Psyche en mentaal
watertoren
10-04-2026 om 20:47
Zou jij een asielzoeker in huis nemen als je er plaats voor had met een vergoeding van 150 euro per maand ?
Ik zou dat zelf nooit doen, ik heb er zat plaats voor maar je weet niet wat je in huis haalt en ik zou mijn privacy kwijt zijn.
Daglichtlamp
11-04-2026 om 12:30
Ik denk dat het een stuk meer zou helpen als je tijdens deze logeerregeling niet ook nog de gast bij jou in huis moet laten inschrijven. Ik snap ook niet waarom dat zou moeten, aangezien takecarebnb nadrukkelijk tijdelijk bedoeld is voor 3 maanden.
Nu kunnen veel mensen niet inschatten wat het precies betekent als ze iemand via deze regeling bij hun laten logeren. Wat maakt dat precies uit voor je gemeentelijke lasten, voor de belasting die je betaalt aan het waterschap? Wat voor een eventuele uitkering, voor je toeslagen? Het kan zelfs invloed hebben op de inkomensafhankelijke huurverhoging (en ik vermoed dat huurders ook toestemming nodig hebben van hun verhuurder).
Zoals de regeling nu is vormgegeven is die alleen geschikt voor mensen met voldoende geld die niet hoeven na te denken over waar ze hun geld aan uitgeven.
Laat een vluchtelinglogee gewoon ingeschreven staan bij de woonplaats waar hij woonde toen hij bij het COA onderdak kreeg, of verzin een soort briefadres in de gemeente waar de statushouders geplaatst is.
mut
11-04-2026 om 12:49
Ja. Maar dan moet er wel een duidelijke organisatie achter staan op wie je kunt terugvallen als er conflicten zijn en met enige inspraak wie in huis komt.
Wij hebben vaak gasten gehad, meestal voor max 5 dagen. Dit waren uitwisselingsscholieren, mensen van volksdansgroepen/ muziekfestijn, kerkelijke uitwisseling en lagere school kinderen uit het buitenland die in de zomer uit hun slechte situatie weg moesten. Maar ook 2x voor een half jaar via AFS een scholier die Nederlands wilde leren en Nederland leren kennen. Dit deden we ook toen alle kinderen nog thuis woonden en hebben we in alle vorige huizen gedaan. Minder "vreemde" waren vriend van dochter en nu vriendin van zoon die bij ons wonen. Ook heeft oudste zoon met zijn 3 zoontjes een tijdje bij ons gewoond.
150 euro is wel heel krap, zeker als die gast volledig mee moet eten.
Broodjebrie
11-04-2026 om 13:06
Wilgenkatje- schreef op 11-04-2026 om 12:30:
Voor een vooraf afgesproken periode zou dat best kunnen. We wonen hier samen. Onze zolder kan ik vrij maken. Wel iemand met wie goed te communiceren valt. En met contacten met anderen in onze woonplaats, anders is zo iemand nog stik alleen.
We zijn als samenleving helemaal ontwend geraakt anderen over de vloer te hebben. Vroeger was het heel gewoon dat er familieleden of vrienden kwamen logeren in vakanties, nu vinden de meesten dat veel te veel gedoe en inleveren van privacy.
In ons vorige dorp was er een jumelage met een dorp in een buurland. In de jaren 70/90 vond iedereen het prima als die mensen bij een uitwisseling kwamen logeren. Maar na 2000 wilden ze liever dat gasten in een hotel werden ondergebracht. En vice versa. Prima, maar de contacten worden minder persoonlijk.
In de tweede wereldoorlog kwamen mensen na oorlogshandelingen in het gebied van Rhenen (?) met de boot over de Lek naar het Westen. Van de ene op de andere dag werden ze ondergebracht bij dorpelingen; er was nog geen sporthal of andere grootschalige voorziening en woningen waren klein. Er zijn langdurige vriendschappen uit voortgekomen.
Maar ik vind familie of vrienden wel iets anders dan een asielzoeker.
VerdrietigHoor
11-04-2026 om 14:41
Euphoria schreef op 11-04-2026 om 10:20:
[..]
mij valt op dat er hier mensen reageren die pro opvang zijn echter zelf niet meedoen aan die opvang. Behoorlijk hypocriet.
Ik hoor/lees deze vaker en vraag mij dan af of dit ook geldt voor kinderopvang?
Als iemand zijn/haar kind 2 dagen per week naar de opvang brengt en er ontstaat een wachtlijst, of er komt opnieuw zoiets als covid, moet diegene dan 2 keer per week BSO kinderen opvangen? Of is hij/zij hypocriet als ze besluit te blijven werken?
En hoe zit het met opvang voor zwervers? Als de lokale legers des heils vol zit, moeten de plaatselijke donateurs en collectanten dan de zwervers in huis nemen? Of is het hypocriet als ze erop vertrouwen dat hun overheid of gemeente dan zoekt naar oplossingen?
Zijn we pro asiel voor dieren? Ze zitten vrij vol, beetje hypocriet dat de dierliefhebber ze niet opneemt?
Ik vind het altijd een beetje een flauwe stelling die enkel terugkomt bij deze vorm van opvang, er zijn zoveel soorten opvang. En inderdaad, als een opvang vol zit, dan zit men in haar algemeenheid over de gehele wereld, niet te springen om die taak over te nemen en ze wel op te vangen. Uitzonderingen daargelaten, die worden in het zonnetje gezet met een reden. Dat is niet enkel bij vluchteling opvang.
Tjilp
11-04-2026 om 14:53
Broodjebrie schreef op 11-04-2026 om 13:06:
[..]
Maar ik vind familie of vrienden wel iets anders dan een asielzoeker.
Dat is ook anders. Zeker wel. Maar heel wat mensen melden hier dat ze ook familie liever niet in huis willen, hoogstens terugkerende nestvlieders. De meesten zijn vooral gehecht aan eigen privacy. En dat is niet raar. Daar zijn we in ons luxe land helemaal aan gewend. Daar worden onze buizen en tuinen op ingericht.
Wat ‘vreemden’ betreft… je partner was ooit ook een vreemde. Kijk maar eens terug.
En hoeveel mensen vinden het geen punt om na een avondje uit iemand met wie je een klik hebt gekregen mee naar huis/bed te nemen. Een avondje! Nou, dat is ook geen diepgaande kennismakingsperiode. Vreemden kunnen heus meevallen.
Het lijkt me logisch dat er voor een gast-voor-wat-langer een week of wat bedenktijd kan zijn.
stokstaart
11-04-2026 om 15:02
Ja hoor, als ik plek over zou hebben en het juridisch geregeld is met huurbescherming e.d. zou ik het zo doen. Ik heb er helaas geen ruimte voor.
Auditor
11-04-2026 om 15:08
Nee. Mijn huis is er niet geschikt voor. Ik heb 1 klein logeerkamertje en dat betekent dat je meteen geheel samenleeft zonder plek om je terug te trekken.
Ik heb ooit 5 maanden mijn beste vriend in huis gehad nadat zijn relatie verbroken was. Na 5 maanden kon ik hem bijna schieten.
Voor onze vriendschap was het goed dat ie toen weer een eigen huis vond.
En dat was mijn beste vriend, waar ik mee kan lezen en schrijven. Een onbekende met een taal- en cultuur barrière is echt een no-go.
Groentetuin
11-04-2026 om 15:09
Vanwaar de vraag?
Ik vind 150 euro een belachelijk laag bedrag.
Als je ziet wat opvang kost, is 150 euro natuurlijk niets, eten ze dan ook mee? Of koken ze in jouw keuken?
Ik heb in een asielzoekerscentrum gewerkt, en er zitten zeikerds bij, maar ook heel aardige mensen.
Dus mag ik zelf uitzoeken![]()
Maar eigenlijk ik ben vaak voor een maand of langer weg, dan een wildvreemde in je huis terwijl ik niet in korte tijd thuis kan zijn... griezelig.
Dus nee, was ik wel gewoon thuis, misschien wel maar niet voor 150 euro en ook niet voor 500( als anderen er zoveel aan verdienen waarom ik dan niet?)
We hebben vaker mensen opgevangen ( niet voor geld) ons huis is groot genoeg, en we zijn denk ik sociaal genoeg.
Maar hoe kom je bij deze vraag en dit bedrag?
Roos57
11-04-2026 om 15:25
Groentetuin schreef op 11-04-2026 om 15:09:
Vanwaar de vraag?
Als je ziet wat opvang kost, is 150 euro natuurlijk niets, eten ze dan ook mee? Of koken ze in jouw keuken?
Ik heb in een asielzoekerscentrum gewerkt, en er zitten zeikerds bij, maar ook heel aardige mensen.
Dus mag ik zelf uitzoeken
Maar eigenlijk ik ben vaak voor een maand of langer weg, dan een wildvreemde in je huis terwijl ik niet in korte tijd thuis kan zijn... griezelig.
Dus nee, was ik wel gewoon thuis, misschien wel maar niet voor 150 euro en ook niet voor 500( als anderen er zoveel aan verdienen waarom ik dan niet?)
We hebben vaker mensen opgevangen ( niet voor geld) ons huis is groot genoeg, en we zijn denk ik sociaal genoeg.
Ik zag een filmpje voorbijkomen in Leiden . Was een reporter die deze vraag stelde aan voorbijgangers.
Mischa83
11-04-2026 om 15:32
Zilver_gray schreef op 11-04-2026 om 12:15:
[..]
Hoezo niet? Je hoeft er helemaal geen last van te hebben natuurlijk. Asielzoekers zijn voor het grootste gedeelte mensen zoals jij en ik, en hebben echt geen behoefte aan rotzooi trappen oid.
Precies. Mijn alleenstaande buurman vangt asielzoekers op. Totaal geen last van.
Meesje
11-04-2026 om 15:37
Zilver_gray schreef op 11-04-2026 om 12:15:
[..]
Hoezo niet? Je hoeft er helemaal geen last van te hebben natuurlijk. Asielzoekers zijn voor het grootste gedeelte mensen zoals jij en ik, en hebben echt geen behoefte aan rotzooi trappen oid.
Ik ben niet degene waar je op reageert, maar voor mezelf kan ik hier wel op antwoorden. Mijn woning is groot zat (87m2) voor een gezin zoals het mijne of dat van de buren. Ik hoor wel alles dat de buren doen, want gehorig. En in de tuin zitten we gezellig naast elkaar op onze postzegel. Nog wat mensen erbij bij de buren betekent meer geluid/rumoer. Betekent meer komen en gaan van mensen. En dan ook nog onbekende mensen die ook de buren verder niet kennen. Het lijkt mij vragen om overlast. Dat het asielzoekers zijn vind ik niet doorslaggevend. Wel dat het onbekenden zijn. Die waarschijnlijk geen Nederlands spreken.
Toen ik een woning zocht heb ik ook een potentiele woning laten schieten omdat het buurhuis een b&b/pension in huis had.
En om de OP te beantwoorden: nee dank je. Ik heb er overigens ook geen plaats voor. Maar als de kinderen (nu 1 en 4, dus heeeel ver in de toekomst) ooit uit huis zijn ook liever niet.
Grindelwald
11-04-2026 om 15:43
Absoluut niet. Het hebben van een loge vind ik al vreselijk. Laat staan een vreemde in mijn huis.
Noglangnietjarig
11-04-2026 om 16:01
Groentetuin schreef op 11-04-2026 om 15:09:
Vanwaar de vraag?
Dus mag ik zelf uitzoeken
Het staat op een overheidsite, dus wie dit bedacht hebben weten toch wel wat een asielzoeker per dag kost?!
Vond het nogal bijzonder dat de overheid met €150 per maand over de brug komt.
Poezenmeisje
11-04-2026 om 16:10
Een leuke proef van de overheid, voor een jaar, zeggen ze. Ik voorzie "Stek Oost" vreugdes...