Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Gebruikersnaaminvullen
06-09-2023 om 15:11
Doemijdieglazenbol schreef op 06-09-2023 om 15:10:
[..]
Dit is echt iets anders dan iedereen veganisme opleggen. Een partij beschuldigen van extremisme door zelf hun ideeen in het extreme te trekken, vind ik niet zo sjiek.
En dat van het particuliere autoverbod kan ik echt nergens vinden. Niet eens iets wat er op hint. Maar misschien is mijn Google stuk of gebruik ik verkeerde zoektermen. Daarom vroeg ik om een bron.
Vegetarisch wordt de norm. Dat vind ik wel extreem.
redbulletje
06-09-2023 om 15:12
Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-09-2023 om 15:06:
[..]
Maak je haar nu echt uit voor leugenaar omdat ze iets gelezen heeft wat jij niet kunt vinden? Het is trouwens vegetarisch, niet veganistisch. De strekking blijft hetzelfde.
In het verkiezingsprogramma van Volt schetst de partij een radicaal andere, groene toekomst. Daarin wordt vegetarisch eten de norm. Voor wie toch vlees wil, kan nog wel een biologische biefstuk of karbonade eten. Die worden wel duurder, want in de plannen van Volt komt er ook een vlees- en zuiveltaks. Megastallen worden verboden.
Dit had ik idd gelezen. Ontzettend extreem wat mij betreft.
redbulletje
06-09-2023 om 15:16
Doemijdieglazenbol schreef op 06-09-2023 om 15:10:
[..]
Dit is echt iets anders dan iedereen veganisme opleggen. Een partij beschuldigen van extremisme door zelf hun ideeen in het extreme te trekken, vind ik niet zo sjiek.
En dat van het particuliere autoverbod kan ik echt nergens vinden. Niet eens iets wat er op hint. Maar misschien is mijn Google stuk of gebruik ik verkeerde zoektermen. Daarom vroeg ik om een bron.
Dit:
"Autorijden wordt ontmoedigd en mag op termijn alleen nog elektrisch of met een deelauto."
Elektrische auto's zijn veel te duur voor de gewone man/vrouw en wie wil er nu een deelauto?
Bovendien willen ze dat pubers stemrecht krijgen op 16 jaar, pubers staan dan nog zwaar onder groene indoctrinatie van de scholen en hoeven zelf nog geen rekeningen te betalen.
Poezenmeisje
06-09-2023 om 15:22
Ik deel de auto al met mijn man. Om de tweede auto de deur uit te kunnen doen zijn we destijds verhuisd.
Niet iedereen kan/wil verhuizen naar het werk toe. Naar dit huis hebben we > 7 jaar gezocht totdat we het in 2005 gevonden.
Wat hebben we hier een spijt van sinds de "klap van Huizinge" in 2006...
Dan beter verder weg wonen en twee auto's nodig hebben vanwege belabberd OV.
Gebruikersnaaminvullen
06-09-2023 om 15:27
Dat elektrisch rijden is al over ruim 6 jaar bij nieuwe auto's. Vanaf 2030 mogen er geen nieuwe benzine of dieselauto's verkocht worden.
Alle huizen moeten gasloos worden. Een nieuwe cvketel mag in 2026 niet meer op gas. Dat moet een hybrideding worden die meer stroom dan gas verbruik. Broekzak/vestzak voor de eigenaar.
Warmtepomp is mooi, maar voor niet heel veel woningen geschikt.
Laat ze eerst eens de top 100 van grootste vervuilers op korte termijn aanpakken ipv "de burger" op kosten te jagen.
https://www.duurzaam-ondernemen.nl/lijst-met-grootste-uitstoters-van-stikstofoxiden-en-ammoniak-bronnen-bekend-gemaakt/
Loeki72
06-09-2023 om 15:31
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 15:16:
[..]
Dit:
"Autorijden wordt ontmoedigd en mag op termijn alleen nog elektrisch of met een deelauto."
Elektrische auto's zijn veel te duur voor de gewone man/vrouw en wie wil er nu een deelauto?
Bovendien willen ze dat pubers stemrecht krijgen op 16 jaar, pubers staan dan nog zwaar onder groene indoctrinatie van de scholen en hoeven zelf nog geen rekeningen te betalen.
Zoals ik het gelezen heb wordt vegetarisch eten of biologisch vlees eten de norm. En ja, dan verdwijnen Megastallen (intensieve veeteelt) en kun je geen goedkope kiloknallers meer kopen. Het gevolg is wel dat men wat minder vlees gaat eten. Dat lijkt mij alleen maar een goede zaak.
Verder las ik dat ze willen dat je betaald voor wat je gebruikt bij autorijden. Ook dat lijkt mij goed. Ik ken mensen die de vuilniszak nog met de auto wegbrengen terwijl dat nog geen 200 meter is. En dat elektrisch rijden te toekomst heeft vind ik geen verkeerde gedachte. Ik ken wel mensen die particulier elektrisch rijden. Dat doen wijzelf ook.
En zelf vind ik 16 jaar ook te jong.
Extremistisch vind ik dit niet.
Ik vond juist BBB met zijn meldpunt voor docenten en verplichte boederij-educatie extremistisch.
Doemijdieglazenbol
06-09-2023 om 15:34
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 15:16:
[..]
Dit:
als jij dat hetzelfde vindt als particulier autogebruik verbieden, dan wordt het lastig discussiëren.
Ik snap dat Volt je partij niet is. Ik noemde het goed dat volt en Omtzigt op een heel ander thema in ieder geval er stevig in willen gaan. Jij grijpt dat aan om een onwaarheid die niets met dat thema te maken heeft op te schrijven. En dan met veel gedraai, blijkt het toch echt anders te zijn, maar was het toch hetzelfde? Ik vind dat een bijzondere manier van discussiëren. En het blijft gewoon desinformatie.
Poezenmeisje
06-09-2023 om 15:36
Eén van de grootste aardgasgebruikers en stikstofvervuilers is een kunstmestfabriek.
Gebruik gewoon geen kunstmest meer, maar koeienstront.
Win-winsituatie.
https://www.destentor.nl/economie/wat-moet-nederland-met-haar-grootste-aardgasverbruiker-kunstmestfabriek-yara~a8841186/?referrer=https%3A%2F%2Finhetnieuws.nl%2F
redbulletje
06-09-2023 om 15:46
Loeki72 schreef op 06-09-2023 om 15:31:
[..]
Zoals ik het gelezen heb wordt vegetarisch eten of biologisch vlees eten de norm. En ja, dan verdwijnen Megastallen (intensieve veeteelt) en kun je geen goedkope kiloknallers meer kopen. Het gevolg is wel dat men wat minder vlees gaat eten. Dat lijkt mij alleen maar een goede zaak.
Verder las ik dat ze willen dat je betaald voor wat je gebruikt bij autorijden. Ook dat lijkt mij goed. Ik ken mensen die de vuilniszak nog met de auto wegbrengen terwijl dat nog geen 200 meter is. En dat elektrisch rijden te toekomst heeft vind ik geen verkeerde gedachte. Ik ken wel mensen die particulier elektrisch rijden. Dat doen wijzelf ook.
En zelf vind ik 16 jaar ook te jong.Extremistisch vind ik dit niet.
Ik vond juist BBB met zijn meldpunt voor docenten en verplichte boederij-educatie extremistisch.
Vlees en vis moeten gewoon betaalbaar blijven voor de gewone man. Niet alleen biefstuk maar juist ook goedkoop gehakt.
Het is nu al belachelijk duur geworden dus als die groene communisten hun zin krijgen eet straks alleen de elite nog fatsoenlijk. Ik hoop dat dat besef voor de verkiezingen goed ingedaald is.
Dat voorstel van BBB vind ik juist een reactie op de groene indoctrinatie die blijkbaar kritiekloos geaccepteerd wordt op scholen. Hoog tijd voor tegengas!
Gebruikersnaaminvullen
06-09-2023 om 15:51
Waar ik een probleem mee heb is de volgorde. Eerst móét de burger van alles doen vanwege het milieu terwijl de grootste vervuilers er nog lekker op los vervuilen, mét subsidies. Pak die versneld aan, en kijk eerst welke winst dat geeft.
Doemijdieglazenbol
06-09-2023 om 16:06
Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-09-2023 om 15:51:
Waar ik een probleem mee heb is de volgorde. Eerst móét de burger van alles doen vanwege het milieu terwijl de grootste vervuilers er nog lekker op los vervuilen, mét subsidies. Pak die versneld aan, en kijk eerst welke winst dat geeft.
Volt heeft daar ook ideeen over:
Fossiele subsidies worden stopgezet en vervuilende fabrieken worden gesloten totdat ze zijn verduurzaamd. Verder komt er een verbod voor producenten om ongebruikte kleding en elektronica te vernietigen.
ik weet overigens niet precies wat ik daarvan vind. Ben het ook lang niet met alles eens van ze. Maar op thema’s die ik het meest belangrijk vind, zitten ze heel dicht bij mijn eigen ideeen.
Het is een stevig programma, dat in coalitie niet haalbaar gaat zijn, maar op die manier kunnen we wel een keer het debat starten over echt andere oplossingen.
ShowyHummingbird30
06-09-2023 om 16:08
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 15:46:
[..]
Vlees en vis moeten gewoon betaalbaar blijven voor de gewone man. Niet alleen biefstuk maar juist ook goedkoop gehakt.
Het is nu al belachelijk duur geworden dus als die groene communisten hun zin krijgen eet straks alleen de elite nog fatsoenlijk. Ik hoop dat dat besef voor de verkiezingen goed ingedaald is.
Dat voorstel van BBB vind ik juist een reactie op de groene indoctrinatie die blijkbaar kritiekloos geaccepteerd wordt op scholen. Hoog tijd voor tegengas!
Het zal je niet verbazen dat ik het grondig met je oneens ben. Maar: deze is prachtig gevonden gezien het onderwerp
.
felija
06-09-2023 om 16:11
Doemijdieglazenbol schreef op 06-09-2023 om 15:34:
[..]
als jij dat hetzelfde vindt als particulier autogebruik verbieden, dan wordt het lastig discussiëren.
Ik snap dat Volt je partij niet is. Ik noemde het goed dat volt en Omtzigt op een heel ander thema in ieder geval er stevig in willen gaan. Jij grijpt dat aan om een onwaarheid die niets met dat thema te maken heeft op te schrijven. En dan met veel gedraai, blijkt het toch echt anders te zijn, maar was het toch hetzelfde? Ik vind dat een bijzondere manier van discussiëren. En het blijft gewoon desinformatie.
Inderdaad: 'per ongeluk' expres vermelden dat Volt wil dat iedereen veganistisch wordt, right....vegetarisch en veganistisch is nogal een verschil, kennelijk leest ze liever/wil ze liever geen nuances. Net zoals dat stuk over autorijden. En er zijn er velen bij wie het blijft hangen, ook al wordt het daarna 100 keer ontkracht. Heel kwalijk.
Doemijdieglazenbol
06-09-2023 om 16:21
ik vind het gebruik van de term groene communisten overigens ook problematisch (en compleet onjuist).
Facy66
06-09-2023 om 16:39
Nou Volt is wel erg extreem vind ik hoor op basis van wat ik hier allemaal lees. Ik hoop dat mensen heel wijs gaan stemmen en al helemaal niet op Volt gaan stemmen. We hoeven niet allemaal naar de voedselbank.