Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Miraval
06-09-2023 om 08:07
Facy66 schreef op 05-09-2023 om 22:26:
[..]
En vergeet ook niet dat wanneer bv mensen met kinderen meer werken er ook meer opvang nodig is die klauwen met geld kost. En je mist de kinderen veel meer, hebt veel meer stress door het rennen en vliegen en je werkt dan voor de opvang. Dat is totaal niet aantrekkelijk.
Daarom vind ik ook dat zowel papa als mama 32 uur zouden moeten gaan werken. Beiden 1 dag vrij in de week voor de kinderen en dus 3 dagen maximaal opvang nodig bij een baan van ma/vr 8.00 tot 17.00.
Werk je met verschillende diensten is het ergens makkelijker op te lossen daar 1 van de partners dan thuis is.
Ik weet dat meer werken voor velen echt iets is wat ze niet willen vanwege de toeslagen maar die toeslagen zijn er voor een andere reden dan dit. Die zijn er juist voor de zwakkeren en degenen die niet kunnen werken. En voor hen moet je ervoor zorgen dat het sociale vangnet goed is en blijft bestaan. Kun je gewoon meer werken dan is het juist wel aan te raden dit te doen ook vanwege je pensioenopbouw en dus het geld dat er binnenkomt voor degenen die het nodig hebben.
Maar ga dan dat geld niet halen bij degenen die wel veel werken en sparen, die wat meer of veel meer verdienen. Juist de middenstand wordt onevenredig hard geraakt in hun koopkracht wanneer je de minima meer over wil laten houden. En ja, dan loont werken dus niet. Een heel verkeerd signaal geef je daarmee af.
Poezenmeisje
06-09-2023 om 08:27
https://www.nu.nl/klimaat/6278880/massale-aangifte-tegen-chemiebedrijf-chemours-dit-is-er-aan-de-hand.html
Er is namens 2600 omwonenden aangifte gedaan tegen Chemours met het verzoek om alle verantwoordelijken vanaf 1962 te vervolgen.
Poezenmeisje
06-09-2023 om 08:30
Man en ik hebben drieëneenhalf jaar elk drie dagen gewerkt. Zoon ging één dag per week naar opa&oma.
Na die tijd waren de opties echt uitgeput, is man weer full-time gaan werken en ik drie dagen. Zoon die dagen naar de opvang (vanwege naderende schooltijd).
Met zijn wisseldiensten had man nog vaak tijd voor zoon.
Poezenmeisje
06-09-2023 om 08:31
Allebei parttime werken is niet altijd haalbaar. Je zou maar in Polen of Portugal zitten als vrachtwagenchauffeuse en je mamatijd gaat in...
Daglichtlamp
06-09-2023 om 08:38
Volt wil alle toeslagen afschaffen. https://www.parlement.com/id/vm68fumc88nz/nieuws/volt_presenteert
Miraval
06-09-2023 om 08:58
Daglichtlamp schreef op 06-09-2023 om 08:38:
Volt wil alle toeslagen afschaffen. https://www.parlement.com/id/vm68fumc88nz/nieuws/volt_presenteert
En wat willen ze daarvoor in de plaats dan? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Een basisdoos misschien? Een onrealistisch plan lijkt mij, een basisloon voor iedereen.
Facy66
06-09-2023 om 09:06
Miraval schreef op 06-09-2023 om 08:07:
[..]
Daarom vind ik ook dat zowel papa als mama 32 uur zouden moeten gaan werken. Beiden 1 dag vrij in de week voor de kinderen en dus 3 dagen maximaal opvang nodig bij een baan van ma/vr 8.00 tot 17.00.
Werk je met verschillende diensten is het ergens makkelijker op te lossen daar 1 van de partners dan thuis is.
Ik weet dat meer werken voor velen echt iets is wat ze niet willen vanwege de toeslagen maar die toeslagen zijn er voor een andere reden dan dit. Die zijn er juist voor de zwakkeren en degenen die niet kunnen werken. En voor hen moet je ervoor zorgen dat het sociale vangnet goed is en blijft bestaan. Kun je gewoon meer werken dan is het juist wel aan te raden dit te doen ook vanwege je pensioenopbouw en dus het geld dat er binnenkomt voor degenen die het nodig hebben.
Maar ga dan dat geld niet halen bij degenen die wel veel werken en sparen, die wat meer of veel meer verdienen. Juist de middenstand wordt onevenredig hard geraakt in hun koopkracht wanneer je de minima meer over wil laten houden. En ja, dan loont werken dus niet. Een heel verkeerd signaal geef je daarmee af.
Ik zou echt geen 32 uur willen werken met een gezin en ik ken meer vrouwen die dat echt niet kunnen en willen. Er is meer in het leven dan werken. Ik verdien met een stuk minder uur genoeg gelukkig. Ik ben voor vrije keus en voor kiezen wat het beste bij mensen past. Dat verschilt nu eenmaal. En dat sommigen daarbij toeslagen nodig hebben vind ik niet erg.
Vergeet ook niet dat er veel werkenden armen zijn. Juist voor hen is eea vaak niet goed geregeld en juist zij komen nergens of bijna nergens voor in aanmerking. Deze groep wordt steeds vergeten.
Facy66
06-09-2023 om 09:07
Poezenmeisje schreef op 06-09-2023 om 08:30:
Man en ik hebben drieëneenhalf jaar elk drie dagen gewerkt. Zoon ging één dag per week naar opa&oma.
Na die tijd waren de opties echt uitgeput, is man weer full-time gaan werken en ik drie dagen. Zoon die dagen naar de opvang (vanwege naderende schooltijd).
Met zijn wisseldiensten had man nog vaak tijd voor zoon.
Ideaal toch.
Miraval
06-09-2023 om 09:14
Facy66 schreef op 06-09-2023 om 09:06:
[..]
Ik zou echt geen 32 uur willen werken met een gezin en ik ken meer vrouwen die dat echt niet kunnen en willen. Er is meer in het leven dan werken. Ik verdien met een stuk minder uur genoeg gelukkig.
Vergeet ook niet dat er veel werkenden armen zijn. Juist voor hen is eea vaak niet goed geregeld en juist zij komen nergens of bijna nergens voor in aanmerking. Deze groep wordt steeds vergeten.
En voor die werkende armen zijn juist de toeslagen bedoelt.
Als je meer geld wil in de staatskas zonder al teveel te bezuinigen is meer werken een van de betere oplossingen. In plaats van geld weg te halen bij mensen die sparen, werkgevers extra belasten, erfenissen extra belasten. Okee grote bedrijven meer belasten heb ik geen moeite mee. Maar iedereen zal toch zijn steentje bij moeten dragen die dat kan?
Ik weet ook wel dat er meer is dan werken alleen. Maar doordat ik veel werk kan ik me ook meer luxe permitteren. Moet ik daarom dan maar extra belast worden omdat ik meer verdien?
Facy66
06-09-2023 om 09:26
Miraval schreef op 06-09-2023 om 09:14:
[..]
En voor die werkende armen zijn juist de toeslagen bedoelt.
Als je meer geld wil in de staatskas zonder al teveel te bezuinigen is meer werken een van de betere oplossingen. In plaats van geld weg te halen bij mensen die sparen, werkgevers extra belasten, erfenissen extra belasten. Okee grote bedrijven meer belasten heb ik geen moeite mee. Maar iedereen zal toch zijn steentje bij moeten dragen die dat kan?
Ik weet ook wel dat er meer is dan werken alleen. Maar doordat ik veel werk kan ik me ook meer luxe permitteren. Moet ik daarom dan maar extra belast worden omdat ik meer verdien?
Nou ja, de mensen die veel hebben daar valt nog wat te halen. De anderen hebben minder. En ook al word je zwaarder belast je hebt nog steeds meer geld en meer luxe dan veel anderen en terecht want daar werk je ook hard voor. Je eet er verder geen boterham minder om. Dan is er toch ook niet echt een probleem.
Beter dan mensen pushen teveel te gaan werken terwijl ze dat niet aankunnen of dat niet bij hun persoonlijke situatie past. Dan is de kans ook groter dat mensen gezond blijven. En bijna iederen draagt zijn steentje bij op zijn of haar manier. De een wat meer dan de ander en dat is toch goed. Vrijheid blijheid.
Miraval
06-09-2023 om 09:31
Facy66 schreef op 06-09-2023 om 09:26:
[..]
Nou ja, de mensen die veel hebben daar valt nog wat te halen. De anderen hebben minder. En ook al word je zwaarder belast je hebt nog steeds meer geld en meer luxe dan veel anderen en terecht want daar werk je ook hard voor. Je eet er verder geen boterham minder om. Dan is er toch ook niet echt een probleem.
Beter dan mensen pushen teveel te gaan werken terwijl ze dat niet aankunnen of dat niet bij hun persoonlijke situatie past. Dan is de kans ook groter dat mensen gezond blijven. En bijna iederen draagt zijn steentje bij op zijn of haar manier. De een wat meer dan de ander en dat is toch goed. Vrijheid blijheid.
Nee misschien niet echt een probleem maar het voelt verdomd oneerlijk dat er mensen bewust minder gaan werken om die toeslagen te kunnen blijven ontvangen en anderen (waaronder ikzelf) extra belast worden omdat we meer werken en dus meer verdienen. Het gaat niet om die ene boterham het gaat om het principe. Dat is scheef en dat kweekt onrust en ontevredenheid.
Facy66
06-09-2023 om 09:34
Miraval schreef op 06-09-2023 om 09:31:
[..]
Nee misschien niet echt een probleem maar het voelt verdomd oneerlijk dat er mensen bewust minder gaan werken om die toeslagen te kunnen blijven ontvangen en anderen (waaronder ikzelf) extra belast worden omdat we meer werken en dus meer verdienen. Het gaat niet om die ene boterham het gaat om het principe. Dat is scheef en dat kweekt onrust en ontevredenheid.
Dat kan ik me wel voorstellen dat dat zo voor je voelt als je erover na gaat denken. Uit jouw posts maak ik op dat je heel veel werkt. Is het wel echt een bewuste keuze dat je zoveel werkt of doe je dat noodgedwongen? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
FaithfulDuck87
06-09-2023 om 09:45
Facy66 schreef op 06-09-2023 om 09:26:
[..]
maar omdat ik er voor kies om meer uren te werken en riante bankrekening te hebben, moet ik maar meer gaan betalen? Beetje gek toch? En niet dat ik miljoenen heb hoor. Mijn vader heeft altijd hard gewerkt, heeft wat geld in aandelen gezet, die veel hebben opgebracht en nu zou hij, dan maar extra belast moeten worden? Omdat hij het wel aandurfde en een ander niet? Ik snap daar niets van. En als ik daar een deel van erf, moet ik ook nog maar een keer extra belasting betalen? Met andere woorden, dan wordt het ongeveer 3 keer belast. Dan kan ik idd maar beter stoppen met werken en eerst mijn geld maar opmaken.
Miraval
06-09-2023 om 09:52
Facy66 schreef op 06-09-2023 om 09:34:
[..]
Dat kan ik me wel voorstellen dat dat zo voor je voelt als je erover na gaat denken. Uit jouw posts maak ik op dat je heel veel werkt. Is het wel echt een bewuste keuze dat je zoveel werkt of doe je dat noodgedwongen? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Nee niet perse noodgedwongen, ik heb heel leuk werk waar ik veel voldoening uit haal. Geen kinderen dus dat is ook makkelijker. Ik ben gewoon van mening dat als je kunt werken dit ook zoveel mogelijk moet doen om ervoor te zorgen dat anderen die het niet kunnen wel normaal kunnen leven. Daar vind ik belasting betalen niet erg voor. Wel voor degenen die niet willen omdat er meer is dan werken alleen.
Hoe is dat over pakweg 30 jaar wanneer wij met pensioen willen gaan of verzorging nodig hebben? En ja daar werk ik nu ook voor. Een pensioen, spaargeld, en wanneer dat dan ook nog eens extra belast gaat worden dan voelt dat gewoon oneerlijk.
Facy66
06-09-2023 om 10:08
Miraval schreef op 06-09-2023 om 09:52:
[..]
Nee niet perse noodgedwongen, ik heb heel leuk werk waar ik veel voldoening uit haal. Geen kinderen dus dat is ook makkelijker. Ik ben gewoon van mening dat als je kunt werken dit ook zoveel mogelijk moet doen om ervoor te zorgen dat anderen die het niet kunnen wel normaal kunnen leven. Daar vind ik belasting betalen niet erg voor. Wel voor degenen die niet willen omdat er meer is dan werken alleen.
Hoe is dat over pakweg 30 jaar wanneer wij met pensioen willen gaan of verzorging nodig hebben? En ja daar werk ik nu ook voor. Een pensioen, spaargeld, en wanneer dat dan ook nog eens extra belast gaat worden dan voelt dat gewoon oneerlijk.
Maar waarom zou zoveel mogelijk werken de norm moeten zijn? De ene is de ander niet. Niet iedereen trekt het om veel te werken. En wanneer vind je dat iemand veel kan werken? Dat kan moeilijk voor een ander worden bepaald.
En je leeft maar 1 keer. Sommige mensen vinden het zonde van het leven om veel te werken om vanaf je hoge pensioenleeftijd meteen dood neer te vallen door te veel werken. Weer anderen vinden veel werken juist fijn om te doen. Wel fijn dat je leuk werk hebt.