Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Poezenmeisje
07-09-2023 om 12:13
Zou best fijn zijn, weer een beetje terug in de tijd. Maar 8 tot 12 kilo lithium in één elektrische auto vind ik best wel veel.
redbulletje
07-09-2023 om 12:14
amarna schreef op 07-09-2023 om 12:09:
Ik maak bezwaar tegen het idee dat vegtarisch/vegan eten ons wordt opgedrongen. Ik merk het niet. Alle vlees, vis en zuivel is in winkels en restaurants overal volop verkrijgbaar.
Overigens eten wij zelf al jaren vlees met een beterleven keurmerk. Het smaakt me beter als het dier een goed leven en heeft gehad. Daar betaal ik graag iets meer voor.
Hoe zou jij reageren als je ergens op terras opeens geen bitterballen meer kunt krijgen omdat ze alleen nog maar vega(n) snacks op de kaart hebben? Als zij principieel willen bepalen wat hun gasten mogen eten, dan ben ik zo principieel om mijn geld niet bij hen uit te geven.
Loeki72
07-09-2023 om 12:16
Ik heb gisteren trouwens erg gelachen om alle berichten over BBB en hun toch niet premierkandidaat.
Zoals:
“BBB: 'Na de zomer presenteren we onze premierskandidaat'
BBB: 'Binnenkort presenteren we onze premierskandidaat'
BBB: 'Vandaag presenteren we onze premierskandidaat'
Media: 'Dus Mona Keijzer is jullie premiersk...'
BBB: 'Typisch weer de media dit. Ze is gewoon onze nummer 2.'”
watertoren
07-09-2023 om 12:29
amarna schreef op 07-09-2023 om 11:58:
[..]
Ik ben iets ouder dan jij. Twee slavinken of grote gehaktballen aten wij echt niet. Niet uit zuinigheid, maar te overdadig. Ook geen half ons ham of kaas op brood in de jaren 70 en 80. Nog steeds niet en toch een familie van lekkerbekken. En genereus, iedereen mocht altijd blijven eten. Mijn ouders konden goed koken.
Wij aten thuis wel overdadig. Als de tafel gedekt was namen wij ook een plakje ham of bv boterhamworst om zo op te eten. Ik deed dat bij een vriendinnetje ook toen ik een jaar of 8 was maar dat scheen toch niet normaal te zijn. Wij hadden altijd kaas aan een stuk. Voor op brood hadden we een kaasschaaf maar wij doken regelmatig de koelkast in om als tussendoortje een stuk kaas te eten.
Loeki72
07-09-2023 om 12:35
ik denk dat men steeds meer is gaan eten en snoepen/snacken. Dat zie je toch ook aan de gewichtstoename van de bevolking. Ik kijk niet meer op van een patiënt van 100 kilo. Want dat is vrij normaal geworden.
amarna
07-09-2023 om 13:01
redbulletje schreef op 07-09-2023 om 12:14:
[..]
Hoe zou jij reageren als je ergens op terras opeens geen bitterballen meer kunt krijgen omdat ze alleen nog maar vega(n) snacks op de kaart hebben? Als zij principieel willen bepalen wat hun gasten mogen eten, dan ben ik zo principieel om mijn geld niet bij hen uit te geven.
Maar als op terras alleen vegan wordt geserveerd, staat dat echt wel vermeld op de gevel of de menukaart. Of het is alom bekend. In Rotterdam ken ik diverse plekken waar verstokte vleeseters niet moeten komen.
Voor mij is trouwens vlees geen absolute must. Ik eet ook bij vegetarische vrienden met smaak.
redbulletje
07-09-2023 om 13:30
amarna schreef op 07-09-2023 om 13:01:
[..]
Maar als op terras alleen vegan wordt geserveerd, staat dat echt wel vermeld op de gevel of de menukaart. Of het is alom bekend. In Rotterdam ken ik diverse plekken waar verstokte vleeseters niet moeten komen.
Voor mij is trouwens vlees geen absolute must. Ik eet ook bij vegetarische vrienden met smaak.
Ze hadden als hoofdgerecht nog wel vlees en vis, maar de borrelhapjes niet (en we kwamen voor een kleine snack) Ik bestel evengoed wel ns kaasstengels, maar de dwangmatigheid waarmee zij blijkbaar de vleesbitterballen (en ook de vlammetjes want die waren er ook alleen in vegan) in de ban hebben gedaan schoot mij in het verkeerde keelgat. Ik hoop dat ze klandizie gaan verliezen en weer normaal gaan doen.
Doemijdieglazenbol
07-09-2023 om 14:15
%redbulletje schreef op 07-09-2023 om 13:30:
[..]
Ze hadden als hoofdgerecht nog wel vlees en vis, maar de borrelhapjes niet (en we kwamen voor een kleine snack) Ik bestel evengoed wel ns kaasstengels, maar de dwangmatigheid waarmee zij blijkbaar de vleesbitterballen (en ook de vlammetjes want die waren er ook alleen in vegan) in de ban hebben gedaan schoot mij in het verkeerde keelgat. Ik hoop dat ze klandizie gaan verliezen en weer normaal gaan doen.
Je gaat dit ongetwijfeld niet met me eens zijn en aan jou om te cancellen wie je wil natuurlijk, maar ik denk echt dat je het verschil niet had geproefd. Ik eet ook nog steeds vlees en vleessnacks, maar juist bij die bitterballen en vlammetjes proeft vrijwel niemand echt het verschil (verschillen tussen verschillende merken en bereiding zijn waarschijnlijk groter dan die tussen de mora vlees en vegan bitterballen). Bij mij thuis heb ik die nu ook standaard in de diepvries liggen, in plaats van de vleesvariant.
Maar goed, ik ben blij dat we in dit politieke draadje uitgebreid iedereens eetvoorkeuren en de persoonlijke ontwikkeling daarin over de afgelopen decennia hebben besproken. En het waanidee dat men veel minder vlees is gaan eten en dat ook helemaal niet meer kan en mag in de toekomst. Kan dit verder in een apart topic? Ik heb dit verhaal over die bitterballen nu al vaker voorbij zien komen, ik snap dat het je dwars zit, maar het voegt weinig toe aan de politieke discussie. Dit zijn allemaal persoonlijke keuzes. En ja, de vleesconsumptie begint nu iets te stagneren, maar die is decennialang vooral gestegen in Nederland.
Op metaniveau is duidelijk dat sommige mensen het stimuleren van alternatieven direct zien als dat hen iets wordt afgenomen. In vrijwel alle gevallen komt er vooral iets bij voor mensen die eerst geen/nauwelijks keuze hadden. Op lange termijn is deze situatie niet houdbaar en ik vind het erg goed dat alternatieven nu gestimuleerd worden. De ouderwetse vleesindustrie is jarenlang gepamperd met allerhande subsidies waarmee de prijs kunstmatig laag gehouden is, idiote verboden op naamgeving voor alternatieve producten en schaalvergroting waardoor het vlees ook slechter en ongezonder werd, nog los van alle ellende eromheen.
Dit is voor mij ook verder geen doorslaggevende factor in mijn stemgedrag, ik neem vooral de koers mee van de verschillende partijen.
redbulletje
07-09-2023 om 14:20
Doemijdieglazenbol schreef op 07-09-2023 om 14:15:
[..]
Je gaat dit ongetwijfeld niet met me eens zijn en aan jou om te cancellen wie je wil natuurlijk, maar ik denk echt dat je het verschil niet had geproefd. Ik eet ook nog steeds vlees en vleessnacks, maar juist bij die bitterballen en vlammetjes proeft vrijwel niemand echt het verschil (verschillen tussen verschillende merken en bereiding zijn waarschijnlijk groter dan die tussen de mora vlees en vegan bitterballen). Bij mij thuis heb ik die nu ook standaard in de diepvries liggen, in plaats van de vleesvariant.
Maar goed, ik ben blij dat we in dit politieke draadje uitgebreid iedereens eetvoorkeuren en de persoonlijke ontwikkeling daarin over de afgelopen decennia hebben besproken. En het waanidee dat men veel minder vlees is gaan eten en dat ook helemaal niet meer kan en mag in de toekomst. Kan dit verder in een apart topic? Ik heb dit verhaal over die bitterballen nu al vaker voorbij zien komen, ik snap dat het je dwars zit, maar het voegt weinig toe aan de politieke discussie. Dit zijn allemaal persoonlijke keuzes. En ja, de vleesconsumptie begint nu iets te stagneren, maar die is decennialang vooral gestegen in Nederland.
Op metaniveau is duidelijk dat sommige mensen het stimuleren van alternatieven direct zien als dat hen iets wordt afgenomen. In vrijwel alle gevallen komt er vooral iets bij voor mensen die eerst geen/nauwelijks keuze hadden. Op lange termijn is deze situatie niet houdbaar en ik vind het erg goed dat alternatieven nu gestimuleerd worden. De ouderwetse vleesindustrie is jarenlang gepamperd met allerhande subsidies waarmee de prijs kunstmatig laag gehouden is, idiote verboden op naamgeving voor alternatieve producten en schaalvergroting waardoor het vlees ook slechter en ongezonder werd, nog los van alle ellende eromheen.
Dit is voor mij ook verder geen doorslaggevende factor in mijn stemgedrag, ik neem vooral de koers mee van de verschillende partijen.
Ik heb wel ns een hap van een vegan saucijzenbroodje op, maar ik vond het vies. De bite was heel anders (korreliger) en de lekkere roomboter smaak ontbrak. Verder vond ik het nogal droog.
Fleurtje_5
07-09-2023 om 14:37
Loeki72 schreef op 07-09-2023 om 12:35:
ik denk dat men steeds meer is gaan eten en snoepen/snacken. Dat zie je toch ook aan de gewichtstoename van de bevolking. Ik kijk niet meer op van een patiënt van 100 kilo. Want dat is vrij normaal geworden.
Ik denk dat men ook meer is gaan stressen. Wat ook niet goed is voor het lichaamsgewicht.
Vroeger op een goede dag een dubbel waterijsje voor 0,25 cent. Nu een vette magnum, grote ijscoup of cornetto-met-aardbeiensmaak of een zoete caramelzeezoutsmaak.
Daarbij gingen we vroeger elke dag te voet of op de fiets naar school. Of het nou regende of niet. Als ik nu bij de school kijk staat er elke dag een file aan auto's van ouders of grootouders die de kinderen opkomen halen.
Op vrijdagmiddag hebben de mama's alvast hun legging aan omdat ze gaan sporten of al hebben gesport. Dat sporten in de sportschool gaat er wel eens uitputtend aan toe, als men dan stopt met sporten vliegen de kilo's eraan.
Fleurtje_5
07-09-2023 om 14:42
Poezenmeisje schreef op 07-09-2023 om 14:36:
Vegan cake...
Cake zonder roomboter en eieren, hoe bedenk je het?
Wat zal de vervanger van de eieren en roomboter dan zijn?
Net zoals cola light, "zonder suiker" word er geroepen, alsof het gezonder is, maar dan is het gezoet met een kunstmatige zoetstof. Bijvoorbeeld aspartaam.
Laatst had men het over "een plantaardige kipburger".
Doemijdieglazenbol
07-09-2023 om 14:45
Zullen we een apart topic openen voor vegan-eten bespreken? Ingredientenlijsten hebben echt niets meer te maken met politiek. Ik kan je het allemaal vertellen, want mijn broer eet vegan, maar niet hier.
Fleurtje_5
07-09-2023 om 14:59
Iets anders. Vandaag las ik in de krant dat in 2024 de zorgpremie omhoog gaat. Alweer idd.
Dat kan, want er komen elke maand zoveel nieuwe burgers ons land binnen die ook geholpen moeten worden als ze ziek worden.
Maar in dat artikel staan (onder een foto van een oud dametje wat naar bed geholpen word) de woorden "De vergrijzing zorgt voor hogere zorgkosten".
Er is zoveel bezuinigd op de ouderenzorg, en er word nog steeds bezuinigd op de ouderenzorg, er zijn 800 verzorgingstehuizen gesloten waar nu studenten of statushouders in wonen. De zorgkosten die gaan automatisch omhoog, maar om dit dan zo in de krant te zetten vind ik opruiend richting oudere hulpbehoevenden die zich niet weren.
Zou men vragen wat het kost om veilige landers (die van de rechter terug moeten) eten en onderdak te geven dan vallen woorden als racist en discriminatie. Maar ouderen telkens aanwijzen als de schuldigen, voor alles wat er in ons zorgsysteem is af gebroken en kapot is gemaakt, onder leiding van Mark Rutte, 'want ze kunnen nu toch kiezen voor het spuitje van 'voltooit leven' dat noem ik discriminatie.
Wat dat betreft zou ik meteen op Fleur Agema stemmen, maar ik vind Mona ook heel goed, en Pieter, Renske, Lilian en Carolien ook.
redbulletje
07-09-2023 om 15:03
Dit las ik net op GeenStijl:
https://www.geenstijl.nl/5172424/geen-verblijfsvergunning-geen-verzekering-wel-zorg-aantal-declaraties-stijgt-met-30-tot-58-000/?fbclid=IwAR0lb2qCjWHh72TQlkagP0JjW3yHcHy2cgmnMVCPBsbQShG3P1X-YImscEA
Miljoenen naar zorg voor illegalen die geen cent bijdragen. En wij/onze ouderen worden tot de laatste cent uitgemolken. 😭