Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Facy66
07-09-2023 om 10:53
felija schreef op 07-09-2023 om 10:18:
[..]
Let wel: ik ben zelf geen vegetariër, maar ik zie al tijden dat het assortiment vleesvervangers in iedere supermarkt flink is uitgedijd. Dat er allerhande kortingsacties zijn voor biologisch vlees. Steeds meer recepten.voor een dagje zonder vlees. Het is nou niet dat het voorstel van Volt compleet uit de lucht komt vallen, als donderslag bij heldere hemel. Dus in die zin snap ik niet wat er nu zo extreem aan is. Men is er al tijden mee bezig en Volt sorteert terecht voor op de toekomst, kijkt vooruit. We eten met zijn allen veel meer vlees dan we nodig hebben. Veel mensen kampen met overgewicht, er is een overvloed aan voedsel. Het mag best wat tandjes minder.
Hetzelfde geldt voor autorijden, als je vooruit kijkt dan is er het feit dat er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's worden gemaakt. Handgeschakeld, op fossiele brandstof, zal steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen. Op die ontwikkeling speelt Volt in, niet op het laatste moment. Ik vond het verbluffend hoe schoon de lucht was, tijdens corona.
Hoe dan ook, linksom of rechtsom: deze veranderingen gaan er komen. Je kunt je kop in het zand steken of met je vingers in de oren heel hard LALALA roepen, maar dat helpt niks. Deze veranderingen zijn nodig voor mens, dier en natuur en zijn niet bedoeld om burgertje te pesten.
Laat mensen zelf bepalen en zelf beslissen wat ze doen. We mogen dan ook niets meer zelf bepalen tegenwoordig en het helpt allemaal ook nog eens niets. Nee ik vind het erg extreem om dit alles zo op te dringen en het jaagt mensen de armoede in. Het wekt juist weerstand op.
watertoren
07-09-2023 om 11:14
felija schreef op 07-09-2023 om 10:44:
[..]
In de jaren vijftig was het hooguit honderd gram.per dag, genoeg voor je dagelijkse vleesconsumptie. In plaats van twee gewoon één hamburger eten en tel uit je winst. Beter voor je gezondheid en beter voor je portemonnee.
Ik had het over de jaren 80 die ik zelf heb meegemaakt. Iemand schreef hier dat we terug moeten naar de jaren 80 toen alles soberder was en er niet elke dag vlees gegeten werd. Nou dat herken ik dus helemaal niet. Als wij gehaktballen of slavinken aten dan kreeg iedereen er 2. Dat doe ik anno nu nog steeds. Gehaktballen kan ik maken zoals ik wil maar de slavinken van vroeger die zie je niet meer. Zoals Redbulletje zegt zijn de porties die je koopt veel kleiner geworden. Vlees a la minute zoals je tegenwoordig vaak ziet die had je vroeger niet. Het waren allemaal flinke lappen vlees. Vlees is in de loop der tijd veel duurder geworden.
Daglichtlamp
07-09-2023 om 11:23
Mijn moeder braadde heus wel grote lappen vlees in de vleespan. Maar daar aten we met ons vijven dan wel een dag of drie van. Van slavinken of gehaktballen die we natuurlijk ook wel eens aten kregen we meestal een halve. Ik denk dat een aantal reageerders hier ook vroeger al in een relatief 'rijk' gezin zijn opgegroeid, maar dat maakt hun ervaring nog niet de standaard.
Wij hadden overigens wel de beschikking over een auto, omdat mijn vader die voor zijn werk nodig had.
Facy66
07-09-2023 om 11:29
watertoren schreef op 07-09-2023 om 11:14:
[..]
Ik had het over de jaren 80 die ik zelf heb meegemaakt. Iemand schreef hier dat we terug moeten naar de jaren 80 toen alles soberder was en er niet elke dag vlees gegeten werd. Nou dat herken ik dus helemaal niet. Als wij gehaktballen of slavinken aten dan kreeg iedereen er 2. Dat doe ik anno nu nog steeds. Gehaktballen kan ik maken zoals ik wil maar de slavinken van vroeger die zie je niet meer. Zoals Redbulletje zegt zijn de porties die je koopt veel kleiner geworden. Vlees a la minute zoals je tegenwoordig vaak ziet die had je vroeger niet. Het waren allemaal flinke lappen vlees. Vlees is in de loop der tijd veel duurder geworden.
Vroeger aten wij veel meer vlees dan nu. Zo kan ik het me herinneren. Wij eten nu vaker vegetarisch. Is vanwege het dierenwelzijn en kan ook lekker zijn vegetarisch eten. Wel vind ik dat het een vrije keus moet blijven van mensen en niet opgedrongen worden door het onmogelijk maken vanwege die groene religie.
watertoren
07-09-2023 om 11:29
Daglichtlamp schreef op 07-09-2023 om 11:23:
Mijn moeder braadde heus wel grote lappen vlees in de vleespan. Maar daar aten we met ons vijven dan wel een dag of drie van. Van slavinken of gehaktballen die we natuurlijk ook wel eens aten kregen we meestal een halve. Ik denk dat een aantal reageerders hier ook vroeger al in een relatief 'rijk' gezin zijn opgegroeid, maar dat maakt hun ervaring nog niet de standaard.
Wij hadden overigens wel de beschikking over een auto, omdat mijn vader die voor zijn werk nodig had.
Ik kwam dus helemaal niet uit een rijk gezin zoals ik eerder ook al schreef. Ik weet niet wat standaard was maar bij familie en vriendinnen waar ik vroeger bleef eten ging het er hetzelfde aan toe als bij mij thuis. Nooit ergens een halve slavink gehad. Wij waren ook met zijn vijven thuis. Misschien komt het door het bougondische Brabant waar ik opgegroeid ben.
felija
07-09-2023 om 11:45
watertoren schreef op 07-09-2023 om 11:14:
[..]
Twee slavinken?! Hier ook jaren tachtig, negentig. Zoveel vlees kregen we niet, is ook helemaal niet nodig.
amarna
07-09-2023 om 11:58
watertoren schreef op 07-09-2023 om 11:29:
[..]
Ik kwam dus helemaal niet uit een rijk gezin zoals ik eerder ook al schreef. Ik weet niet wat standaard was maar bij familie en vriendinnen waar ik vroeger bleef eten ging het er hetzelfde aan toe als bij mij thuis. Nooit ergens een halve slavink gehad. Wij waren ook met zijn vijven thuis. Misschien komt het door het bougondische Brabant waar ik opgegroeid ben.
Ik ben iets ouder dan jij. Twee slavinken of grote gehaktballen aten wij echt niet. Niet uit zuinigheid, maar te overdadig. Ook geen half ons ham of kaas op brood in de jaren 70 en 80. Nog steeds niet en toch een familie van lekkerbekken. En genereus, iedereen mocht altijd blijven eten. Mijn ouders konden goed koken.
Loeki72
07-09-2023 om 12:02
Poezenmeisje schreef op 06-09-2023 om 18:08:
Geef mij toch maar gewoon gemalen rundvlees...
https://favorflav.com/nl/favorites/favorflav-favorites/geproefd-en-beoordeeld-van-zes-geteste-vega-burgers-uit-albert-heijn-is-dit-de-lekkerste/
https://www.beyondmeat.com/nl-NL/products/the-beyond-burger
Ingrediënten van de winnaar:
Water, erwteneiwit* (16%), koolzaadolie, kokosolie, rijsteiwit, aroma, stabilisator (methylcellulose), aardappelzetmeel, appelextract, kleurstof (rode biet), maltodextrine, granaatappelextract, zout, kaliumzout, geconcentreerd citroensap, maïsazijn, wortelpoeder, emulgator (zonnebloemlecithine).
Als jij een burger koopt in de supermarkt is het ook niet alleen maar gemalen vlees in maar ook tomaat, natuurlijke aroma’s, aardappelzetmeel, zout, specerijen, tomatenpuree, tomatenpoeder, gebufferd azijnpoeder, natriumascorbaat, natriumcitraten, suiker.
Dit zijn de ingrediënten van de verse hamburgers van de Albert Heijn.
Poezenmeisje
07-09-2023 om 12:06
Zuidamerika lijdt onder onze drang naar "milieuvriendelijk" autorijden.
https://www.euronews.com/green/2022/10/28/south-americas-lithium-triangle-communities-are-being-sacrificed-to-save-the-planet
Poezenmeisje
07-09-2023 om 12:08
Vader politieagent, moeder huisvrouw. Ik ben van 1971.
Elke dag AGV en yoghurt met een schepje witte suiker als toetje. Op zondag Saroma opkloppudding, die ik mocht kloppen.
Chips en ranja op wonsdagmidsag en zaterdag.
amarna
07-09-2023 om 12:09
Ik maak bezwaar tegen het idee dat vegtarisch/vegan eten ons wordt opgedrongen. Ik merk het niet. Alle vlees, vis en zuivel is in winkels en restaurants overal volop verkrijgbaar.
Overigens eten wij zelf al jaren vlees met een beterleven keurmerk. Het smaakt me beter als het dier een goed leven en heeft gehad. Daar betaal ik graag iets meer voor.
Poezenmeisje
07-09-2023 om 12:10
Loeki72 schreef op 07-09-2023 om 12:02:
[..]
Als jij een burger koopt in de supermarkt is het ook niet alleen maar gemalen vlees in maar ook tomaat, natuurlijke aroma’s, aardappelzetmeel, zout, specerijen, tomatenpuree, tomatenpoeder, gebufferd azijnpoeder, natriumascorbaat, natriumcitraten, suiker.
Dit zijn de ingrediënten van de verse hamburgers van de Albert Heijn.
Ik koop gemalen rundvlees en kruid het zelf, met een eiwit en geraspte beschuit erdoor.
Veel beter, ook omdat ik zoutarm moet eten en zo zelf weet wat er in gaat.
Loeki72
07-09-2023 om 12:11
Poezenmeisje schreef op 07-09-2023 om 12:06:
Zuidamerika lijdt onder onze drang naar "milieuvriendelijk" autorijden.
https://www.euronews.com/green/2022/10/28/south-americas-lithium-triangle-communities-are-being-sacrificed-to-save-the-planet
Laten we ook allemaal ons mobieltjes en andere apparatuur met lithium batterijen de deur uitdoen. Weg met speelgoed, gehoorapparaten, powerbanks enz.
Loeki72
07-09-2023 om 12:13
Poezenmeisje schreef op 07-09-2023 om 12:10:
[..]
Ik koop gemalen rundvlees en kruid het zelf, met een eiwit en geraspte beschuit erdoor.
Veel beter, ook omdat ik zoutarm moet eten en zo zelf weet wat er in gaat.
Goed voor jou maar veel mensen vergelijken burgers met elkaar alsof in vlees niets zit en in vergaburgers alleen maar troep. Dat is gewoon niet waar.