Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Fleurtje_5
04-09-2023 om 23:14
Daglichtlamp schreef op 04-09-2023 om 20:16:
Hier ben ik ontzettend blij met mijn thuiszorg hulp in de huishouding die de taal niet spreekt. We redden ons prima met een vertaalapp en met gebaren.
Maar er zijn nog veel meer ouderen die meer nodig hebben dan alleen een interieurverzorgster. Die niet geholpen zijn met een vertaalapp waarop ze te verstaan geven welke raam ze deze week gewassen wil hebben.
En ik heb het zelf gezien dat een oudere dame niet verzorgd wou worden door een stagiaire die alleen maar gebrekkig Engels sprak. De dame verstond er niks van. En in de zorg is contact maken en uitleggen wat je gaat doen heel belangrijk.
Fleurtje_5
04-09-2023 om 23:24
Coreopsis schreef op 04-09-2023 om 20:17:
@Fleurtje
Feit: er is een enorm tekort aan zorgpersoneel. En dan met name de lager geschoolde functies, dus de "handen aan het bed". Dat tekort gaat alleen maar groter worden in de nabije toekomst vanwege de vergrijzing.
Feit: slechts een kleine minderheid van de asielzoekers veroorzaakt problemen. Dat zijn vooral de veiligelanders, die helemaal geen kans op asiel of een verblijfsvergunning hebben. Ik ben helemaal voor ferme maatregelen om dat aan te pakken. Maar door de grenzen voor álle asielzoekers en migranten dicht te gooien schiet je met een kanon op een mug. Bovendien zullen gelukszoekers/veiligelanders dan ongetwijfeld wel een andere sluipweg vinden.
Feit is dat het een slag is in het gezicht van al dat deskundig zorgpersoneel dat op straat werd gezet wegens bezuinigingen.
En nu haalt men personeel uit verre landen dat zelf zorgpersoneel hard kan gebruiken. Plus de reiskosten, de opleiding en onderdak is ook geen peulenschilletje.
Handen-aan-het-bed zijn helemaal geen lager geschoolde functies. Vergeleken met een arts wel, maar een opleiding tot bv Verzorgende-IG is niet niks en kent veel verantwoordelijkheden. En die staan vooral óók aan het bed.
Feit is dat er op meerdere stations beveiliging nodig is van politie. Of dat vooral door de veiligelanders komt? Heb jij hen gevraagd of ze uit een veilig land komen?
Fleurtje_5
04-09-2023 om 23:45
Ik weet niet meer in welk jaar het op tv was. Ik pieker me suf. Destijds heb ik er een stukje over geschreven. Een man, in een volle trein in een arm land, (volgens mij India) had het toen al over iets waarbij ik dacht 'hoe komt die man aan deze informatie als zelfs wij Europeanen met onze computers er nog nooit eerder van hebben gehoord?" Dat iemand bv uit India net zoveel kansen kreeg voor een baan in Europa dan iemand in Europa zelf. Hij zei ook iets in de trant van dat 'de wereld een speelveld werd'.
Ik wil dat stukje opzoeken maar dat word veel zoekwerk.
Poezenmeisje
05-09-2023 om 06:20
Die man uit India 'krijgt' waarschijnlijk geen kansen.
Hij zoekt en pakt zijn kansen.
ShowyHummingbird30
05-09-2023 om 06:58
@Fleurtje
Er zijn op dit moment tienduizenden zorgvacatures die we niet ingevuld krijgen. Iedereen in Nederland die in de zorg aan de slag wil, kan een baan krijgen. Maar er zijn simpelweg te weinig mensen hier die willen. Dat zal voor een fors deel met salaris en arbeidsomstandigheden te maken hebben. Laten we daar dan wat aan doen. Allemaal een fors hogere zorgpremie betalen?
Als we daar niet toe bereid maar wél zorg willen krijgen, hoe wil je het dan oplossen?
ShowyHummingbird30
05-09-2023 om 07:28
"Geen bewijs dat asielbeleid aanzuigende werking heeft op instroom asielzoekers
In het maatschappelijke debat over asielbeleid wordt vaak beweerd dat Nederlandse regels en opvangvoorzieningen een ‘aanzuigende werking’ hebben op asielzoekers. Wetenschappelijk bewijs dat asielzoekers naar Nederland komen vanwege het asielbeleid dat Nederland voert, is er echter niet. Veiligheid en sociale netwerken zijn veel grotere factoren op basis waarvan asielzoekers keuzes maken om het land van herkomst te verlaten en in een bepaald land bescherming te zoeken."
https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2023/09/04/geen-bewijs-dat-asielbeleid-aanzuigende-werking-heeft-op-instroom-asielzoekers
Fleurtje_5
05-09-2023 om 07:40
Coreopsis schreef op 05-09-2023 om 06:58:
@Fleurtje
Er zijn op dit moment tienduizenden zorgvacatures die we niet ingevuld krijgen. Iedereen in Nederland die in de zorg aan de slag wil, kan een baan krijgen. Maar er zijn simpelweg te weinig mensen hier die willen. Dat zal voor een fors deel met salaris en arbeidsomstandigheden te maken hebben. Laten we daar dan wat aan doen. Allemaal een fors hogere zorgpremie betalen?
Als we daar niet toe bereid maar wél zorg willen krijgen, hoe wil je het dan oplossen?
Dat heeft niet met het salaris te maken (dat hoger zou mogen) maar vooral met de werkdruk.
Klopt er is een tekort ontstaan.
Er is vanwege bezuinigingen ook veel zorgpersoneel met een 'natuurlijke' afvloeiingsregeling (VUT) er uit gegaan, maar hun baan werd NIET opgevuld. Zwangerschapsverloven werden niet opgevangen. Er was zelfs een stop op stageplaatsen. Er zullen vast studenten zijn afgehaakt en een andere richting hebben gekozen. Net zoals die tijdelijke contracten die niet verlengd werden. Die kozen dan maar een andere baan. En personeel dat niet ontslagen werd rent zich kapot. Hoelang houd men dat vol? De zorg is ordinair kapot bezuinigd.
Ik vind het erg vreemd dat men dit destijds niet zag aankomen. Het was voor mij zo klaar als een klontje. Op een ander forum had ik destijds een topic geopend met de titel "Dank zij Rutte is het minder minder minder"
En er word nog steeds bezuinigd.
https://www.actiz.nl/financiele-zorgen-van-verpleeghuisorganisaties-de-media-stop-de-bezuinigingen 15 Juni 2023
Maar als je dan nu hoort dat je financieel wordt gekort op de ouderenzorg; hoe moet dat dan? Wij stellen een hele realistische vraag. 'Wij vragen niet om extra geld voor de ouderenzorg, maar kort ons niet terwijl het aantal ouderen stijgt. Stop de bezuinigingen.’
https://nos.nl/artikel/2484603-nieuwe-bezuinigingen-maar-deze-uitwassen-zien-medewerkers-nu-al-in-verpleeghuizen 28 juli 2023
De afgelopen jaren zijn er op veel plekken diensten geschrapt. Daardoor
ontstaan er meteen problemen als medewerkers ziek uitvallen.
Fleurtje_5
05-09-2023 om 07:56
Coreopsis schreef op 05-09-2023 om 06:58:
@Fleurtje
Dan hadden ze het personeel niet de laan uit moeten schoppen.
https://www.openkamer.org/kamervraag/2013Z15325/ 2013 Kamervragen over de massaontslagen in de zorg.
Lodewijk Asscher gaf zijn zegen om mensen te ontslaan.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/massaontslagen-thuishulpen-al-in-gang-gezet/ 6 aug. 2013
Dit weekend nog spraken FNV voorman Ton Heerts en minister van sociale zaken Lodewijk Asscher over de situatie bij Sensire. De Achterhoekse organisatie gaat mensen ontslaan omdat nog onduidelijk is welke zorg er op 1 januari 2014 verleend gaat worden in 7 gemeenten waar Sensire actief is.
https://nos.nl/artikel/661351-massaontslag-in-de-zorg-verwacht 2014
Volgens ActiZ, de werkgeversorganisatie in de zorg, zijn vanwege de bezuinigingen van 2,5 miljard euro de afgelopen maanden al 11.000 ontslagen aangekondigd, maar de grote bulk moet nog komen.
absor
05-09-2023 om 08:02
dat heeft niet te maken met arbeidsomstandigheden of werkdruk maar gewoonmet het ALGEHELE tekort aan werkkrachten
Er is in werkelijk ALLE beroepsgroepen tekort. Tekort aan leerkrachten, aannemers, vrachtwagenchauffeurs, loodgieters, zorgpersoneel, hoog betaald en laag betaald personeel.
en elke beroepsgroep roept ; komt omdat wij te weinig betaald krijgen want echt…dan komen er meer leerkrachten/buschauffeurs/verpleegkundigen. Maar echt, er is gewoon een tekort aan beroepsbevolking
Schemerlampje
05-09-2023 om 08:04
Fleurtje_5 schreef op 05-09-2023 om 07:56:
[..]
Dan hadden ze het personeel niet de laan uit moeten schoppen.
https://www.openkamer.org/kamervraag/2013Z15325/ 2013 Kamervragen over de massaontslagen in de zorg.
Lodewijk Asscher gaf zijn zegen om mensen te ontslaan.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/massaontslagen-thuishulpen-al-in-gang-gezet/ 6 aug. 2013
Dit weekend nog spraken FNV voorman Ton Heerts en minister van sociale zaken Lodewijk Asscher over de situatie bij Sensire. De Achterhoekse organisatie gaat mensen ontslaan omdat nog onduidelijk is welke zorg er op 1 januari 2014 verleend gaat worden in 7 gemeenten waar Sensire actief is.
https://nos.nl/artikel/661351-massaontslag-in-de-zorg-verwacht 2014
Volgens ActiZ, de werkgeversorganisatie in de zorg, zijn vanwege de bezuinigingen van 2,5 miljard euro de afgelopen maanden al 11.000 ontslagen aangekondigd, maar de grote bulk moet nog komen.
Maar met alleen roepen dat ze iets niet hadden moeten doen in het verleden, los je het probleem nu niet op. Dus het heeft niet zoveel zin om daar steeds maar op terug te komen.
ShowyHummingbird30
05-09-2023 om 08:22
@Fleurtje: het verleden kun je niet meer veranderen. Wat moet er volgens jou dan NU gebeuren?
Fors meer geld naar de zorg zodat de werkdruk omlaag en de salarissen omhoog kunnen? Ben jij dan ook bereid om een fors hogere zorgpremie of belastingen te betalen? Of ga jij straks zelf voor al je hulpbehoevende familieleden zorgen?
Omdat we dat niet willen / dat onhaalbaar is en er een steeds groter personeelstekort is, zie ik graag een statushouder of arbeidsmigrant aan mijn bed of in mijn huis als ik mezelf niet kan verzorgen. En laten we ook die mensen dan wel een fatsoenlijk inkomen en arbeidsvoorwaarden geven. Dus geen vrijwilligerswerk omdat "wij" geen zin hebben om ervoor te betalen of omdat ze dan wel eens rechten zouden kunnen opbouwen.
redbulletje
05-09-2023 om 08:29
Coreopsis schreef op 05-09-2023 om 07:28:
"Geen bewijs dat asielbeleid aanzuigende werking heeft op instroom asielzoekers
In het maatschappelijke debat over asielbeleid wordt vaak beweerd dat Nederlandse regels en opvangvoorzieningen een ‘aanzuigende werking’ hebben op asielzoekers. Wetenschappelijk bewijs dat asielzoekers naar Nederland komen vanwege het asielbeleid dat Nederland voert, is er echter niet. Veiligheid en sociale netwerken zijn veel grotere factoren op basis waarvan asielzoekers keuzes maken om het land van herkomst te verlaten en in een bepaald land bescherming te zoeken."
https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2023/09/04/geen-bewijs-dat-asielbeleid-aanzuigende-werking-heeft-op-instroom-asielzoekers
Er komen er veel minder naar Denemarken wegens hun aangescherpte beleid. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?
redbulletje
05-09-2023 om 08:30
Coreopsis schreef op 05-09-2023 om 08:22:
@Fleurtje: het verleden kun je niet meer veranderen. Wat moet er volgens jou dan NU gebeuren?
Fors meer geld naar de zorg zodat de werkdruk omlaag en de salarissen omhoog kunnen? Ben jij dan ook bereid om een fors hogere zorgpremie of belastingen te betalen? Of ga jij straks zelf voor al je hulpbehoevende familieleden zorgen?
Omdat we dat niet willen / dat onhaalbaar is en er een steeds groter personeelstekort is, zie ik graag een statushouder of arbeidsmigrant aan mijn bed of in mijn huis als ik mezelf niet kan verzorgen. En laten we ook die mensen dan wel een fatsoenlijk inkomen en arbeidsvoorwaarden geven. Dus geen vrijwilligerswerk omdat "wij" geen zin hebben om ervoor te betalen of omdat ze dan wel eens rechten zouden kunnen opbouwen.
Al die onzinnige klimaatmiljarden kunnen rechtstreeks naar de zorg. Hopelijk heeft het nieuwe kabinet straks wel de juiste prioriteiten.
redbulletje
05-09-2023 om 08:32
absor schreef op 05-09-2023 om 08:02:
dat heeft niet te maken met arbeidsomstandigheden of werkdruk maar gewoonmet het ALGEHELE tekort aan werkkrachten
Er is in werkelijk ALLE beroepsgroepen tekort. Tekort aan leerkrachten, aannemers, vrachtwagenchauffeurs, loodgieters, zorgpersoneel, hoog betaald en laag betaald personeel.
en elke beroepsgroep roept ; komt omdat wij te weinig betaald krijgen want echt…dan komen er meer leerkrachten/buschauffeurs/verpleegkundigen. Maar echt, er is gewoon een tekort aan beroepsbevolking
Vaste loyale krachten werden massaal ontslagen om op dure zzp-ers/uitzendkrachten over te gaan. Beter zorgen voor vaste krachten en die beter belonen en behandelen.
Daglichtlamp
05-09-2023 om 08:39
We kunnen het verleden niet veranderen, maar als je terugkijkt in de cijfers dan is duidelijk dat er niet bezuinigd is in de zorg. De zorgkosten stijgen al tientallen jaren. Niet alleen in absolute cijfers, maar ook als percentage van ons BBP, of als je kijkt naar zorgkosten per inwoner.