Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Daglichtlamp
04-09-2023 om 16:45
En nu laten we aan de ene kant asielzoekers dus niets doen, terwijl er aan de andere kant ook arbeidsmigranten binnen gehaald worden. https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Gelderland/Nieuws/Paginas/Rechtbank-oordeelt-dat-asielzoekers-meer-dan-24-weken-per-jaar-mogen-werken.aspx
Nederland heeft daar zelfs al een rechtszaak over verloren, maar doet daar voorlopig nog niets mee, totdat alle beroepsmogelijkheden zijn uitgeput.
Terwijl je daar ook een win-winsituatie van kunt maken. Geef werkgevers die nu veel met arbeidsmigraten werken een bonus als ze in plaats daarvan werk bieden aan mensen die al hier zijn. Vestig asielzoekers op plekken waar dit werk is.
Gebruikersnaaminvullen
04-09-2023 om 16:52
Coreopsis schreef op 04-09-2023 om 16:43:
[..]
Ik heb die ervaring niet. Wel dat (met name mannelijke) patiënten niet door een vrouw gewassen willen worden. In de zorginstellingen die ik ken is wat jij beschrijft ook helemaal niet mogelijk - want werkweigering. Wel wordt er als de bezetting dat toelaat rekening gehouden met voorkeuren (en dat heeft lang niet altijd te maken met sekse).
Dit was thuiszorg. En voorkeuren kan rekening mee gehouden worden, maar niet als ze tot de kerntaken behoren.
redbulletje
04-09-2023 om 17:33
Daglichtlamp schreef op 04-09-2023 om 16:45:
En nu laten we aan de ene kant asielzoekers dus niets doen, terwijl er aan de andere kant ook arbeidsmigranten binnen gehaald worden. https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Gelderland/Nieuws/Paginas/Rechtbank-oordeelt-dat-asielzoekers-meer-dan-24-weken-per-jaar-mogen-werken.aspx
Nederland heeft daar zelfs al een rechtszaak over verloren, maar doet daar voorlopig nog niets mee, totdat alle beroepsmogelijkheden zijn uitgeput.
Terwijl je daar ook een win-winsituatie van kunt maken. Geef werkgevers die nu veel met arbeidsmigraten werken een bonus als ze in plaats daarvan werk bieden aan mensen die al hier zijn. Vestig asielzoekers op plekken waar dit werk is.
Gewoon op expatbasis en geen werk meer gewoon terug naar thuisland. Kun je telkens fitte jonge mensen aan het werk zetten. Net zoals die westerse meiden bij Qatar Airways ingehuurd worden. Dan slepen ze geen gezinnen mee en drukken ze niet op de verzorgingsstaat.
En als je je dan toelegt op mensen die geen frictie veroorzaken in onze westerse cultuur, wordt ons land er een stuk leefbaarder op.
impala
04-09-2023 om 18:18
Miraval schreef op 04-09-2023 om 16:25:
Goed, ik was al geen CDA stemmer maar nu helemaal niet meer. Het gezin als hoeksteen van de samenleving terug en daarmee de kinderbijslag omhoog en nog meer zaken die met kinderen te maken hebben. De IB omlaag. En wie moet dat gaan bekosigen dan? Erfbelasting omhoog en belasting op spaargeld omhoog. Beiden iets waar ik niks in zie. Trouwens ik zie liever kinderbijslag voor kind 1 en 2 om grote gezinnen ge ontmoedigen. Heb je meer dan 2 kinderen dan krijg je geen extra kinderbijslag.
Prima plan ,dat laatste .
Ik ben ook geen CDA stemmer, maar dit valt me zwaar tegen. Had van Bontenbal absoluut niet zo'n ouderwetse insteek verwacht, heb de man volledig verkeerd ingeschat. Denk ook niet dat dit het CDA enige verlossing gaat brengen. Ben benieuwd hoe dit gaat vallen 
absor
04-09-2023 om 18:27
ik vind kinderbijslag voor max 3 kinderen wel een verstandig idee, met oog op klimaat vooral. en meer kinderen prima als je het kan betalen natuurlijk.
Yumi
04-09-2023 om 18:32
Het CDA wil een flexibel ‘oppasverlof’ voor opa en oma? Wat is daar de bedoeling van, is het een soort van calamiteitenverlof, die kan worden ingezet als de ouders onmisbaar zijn op het werk en "opa en oma toch niks te doen hebben"?
Is het werk van opa en oma niet net zo belangrijk?
absor
04-09-2023 om 18:43
Yumi schreef op 04-09-2023 om 18:32:
Het CDA wil een flexibel ‘oppasverlof’ voor opa en oma? Wat is daar de bedoeling van, is het een soort van calamiteitenverlof, die kan worden ingezet als de ouders onmisbaar zijn op het werk en "opa en oma toch niks te doen hebben"?
Is het werk van opa en oma niet net zo belangrijk?
Wat een belachelijk idee
Poezenmeisje
04-09-2023 om 18:45
Miraval schreef op 04-09-2023 om 16:45:
[..]
De regels voor uitzetting moeten ook veel strenger worden of beter nageleefd worden. Kom je hier als veilige lander en veroorzaak je overlast op welke manier dan ook, linea recta terug naar land van herkomst. Gewoon geen uitzonderingen.
Ja maar, ja maar, die landen wíllen ze niet terug hebben. Dus daarom mogen wij ze houden.
Dit terwijl diezelfde landen 'hun' goed in de westerse samenleving geïntegreerde mensen niet de kans willen geven om de nationaliteit van het land van herkomst van hun (groot)ouders op te geven.
Fleurtje_5
04-09-2023 om 19:57
Coreopsis schreef op 04-09-2023 om 16:37:
[..]
Ho, dat schrijf ik niet. Ik schrijf nergens dat ik vind dat we meer asielzoekers moeten toelaten om ons zorgprobleem op te lossen. Wel dat we zouden kunnen kijken hoe we bijvoorbeeld een deel van de asielzoekers, statushouders en arbeidsmigranten kunnen inzetten in de zorg.
Ik vind "grenzen dicht" een stupide populistische kreet. Lost het probleem van die raddraaiers niet op (die vinden wel een andere manier om binnen te komen). Is juridisch hoogstwaarschijnlijk ook niet haalbaar vanwege Europese regels en verdragen. Dus vooral geblaat voor de bühne in een poging om rechtse(re) kiezers te behouden.
In zetten in de zorg? Ben je vergeten dat er heeeel veel deskundig personeel werd ontslagen in de zorg? Zelfs in de Thuiszorg terwijl ouderen juist langer thuis moeten blijven wonen. Dat veel tijdelijke contracten na drie-keer-verlenging niet meer verlengd werden. Ik vind dat men vooral moet bekijken hoe ze dat zorgprobleem opgelost krijgen zodat niet nog meer personeel vertrekt of een burn-out krijgt.
Het personeel uit het buitenland is de taal vaak niet kundig genoeg. Of misschien wel voldoende voor de asielzoekers, maar niet voldoende verstaanbaar voor de patiënten. Laat staan dat ze medicatie zouden uitdelen.
Een stupide populistische kreet? Wat vind je ervan dat het nodig is dat elke dag politie met het openbaar vervoer moet mee reizen om de reizigers en het personeel van de NS te beschermen? Dat het nodig is vind ik echt stupide.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230705_94228688
De politie reist op verzoek van de NS vanaf nu mee in de trein tussen Weert en Eindhoven. Agenten moeten het veiligheidsgevoel van treinreizigers en NS-personeel op dat traject vergroten en overlast beperken.
Dat heeft woordvoerster Thérèse Ariaans van de landelijke politie woensdag bevestigd. Agenten waren de laatste tijd ook al aanwezig op het NS-station in het Brabantse Maarheeze om de toegang permanent te controleren. De directe aanleiding daarvoor is de overlast die asielzoekers uit het asielzoekerscentrum (azc) in Budel veroorzaken in Maarheze.
......etc.etc.etc..........
Daglichtlamp
04-09-2023 om 20:16
Hier ben ik ontzettend blij met mijn thuiszorg hulp in de huishouding die de taal niet spreekt. We redden ons prima met een vertaalapp en met gebaren.
ShowyHummingbird30
04-09-2023 om 20:17
@Fleurtje
Feit: er is een enorm tekort aan zorgpersoneel. En dan met name de lager geschoolde functies, dus de "handen aan het bed". Dat tekort gaat alleen maar groter worden in de nabije toekomst vanwege de vergrijzing.
Feit: slechts een kleine minderheid van de asielzoekers veroorzaakt problemen. Dat zijn vooral de veiligelanders, die helemaal geen kans op asiel of een verblijfsvergunning hebben. Ik ben helemaal voor ferme maatregelen om dat aan te pakken. Maar door de grenzen voor álle asielzoekers en migranten dicht te gooien schiet je met een kanon op een mug. Bovendien zullen gelukszoekers/veiligelanders dan ongetwijfeld wel een andere sluipweg vinden.
Poezenmeisje
04-09-2023 om 20:21
Als je mensen in de zorg wilt hebben, dan zou je kunnen met fatsoenlijke arbeidscontracten.
No way dat ik 24/7 beschikbaar zou willen zijn om twee, drie, vier of vijf keer per week twee shifts van 7:00 tot 10:00 uur en van 18:00 tot 21:00 uur te draaien.
De opgeleide krachten zijn eruit geflikkerd en ome Willem en tante Sjaan kunnen met een cursus van anderhalf uur wel even de buren van opoe van een spuitje voorzien of hun luiers verschonen.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2485071-vanavond-op-tv-ziekenhuis-nieuwegein-zet-familieleden-in-voor-zorgtaken-berging-vrachtschip-begonnen-vrijwilligers-in-oekraiense-ziekenhuizen
Gebruikersnaaminvullen
04-09-2023 om 21:12
Daglichtlamp schreef op 04-09-2023 om 20:16:
Hier ben ik ontzettend blij met mijn thuiszorg hulp in de huishouding die de taal niet spreekt. We redden ons prima met een vertaalapp en met gebaren.
Maar diezelfde hulp kun je dus niet inzetten voor persoonlijke verzorging. Want die hulp kan het zorgdossier en rapportages niet lezen.
Daglichtlamp
04-09-2023 om 21:39
Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-09-2023 om 21:12:
[..]
Maar diezelfde hulp kun je dus niet inzetten voor persoonlijke verzorging. Want die hulp kan het zorgdossier en rapportages niet lezen.
Nee dat niet, maar als deze persoon niet had mogen werken, had ik dus niemand gehad.
redbulletje
04-09-2023 om 22:09
In de zorg is goed Nederlands begrijpen en spreken essentieel. Daarnaast is feeling met onze cultuur van groot belang.
Persoonlijk vind ik het ook zeer problematisch dat onze demografie onherstelbaar verandert als we mensen uit andere culturen in zulke grote getalen blijven binnenhalen om zich hier permanent te vestigen. Vandaar dat ik voor de expat methode ben als we te weinig personeel hebben. Voor bedrijven die voor het overgrote deel op arbeidsmigranten draaien zou er ook gekeken kunnen worden of die bedrijven dan niet beter richting Oost Europa verplaatst kunnen worden. Vast goedkoper dat de Ceo gewoon op en neer vliegt en scheelt hier weer uitstoot van slechte stoffen en zorgt hier voor minder druk op de verzorgingsstaat en tegelijk minder huizen nodig.