Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Facy66
06-09-2023 om 11:07
felija schreef op 06-09-2023 om 10:34:
[..]
In de zorg en onderwijs moeten eerst structureel dingen veranderen, voordat er überhaupt meer mensen inzetbaar zijn. Wat eerder in dit topic al besproken is.
En meer uren in die sectoren zijn sowieso vaak niet haalbaar vanwege de werkdruk als ze er al zijn. Verder wordt er vaak schandalig omgesprongen met medewerkers in de zorg en onderwijs. Actie reactie.
felija
06-09-2023 om 11:12
Miraval schreef op 06-09-2023 om 11:01:
[..]
Dat eerste kan ik me in vinden. Al vind ik wel dat hoe meer uren je maakt hoe minder deze belast zouden moeten worden. Nu is het andersom, overuren worden juist extra belast. En hoge omes werken doorgaans ook 50+ uur per week met een all-in salaris plus de bonus.
Ja er moet beter omgegaan worden met personeel maar heel eerlijk hoe moet je dat doen met zulke tekorten. Zeker in de zorg of onderwijs? Mensen maar 1x per week wassen? Om 20.00 naar bed brengen? Dat gebeurd al namelijk. Geen eens een washandje maar een wascreme. Nou lekker daar heb je dan je hele leven premies voor betaalt.
Nederland verhard daar heb je gelijk in maar ergens logisch ook dat mensen alleen aan zichzelf denken want een ander doet het niet. En ik denk dat we ons er allemaal van bewust moeten zijn dat het over 30 jaar nog erger gesteld is met de zorg en de pensioenen. Dus ja, ik werk meer dan nodig is om te kunnen sparen voor later en het dan ook nog enigszins goed te hebben. Ik besef me dat ik bevoorrecht ben. Maar ik pleit dan ook nergens om de toeslagen af te schaffen. Alleen om deze in te zetten voor degenen die het echt nodig heeft
Helaas hebben we ook niet alles zelf in de hand. Ik vind het ontzettend schrijnend dat voor veel ouderen de primaire zorg niet eens haalbaar is, alleen is dat voor een heel groot deel toe te schrijven aan vergrijzing. Er komt steeds minder jonge aanwas en steeds meer ouderen die een beroep doen op zorg, waardoor de verhoudingen enorm scheefgroeien. Dat zal in de toekomst alleen maar erger worden.
Als je nu zou beginnen in de zorg, zinkt de moed je al meteen in de schoenen als je ziet hoe zeer de achterstanden al opgelopen zijn. Het is dweilen met de kraan open, velen draaien al overuren bovenop hun parttime uren, maar moeten daarmee ook oppassen niet uit te vallen.
Ik weet zo een, twee, drie geen oplossing, maar ik zie al voor me dat in de toekomst robots ingezet worden. En mensen uit het buitenland halen, maar dat vinden velen ook weer niks. Meer mantelzorgen? Maar mensen moeten ook al zoveel mogelijk werken. Wat dan? Het beroep aantrekkelijker maken? Hoe ga je dat doen als er een overload aan werk ligt, wat je nooit naar tevredenheid afkrijgt? Het lijkt een vicieuze cirkel.
redbulletje
06-09-2023 om 11:13
Facy66 schreef op 06-09-2023 om 11:07:
[..]
En meer uren in die sectoren zijn sowieso vaak niet haalbaar vanwege de werkdruk.
Mijn leraren op de basisschool werkten allemaal de hele schoolweek. Volgens mij op het middelbaar ook nog wel de meesten. Waar is het mis gegaan? En dan hebben ze anno nu nog allemaal adviseurs en andere overbodige functies toegevoegd.
En al die administratie die de zorg anno nu moet doen zorgt er ook voor dat er minder tijd aan de patiënt besteed kan worden.
Facy66
06-09-2023 om 11:17
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 11:13:
[..]
Mijn leraren op de basisschool werkten allemaal de hele schoolweek. Volgens mij op het middelbaar ook nog wel de meesten. Waar is het mis gegaan? En dan hebben ze anno nu nog allemaal adviseurs en andere overbodige functies toegevoegd.
En al die administratie die de zorg anno nu moet doen zorgt er ook voor dat er minder tijd aan de patiënt besteed kan worden.
Docenten krijgen nog heel veel taken erbij bovenop de gewone lesuren. Dat weet ik van mensen die in het onderwijs werken. Als je fulltime werkt werk je dus zeker 6 dagen. Met 4 dagen kom je dan al uit op fullltime. Wil je parttime daarin werken dan is een meer kleine parttimebaan nodig.
Daglichtlamp
06-09-2023 om 11:18
[..]
Tja mijn leerkrachten op de basisschool waren òf mannen met een thuisblijvende vrouw òf vrouwen zonder kinderen. Je kunt dat echt niet vergelijken met de huidige situatie waarin beide ouders werken.
Facy66
06-09-2023 om 11:19
Friezinnetje schreef op 06-09-2023 om 10:37:
[..]
Tja, en als iedereen zo denkt dan is er straks niks meer over . Profiteurs bedankt.
Nee hoor. Genoeg mensen die wel veel willen werken. Je hebt de meer carrietetijgers en de mensen die rustiger aan willen of moeten doen qua werk om in balans te blijven en alles geregeld te krijgen. Voor ieder wat wils in ons land en dat vind ik ook goed.
Facy66
06-09-2023 om 11:21
Daglichtlamp schreef op 06-09-2023 om 11:18:
[..]
Tja mijn leerkrachten op de basisschool waren òf mannen met een thuisblijvende vrouw òf vrouwen zonder kinderen. Je kunt dat echt niet vergelijken met de huidige situatie waarin beide ouders werken.
Dat ook inderdaad en nu willen sommigen dat mensen nog meer en meer gaan werken. Het houdt een keer op. Niet alle mensen willen aan die ratrace meedoen. Ik denk dat we mogen stoppen steeds meer en meer te willen, behalve de mensen die daarvoor willen kiezen.
Facy66
06-09-2023 om 11:25
felija schreef op 06-09-2023 om 10:37:
[..]
Zou jij wel neer gaan werken als je Marietje was? Ook al betekent dat inleveren op je inkomen? En wellicht meer stress in een baan waar je weinig voldoening uithaalt, maar die je hebt, omdat er nu eenmaal brood oo de plank moet komen? Meer opvang moeten aanvragen, terwijl er geen plek is.
Niet iedereen trekt het ook om meer uur te werken. Als je die mensen stimuleert om over de eigen grens heen te gaan dan gaan die mensen uiteindelijk toch uitvallen of extra zorg nodig hebben. Dat kost de maatschappij ook geld.
Fleurtje_5
06-09-2023 om 12:37
absor schreef op 05-09-2023 om 23:11:
ik heb zoveel collega’s gehad die max 24 uur werken in de zorg omdat ze er op achteruitgaan bij meer werken want toeslagen verliezen. En natuurlijk denken ze dan niet aan hun pensioen maar aan het einde van de maand
werken moet gewoon lonen vind ik.
Die toeslagen zijn ze ook al kwijt bij minder dan die 24 uur. Niet iedereen is in de wieg gelegd om naast een huishouden fulltime te werken.
Het kan hectisch gaan in de zorg. Plus de onregelmatige diensten. Als men dan nog een huishouden met kinderen heeft kan men toch wat meer 'lucht' nodig hebben. Niet iedereen kan dat goed combineren.
Werken moet idd lonen, maar een gezin plus huishouden moet ook heel waardevol zijn en blijven.
Fleurtje_5
06-09-2023 om 12:39
Moirmel schreef op 05-09-2023 om 23:22:
[..]
De trein pakken binnen Europa is een acceptabel alternatief? Ik zou het echt hopen, was zelf al aan het opzoeken over de reizen tot ik recent hoorde over de ervaring van mijn buurvrouw. Met gezin via nachttrein vanuit Brussel naar Berlijn gereisd: comfort stond gelijk aan een oude DDR treinen, als je koffie wou was dit om 5u30 's morgens en op heel de trein was er één toilet dat werkte. Daarvoor betaalde ze dus bijna driemaal zoveel als voor een vlucht naar Berlijn.
Voor haar dus nooit meer en ik kan haar perfect begrijpen.
Wanneer heb je voor het laatst met een trein gereisd?
Fleurtje_5
06-09-2023 om 12:44
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 00:04:
Een autotrein die je rechtstreeks naar München of Innsbruck brengt zou ik nog wel overwegen mits het niet meer kost dan de benzine. De saaiste stukken snelweg zo omzeilen en gelijk de bergen in kunnen rijden. Op die manier zou ik een trein toegevoegde waarde kunnen vinden.
In Hoch Sauerland (en ook in Luxemburg) houd men rekening met de natuur door het openbaar vervoer te promoten. Toeristen kunnen/konden gratis gebruik maken van het openbaar vervoer. Zodat er minder auto's rijden.
Een treinritje in ons land vind ik echt duur. En dan dat vreselijke gedoe om kaartjes te kopen.
Poezenmeisje
06-09-2023 om 12:45
Fleurtje_5 schreef op 06-09-2023 om 12:39:
[..]
Wanneer heb je voor het laatst met een trein gereisd?
Om 06:23 uur heb ik een disclaimer geplaatst.
20 augustus voor het laatst met het OV geweest.
Duur (NS) en uitvallende k*tkl*tenbusmaatschappij Qbuzz.
redbulletje
06-09-2023 om 12:47
Fleurtje_5 schreef op 06-09-2023 om 12:44:
[..]
In Hoch Sauerland (en ook in Luxemburg) houd men rekening met de natuur door het openbaar vervoer te promoten. Toeristen kunnen/konden gratis gebruik maken van het openbaar vervoer. Zodat er minder auto's rijden.
Een treinritje in ons land vind ik echt duur. En dan dat vreselijke gedoe om kaartjes te kopen.
Wellicht geschikt voor woonwerkverkeer maar natuurlijk niet voor toeristen die juist de mooie weggetjes door de natuur willen rijden.
Fleurtje_5
06-09-2023 om 12:52
[..]
De administratieve kant vermoed ik. Alles moet gedocumenteerd, tig ouderavonden, proefwerken thuis nakijken, etc.
Fleurtje_5
06-09-2023 om 12:54
Facy66 schreef op 06-09-2023 om 11:17:
[..]
Docenten krijgen nog heel veel taken erbij bovenop de gewone lesuren. Dat weet ik van mensen die in het onderwijs werken. Als je fulltime werkt werk je dus zeker 6 dagen. Met 4 dagen kom je dan al uit op fullltime. Wil je parttime daarin werken dan is een meer kleine parttimebaan nodig.
Precies dit. Dat weet ik ook van mensen die in het onderwijs werken.