Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Zou jij een asielzoeker in huis nemen als je er plaats voor had met een vergoeding van 150 euro per maand ?

Ik zou dat zelf nooit doen, ik heb er zat plaats voor maar je weet niet wat je in huis haalt en ik zou mijn privacy kwijt zijn.

Wilgenkatje- schreef op 11-04-2026 om 12:30:

Voor een vooraf afgesproken periode zou dat best kunnen. We wonen hier samen. Onze zolder kan ik vrij maken. Wel iemand met wie goed te communiceren valt. En met contacten met anderen in onze woonplaats, anders is zo iemand nog stik alleen.

We zijn als samenleving helemaal ontwend geraakt anderen over de vloer te hebben. Vroeger was het heel gewoon dat er familieleden of vrienden kwamen logeren in vakanties, nu vinden de meesten dat veel te veel gedoe en inleveren van privacy.

In ons vorige dorp was er een jumelage met een dorp in een buurland. In de jaren 70/90 vond iedereen het prima als die mensen bij een uitwisseling kwamen logeren. Maar na 2000 wilden ze liever dat gasten in een hotel werden ondergebracht. En vice versa. Prima, maar de contacten worden minder persoonlijk.

In de tweede wereldoorlog kwamen mensen na oorlogshandelingen in het gebied van Rhenen (?) met de boot over de Lek naar het Westen. Van de ene op de andere dag werden ze ondergebracht bij dorpelingen; er was nog geen sporthal of andere grootschalige voorziening en woningen waren klein. Er zijn langdurige vriendschappen uit voortgekomen.

Klopt. Mijn schoonvader zat daarbij. Als babietje van een paar maanden oud. 

We zijn met z’n allen best wel wat ontwend geraakt in de loop der tijd.

Poezenmeisje schreef op 11-04-2026 om 16:10:

[..]

Een leuke proef van de overheid, voor een jaar, zeggen ze. Ik voorzie "Stek Oost" vreugdes...

https://blijned.nl/algemeen/74840/dit-bedrag-ontvang-je-vanaf-1-mei-als-je-een-asielzoeker-in-huis-opvangt/

In mijn ogen lachwekkend.

Laat die overheid paal en perk stellen aan de instroom. Dat inplaats van extra opvangplekken proberen te regisseren.

Ik wil ook niet iemand in huis hebben, die een andere Kultuur heeft: en vooral niet omdat vrouwen in die culturen anders gewaardeerd worden.

Groentetuin schreef op 11-04-2026 om 15:09:

Vanwaar de vraag?
Ik vind 150 euro een belachelijk laag bedrag.
Als je ziet wat opvang kost, is 150 euro natuurlijk niets, eten ze dan ook mee? Of koken ze in jouw keuken?

Het initiatief bestond al (https://takecarebnb.org/). Wat nu nieuw is, is dat je 150 euro vrijwilligersvergoeding kunt krijgen. Voorheen stond er helemaal niets tegenover.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2026/03/30/gastgezinnen-ontvangen-per-1-mei-2026-%E2%82%AC150-voor-huisvesten-asielzoeker-of-statushouder
Met de vergoeding van € 150 per maand denkt Takecarebnb 50 extra gastgezinnen per jaar te kunnen vinden. Nu zijn dat er al zo’n 500. Het invoeren van een vrijwilligersvergoeding biedt verschillende voordelen. Bijvoorbeeld het verlagen van financiële drempels voor gastgezinnen, het verminderen van druk op COA-opvang, het geven van een impuls aan particuliere initiatieven en de erkenning van de inzet van gastgezinnen.

Zoals ik al eerder zei, is denk ik een grotere belemmering dat de gast zich ook bij je moet inschrijven. Dus dat stukje zou ik eerst oplossen als overheid. Dat moet toch niet zo ingewikkeld zijn. 

Dat zou ik echt niet doen. Een vriend Of vriendin, van ons of van de kinderen, dat zou nog wel kunnen voor een korte tijd, maar geen vreemde.

Waarom zou je wel een statushouder in huis halen maar laat je een Nederlander die ongewild dakloos is verrekken. 

Bakblik schreef op 11-04-2026 om 11:15:

Als ik wat ruimer zou wonen en iemand echt privacy kon geven dan zou ik het zeker overwegen. Nu barsten we met de 2 jongvolwassen kinderen al bijna uit ons huis dus ik heb echt geen plek. Ik vind namelijk dat een kamer delen met mijn eigen kind geen goede opvang is. Zo iemand moet wel een eigen plekje hebben. Met de huidige woningnood denk ik de kinderen nog wel een jaar of 4 thuis te hebben.
Jaarrond werk ik met vluchtelingen/asielzoekers en vind dat echt een verrijking van mijn/ons leven.

Waarom geen dakoloze Nederlander?

Zijn zij minder waard?

Fleurette schreef op 12-04-2026 om 08:59:

Waarom zou je wel een statushouder in huis halen maar laat je een Nederlander die ongewild dakloos is verrekken.

Ook een goed idee toch? Vang jij een dakloze Hollander op? 

Fleurette schreef op 12-04-2026 om 09:00:

[..]

Waarom geen dakoloze Nederlander?

Zijn zij minder waard?

Dakloze Nederlanders die in Amsterdam of andere grote steden op straat slapen hebben vaak bijkomende problematiek die ik niet in mijn huis wil. (Verslaving, psychische stoornissen) Daar kan ik niet voldoende hulp bij bieden. 

Andere dakloze Nederlanders hebben naar mijn idee vaak teveel eisen waar hun tijdelijke onderkomen aan moet voldoen.  

Statushouders zijn over het algemeen sneller tevreden met wat wordt aangeboden. 

Poezenmeisje schreef op 11-04-2026 om 16:12:

150 euro keer 84?
Dirk weet er wel raad mee.
(Van Kooten en De Bie).

https://youtube.com/watch?v=RhMBkDGKWCI&is=mAMq1kVb4YSiUXYf

Geweldig. Ik mis Koot&Bie nogsteeds.

Dat bedrag is zo laag dat het voor mij  0,0 verschil zou maken of ik wel of niet iemand opvang! 
- de kinderen zijn hier uiteraard altijd welkom. Ook als ze weer thuis zouden komen wonen na uitgevlogen te zijn. 
- vrienden en familie voor kortere periode. Maar dan wel met een van te voren afgesproken eind-datum. Zo hoef ik ze er niet uit te gooien als het langer duurt dan me lief is en daarmee de band te verpesten. 
- vreemden vind ik lastig. Ik ben gehecht aan mijn privacy, maar daarnaast zou ik ook het gevoel hebben dat ik voor ze moet zorgen. En daardoor zou ik altijd 'aan staan'. 
En het feit dat je niet weet wat je in huis haalt (getraumatiseerd, mogelijk agressief, andere omgang met vrouwen vanuit cultuur, extreem lawaaierig, etc.) maakt dat ik het 'eng' zou vinden. 
Mocht ik een af te scheiden stuk huis of een tuinhuis of zo hebben met douche/wc, dan zou ik het best overwegen als ik de mensen zou 'kennen' vanuit werk/school van de kinderen/o.i.d.
Hebben we nu allemaal niet, dus hoef ik ook niet over na te denken. 

Joszy schreef op 12-04-2026 om 09:04:

[..]

Ook een goed idee toch? Vang jij een dakloze Hollander op?

De regering moet eerst eens zorgen voor zijn burgers. Als het daar goed mee gaat: dag voedselbanken, dag zorgmijders, dag daklozen dan kunnen er pas mensen opgevangen worden. 

het is te zot voor woorden. een klaploper in huis nemen is verzekert op verkrachtingen mishandelingen en nog meer. kans is ook groot dat zo'n klaploper jou het huis uit zet , jij staat op straat en bent alles kwijt. Een klaploper kost Nederland ca 3000 per maand en willen 150 geven. voor een miljoen komt er geen binnen. 

Bakblik schreef op 12-04-2026 om 09:33:

[..]

Dakloze Nederlanders die in Amsterdam of andere grote steden op straat slapen hebben vaak bijkomende problematiek die ik niet in mijn huis wil. (Verslaving, psychische stoornissen) Daar kan ik niet voldoende hulp bij bieden.

Andere dakloze Nederlanders hebben naar mijn idee vaak teveel eisen waar hun tijdelijke onderkomen aan moet voldoen.

Statushouders zijn over het algemeen sneller tevreden met wat wordt aangeboden.

• zeg dat ook even tegen de dakloze moeders die met een kind in een auto wonen en geen geld hebben om hun huis in te richten laat staan raam- en vloerbedekking te kopen. 
    Asielzoekers krijgen een ingericht huis. Nogal een verschil he. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.