Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Facy66
06-09-2023 om 10:15
Friezinnetje schreef op 06-09-2023 om 09:45:
[..]
maar omdat ik er voor kies om meer uren te werken en riante bankrekening te hebben, moet ik maar meer gaan betalen? Beetje gek toch? En niet dat ik miljoenen heb hoor. Mijn vader heeft altijd hard gewerkt, heeft wat geld in aandelen gezet, die veel hebben opgebracht en nu zou hij, dan maar extra belast moeten worden? Omdat hij het wel aandurfde en een ander niet? Ik snap daar niets van. En als ik daar een deel van erf, moet ik ook nog maar een keer extra belasting betalen? Met andere woorden, dan wordt het ongeveer 3 keer belast. Dan kan ik idd maar beter stoppen met werken en eerst mijn geld maar opmaken.
Je kan meer missen dus je kan meer bijdragen. Ook heb je ook dan nog steeds veel en veel meer dan de meeste mensen. Dan is dat toch niet erg en dan kun je daar beter niet over nadenken toch.
En het is een eigen afweging of je werkt veel, hebt veel meer geld, maar moet ook meer inleveren of je werkt minder, hebt dus wat minder geld, hebt meer vrijheid en kan minder inleveren.
Overigens vind ik erfbelasting echt fout en daar ben ik zonder meer op tegen. Over iemands lijk nog geld dat al belast is binnen harken door de overheid vind ik een foute zaak.
watertoren
06-09-2023 om 10:19
Ik vind dat je niet van mensen mag verwachten dat ze gaan werken of meer gaan werken. Laat dat ieders eigen keuze zijn. Je hoort steeds vaker dat mensen vrije tijd steeds belangrijker vinden en inderdaad je leeft maar ene keer. Als ik wil dan heb ik morgen werk in de horeca ( ben vaak gevraagd) maar ik heb er geen zin in en financieel is het ook niet nodig.
Facy66
06-09-2023 om 10:20
watertoren schreef op 06-09-2023 om 10:19:
Ik vind dat je niet van mensen mag verwachten dat ze gaan werken of meer gaan werken. Laat dat ieders eigen keuze zijn. Je hoort steeds vaker dat mensen vrije tijd steeds belangrijker vinden en inderdaad je leeft maar ene keer. Als ik wil dan heb ik morgen werk in de horeca ( ben vaak gevraagd) maar ik heb er geen zin in en financieel is het ook niet nodig.
Helemaal eens.
Loeki72
06-09-2023 om 10:23
ik ga ook niet meer uren werken. Ik ben door en op mijn werk ziek geworden (long covid). Ik werk nu wat ik maximaal kan om nog een beetje een privéleven te hebben. Als ze me zouden dwingen om toch meer te werken zou ik helemaal stoppen met werken.
felija
06-09-2023 om 10:26
Miraval schreef op 06-09-2023 om 09:52:
[..]
Nee niet perse noodgedwongen, ik heb heel leuk werk waar ik veel voldoening uit haal. Geen kinderen dus dat is ook makkelijker. Ik ben gewoon van mening dat als je kunt werken dit ook zoveel mogelijk moet doen om ervoor te zorgen dat anderen die het niet kunnen wel normaal kunnen leven. Daar vind ik belasting betalen niet erg voor. Wel voor degenen die niet willen omdat er meer is dan werken alleen.
Hoe is dat over pakweg 30 jaar wanneer wij met pensioen willen gaan of verzorging nodig hebben? En ja daar werk ik nu ook voor. Een pensioen, spaargeld, en wanneer dat dan ook nog eens extra belast gaat worden dan voelt dat gewoon oneerlijk.
Maar voel je je dan niet bevoorrecht dat je flink kan werken in een baan waar je veel voldoening uithaalt, zonder een beroep te hoeven doen op toeslagen? Waarom ben je er dan zoveel mee bezig dat anderen daar eventueel ook van zouden profiteren?
Zelf zou ik het puissant rijk zijn wel aan banden willen leggen, hoge omes die jaarlijks enorme bonussen binnenharken. Boven een bepaalde vermogensgrens het onaantrekkelijk maken om nòg meer geld te willen, wat je helemaal niet nodig hebt.
Miraval
06-09-2023 om 10:31
als je niet meer wil werken dan prima maar bekostigen het dan ook gewoon helemaal zelf zonder toeslagen die eigenlijk bedoelt zijn voor de zwakkeren. En laat het spaargeld van mensen gewoon met rust.
En prima als je niet meer wil werken maar stop dan ook met zeuren over tekorten in allerlei sectoren. En met name de zorg en het onderwijs. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben. En veel vrije tijd en de beste zorg en onderwijs en goedkoop eten en energie. Wie gaat dat betalen dan?
Bevoorrecht of niet ik heb geen zin om te betalen voor de toeslagen van Marietje die niet meer wil werken omdat de vrije tijd zo fijn is. Ik vind vrije tijd ook fijn maar ga daarvoor niet een ander op laten draaien.
Duufje
06-09-2023 om 10:33
Facy66 schreef op 06-09-2023 om 10:08:
[..]
Maar waarom zou zoveel mogelijk werken de norm moeten zijn? De ene is de ander niet. Niet iedereen trekt het om veel te werken. En wanneer vind je dat iemand veel kan werken? Dat kan moeilijk voor een ander worden bepaald.
En je leeft maar 1 keer. Sommige mensen vinden het zonde van het leven om veel te werken om vanaf je hoge pensioenleeftijd meteen dood neer te vallen door te veel werken. Weer anderen vinden veel werken juist fijn om te doen. Wel fijn dat je leuk werk hebt.
Zoveel mogelijk werken hoeft wat mij betreft ook de norm niet te zijn. Ik vind dat ieder voor zichzelf mag beslissen hoeveel hij/zij werkt.
Maar ik vind ook dat je, als je beslist om minder te werken dan fulltime, je geen recht zou moeten hebben op toeslagen. Prima dat je minder werkt dan je zou kunnen, maar dat hoeft een ander niet voor je te bekostigen.
Ik zie alleen geen goede manier om dat praktisch uitvoerbaar te maken. Maar daar mogen de deskundigen zich over buigen ![]()
Ik ben overigens ook een bewuste parttimer (zonder toeslagen, dat wel).
felija
06-09-2023 om 10:34
Miraval schreef op 06-09-2023 om 10:31:
als je niet meer wil werken dan prima maar bekostigen het dan ook gewoon helemaal zelf zonder toeslagen die eigenlijk bedoelt zijn voor de zwakkeren. En laat het spaargeld van mensen gewoon met rust.
En prima als je niet meer wil werken maar stop dan ook met zeuren over tekorten in allerlei sectoren. En met name de zorg en het onderwijs. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben. En veel vrije tijd en de beste zorg en onderwijs en goedkoop eten en energie. Wie gaat dat betalen dan?
In de zorg en onderwijs moeten eerst structureel dingen veranderen, voordat er überhaupt meer mensen inzetbaar zijn. Wat eerder in dit topic al besproken is.
FaithfulDuck87
06-09-2023 om 10:37
Facy66 schreef op 06-09-2023 om 10:15:
[..]
Je kan meer missen dus je kan meer bijdragen. Ook heb je ook dan nog steeds veel en veel meer dan de meeste mensen. Dan is dat toch niet erg en dan kun je daar beter niet over nadenken toch.
En het is een eigen afweging of je werkt veel, hebt veel meer geld, maar moet ook meer inleveren of je werkt minder, hebt dus wat minder geld, hebt meer vrijheid en kan minder inleveren.
Overigens vind ik erfbelasting echt fout en daar ben ik zonder meer op tegen. Over iemands lijk nog geld dat al belast is binnen harken door de overheid vind ik een foute zaak.
Tja, en als iedereen zo denkt dan is er straks niks meer over . Profiteurs bedankt.
felija
06-09-2023 om 10:37
Miraval schreef op 06-09-2023 om 10:31:
En prima als je niet meer wil werken maar stop dan ook met zeuren over tekorten in allerlei sectoren. En met name de zorg en het onderwijs. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben. En veel vrije tijd en de beste zorg en onderwijs en goedkoop eten en energie. Wie gaat dat betalen dan?Bevoorrecht of niet ik heb geen zin om te betalen voor de toeslagen van Marietje die niet meer wil werken omdat de vrije tijd zo fijn is. Ik vind vrije tijd ook fijn maar ga daarvoor niet een ander op laten draaien.
Zou jij wel neer gaan werken als je Marietje was? Ook al betekent dat inleveren op je inkomen? En wellicht meer stress in een baan waar je weinig voldoening uithaalt, maar die je hebt, omdat er nu eenmaal brood oo de plank moet komen? Meer opvang moeten aanvragen, terwijl er geen plek is.
Ik denk dat het hele toeslagensysteem op de schop moet.
Loeki72
06-09-2023 om 10:41
felija schreef op 06-09-2023 om 10:34:
[..]
In de zorg en onderwijs moeten eerst structureel dingen veranderen, voordat er überhaupt meer mensen inzetbaar zijn. Wat eerder in dit topic al besproken is.
Ik werk in de zorg. En in de pandemie is er voor gekozen om veel mensen bewust ziek laten worden met alle gevolgen van dien. Altijd besloten door mensen die zelf geen extra risico liepen. Ik vind echt dat mensen in de zorg eerst goed voor zichzelf moeten zorgen en dan pas voor anderen. Je eigen gezondheid is goud waard.
Miraval
06-09-2023 om 10:45
felija schreef op 06-09-2023 om 10:37:
[..]
Zou jij wel neer gaan werken als je Marietje was? Ook al betekent dat inleveren op je inkomen? En wellicht meer stress in een baan waar je weinig voldoening uithaalt, maar die je hebt, omdat er nu eenmaal brood oo de plank moet komen? Meer opvang moeten aanvragen, terwijl er geen plek is.
Ik denk dat het hele toeslagensysteem op de schop moet.
Maar wil jij dan het geld vandaan halen om alles te blijven bekostigen?
En ik heb het over 32 uur he? Niet eens 40 uur. Beide partners 32 uur werken. Dan heb je 3 volle dagen vrij in de week. Hoeveel meer wil je nog hebben? Meer werken betekent meer geld in de staatskas en minder personeelstekorten. Lijkt me een win/win voor de maatschappij.
En deze instelling is dus precies de reden dat ik niet links stem.
felija
06-09-2023 om 10:52
Miraval schreef op 06-09-2023 om 10:45:
[..]
Maar wil jij dan het geld vandaan halen om alles te blijven bekostigen?
En ik heb het over 32 uur he? Niet eens 40 uur. Beide partners 32 uur werken. Dan heb je 3 volle dagen vrij in de week. Hoeveel meer wil je nog hebben? Meer werken betekent meer geld in de staatskas en minder personeelstekorten. Lijkt me een win/win voor de maatschappij.
En deze instelling is dus precies de reden dat ik niet links stem.
Dat heb ik al geschreven: de puissant rijken meer belasten, minder bonussen, bedrijven als Shell meer belasting laten betalen.
Welke Instelling bedoel je precies? Links is voor het hele toelagensysteem? Ik denk dat je het meest aan werknemers hebt als er in het totaalplaatje netjes en integer met ze wordt omgesprongen en niet zoals Loeki hierboven beschrijft. Dan haken mensen terecht af en dat zijn er nu veel te veel. Nederland is verhard en dat moet veranderen.
redbulletje
06-09-2023 om 10:58
Zoals ik nu begrepen heb willen ze de mensen die tot 73000 euro verdienen meer gaan belasten, maar die nog meer verdienen niet. Ze kunnen beter bij de meest rijke groep nog wat weghalen. Bij het door belastinggeld gefinancierde NPO halen de presentatoren ook meer dan 2 ton op voor een paar maandjes werk, meer nog als ze een productie constructie verzinnen. Bizarre bedragen!
Bedrijven zouden ook meer belasting mogen betalen en dan niet dat ze de consument er voor op laten draaien door het door te berekenen.
Miraval
06-09-2023 om 11:01
felija schreef op 06-09-2023 om 10:52:
[..]
Dat heb ik al geschreven: de puissant rijken meer belasten, minder bonussen, bedrijven als Shell meer belasting laten betalen.
Welke Instelling bedoel je precies? Links is voor het hele toelagensysteem? Ik denk dat je het meest aan werknemers hebt als er in het totaalplaatje netjes en integer met ze wordt omgesprongen en niet zoals Loeki hierboven beschrijft. Dan haken mensen terecht af en dat zijn er nu veel te veel. Nederland is verhard en dat moet veranderen.
Dat eerste kan ik me in vinden. Al vind ik wel dat hoe meer uren je maakt hoe minder deze belast zouden moeten worden. Nu is het andersom, overuren worden juist extra belast. En hoge omes werken doorgaans ook 50+ uur per week met een all-in salaris plus de bonus.
Ja er moet beter omgegaan worden met personeel maar heel eerlijk hoe moet je dat doen met zulke tekorten. Zeker in de zorg of onderwijs? Mensen maar 1x per week wassen? Om 20.00 naar bed brengen? Dat gebeurd al namelijk. Geen eens een washandje maar een wascreme. Nou lekker daar heb je dan je hele leven premies voor betaalt.
Nederland verhard daar heb je gelijk in maar ergens logisch ook dat mensen alleen aan zichzelf denken want een ander doet het niet. En ik denk dat we ons er allemaal van bewust moeten zijn dat het over 30 jaar nog erger gesteld is met de zorg en de pensioenen. Dus ja, ik werk meer dan nodig is om te kunnen sparen voor later en het dan ook nog enigszins goed te hebben. Ik besef me dat ik bevoorrecht ben. Maar ik pleit dan ook nergens om de toeslagen af te schaffen. Alleen om deze in te zetten voor degenen die het echt nodig heeft