Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Coreopsis schreef op 28-08-2023 om 10:54:

[..]

Die vind ik lastig. Ik weet dat het geen goed argument is, maar ik ben hier toch wat huiverig voor een glijdende schaal. Dat op een gegeven moment mensen zich bezwaard gaan voelen dat ze willen blijven leven terwijl ze daarmee wel druk leggen op hun omgeving. Of dat die omgeving druk gaat uitoefenen - bewust of onbewust - op ouderen die steeds meer zorg nodig hebben.

Hoe dat te voorkómen weet ik eigenlijk niet. En dan wordt het een afweging, wat het zwaarst weegt.

Ik voel me er ook ongemakkelijk bij. Maar dat ongemak lost het probleem niet op. Daarom hoop ik dat een partij dit op de agenda wil zetten. Ik herken wat je zegt. Maar ik heb een aantal naasten zo vreselijk weg zien kwijnen, ook juist onder de druk dat ze alleen nog maar een last waren… ik vind het echt verschrikkelijk om te zien. Een gedeelte van hen was erg religieus en had ook bij de mogelijkheid er nooit voor gekozen; Gods wil en zo. Maar voor anderen was dit zo’n uitkomst geweest. Afscheid nemen in geluk en liefde en niet verslagenheid en mineur. Daar gaat het mij primair om. 

Coreopsis schreef op 28-08-2023 om 11:14:

Ik ga niet reageren op klimaatontkenningen. Als je werkelijk gelooft dat er geen klimaatverandering is door menselijk toedoen en dat we er geen enkele invloed op kunnen uitoefenen - terwijl een overweldigende meerderheid van de wetenschap dasr wel van overtuigd is - dan heeft discussie weinig zin. Dat valt voor mij in dezelfde categorie als coronaontkenning/vaccinerenisgevaarlijk.

Voor mij valt dat gewoon onder discussiëren over iets dat ook een andere kant heeft/of kan hebben.

Ik denk dat er best veel artsen een andere mening hebben dan jij (zonder corona te ontkennen), maar zij krijgen een aanmaning als ze een andere mening geven.

Hoe wil je een eerlijke keuze bij de verkiezingen maken als er dingen niet benoemd mogen worden?

Mija schreef op 28-08-2023 om 12:16:

[..]

Ook hiervan denk ik: het één doen en het ander niet laten. Je zult de grote problemen die er nu zijn integraal moeten bekijken en aanpakken omdat ze immers in samenhang (zijn) ontstaan. Dat er ook grenzen aan zijn aan wat je tegelijkertijd kan overzien en oplossen, dat is duidelijk. Maar dat betekent niet dat je het helemaal moet loslaten. Want dan ontstaat er geen nieuw evenwicht maar raakt de boel steeds verder uit balans.

Er ontstaat vanzelf wel weer een nieuwe balans. Ik maak me er geen zorgen over. Ik denk ook dat het probleem ook een stuk minder groot is dan het wordt geschetst door de media en de politiek. 

Coreopsis schreef op 28-08-2023 om 11:14:

Ik ga niet reageren op klimaatontkenningen. Als je werkelijk gelooft dat er geen klimaatverandering is door menselijk toedoen en dat we er geen enkele invloed op kunnen uitoefenen - terwijl een overweldigende meerderheid van de wetenschap dasr wel van overtuigd is - dan heeft discussie weinig zin. Dat valt voor mij in dezelfde categorie als coronaontkenning/vaccinerenisgevaarlijk.

Ik lees niemand die klimaatverandering ontkent. En ook niet de menselijke bijdrage daaraan. Er is echter wetenschappelijk bewezen dat al die klimaatmaatregelen die men nu voor miljarden op touw zet geen significante verbetering bieden. Het is dus geld weggooien. En hoogstwaarschijnlijk de natuur juist meer verzieken door windmolens ipv gelijk voor efficiënte kerncentrales te kiezen, wat Zweden en Finland nu wel doen. Over de schade die kobaltwinning voor auto accu's en de snellere slijtage van snelwegen door deze zware auto's nog niet gesproken. Prima dat er dingen moeten veranderen maar doe dat dan met gezond verstand ipv klimaathysterici aan de macht te helpen. 

redbulletje schreef op 28-08-2023 om 12:48:

[..]

Ik lees niemand die klimaatverandering ontkent. En ook niet de menselijke bijdrage daaraan. Er is echter wetenschappelijk bewezen dat al die klimaatmaatregelen die men nu voor miljarden op touw zet geen significante verbetering bieden. Het is dus geld weggooien. En hoogstwaarschijnlijk de natuur juist meer verzieken door windmolens ipv gelijk voor efficiënte kerncentrales te kiezen, wat Zweden en Finland nu wel doen. Over de schade die kobaltwinning voor auto accu's en de snellere slijtage van snelwegen door deze zware auto's nog niet gesproken. Prima dat er dingen moeten veranderen maar doe dat dan met gezond verstand ipv klimaathysterici aan de macht te helpen.

Eens. Dit bedoel ik ook.

Doemijdieglazenbol schreef op 28-08-2023 om 08:53:

Verder ben ik benieuwd of een partij expliciet het recht op een voltooid leven op de politieke agenda te zetten.
Ik heb van nabij zoveel mensen op een nare manier oud zien worden. Doodongelukkig, depressief, als een kasplantje. Alleen al uit humaan oogpunt zou dat wat mij betreft veel bespreekbaarder moeten zijn en de regelgeving op aangepast. Mogelijk verlicht dat ook de druk op onze sociale voorzieningen een beetje.

ik begrijp ook de weerstand en ik zie de reacties van de religieuzen en xenofoben al voor me. Maar ik hoop dat dat gesprek eens echt gestart wordt.

Voorheen konden ouderen in een verzorgingstehuis (bejaardenhuis) terecht, in een eigen appartementje, hun eigen slaapkamer, activiteiten tussen lotgenoten en leeftijdsgenoten, nog een beetje leuke dag beleven. Nu moeten ze hulpbehoevend zolang mogelijk helemaal alleen in hun te grote huis blijven wonen, misschien wel met angst om overvallen of beroofd te worden. Wachten tot dat iemand van de thuiszorg hen 's ochtends of 's avonds komt wassen en omkleden. Men zou om minder depressief worden.

Er zijn zelfs mensen opgebloeid toen ze naar een hospice gingen voor hun laatste dagen. Opgebloeid door de aandacht, zorg, en lieve mensen om hen heen.

Och dan geven 'we' die oudjes maar een spuitje voor het gemak. Ba'h.

Coreopsis schreef op 28-08-2023 om 10:54:

[..]

Die vind ik lastig. Ik weet dat het geen goed argument is, maar ik ben hier toch wat huiverig voor een glijdende schaal. Dat op een gegeven moment mensen zich bezwaard gaan voelen dat ze willen blijven leven terwijl ze daarmee wel druk leggen op hun omgeving. Of dat die omgeving druk gaat uitoefenen - bewust of onbewust - op ouderen die steeds meer zorg nodig hebben.

Hoe dat te voorkómen weet ik eigenlijk niet. En dan wordt het een afweging, wat het zwaarst weegt.

Precies dit.

Het zijn niet alleen ouderen die zorg nodig hebben.

Fleurtje_5 schreef op 28-08-2023 om 12:53:

[..]

Precies dit.

Het zijn niet alleen ouderen die zorg nodig hebben.

Laat men daar een heel stuk meer gemeenschapsgeld in stoppen in de zorg. Dat vind ik een heel stuk zinniger.

Coreopsis schreef op 28-08-2023 om 11:51:

[..]

Nu sprek je jezelf een beetje tegen. Wat we de afgelopen decennia gedaan hebben is nu juist wél de natuur sterk beïnvloeden (vrijwel de gehele fossiele voorraad van miljarden jaren verbruiken, gifstoffen lozen etc). Oftwel: onze leefstijl heeft wel degelijk invloed. Aan ons de keus om op ramkoers door te gaan met de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat we het toekomstige generaties erg moeilijk gaan maken, en misschien onze soort wel uitroeien. Of proberen om last minute nog op de rem te trappen in de hoop nog iets te redden voor diezelfde toekomstige generaties.

En: klimaatverandering (droogte, overstromingen) zorgt voor migratiestromen en oorlogen. En is daarmee ook een niet onbelangrijke oorzaak van vluchtelingenstromen. Dat los je inderdaad niet meteen op met klimaatmaatregelen. Kies je dan voor tijdelijke symptoombestrijding (grenzen dicht) of probeer je toch ook iets te doen aan de oorzaak (eerlijker verdeling van welvaart en aanpak klimaatellende)? Ik kies voor het laatste, jij blijkbaar voor het eerste.

Vluchtelingenstromen gaan alleen naar landen waar ze zo gek zijn woningen en uitkeringen te faciliteren en hier zelfs ten koste van de eigen bevolking. Naar landen met ruimte waar ze zelfvoorzienend zouden moeten leven of achteraan aan moeten sluiten gaat deze massa immigratie niet. Men komt op welvaart af, het klimaat was vorige eeuw ook al tropisch in Afrika. 

Doemijdieglazenbol schreef op 28-08-2023 om 12:34:

[..]

Ik voel me er ook ongemakkelijk bij. Maar dat ongemak lost het probleem niet op. Daarom hoop ik dat een partij dit op de agenda wil zetten. Ik herken wat je zegt. Maar ik heb een aantal naasten zo vreselijk weg zien kwijnen, ook juist onder de druk dat ze alleen nog maar een last waren… ik vind het echt verschrikkelijk om te zien. Een gedeelte van hen was erg religieus en had ook bij de mogelijkheid er nooit voor gekozen; Gods wil en zo. Maar voor anderen was dit zo’n uitkomst geweest. Afscheid nemen in geluk en liefde en niet verslagenheid en mineur. Daar gaat het mij primair om.

Ik sta ingeschreven bij de NVVE en wil zelf dus idd de regie houden. Maar nu de zorg kapot bezuinigd wordt en het om opruimen van de onrendalen zou kunnen gaan zou ik er ook huiverig voor zijn. Want ben je wel echt uitbehandeld of is die kwaliteit van leven echt niet meer haalbaar of willen ze je medicatie of behandeling niet meer vergoeden? 

redbulletje schreef op 28-08-2023 om 13:01:

[..]

Ik sta ingeschreven bij de NVVE en wil zelf dus idd de regie houden. Maar nu de zorg kapot bezuinigd wordt en het om opruimen van de onrendalen zou kunnen gaan zou ik er ook huiverig voor zijn. Want ben je wel echt uitbehandeld of is die kwaliteit van leven echt niet meer haalbaar of willen ze je medicatie of behandeling niet meer vergoeden?

En dit idd.

Facy66 schreef op 28-08-2023 om 12:55:

[..]

Laat men daar een heel stuk meer gemeenschapsgeld in stoppen in de zorg. Dat vind ik een heel stuk zinniger.

Dat doen we dus al, er gaat een steeds groter deel van wat er binnenkomt in Nederland naar het betalen van de zorg.

Fleurtje_5 schreef op 28-08-2023 om 12:51:

[..]

Voorheen konden ouderen in een verzorgingstehuis (bejaardenhuis) terecht, in een eigen appartementje, hun eigen slaapkamer, activiteiten tussen lotgenoten en leeftijdsgenoten, nog een beetje leuke dag beleven. Nu moeten ze hulpbehoevend zolang mogelijk helemaal alleen in hun te grote huis blijven wonen, misschien wel met angst om overvallen of beroofd te worden. Wachten tot dat iemand van de thuiszorg hen 's ochtends of 's avonds komt wassen en omkleden. Men zou om minder depressief worden.

Er zijn zelfs mensen opgebloeid toen ze naar een hospice gingen voor hun laatste dagen. Opgebloeid door de aandacht, zorg, en lieve mensen om hen heen.

Och dan geven 'we' die oudjes maar een spuitje voor het gemak. Ba'h.

Sommige mensen worden juist doodongelukkig in een bejaardenhuis en willen zo lang mogelijk thuisblijven. ieder zijn eigen wensen. Ik doe er alles aan om die wensen van mijn naasten zoveel mogelijk tegemoet te komen. 

Over opruimen en zeker spuitjes heb ik het nooit gehad, en dat is ook ABSOLUUT NIET wat ik bedoel. Ik zeg ook niet eens dat er perse zo’n wet moet komen. Ik wil vooral dat dat debat eens gevoerd gaat worden, ook in de politiek. Ook om mijn eigen gedachten te scherpen, want dit is sterk ingegeven door persoonlijke situaties (bijvoorbeeld: een van mijn geliefde ouderen (rond de 90) heeft zichzelf verdronken in bad, omdat hij niet verder kon zonder zijn vrouw. En moest dus ook zo gevonden worden. Zo vreselijk tragisch.) en ik wil daar graag meer, onderbouwde kanten van zien. Het kan een start zijn van goed, degelijk en onafhankelijk onderzoek.

Nogmaals; het gaat mij alleen om de mensen die echt klaar zijn met het leven, lijden onder verder leven. Als ze dat echt zelf willen. Ik begrijp dat daar haken en ogen aan zitten. 

De meeste medisch ethische kwesties hebben de afgelopen jaren stil gelegen in Nederland wegens CU en CDA. Maar dit gaat ook om het recht op zelfbeschikking bijvoorbeeld. 

Nou ja, ingewikkeld. 

Daglichtlamp schreef op 28-08-2023 om 13:22:

[..]

Dat doen we dus al, er gaat een steeds groter deel van wat er binnenkomt in Nederland naar het betalen van de zorg.

Maar blijkbaar nog niet genoeg. 

Facy66 schreef op 28-08-2023 om 13:37:

[..]

Maar blijkbaar nog niet genoeg.

Wat is 'genoeg', en waar wil je dan juist minder aan uitgeven? https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/CPB-Publicatie-Zorguitgaven-ons-een-zorg.pdf

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.