Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Fleurtje_5
06-09-2023 om 12:56
Facy66 schreef op 06-09-2023 om 11:21:
[..]
Dat ook inderdaad en nu willen sommigen dat mensen nog meer en meer gaan werken. Het houdt een keer op. Niet alle mensen willen aan die ratrace meedoen. Ik denk dat we mogen stoppen steeds meer en meer te willen, behalve de mensen die daarvoor willen kiezen.
Precies. En niet iedereen kan met die ratrace mee doen.
Fleurtje_5
06-09-2023 om 12:56
Facy66 schreef op 06-09-2023 om 11:25:
[..]
Niet iedereen trekt het ook om meer uur te werken. Als je die mensen stimuleert om over de eigen grens heen te gaan dan gaan die mensen uiteindelijk toch uitvallen of extra zorg nodig hebben. Dat kost de maatschappij ook geld.
Precies dit. En als mam (of pap) uitvalt heeft het hele gezin daar min of meer onder te lijden.
Fleurtje_5
06-09-2023 om 13:03
watertoren schreef op 06-09-2023 om 10:19:
Ik vind dat je niet van mensen mag verwachten dat ze gaan werken of meer gaan werken. Laat dat ieders eigen keuze zijn. Je hoort steeds vaker dat mensen vrije tijd steeds belangrijker vinden en inderdaad je leeft maar ene keer. Als ik wil dan heb ik morgen werk in de horeca ( ben vaak gevraagd) maar ik heb er geen zin in en financieel is het ook niet nodig.
Inderdaad. Plus, als men fulltime werkt is de spaarzame vrije tijd vaak helemaal geen vrije tijd want naast het werk is er nog een thuis ook al heeft men een tuinman, een oppas, glazenwasser én interieurverzorgster. Maar eerlijk gezegd, twee verdieners mét kinderen hebben ouders en schoonouders die het huishouden draaiende houden. Zonder hulp van familie zouden velen het vast niet rond krijgen om fulltime te blijven werken.
Een thuisblijfmoeder of een parttimewerkende moeder is oppas, interieurverzorgster, glazenwasser én tuinman.
Doemijdieglazenbol
06-09-2023 om 13:17
Fleurtje_5 schreef op 06-09-2023 om 13:03:
[..]
Inderdaad. Plus, als men fulltime werkt is de spaarzame vrije tijd vaak helemaal geen vrije tijd want naast het werk is er nog een thuis ook al heeft men een tuinman, een oppas, glazenwasser én interieurverzorgster. Maar eerlijk gezegd, twee verdieners mét kinderen hebben ouders en schoonouders die het huishouden draaiende houden. Zonder hulp van familie zouden velen het vast niet rond krijgen om fulltime te blijven werken.
Een thuisblijfmoeder of een parttimewerkende moeder is oppas, interieurverzorgster, glazenwasser én tuinman.
er zijn ook tweeverdieners met kinderen én hulpbehoevende ouders. Dan is het helemaal ingewikkeld.
Ik vind dit een heel rare discussie. Alsof er sprake van is dat mensen gedwongen meer moeten gaan werken. Volgens sommigen hier zouden asielzoekers dat misschien moeten, maar "gewone" Nederlanders natuurlijk niet.
Er is in de politieke discussie sprake van het stimuleren van werk en het kritisch kijken naar ons toeslagen/fiscale stelsel, want dat is kapot. Ook volgens eigen onderzoek van het ministerie van financiën.
Ik vind helemaal niet dat mensen allemaal voltijd moeten werken. Prima als je je dat kunt veroorloven. Mensen die wel meer willen werken, maar daar financieel op achteruit gaan, dat is de wereld op zijn kop. Dan moet je dàt oplossen. Werken moet lonen. En dat betekent wat mij betreft niet de mensen korten die niet (veel) kunnen werken.
Een groot probleem hier vind ik ook de ellende in de kinderopvangbranche (ik heb een aantal stadse collega's die gewoon geen plek kunnen vinden voor hun kind, al een jaar niet). En de toenemende druk op mantelzorgers. De samenhang in ons systeem is aan het verdwijnen en op sommige punten al verdwenen. Daardoor komen mensen in de knel. Dat hele stelsel moet op de schop. Ben blij dat zowel Volt als Omtzigt zich daar hard voor maken.
Fleurtje_5
06-09-2023 om 13:29
Doemijdieglazenbol schreef op 06-09-2023 om 13:17:
[..]
er zijn ook tweeverdieners met kinderen én hulpbehoevende ouders. Dan is het helemaal ingewikkeld.
Ik vind dit een heel rare discussie. Alsof er sprake van is dat mensen gedwongen meer moeten gaan werken. Volgens sommigen hier zouden asielzoekers dat misschien moeten, maar "gewone" Nederlanders natuurlijk niet.
Er is in de politieke discussie sprake van het stimuleren van werk en het kritisch kijken naar ons toeslagen/fiscale stelsel, want dat is kapot. Ook volgens eigen onderzoek van het ministerie van financiën.
Ik vind helemaal niet dat mensen allemaal voltijd moeten werken. Prima als je je dat kunt veroorloven. Mensen die wel meer willen werken, maar daar financieel op achteruit gaan, dat is de wereld op zijn kop. Dan moet je dàt oplossen. Werken moet lonen. En dat betekent wat mij betreft niet de mensen korten die niet (veel) kunnen werken.
Een groot probleem hier vind ik ook de ellende in de kinderopvangbranche (ik heb een aantal stadse collega's die gewoon geen plek kunnen vinden voor hun kind, al een jaar niet). En de toenemende druk op mantelzorgers. De samenhang in ons systeem is aan het verdwijnen en op sommige punten al verdwenen. Daardoor komen mensen in de knel. Dat hele stelsel moet op de schop. Ben blij dat zowel Volt als Omtzigt zich daar hard voor maken.
Ik ken jonge vrouwen die hun kind al bij kinderopvang moesten aanmelden lang voordat het kind geboren werd. Eigenlijk wel begrijpelijk, maar toch. Ze staan maanden op een wachtlijst terwijl ze nog geen stapje op deze wereld hebben gezet.
Opvang is ook best duur. De ouders zijn dan nog jong, de grootouders vaak ook nog redelijk jong, als de grootouders dan voor de kinderen/kleinkinderen (en huishoudelijke klusjes) zorgen is dat mooi, maar de grootouders moeten zelf ook steeds langer doorwerken, en als ze mantelzorgers nodig hebben word het toch een ander verhaal.
redbulletje
06-09-2023 om 13:32
Doemijdieglazenbol schreef op 06-09-2023 om 13:17:
[..]
Volt is ontzettend extremistisch. Ik las gisteren dat zij o.a. de hele samenleving veganistisch willen maken en particuliere auto's willen verbieden. Hoop dat ze keihard afgestraft gaan worden door de kiezer.
Doemijdieglazenbol
06-09-2023 om 13:49
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 13:32:
[..]
Volt is ontzettend extremistisch. Ik las gisteren dat zij o.a. de hele samenleving veganistisch willen maken en particuliere auto's willen verbieden. Hoop dat ze keihard afgestraft gaan worden door de kiezer.
Vertel, waar las je dat? Ik kan het niet vinden.
Miraval
06-09-2023 om 13:57
Fleurtje_5 schreef op 06-09-2023 om 12:56:
[..]
Precies. En niet iedereen kan met die ratrace mee doen.
Ik heb het niet over een ratrace he. Ik praat over 32 uur voor beide partners. Zo kunnen de zorgtaken ook beter verdeeld worden. Men denkt nu geloof ik dat ik vind dat iedereen maar 6 dagen per week moet gaan werken dat is helemaal niet zo. Maar als we de druk weg willen nemen op het personeel in de zorg en onderwijs en kinderopvang dan zijn meer uren/meer personeel toch wel de beste oplossingen? Of hebben jullie andere ideeën?
Facy66
06-09-2023 om 14:06
Miraval schreef op 06-09-2023 om 13:57:
[..]
Ik heb het niet over een ratrace he. Ik praat over 32 uur voor beide partners. Zo kunnen de zorgtaken ook beter verdeeld worden. Men denkt nu geloof ik dat ik vind dat iedereen maar 6 dagen per week moet gaan werken dat is helemaal niet zo. Maar als we de druk weg willen nemen op het personeel in de zorg en onderwijs en kinderopvang dan zijn meer uren/meer personeel toch wel de beste oplossingen? Of hebben jullie andere ideeën?
Dat komt wel neer op een ratrace. 32 uur zou ik veel te veel vinden en met mij vele anderen ook. Ik zorg liever meer dan meer werken. Ik vind mijn werk leuk maar mijn vrije tijd en rust leuker.
Ik zou meer inzetten op die beroepen aantrekkelijker te maken.
En trouwens 32 uur in de zorg en onderwijs komt in de praktijk neer op fulltime werken. Dat trekt lang niet iedereen zeker niet naast een gezin en dat moet je ook niet willen behalve voor de mensen die dat echt willen.
Facy66
06-09-2023 om 14:14
[..]
Brr geen fijne partij dus.
Doemijdieglazenbol
06-09-2023 om 14:26
Facy66 schreef op 06-09-2023 om 14:14:
[..]
Brr geen fijne partij dus.
Niet alles geloven dat je leest.
FaithfulDuck87
06-09-2023 om 14:42
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 12:47:
[..]
Wellicht geschikt voor woonwerkverkeer maar natuurlijk niet voor toeristen die juist de mooie weggetjes door de natuur willen rijden.
Vanuit de trein heb je nog mooier uitzicht en kan iedereen er van genieten itt in de auto, waarbij de chauffeur moet opletten.
Loeki72
06-09-2023 om 14:57
[..]
Nou heb ik net het concept van het verkiezingsprogramma gelezen. Wat jij allemaal opnoemt staat er echt niet in hoor.
Dus ben je leugentjes aan het vertellen om een partij die jou niet aanstaat in een slecht daglicht te zetten.
Gebruikersnaaminvullen
06-09-2023 om 15:06
Loeki72 schreef op 06-09-2023 om 14:57:
[..]
Nou heb ik net het concept van het verkiezingsprogramma gelezen. Wat jij allemaal opnoemt staat er echt niet in hoor.
Dus ben je leugentjes aan het vertellen om een partij die jou niet aanstaat in een slecht daglicht te zetten.
Maak je haar nu echt uit voor leugenaar omdat ze iets gelezen heeft wat jij niet kunt vinden? Het is trouwens vegetarisch, niet veganistisch. De strekking blijft hetzelfde.
In het verkiezingsprogramma van Volt schetst de partij een radicaal andere, groene toekomst. Daarin wordt vegetarisch eten de norm. Voor wie toch vlees wil, kan nog wel een biologische biefstuk of karbonade eten. Die worden wel duurder, want in de plannen van Volt komt er ook een vlees- en zuiveltaks. Megastallen worden verboden.
Doemijdieglazenbol
06-09-2023 om 15:10
Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-09-2023 om 15:06:
[..]
Maak je haar nu echt uit voor leugenaar omdat ze iets gelezen heeft wat jij niet kunt vinden? Het is trouwens vegetarisch, niet veganistisch. De strekking blijft hetzelfde.
In het verkiezingsprogramma van Volt schetst de partij een radicaal andere, groene toekomst. Daarin wordt vegetarisch eten de norm. Voor wie toch vlees wil, kan nog wel een biologische biefstuk of karbonade eten. Die worden wel duurder, want in de plannen van Volt komt er ook een vlees- en zuiveltaks. Megastallen worden verboden.
Dit is echt iets anders dan iedereen veganisme opleggen. Een partij beschuldigen van extremisme door zelf hun ideeen in het extreme te trekken, vind ik niet zo sjiek.
En dat van het particuliere autoverbod kan ik echt nergens vinden. Niet eens iets wat er op hint. Maar misschien is mijn Google stuk of gebruik ik verkeerde zoektermen. Daarom vroeg ik om een bron.