Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 17:31

Hoe zeggen ze dat bij jullie?

In een ander topic gaat het (lekker) off topic over de verschillen in zegswijzen, uitdrukkingen en woorden in de diverse regio's en windstreken. 

Het lijkt me leuk om daar een apart topic over te hebben. Ik ben gek op taal en aan de reacties elders te zien, zijn er meer forummers die daarvan houden.


QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 17:31

Hij zit onder voetbal, zeggen ze in Oss en omstreken. In mijn omgeving zitten we op voetbal. 

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

31-07-2021 om 17:35

Ooit had ik vrienden in Westervoort en zij zeiden op een gegeven moment dat we nog naar de kroeg konden, want ‘ze waren nog los’. Ik vond dat een rare uitdrukking destijds, want een kroeg is open of dicht, net zoals een raam of een deur 

Ik kom uit Zuid-Holland en daar ga je naar bed, je ligt er in en ‘s ochtends kom je er uit. Toen ging ik naar Groningen en daar ging je op bed en van bed af.

Leuk topic!

Ik kwam er laatst achter dat 'ermee uitscheiden' (stoppen/ophouden) streektaal / Randstedelijk is.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 17:41

Leuke voorbeelden al hierboven!  

Iemand komt straks langs. Of woont langs de doorgaande weg. Elders komen ze straks bij iemand aan en wonen ze naast de doorgaande weg. Althans, zo begreep ik uit het andere topic. 

Ik woon in zuid Holland en ik zeg ook vaak op bed. 

In Groningen ben je gedoucht in plaats van dat je hebt gedoucht en dan was er toch niemand anders dan jijzelf bij betrokken. 

Rose85 schreef op 31-07-2021 om 17:42:

Ik woon in zuid Holland en ik zeg ook vaak op bed.

Heb je het dan niet vreselijk koud  ? Ik zie daar namelijk altijd iemand in die letterlijk bovenop het bed gaat liggen, zonder lakens of dekens.

Als Belg zal ik hier maar niet gaan meeschrijven (wel lezen).

Ik ben in Amsterdam geboren ( uit Friese ouders haha ) en vind de Amsterdamse uitdrukkingen prachtig en beeldend .
't zal me aan mijn reet roesten . ( het kan me niet schelen ) bijvoorbeeld .

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 17:44

En in welke regio's zeggen ze 'weg' waar ik 'vandaan' zeg? Zoals in: 'Waar komt dat product vandaan?'

Mijn zusje dr vriend komt uit Brabant, en ze neemt sommige uitspraken over. Ik hoorde dr zeggen dat ze was aangereden. Schrok me helemaal dood tot ze me zei dat niet was wat ik dacht 😅

coolpack2 schreef op 31-07-2021 om 17:41:

Leuk topic!

Ik kwam er laatst achter dat 'ermee uitscheiden' (stoppen/ophouden) streektaal / Randstedelijk is.

Echt waar? 

Ik hou van de Vlaamse uitdrukkingen! 

Hen74 schreef op 31-07-2021 om 17:44:

En in welke regio's zeggen ze 'weg' waar ik 'vandaan' zeg? Zoals in: 'Waar komt dat product vandaan?'

Twente volgens mij. 

Wie kent het prachtige 'krang'? 

Ik woon in een Brabant dorp en hier is iedereen, mannelijk of vrouwelijk, "hij".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.