Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Is vreemdgaan ok?

N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet? 

Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is? 

Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af? 

Peiling

Is vreemdgaan ok?
222 stemmen
18%
82%

Ik denk dat er geen ‘is’ is, alleen een ‘vind’.

Waarom zou een minnares die weet heeft dat haar bedpartner een relatie heeft geen schuld hebben?

Het is wat anders als haar bedpartner verzwijgt dat er een ander is.

Ik ben zelf 2 keer vreemdgegaan, het is niet okay maar ik vind wel dat beide er een aandeel in kunnen hebben. De eerste keer ging ik van rondscharrelen naar 1 in keer een relatie wat veel te snel ging. Ik heb het niet opgebiecht maar hij is er achter gekomen doordat hij mijn wachtwoorden uit mijn telefoon had gehaald. 

2e keer was lange relatie die niet goed liep en allang al beëindigd had moeten worden. Hij is er nooit achter gekomen. 

Het is ontzettend zwak om vreemd te gaan en zal er ook voor de rest van mijn leven spijt van hebben maar het is nu eenmaal gebeurd en ik moet het een plekje geven.

ik mis de optie “anders”…ik denk er namelijk genuanceerd over. In beginsel vind ik dat iemand eerst de “oude” relatie moet beëindigen voordat hij/zij een nieuwe start, maar in de praktijk is dat vast een grijs gebied. 
Daarnaast denk ik aan situaties als dementie etc. waarin je partner niet meer zichzelf is en ook niet meer zal worden: moet je dan eerst maar scheiden voordat je liefde en verbinding zoekt bij iemand anders?
Maar dat is mijn eigen persoonlijke opvatting, hoe een ander daarover denkt mag die persoon zelf weten. Ik heb daar geen oordeel over en wil het dus ook niet (zoals in de OP gevraagd wordt) hebben over verantwoordelijkheid etc. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

07-08-2021 om 19:22

To wat is jouw standpunt dan? 

Als vreemdgaan stiekem gebeurt is het niet oké. Als het met wederzijdse instemming gebeurt doet iedereen zijn/haar best maar.

Maar dan is het ook geen vreemdgaan meer maar een open huwelijk/relatie.

Voor mij is vreemdgaan einde oefening voor het huwelijk.

Ik vind vreemd gaan nooit oke als je met je partner afgesproken hebt om een monogame relatie te hebben. Het zou voor mij ook einde relatie betekenen. 

Verder vind ik dat als je zelf vrijgezel bent en je gaat iets aan met iemand die wel in een relatie zit dat de vrijgezel geen blaam betreft. 

Marty1984 schreef op 07-08-2021 om 19:16:

Waarom zou een minnares die weet heeft dat haar bedpartner een relatie heeft geen schuld hebben?

Het is wat anders als haar bedpartner verzwijgt dat er een ander is.

Zo denk ik er ook over. Bedrog = bedrog en als je weet dat je minnaar/minnares niet vrij is, doe je mee aan bedrog. Zelfs al ken je die andere partij niet.

Herfstappeltaart schreef op 07-08-2021 om 19:26:

Als vreemdgaan stiekem gebeurt is het niet oké. Als het met wederzijdse instemming gebeurt doet iedereen zijn/haar best maar.

Maar dan is het ook geen vreemdgaan meer maar een open huwelijk/relatie.

Herfstappeltaart schreef op 07-08-2021 om 19:26:

Als vreemdgaan stiekem gebeurt is het niet oké. Als het met wederzijdse instemming gebeurt doet iedereen zijn/haar best maar.

Maar dan is het ook geen vreemdgaan meer maar een open huwelijk/relatie.

Maar dan is het geen vreemd gaan.

watertoren schreef op 07-08-2021 om 19:27:

[..]

[..]

Maar dan is het geen vreemd gaan.

Nee dat staat er toch ook?

watertoren schreef op 07-08-2021 om 19:27:

[..]

[..]

Maar dan is het geen vreemd gaan.

watertoren schreef op 07-08-2021 om 19:27:

[..]

[..]

Maar dan is het geen vreemd gaan.

Ja , mosterd want je had je reactie al aangepast.

Vreemdgaan is wat mij betreft niet ok. Je bedriegt je partner daarmee. (tenzij de relatie al ten dode is opgeschreven maar stop dan eerst de relatie.)

En de persoon die medeplichtig is is ook schuldig.

watertoren schreef op 07-08-2021 om 19:29:

[..]

[..]

Ja , mosterd want je had je reactie al aangepast.

Zelf gedaan aan het einde van een al jarenlang slecht zijnde relatie, is wel uitgekomen, we zijn uit elkaar gegaan en ja ik heb er spijt van want het is gewoon bedrog en vind het gewoon niet eerlijk naar de ander toe, we hadden wel meer dan 10 jaar een relatie dus nogal respectloos vind ik het. 

Zelf ook meegemaakt, had al een tijdlang een vermoeden door hun "vriendschap" die zich voor mijn ogen afspeelde. Toen we een relatie crisis/pauze hadden is er meer gebeurd tussen hen. Dat heeft hij mij zelf opgebiecht. Heftige tijd! 
We zijn nu jaren verder en nog steeds samen maar het wordt nooit meer helemaal hetzelfde als voor die tijd voor mij. Voor mij voelde het als vreemdgaan, voor hem niet, hij dacht dat we niet weer samen zouden komen maar alsnog vond en vind ik het raar dat je zo snel met een ander gaat rotzooien terwijl je nog in halve crisis verkeert.
Achja. Ik had nooit verwacht dat ik dat zou kunnen accepteren, maar als hij het nu nog een keer zou doen is het definitief einde verhaal natuurlijk. 

Ik vind wel dat degene die in een relatie zit verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen daden. Degene met wie er vreemd is gegaan die misschien vrijgezel is hoeft zich niet te verantwoorden vind ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.