Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

AIVD kerstpuzzel 2021

Zijn er hier meer liefhebbers van de jaarlijkse AIVD kerstpuzzel? Vandaag is de teaser online gezet:


FGKUUYrXoAQe-4q?format=jpg&name=large


Ik ben echt te niet-logisch-cryptisch-wiskundig voor zulke puzzels. Ik snap er, zelfs met de antwoorden ernaast, de ballen niet van.

Respect voor de mensen die hiermee aan de slag gaan en ook echt opgaven oplossen!

Jazeker! Kind zag de opgave liggen en moest er spontaan van zuchten. ‘Begint dat nou alweer dat gedoe waardoor er weinig tijd is voor iets anders’. 
Ja dus. En de teaser was een leuke opwarmer, maar als je al een paar jaar meedoet niet extreem moeilijk. 

Jillz

Jillz

09-12-2021 om 21:54 Topicstarter

Biebel schreef op 09-12-2021 om 21:53:

Jazeker! Kind zag de opgave liggen en moest er spontaan van zuchten. ‘Begint dat nou alweer dat gedoe waardoor er weinig tijd is voor iets anders’.
Ja dus. En de teaser was een leuke opwarmer, maar als je al een paar jaar meedoet niet extreem moeilijk.

Ik ben nog een beginner en zie hem dus ook echt nog niet.

Jillz schreef op 09-12-2021 om 21:54:

[..]

Ik ben nog een beginner en zie hem dus ook echt nog niet.

Heb je al eens oude opgaven bekeken? Daar hebben wij heel veel van geleerd, want ervaring helpt heel erg.

Spoilers geven is niet leuk, maar waarschijnlijk vind je bij de vorige edities ook wel puzzels waarin ze allerlei verschillende plaatjes gebruikten om een boodschap op te schrijven. Als je zo eentje opzoekt en naleest, krijg je misschien wel een idee hoe je deze kunt oplossen. 

Jillz

Jillz

09-12-2021 om 22:23 Topicstarter

Biebel schreef op 09-12-2021 om 22:01:

[..]

Heb je al eens oude opgaven bekeken? Daar hebben wij heel veel van geleerd, want ervaring helpt heel erg.

Spoilers geven is niet leuk, maar waarschijnlijk vind je bij de vorige edities ook wel puzzels waarin ze allerlei verschillende plaatjes gebruikten om een boodschap op te schrijven. Als je zo eentje opzoekt en naleest, krijg je misschien wel een idee hoe je deze kunt oplossen.

Ja dat heb ik wel gedaan. Vorig jaar voor het eerst ook een poging gewaagd en tot dertien punten gekomen. Inmiddels wel een beetje een oplossingsrichting bedacht morgen maar eens uitproberen of ik er daarmee kom.

Ik vond hem erg leuk, niet al te lastig inderdaad! Zin in de "echte" puzzel!

Ik snap totaal niet wat de clue is. Wie kan 't uitleggen? 

Even denken hoe ik een zetje geef zonder te veel weg te geven. Ik streep het even door zodat het nog meer ‘verstopt’ is.  

Eigenlijk maar een zetje; Unicode tabel

Gebruik die voor het grootste gedeelte, alleen niet voor de meest opvallende en je bent een end op weg. 

Ik weet niet eens wat unicode tabel is 😳 😂 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

10-12-2021 om 10:14

redbulletje schreef op 10-12-2021 om 10:09:

Ik weet niet eens wat unicode tabel is 😳 😂

Ik ook niet, maar ik ben dan ook duidelijk niet slim genoeg voor de AIVD puzzel. Ik snap er elk jaar niks van 😂😂

redbulletje schreef op 10-12-2021 om 10:09:

Ik weet niet eens wat unicode tabel is 😳 😂

Google hem maar eens. Je maakt er in elk bericht heel veel gebruik van

Ja ik heb 'm ondertussen al gegoogled en ik maak er gebruik van zonder de naam te kennen. 

Zeker zin in! Neem me elk jaar voor het niet meer te doen omdat het zo veel tijd kost, maar weet inmiddels dat ik het toch niet kan laten.

Jillz

Jillz

11-12-2021 om 07:38 Topicstarter

Ik heb gisterenavond nog een poging gewaagd, maar ik ben er nog steeds niet uit. Begin me al weer een beetje dom te voelen dat ik het nog niet zie. Ik geloof dat ik inmiddels wel in de goede richting denk, maar het kwartje is nog niet gevallen. Ik hoop dat dit geen voorbode is van de puzzel zelf.

Leuke teaser! Deze was nog wel te doen... vrees dat de kerstpuzzel een stuk onbegrijpelijker is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.