een sprintje te trekken
![]()
Was het wachten vervelend voor de crew en passagiers? Dat denk ik wel. Maar een airline zal een afweging maken, want als passagiers hun vlucht missen, leidt dat ook tot kosten en extra gedoe.
Dit dus… Wat in de voorgaande posts werd vergeten is dat veel passagiers op Schiphol daar niet opstappen, de zogenaamde ‘transit’ passagiers waar in de politiek nu wat discussie over is. Als de binnenkomende vlucht vertraagd is, maakt de maatschappij de afweging om wel of niet op deze passagiers te wachten. Dat is gewoon een rekensommetje: wat kost wachten en wat kost het om die passagiers om te boeken. Deze transit passagiers kopen een ticket voor de gehele trip, dus als de binnenkomende vlucht vertraagd is, is dat niet hun schuld. De irritatie is dus niet terecht en de verwachting dat ze dan met zweet op hun voorhoofd verontschuldigend aan boord komen enigszins misplaatst. Voor opstappers op Amsterdam die te laat komen wordt niet gewacht, op tijd bij de gate zijn is hun eigen verantwoordelijkheid. De policy hierin is V-10, oftewel 10 minuten voor vertrek moet je er toch echt zijn.
Hetzelfde geldt overigens voor het vliegend personeel op Europa-vluchten. De tijd de je tussen 2 vluchten op Schiphol hebt is erg krap. Is de voorgaande vlucht vertraagd, dan zal het personeel te laat komen voor de volgende. Vaak wel boze blikken meegemaakt toen ik die vluchten deed, maar het is dan buiten hun schuld om…
Cygnus
20-09-2023 om 00:02
SuzyQFive schreef op 19-09-2023 om 23:03:
Waarom wordt een vliegtuig van de pier afgeduwd bij noodweer?
In Budapest (2004) werd er omgeroepen, als iedereen meteen aan boord gaat kunnen we voor het noodweer aan nog vertrekken. Zowaar gaf iedereen er gehoor aan maar nog voor de deur gesloten werd kreeg de piloot al te horen dat er niet meer opgestegen mocht worden. Even later moesten de deuren dicht en werden wij en de ‘buren’ allemaal afgeduwd van de pier. Het was inderdaad een vreselijk noodweer, we hebben toen bijna twee uur zo in het vliegtuig gezeten.
Daar is een hele goede reden voor. Bij noodweer is het grote gevaar blikseminslag. Voor het vliegtuig is dat geen probleem, maar wel voor het afhandelingspersoneel rond het vliegtuig: die lopen serieus gevaar. Daarom hebben de meeste vliegvelden een afhandelingsverbod als het bliksemt. Dat is de reden waarom deze gezagvoerder zo snel mogelijk van de gate af wilde gaan, want met een afhandelingsverbod ga je echt niet meer weg. Dat daarna de vertrekken ook werden stil gelegd kan ook gebeuren, dit alles om het veilig te houden. Tijdens zo’n afhandelingsverbod mag je dus ook niet terug naar de gate, want daar heb je personeel rond het vliegtuig voor nodig, en die moeten in dat geval een veilige plek gaan opzoeken. Dus, vervelend jouw situatie, maar volkomen volgens de veiligheidsregels.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.