Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Coreopsis schreef op 05-09-2023 om 11:17:

[..]

Heb jij wel enig inzicht in de bedragen die aan zorg worden uitgegeven? Ik hoor je alleen over je eigen subjectieve gevoel, niet over de feiten.

Oh, en die "deal" met Tunesië vind ik persoonlijk om te huilen. Geld betalen aan een dictatoriaal regime in de naïeve hoop dat zij dan vluchtelingen tegenhouden (of aan de grens doodschieten, wat maakt het ons uit). Walgelijk.

Waar haal je dit vandaan, wie zegt waar dat dit ons niet uitmaakt? 

Reclame voor de kandidatenlijst van BVNL (not).

https://www.sikkom.nl/actueel/Bijrijder-van-trekker-die-bijna-fietser-omver-reed-op-Vismarkt-staat-hoog-op-Tweede-Kamerlijst-voor-BVNL-28624118.html

...
Om in dat moeilijke veld stemmen te trekken, flirt Van Haga met zijn oude vrienden. In coronatijd trok hij veel op met bekende Wappies en rondom stikstof deed hij dat met de radicale boeren van FDF. Daarvan zijn drie op de lijst terechtgekomen.

De meest prominente plek bij BVNL (na die van Van Haga) is ingeruimd voor Henk Krol, ook al zo’n ruziemakende zetelplakker. Op nummer drie staat Sieta van Keimpena, zij is na Mark van den Oever de grote roerganger achter FDF en is door Friesland Campina de club uitgegooid omdat ze bar slecht met haar koeien omging en de melkkwaliteit ondermaats was.
...
Sommige standpunten van BVNL lijken namelijk haaks te staan op de kandidatuur van Schuiling en zijn FDF-makkers. Neem de paragraaf over de politie. „Wij willen de wijkagent terug op straat, zodat er snel kan worden opgetreden bij inbraken, ruzies en andere vormen van overlast en criminaliteit, die de leefbaarheid verstoren.”

Over verstoring van de leefbaarheid en overlast gesproken: hoe rijmt dat met de demonstratie in Groningen waarbij Schuiling en zijn metgezel de brut vernielden en bijna een fietser zeer gevaarlijk ramden? Niet.
...

Bij het kopje radicalisering wordt het nog grappiger. BVNL wil de democratische rechtsstaat beschermen en weerbaar maken tegen radicale, antidemocratische organisaties. „Wat ons betreft worden de verbodsbepalingen voor radicale organisaties, die als doel hebben de democratische rechtsstaat omver te werpen, uitgebreid.”

Kijk dan eerst maar eens naar de in de armen gesloten FDF. Als er een partij is die radicaal en buiten de democratische wegen om met geweld en intimidaties de politieke zin wil doordrijven... 

Nou ja. Op naar nul zetels.

Fleurtje_5 schreef op 05-09-2023 om 11:10:

[..]

Weet je wel hoeveel behandelingen en medicijnen er niet meer vergoed worden? Hoe hoog het eigen risico is vergeleken met vroeger?

De torenhoge kosten in de gezondheidszorg zijn veroorzaakt door:

A) vergrijzing. Spreekt voor zich.  Veel ouderen tegenover al decennialang een laag geboortecijfer

b) de technische mogelijkheden in diagnostiek en behandeling.  "Pijn in je knie , MRI" is bijna spreekwoordelijk geworden.  Veel meer levertransplantaties, hartoperaties, chemokuren etc. dan 20 a 25 jaar geleden.   

Een oplossing zie ik vooralsnog niet.  Dan moet er op andere gebieden enorm bezuinigd worden.  Zal altijd een solomonsoordeel blijven.  

De torenhoge kosten in zorg komen ook door NIAZ, JCI en andere zinloze accreditaties waarvoor een leger aan kwaliteitsmedewerkers ingezet wordt, die alleen registreren hoe goed de zorg al is. Knikker iedereen de zorginstellingen uit die geen directe patiëntenzorg doet of direct ondersteunt en er liggen bakken met geld.

Miraval schreef op 05-09-2023 om 12:48:

[..]

Maar die burnouts worden die veroorzaakt door het werk of door factoren buitenaf zoals social media?

Heel eerlijk, en dit is even erg gechargeerd, maar 8 uur werken op een dag van 24 uur is natuurlijk niet hetgeen waarvan je een burnout krijgt. Het is het complete plaatje. Het alles moeten en willen hebben. Alles moet perfect zijn. Dan nog de zorgen om de toekomst erbij en ja er is stress.

Maar een burnout is wel een westerse ziekte. Sorry, geen populair standpunt en geloof me ik ben er wel degelijk mee bekend dus ik roep ook niet zomaar iets, maar in armere landen is er gewoonweg geen tijd voor een burnout. Ergens hebben we het met zijn allen nog steeds veel te goed in het Westen.

Dus moeten we zorgen dat er minder bijkomende stressfactoren zijn. En iedereen moet zelf zijn eigen grenzen bewaken ook thuis.

Het is ergens ook niet voor niets dat werkgevers terughoudend zijn met het aanbieden van vaste contracten. Als de politiek er nou voor zou zorgen dat een zieke werknemer betaalt wordt vanuit de staat en het ontslagrecht versoepeld wordt dan zullen veel werkgevers ook anders met hun personeel en de contracten omgaan.

En waarom is een burnout een westerse ziekte? Ik denk mede doordat de verwachtingen torenhoog zijn van de afnemers van zorg en onderwijs. Patiënten, de naasten van patiënten, die klagen en eisen dat  er een oplossing komt. Kinderen met rugzakjes in de klas, passend onderwijs, ouders die verhaal komen halen op school. Zodoende wordt het zorg- en onderwijspersoneel stelselmatig overvraagd. Nederland verhuftert. 

Om nog maar te zwijgen over dat je je werk niet zo kunt uitvoeren, zoals je het liefst zou willen, maar veel tijd kwijt bent met administratieve rompslomp, die men liever steekt in de verzorging van patiënten en het geven van lessen. 

Ik denk dat er eerst een brede mentaliteitsverandering moet komen, voordat het überhaupt haalbaar is om meer te gaan werken. 

felija schreef op 05-09-2023 om 13:53:

[..]

En waarom is een burnout een westerse ziekte? Ik denk mede doordat de verwachtingen torenhoog zijn van de afnemers van zorg en onderwijs. Patiënten, de naasten van patiënten, die klagen en eisen dat er een oplossing komt. Kinderen met rugzakjes in de klas, passend onderwijs, ouders die verhaal komen halen op school. Zodoende wordt het zorg- en onderwijspersoneel stelselmatig overvraagd. Om nog maar te zwijgen over dat je je werk niet zo kunt uitvoeren, zoals je het liefst zou willen, maar veel tijd kwijt bent met administratieve rompslomp, die men liever steekt in de verzorging van patiënten en het geven van lessen.

Ik denk dat er eerst een brede mentaliteitsverandering moet komen, voordat het überhaupt haalbaar is om meer te gaan werken.

Dat laatste is helemaal waar. We willen allemaal op nummer 1 staan. We willen allemaal als eerste geholpen worden en klagen steen en been wanneer iets niet gaat zoals we het willen. 

We roepen allemaal wel dat het anders moet maar iets inleveren wil niemand. En dan heb ik het niet eens over complexe zaken zoals het milieu en het klimaat. En meer geld/salaris is al zeker niet de oplossing want waar eindigt het dan qua betaalbaarheid van alles. Ik denk dat we aan het imploderen zijn onder ons eigen systeem.

Miraval schreef op 05-09-2023 om 14:16:

[..]

Dat laatste is helemaal waar. We willen allemaal op nummer 1 staan. We willen allemaal als eerste geholpen worden en klagen steen en been wanneer iets niet gaat zoals we het willen.

We roepen allemaal wel dat het anders moet maar iets inleveren wil niemand. En dan heb ik het niet eens over complexe zaken zoals het milieu en het klimaat. En meer geld/salaris is al zeker niet de oplossing want waar eindigt het dan qua betaalbaarheid van alles. Ik denk dat we aan het imploderen zijn onder ons eigen systeem.

Precies, kennissen van mij emigreerden naar Portugal, tot bleek dat het daar toch aanzienlijk minder is gesteld met de medische voorzieningen dan in Nederland, even naar de huisarts is er daar niet bij, die zijn er niet. Nu zijn ze weer terug. 

Laatst ging ik medicijnen ophalen hier in de dorpsapotheek, hing er een briefje aan de balie dat vriendelijk zijn en blijven wordt gewaardeerd.

Conducteurs, politieagenten, zelfs ambulancebroeders die worden uitgescholden of nog erger met fysiek geweld te maken krijgen.

Om je kapot te schamen, ik ga dus, terug on topic, zo sociaal mogelijk stemmen, in de hoop dat er na jarenlang neoliberaal beleid, weer ruimte is voor omzien naar elkaar en respect voor mensen die jou helpen met wat dan ook. Meer nederigheid, zou ons, verwende Nederlanders niet misstaan. 

felija schreef op 05-09-2023 om 14:36:

[..]

Precies, kennissen van mij emigreerden naar Portugal, tot bleek dat het daar toch aanzienlijk minder is gesteld met de medische voorzieningen dan in Nederland, even naar de huisarts is er daar niet bij, die zijn er niet. Nu zijn ze weer terug.

Laatst ging ik medicijnen ophalen hier in de dorpsapotheek, hing er een briefje aan de balie dat vriendelijk zijn en blijven wordt gewaardeerd.

Conducteurs, politieagenten, zelfde ambulancebroeders die worden uitgescholden of nog erger met fysiek geweld te maken krijgen.

Om je kapot te schamen, ik ga dus, terug on topic, zo sociaal mogelijk stemmen, in de hoop dat er na jarenlang neoliberaal beleid, weer ruimte is voor omzien naar elkaar en respect voor mensen die jou helpen met wat dan ook. Meer nederigheid, zou ons, verwende Nederlanders niet misstaan.

Denk je dat een politieke partij ervoor kan zorgen dat de mentaliteit van mensen gaat veranderen? Dat er door een links kabinet minder agressie is naar hulpverleners of leraren? Komt dit gedrag door de rechtse partijen zoals de VVD?

Miraval schreef op 05-09-2023 om 14:43:

[..]

Denk je dat een politieke partij ervoor kan zorgen dat de mentaliteit van mensen gaat veranderen? Dat er door een links kabinet minder agressie is naar hulpverleners of leraren? Komt dit gedrag door de rechtse partijen zoals de VVD?

Niet meteen, daarvoor moeten er nog heel wat hordes worden genomen, sowieso zullen het maatregelen zijn die niet populair zijn. Het zal een lange adem nodig hebben, ik hoop dat het nog niet te laat is. Of het alleen komt door rechts beleid, vind ik te kort door de bocht, maar naar mijn mening wordt het er in ieder geval niet beter op.

Miraval schreef op 05-09-2023 om 14:43:

[..]

Het neoliberalisme (minder overheidsinmenging, privatisering van staatsbedrijven, marktwerking in de zorg)  is al ver voor Rutte begonnen. Dit proces is m.i. zeker debet aan het ikke ikke ikke tijdperk.  Zelf knokken voor je baan, je plekje op deze wereld. 

ik denk dat de ontkerkelijking en secularisatie ook geleid heeft tot een ikke ikke ikke-, een na mijn de zondvloed-, ik leef maar een keer- mentaliteit

+toen mensen lid waren van een kerk, in een gemeenschap werd geacht naar elkaar om te zien. Gebeurde stuk minder dat er oude mensen waren die werkelijk iemand zagen want kinderloos, die werden door de gemeenschap verzorgd want dat was een heilige plicht.  

redbulletje schreef op 05-09-2023 om 08:45:

Maar alles wordt duurder zoals energie en loonkosten dus moet in zorg navenant geïnvesteerd worden. Je kunt geen mensen blijven binnenhalen die op de verzorgingsstaat drukken terwijl je je eigen bevolking zorg ontzegt. Het is de taak van een land voor eigen bevolking te zorgen. Al die miljarden die verdampen aan klimaat en asiel zouden het verschil maken. Nu maken we van ons land in rap tempo een derdewereldland.

Eens

Miraval schreef op 05-09-2023 om 12:48:

[..]

Het is ergens ook niet voor niets dat werkgevers terughoudend zijn met het aanbieden van vaste contracten. Als de politiek er nou voor zou zorgen dat een zieke werknemer betaalt wordt vanuit de staat en het ontslagrecht versoepeld wordt dan zullen veel werkgevers ook anders met hun personeel en de contracten omgaan.

het ontslagrecht versoepelen, zoals in de VS, werkt ongelijkheid en vergroting van de kloof tussen arm en rijk in de hand. Het zijn de zwakkeren en middenklasse die daar door geraakt worden. Voorbeelden genoeg in de wereld. Het lijkt me zo “kaal” dan ook een bijzonder slecht idee. 
De meest stabiele en succesvolle landen hebben een kleinere kloof tussen arm en rijk en een gezonde middengroep. 

Doemijdieglazenbol schreef op 05-09-2023 om 19:01:

[..]

het ontslagrecht versoepelen, zoals in de VS, werkt ongelijkheid en vergroting van de kloof tussen arm en rijk in de hand. Het zijn de zwakkeren en middenklasse die daar door geraakt worden. Voorbeelden genoeg in de wereld. Het lijkt me zo “kaal” dan ook een bijzonder slecht idee.
De meest stabiele en succesvolle landen hebben een kleinere kloof tussen arm en rijk en een gezonde middengroep.

Ontslagrecht versoepelen is juist een heel goed idee, want anders durven werkgevers helemaal niemand meer een (Vast) contract te geven want ze kunnen niet meer van slechte werknemers afkomen.

Doemijdieglazenbol schreef op 05-09-2023 om 19:01:

[..]

Eens

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.