Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Miraval schreef op 05-09-2023 om 12:41:

[..]

Dus moet je ervoor zorgen dat die contracten er wel komen. Als iedereen zeg maar 32 uur per week werkt en iedereen beschikbaar is voor een dag/avond/nachtdienst is het ook veel makkelijker om een rooster op te stellen. Ipv moeten puzzelen met Marietje die maar 18 uur werkt en Pietje die 24 uur werkt.

En dan kom ik tegelijkertijd bij de kinderopvang. Als degenen die daar werken ook allemaal 32 uur werken per week heb je alweer meer mensen die voor meer kinderen kunnen zorgen dus kunnen de ouders ook weer meer werken. Dan heb ik het nog niet eend gehad over degenen die 40 uur werken.

Idem in het onderwijs. Als je 32 uur per week werkt kun je bijna volledig zelfstandig een klas draaien. Dan heb je niet te maken met 2 leraren op 1 groep. Dus weer een extra leerkracht vrij voor een extra klas.

Ik denk echt dat er heel veel te halen is bij mensen te stimuleren meer te werken. Mannen en vrouwen beiden 32 uur per week zou al een vooruitgang zijn. En niet mannen 40 uur en vrouwen 24 uur. Of zelfs 18 uur.

En ja sommigen hebben het niet nodig en kunnen zonder toeslagen rondkomen. Wat heel fijn is maar feitelijk kunnen ze wel werken (of meer werken) en daardoor dus meer bijdragen aan het sociale stelsel waarvan we uiteindelijk op een bepaald punt allemaal gebruik van zullen maken.

Er is nog een probleem, de toeslagen. Sommige mensen werken bewust een x-aantal uren zodat ze toeslagen krijgen. Het komt vaak voor dat met meer uren ze boven de toeslagengrens komen en uiteindelijk erop inleveren. Ik zou ook niet meer uren gaan werken om er vervolgens minder aan over te houden. Werken moet wel lonen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-09-2023 om 20:35:

[..]

Er is nog een probleem, de toeslagen. Sommige mensen werken bewust een x-aantal uren zodat ze toeslagen krijgen. Het komt vaak voor dat met meer uren ze boven de toeslagengrens komen en uiteindelijk erop inleveren. Ik zou ook niet meer uren gaan werken om er vervolgens minder aan over te houden. Werken moet wel lonen.

Dus moet meer werken meer lonen. Maak bijvoorbeeld schalen in de IB. Hoe meer uur je werkt hoe minder LB je hoeft te betalen. 

En dus je arbeidsethos veranderen. Je werkt niet alleen voor jezelf maar voor het sociale stelsel. Dat is bij veel mensen dus een probleem. Maar stel dat iemand iets erft dan moet er meer belasting op betaald worden. Of de huurtoeslag, zorgtoeslag dat moet allemaal blijven. Ipv dat mensen zelf eens ma gaan denken dat het systeem met toeslagen zoals dat er nu is onhoudbaar is. Toeslagen zijn er eigenlijk voor bedoeld de absolute minima en de mensen die niet kunnen werken te ondersteunen. Niet voor de mensen die niet meer uur willen maken. Dat bekostig je dan maar lekker zelf.

Een uurloon dat omhoog gaat naarmate je meer uur per week werkt zou wellicht een goeie stimulans zijn. 

Miraval schreef op 05-09-2023 om 21:02:

[..]

Dus moet meer werken meer lonen. Maak bijvoorbeeld schalen in de IB. Hoe meer uur je werkt hoe minder LB je hoeft te betalen.

En dus je arbeidsethos veranderen. Je werkt niet alleen voor jezelf maar voor het sociale stelsel. Dat is bij veel mensen dus een probleem. Maar stel dat iemand iets erft dan moet er meer belasting op betaald worden. Of de huurtoeslag, zorgtoeslag dat moet allemaal blijven. Ipv dat mensen zelf eens ma gaan denken dat het systeem met toeslagen zoals dat er nu is onhoudbaar is. Toeslagen zijn er eigenlijk voor bedoeld de absolute minima en de mensen die niet kunnen werken te ondersteunen. Niet voor de mensen die niet meer uur willen maken. Dat bekostig je dan maar lekker zelf.

Ik vind ook dat de toeslagen bekeken moeten worden, maar zeggen dat je ook voor het sociale stelsel werkt, en er vervolgens een paar 100 per maand netto op moet inleveren omdat je meer gaat werken, klopt niet. Dan kan je arbeidsethos nog zo geweldig zijn, als je het einde van de maand niet red heb je daar helemaal niets aan. In anderhalf jaar zijn de boodschappen al 1/3 duurder geworden, los van de energiekosten, en het houdt niet op.

Zoveel dingen hangen met elkaar samen, niet alleen qua werk en inkomen. Ook de woningnood, stikstofreductie, energietransitie en bouwkosten. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

05-09-2023 om 21:35

Miraval schreef op 05-09-2023 om 21:02:

[..]

waarom  zou die belasting omhoog moeten? Daar wordt al belasting op geheven en omdat iemand zuinig is geweest, moet er maar meer belasting op? 

Friezinnetje schreef op 05-09-2023 om 21:35:

[..]

waarom zou die belasting omhoog moeten? Daar wordt al belasting op geheven en omdat iemand zuinig is geweest, moet er maar meer belasting op?

Nee van mij zeker niet maar dat zijn wel de plannen van het linkse blok. Ook meer belasting op spaargeld. Lekker dan. Werk je als ondernemer 6 dagen per week. Betaal je keurig alle belastingen en premies en wat wil links? Meer geld voor minima, minimuloon omhoog, geen zorgpremies meer, geen eigen risico meer. Maar waar willen ze dat geld vandaan halen? Bij diegenen met hun zuurverdiende spaargeld. Of dat erfenisje nog even extra belasten. Op een gegeven moment is de middenklasse en ook de hogere klasse er klaar mee steeds de melkkoe te moeten zijn voor mensen die wel meer kunnen werken maar door de toeslagen gewoonweg niet willen. Sorry maar daar werk ik ook geen 6 dagen per week voor.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

05-09-2023 om 21:50

Miraval schreef op 05-09-2023 om 21:48:

[..]

Nee van mij zeker niet maar dat zijn wel de plannen van het linkse blok. Ook meer belasting op spaargeld. Lekker dan. Werk je als ondernemer 6 dagen per week. Betaal je keurig alle belastingen en premies en wat wil links? Meer geld voor minima, minimuloon omhoog, geen zorgpremies meer, geen eigen risico meer. Maar waar willen ze dat geld vandaan halen? Bij diegenen met hun zuurverdiende spaargeld. Of dat erfenisje nog even extra belasten. Op een gegeven moment is de middenklasse en ook de hogere klasse er klaar mee steeds de melkkoe te moeten zijn voor mensen die wel meer kunnen werken maar door de toeslagen gewoonweg niet willen. Sorry maar daar werk ik ook geen 6 dagen per week voor.

ah ok, daar ben ik het helemaal mee eens. Degene die hard werken, moeten steeds meer inleveren, of meer betalen.

Friezinnetje schreef op 05-09-2023 om 21:35:

[..]

waarom zou die belasting omhoog moeten? Daar wordt al belasting op geheven en omdat iemand zuinig is geweest, moet er maar meer belasting op?

Ik vind het ook krankzinnig. Het is geld wat keer op keer belast is geweest. 

Miraval schreef op 05-09-2023 om 21:48:

[..]

Nou precies! Spaarzaam zijn wordt afgestraft. 

We moeten minder vliegen. 

De trein pakken binnen Europa is een acceptabel alternatief voor iedereen, tenzij je voor de regering werkt en het onmogelijk is om vanaf Westerbork naar Schiphol te gaan.

Dus vraag je of het regeringsvliegtuig je even oppikt bij Eelde...

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2023Z11176&did=2023D34136

Screenshot-20230905-222148.jpg

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-09-2023 om 21:12:

[..]

Ik vind ook dat de toeslagen bekeken moeten worden, maar zeggen dat je ook voor het sociale stelsel werkt, en er vervolgens een paar 100 per maand netto op moet inleveren omdat je meer gaat werken, klopt niet. Dan kan je arbeidsethos nog zo geweldig zijn, als je het einde van de maand niet red heb je daar helemaal niets aan. In anderhalf jaar zijn de boodschappen al 1/3 duurder geworden, los van de energiekosten, en het houdt niet op.

Zoveel dingen hangen met elkaar samen, niet alleen qua werk en inkomen. Ook de woningnood, stikstofreductie, energietransitie en bouwkosten.

En vergeet ook niet dat wanneer bv mensen met kinderen meer werken er ook meer opvang nodig is die klauwen met geld kost. En je mist de kinderen veel meer, hebt veel meer stress door het rennen en vliegen en je werkt dan voor de opvang. Dat is totaal niet aantrekkelijk. 

ik heb zoveel collega’s gehad die max 24 uur werken in de zorg omdat ze er op achteruitgaan bij meer werken want toeslagen verliezen.  En natuurlijk denken ze dan niet aan hun pensioen maar aan het einde van de maand

werken moet gewoon lonen vind ik. 

Poezenmeisje schreef op 05-09-2023 om 22:23:

We moeten minder vliegen.

De trein pakken binnen Europa is een acceptabel alternatief voor iedereen, tenzij je voor de regering werkt en het onmogelijk is om vanaf Westerbork naar Schiphol te gaan.

Dus vraag je of het regeringsvliegtuig je even oppikt bij Eelde...

...

De trein pakken binnen Europa is een acceptabel alternatief? Ik zou het echt hopen, was zelf al aan het opzoeken over de reizen tot ik recent hoorde over de ervaring van mijn buurvrouw. Met gezin via nachttrein vanuit Brussel naar Berlijn gereisd: comfort stond gelijk aan een oude DDR treinen, als je koffie wou was dit om 5u30 's morgens en op heel de trein was er één toilet dat werkte. Daarvoor betaalde ze dus bijna driemaal zoveel als voor een vlucht naar Berlijn. 
Voor haar dus nooit meer en ik kan haar perfect begrijpen. 

Een autotrein die je rechtstreeks naar München of Innsbruck brengt zou ik nog wel overwegen mits het niet meer kost dan de benzine. De saaiste stukken snelweg zo omzeilen en gelijk de bergen in kunnen rijden. Op die manier zou ik een trein toegevoegde waarde kunnen vinden. 

P.S.
Dat de trein een acceptabel alternatief is, is niet mijn mening maar die van groene politici.

Als een enkeltje Beilen-Groningen bijna 10 euro kost en vervolgens twee bussen naar mijn dorp (16:15 én 17:15 uur, rijdt maar 1x per uur, ritje van drie kwartier) achter elkaar uitvallen dan ben ik er alweer heel erg klaar mee.

Hopelijk rijdt de trein naar Schiphol straks wel. Man blijft op de achtergrond aanwezig met de auto om me eventueel heen te brengen.

Ik heb lekker een vliegvakantie geboekt. De Canarische eilanden lukken nog niet met de trein.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.