Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
ShowyHummingbird30
05-09-2023 om 11:06
Fleurtje_5 schreef op 05-09-2023 om 11:01:
[..]
Nogmaals, er is al flink bezuinigd, en er word nog steeds meer bezuinigd:
https://www.actiz.nl/financiele-zorgen-van-verpleeghuisorganisaties-de-media-stop-de-bezuinigingen 15 Juni 2023
Maar als je dan nu hoort dat je financieel wordt gekort op de
ouderenzorg; hoe moet dat dan? Wij stellen een hele realistische vraag. 'Wij vragen niet om extra geld voor de ouderenzorg, maar kort ons niet terwijl het aantal ouderen stijgt. Stop de bezuinigingen.’
En aan andere zorguitgaven (behandelingen, medicijnen, weet ik wat) wordt flink meer uitgegeven. Nogmaals, als je nóg meer wilt uitgeven, zul je dat geld ergens vandaan moeten halen. Heel veel geld. Door veiligelanders de straat op te sturen dek je dat echt niet. Nog afgezien van de nog grotere overlast die ze dan gaan veroorzaken. Je maakt een vreemde koppeling tussen die twee totaal verschillende onderwerpen.
Fleurtje_5
05-09-2023 om 11:08
Coreopsis schreef op 05-09-2023 om 08:22:
@Fleurtje: het verleden kun je niet meer veranderen. Wat moet er volgens jou dan NU gebeuren?
Fors meer geld naar de zorg zodat de werkdruk omlaag en de salarissen omhoog kunnen? Ben jij dan ook bereid om een fors hogere zorgpremie of belastingen te betalen? Of ga jij straks zelf voor al je hulpbehoevende familieleden zorgen?
Omdat we dat niet willen / dat onhaalbaar is en er een steeds groter personeelstekort is, zie ik graag een statushouder of arbeidsmigrant aan mijn bed of in mijn huis als ik mezelf niet kan verzorgen. En laten we ook die mensen dan wel een fatsoenlijk inkomen en arbeidsvoorwaarden geven. Dus geen vrijwilligerswerk omdat "wij" geen zin hebben om ervoor te betalen of omdat ze dan wel eens rechten zouden kunnen opbouwen.
Stop onzinnige uitgaven of controleer of het ook word gebruikt waarvoor het uitgegeven word. De Tunesië-deal is er een van:
https://nos.nl/artikel/2483065-europese-unie-sluit-migratiedeal-met-tunesieEr gaat ruim 100 miljoen euro aan Europees geld naar Tunesië voor grensbewaking, het tegengaan van mensensmokkel, terugkeer van migranten en meer coördinatie van reddingsoperaties.
Als het zou helpen zou dat mooi zijn.
We zagen een man in dit bericht met de woorden dat Tunesiërs niet blij zouden zijn met deze deal, maar we konden op tv ook een mensensmokkelaar zien die het heel naïef noemde en erom moest lachen.
Fleurtje_5
05-09-2023 om 11:10
Coreopsis schreef op 05-09-2023 om 11:06:
[..]
En aan andere zorguitgaven (behandelingen, medicijnen, weet ik wat) wordt flink meer uitgegeven. Nogmaals, als je nóg meer wilt uitgeven, zul je dat geld ergens vandaan moeten halen. Heel veel geld. Door veiligelanders de straat op te sturen dek je dat echt niet. Nog afgezien van de nog grotere overlast die ze dan gaan veroorzaken. Je maakt een vreemde koppeling tussen die twee totaal verschillende onderwerpen.
Weet je wel hoeveel behandelingen en medicijnen er niet meer vergoed worden? Hoe hoog het eigen risico is vergeleken met vroeger?
Daglichtlamp
05-09-2023 om 11:13
Fleurtje_5 schreef op 05-09-2023 om 11:10:
[..]
Weet je wel hoeveel behandelingen en medicijnen er niet meer vergoed worden? Hoe hoog het eigen risico is vergeleken met vroeger?
En toch geven we jaar in jaar uit meer geld uit aan de zorg. In totaal, per inwoner en als deel van ons BBP. Ook de bezuinigingen op de ouderenzorg die jij noemt zijn geen echte bezuinigingen maar alleen afremmen van de snelheid waarmee deze uitgaven stijgen.
ShowyHummingbird30
05-09-2023 om 11:17
[..]
Heb jij wel enig inzicht in de bedragen die aan zorg worden uitgegeven? Ik hoor je alleen over je eigen subjectieve gevoel, niet over de feiten.
Oh, en die "deal" met Tunesië vind ik persoonlijk om te huilen. Geld betalen aan een dictatoriaal regime in de naïeve hoop dat zij dan vluchtelingen tegenhouden (of aan de grens doodschieten, wat maakt het ons uit). Walgelijk.
Mija
05-09-2023 om 11:18
Daglichtlamp schreef op 05-09-2023 om 10:59:
[..]
Er is niet bezuinigd op de zorg. Wat jij bezuinigingen noemt is in feite alleen afremmen van de stijging van de zorgkosten.
Of er bezuinigd wordt of niet is ook een kwestie van perspectief: als de tarieven niet meestijgen met cao en inflatie, is dat dan een bezuiniging? Je kunt met droge ogen beweren van niet omdat de cijfers in de boeken even hoog blijven. Maar het geld wordt dus aanzienlijk minder waard en het is een feit dat er binnen de instellingen door fors stijgende kosten op bepaalde terreinen op andere terreinen bezuinigd moet worden. Als je fors meer van je budget kwijt bent aan personeel, energie en andere kosten, moet je ergens anders op beknibbelen. In de politieke werkelijkheid, in het systeem, wordt er theoretisch niet bezuinigd maar daar waar de echte mensen zitten, waar de effecten gevoeld en ervaren worden, in de instellingen, wordt wel degelijk bezuinigd. Per saldo betekent dat dat de kwaliteit van leven van mensen enorm kan afnemen. Zowel voor de mensen die er wonen als voor de mensen die er werken. Dit gebeurt nu al:
“"Mensen worden daardoor bij ons soms weken niet gedoucht", vertelt een verzorgende uit Zuid-Holland. "En vanwege bezuinigingen op de was, mogen we ook niet meer met washandjes en water wassen. We doen dat daarom alleen maar met een doekje met creme. Mensen krijgen nu dus soms weken achter elkaar alleen een laag crème op hun lijf."
Soms moeten zorgmedewerkers kiezen wie ze in bed laten liggen. De keuze valt dan snel op mensen die zich niet goed meer kunnen uitdrukken, of weinig bezoek krijgen. "Dat is geen luiheid, maar we kunnen echt niet anders", zegt een verzorgende uit Flevoland. "We willen voorkomen dat boze familieleden verhaal komen halen."
Als je zo moet werken, voel je je toch ook iedere dag gedeprimeerder. Dat is toch niet vol te houden, die triestheid. Ik zou me er in ieder geval heel slecht over voelen als ik mensen in bed liet liggen en daarbij noodgedwongen moest kiezen voor de mensen die zich het minst kunnen weren.
felija
05-09-2023 om 11:20
[..]
Hoe zou meer geld helpen om de personeelstekorten tegen te gaan? Als de mensen er niet zijn, helpt een bak met geld niet. Het aandeel ouderen gaat in rap tempo omhoog, door de vergrijzing wordt het probleem in vele beroepssectoren steeds nijpender.
Mija
05-09-2023 om 11:26
felija schreef op 05-09-2023 om 11:20:
[..]
Hoe zou meer geld helpen om de personeelstekorten tegen te gaan? Als de mensen er niet zijn, helpt een bak met geld niet. Het aandeel ouderen gaat in rap tempo omhoog, door de vergrijzing wordt het probleem in vele beroepssectoren steeds nijpender.
Door het geld aan preventie uit te geven natuurlijk. De kost gaat voor de baat uit. Bijvoorbeeld:
Daar moet je wel op tijd mee beginnen. Als je te ver aftakelt, ben je natuurlijk te laat.
Een basisbedrag voor goed begeleide fitness voor 50+-ers beschikbaar stellen zodat mensen hun conditie en gewicht op peil houden.
Miraval
05-09-2023 om 11:41
Inderdaad in elke sector zijn personeelstekorten. En die vang je alleen op door personeel. Maar je kunt ook mensen stimuleren om meer te gaan werken ipv parttime omdat er ook nog iets anders is dan werken alleen. Hoeveel jongeren die nu van school komen gaan 32 uur werken ipv 40 uur? Als mensen meer uren gaan maken wordt het tekort ook beter opgevuld.
En dat doe je door werken meer te laten lonen. Dus lagere IB bijvoorbeeld. Daarnaast wat ik eerder al zei, het toeslagensysteem rigoureus veranderen. Kinderbijslag alleen voor kind 1 en 2. En zo ook voor KGB, KOT. Dan blijft er echt wel meer geld over om behandelingen te bekostigen.
Meer uren gemaakt in de zorg dus minder werkdruk. Idem voor scholen, kinderopvang eigenlijk alle sectoren.
Het hele sociale stelsel wat wij hebben werkt alleen wanneer genoeg mensen ervoor willen werken. En niet wanneer die mensen denken er is meer in het leven dan werken alleen. 40 uur werken is uiteindelijk 8 uur per dag waarin 24 uur zit. De arbeidsmentaliteit is gewoon veel anders dan pakweg 40 jaar geleden. Tel daar de vergrijzing bij op en met al het geld van de wereld kun je dit niet oplossen zonder onevenredige maatregelen te moeten treffen.
Waar ze nu geld bij weg willen halen is bij de middeninkomens vooral. Lekker het spaargeld van die mensen nog wat extra belasten want stel je voor dat we mensen "dwingen" meer te gaan werken en evenredig hun steentje bij te laten dragen.
felija
05-09-2023 om 11:59
Miraval schreef op 05-09-2023 om 11:41:
Inderdaad in elke sector zijn personeelstekorten. En die vang je alleen op door personeel. Maar je kunt ook mensen stimuleren om meer te gaan werken ipv parttime omdat er ook nog iets anders is dan werken alleen. Hoeveel jongeren die nu van school komen gaan 32 uur werken ipv 40 uur? Als mensen meer uren gaan maken wordt het tekort ook beter opgevuld.
En dat doe je door werken meer te laten lonen. Dus lagere IB bijvoorbeeld. Daarnaast wat ik eerder al zei, het toeslagensysteem rigoureus veranderen. Kinderbijslag alleen voor kind 1 en 2. En zo ook voor KGB, KOT. Dan blijft er echt wel meer geld over om behandelingen te bekostigen.
Meer uren gemaakt in de zorg dus minder werkdruk. Idem voor scholen, kinderopvang eigenlijk alle sectoren.
Het hele sociale stelsel wat wij hebben werkt alleen wanneer genoeg mensen ervoor willen werken. En niet wanneer die mensen denken er is meer in het leven dan werken alleen. 40 uur werken is uiteindelijk 8 uur per dag waarin 24 uur zit. De arbeidsmentaliteit is gewoon veel anders dan pakweg 40 jaar geleden. Tel daar de vergrijzing bij op en met al het geld van de wereld kun je dit niet oplossen zonder onevenredige maatregelen te moeten treffen.
Waar ze nu geld bij weg willen halen is bij de middeninkomens vooral. Lekker het spaargeld van die mensen nog wat extra belasten want stel je voor dat we mensen "dwingen" meer te gaan werken en evenredig hun steentje bij te laten dragen.
Mensen in de zorg willen wel meer werken, maar die contracten zijn er veelal niet. Of je wordt alleen opgeroepen tijdens piekuren, dan een paar uur vrij en daarna weer een paar uur bij het volgende piekmoment.
Gebruikersnaaminvullen
05-09-2023 om 12:07
Dat meer werken werkt vaak niet zo makkelijk als gedacht, helemaal in de zorg niet. Vaak zijn het vrouwen (met kinderen) die daar willen werken, maar dan wel pas nadat de kinderen naar school gebracht zijn "want vader moet ook om 7 uur naar werk". Dan zijn er die ook in de middag de kinderen willen/moeten ophalen en graag op woensdagmiddag vrij en niet zo vaak in de weekenden want dat zijn echt "familiedagen". Veel van deze mensen gaan dan als zzp-er aan de slag, maar die mogen niet zoveel meer ingezet worden, want de kosten zijn te hoog. En veel verschillende zzp-ers is ook niet goed voor de zorgvragers.
Uiteindelijk zijn het de mensen zonder kinderen, of kinderen die zichzelf wel redden, die meer uren gaan werken.
Daglichtlamp
05-09-2023 om 12:22
https://www.trouw.nl/politiek/volt-kiest-voor-een-federale-eu-en-klimaatneutraliteit-in-2040~bb7f4abe/
Ook op sociaal-economisch terrein mengt Volt zich in het koor van partijen die ‘bestaanszekerheid’ in deze verkiezingscampagne prioriteit geven. ‘We schaffen alle toeslagen, heffingskortingen, aftrekposten, vrijstellingen en de werkgevers- en werknemerspremies af. Dit wordt afgedekt door een aangepaste inkomstenbelasting en een nieuwe basistoelage als opmaat naar een basisinkomen.’
Interessant, ben heel benieuwd wat dat betekent voor de koopkrachtplaatjes. Het stelsel wordt er wel een stuk eenvoudiger van.
felija
05-09-2023 om 12:41
Ergens gaat er iets goed mis, vooral in de zorg en het onderwijs. Een flinke toename van het aantal burnouts onder jongeren, vooral jonge hoogopgeleide vrouwen komen thuis te zitten.
Burn-out onder jongeren steeds groter probleem, vooral bij vrouwen https://www.nu.nl/economie/6279493/burn-out-onder-jongeren-steeds-groter-probleem-vooral-bij-vrouwen.html
Miraval
05-09-2023 om 12:41
felija schreef op 05-09-2023 om 11:59:
[..]
Mensen in de zorg willen wel meer werken, maar die contracten zijn er veelal niet. Of je wordt alleen opgeroepen tijdens piekuren, dan een paar uur vrij en daarna weer een paar uur bij het volgende piekmoment.
Dus moet je ervoor zorgen dat die contracten er wel komen. Als iedereen zeg maar 32 uur per week werkt en iedereen beschikbaar is voor een dag/avond/nachtdienst is het ook veel makkelijker om een rooster op te stellen. Ipv moeten puzzelen met Marietje die maar 18 uur werkt en Pietje die 24 uur werkt.
En dan kom ik tegelijkertijd bij de kinderopvang. Als degenen die daar werken ook allemaal 32 uur werken per week heb je alweer meer mensen die voor meer kinderen kunnen zorgen dus kunnen de ouders ook weer meer werken. Dan heb ik het nog niet eend gehad over degenen die 40 uur werken.
Idem in het onderwijs. Als je 32 uur per week werkt kun je bijna volledig zelfstandig een klas draaien. Dan heb je niet te maken met 2 leraren op 1 groep. Dus weer een extra leerkracht vrij voor een extra klas.
Ik denk echt dat er heel veel te halen is bij mensen te stimuleren meer te werken. Mannen en vrouwen beiden 32 uur per week zou al een vooruitgang zijn. En niet mannen 40 uur en vrouwen 24 uur. Of zelfs 18 uur.
En ja sommigen hebben het niet nodig en kunnen zonder toeslagen rondkomen. Wat heel fijn is maar feitelijk kunnen ze wel werken (of meer werken) en daardoor dus meer bijdragen aan het sociale stelsel waarvan we uiteindelijk op een bepaald punt allemaal gebruik van zullen maken.
Miraval
05-09-2023 om 12:48
felija schreef op 05-09-2023 om 12:41:
Ergens gaat er iets goed mis, vooral in de zorg en het onderwijs. Een flinke toename van het aantal burnouts onder jongeren, vooral jonge hoogopgeleide vrouwen komen thuis te zitten.
Burn-out onder jongeren steeds groter probleem, vooral bij vrouwen https://www.nu.nl/economie/6279493/burn-out-onder-jongeren-steeds-groter-probleem-vooral-bij-vrouwen.html
Maar die burnouts worden die veroorzaakt door het werk of door factoren buitenaf zoals social media?
Heel eerlijk, en dit is even erg gechargeerd, maar 8 uur werken op een dag van 24 uur is natuurlijk niet hetgeen waarvan je een burnout krijgt. Het is het complete plaatje. Het alles moeten en willen hebben. Alles moet perfect zijn. Dan nog de zorgen om de toekomst erbij en ja er is stress.
Maar een burnout is wel een westerse ziekte. Sorry, geen populair standpunt en geloof me ik ben er wel degelijk mee bekend dus ik roep ook niet zomaar iets, maar in armere landen is er gewoonweg geen tijd voor een burnout. Ergens hebben we het met zijn allen nog steeds veel te goed in het Westen.
Dus moeten we zorgen dat er minder bijkomende stressfactoren zijn. En iedereen moet zelf zijn eigen grenzen bewaken ook thuis.
Het is ergens ook niet voor niets dat werkgevers terughoudend zijn met het aanbieden van vaste contracten. Als de politiek er nou voor zou zorgen dat een zieke werknemer betaalt wordt vanuit de staat en het ontslagrecht versoepeld wordt dan zullen veel werkgevers ook anders met hun personeel en de contracten omgaan.