Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aviendha schreef op 24-08-2023 om 16:53:

[..]

Communisme is me wat te extreem, maar ik ben zeker voor een grotere rol van de staat binnen de economie. Roofkapitalisme als exorbitante bonussen en privejets gewoon afschaffen. En zorg, energie en OV terug naar de staat en voor alle burgers gelijk trekken.

Eens

Hoekstra schijnt Timmermans op te gaan volgen. Heel verbaast dat die post naar het CDA gaat. Ben benieuwd wie Hoekstra gaat vervangen.

Daglichtlamp schreef op 24-08-2023 om 17:16:

Hoekstra schijnt Timmermans op te gaan volgen. Heel verbaast dat die post naar het CDA gaat. Ben benieuwd wie Hoekstra gaat vervangen.

Hoekstra?! Ik dacht dat hij gewoon tenniscoach zou worden of zo. Vind ik hem beter passen.

Facy66 schreef op 24-08-2023 om 16:57:

[..]

Er kan altijd wat worden gezegd daarover (het zal ook heus geen perfecte definitie zijn, is mijn taak ook niet, maar ik denk dat je heus wel snapt wat mijn punt is) maar bv duurdere benzine, duurder voedsel ed is voor niemand goed, behalve voor de idealistische rijkere mensen die genoeg geld en geen schulden hebben of de grote bedrijven (die hebben genoeg en of worden er weer rijker van van al die stomme maatregelen). Ik heb het dus niet over de multinationals.

Maar daarmee wordt de “gewone man” toch niet extra benadeeld? Die klappen vielen voor iedereen. Helaas kan ik bij CBS geen werkelijke koopkrachtcijfers vinden later dan 2021 (zo te zien wordt 2022 in september gepubliceerd, rond prinsjesdag), maar de werkenden en ondernemers waren nou niet de groepen die de zwaarste klappen kregen in 2021. (https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/37/koopkracht-in-2021-al-onder-druk-door-stijgende-prijzen)

Ik wil ook graag dat de gewone man het beter krijgt. Ik gun dat eigenlijk iedereen. Maar dit is volgens mij niet de groep die in werkelijkheid het meest in de verdrukking zit of is gekomen in de afgelopen jaren. Ze moesten ook inleveren, maar niet zoveel als sommige andere groepen. En die hadden al minder om mee te beginnen. 

Kan zijn dat de situatie nu anders is, of dat ik iets over het hoofd zie, dan hoor ik het graag (liefst met onderbouwing)!

Doemijdieglazenbol schreef op 24-08-2023 om 17:18:

[..]

Hoekstra?! Ik dacht dat hij gewoon tenniscoach zou worden of zo. Vind ik hem beter passen.

Het zijn nog geruchten.

Daglichtlamp schreef op 24-08-2023 om 17:52:

[..]

Het zijn nog geruchten.

Het is bevestigd: https://nos.nl/artikel/2487843-minister-hoekstra-volgt-timmermans-op-als-eurocommissaris

ik was al benieuwd naar de banencarrousel na het opblazen van het kabinet. Die start dus nu! Waar gaat Rutte landen?

[..]

Communisme is me wat te extreem, maar ik ben zeker voor een grotere rol van de staat binnen de economie. Roofkapitalisme als exorbitante bonussen en privejets gewoon afschaffen. En zorg, energie en OV terug naar de staat en voor alle burgers gelijk trekken.

Eens!  "Dankzij" neoliberalisme en privatisering die al lang voor Mark Rutte geintroduceerd werden zijn de inkomensverschillen veel groter geworden.

[..]

Dat laatste ben ik absoluut met je eens. Dat zijn zaken die centraal geregeld dienen te worden tbv alle burgers in Nederland en marktwerking daarin is zeer onwenselijk. 

Dat eerste vind ik wel een lastige. Zeker bij een private onderneming. Kijk je kunt er wat van vinden natuurlijk zeker wanneer het gaat om bijvoorbeeld de Jumbo of KLM. Maar heel sec genomen is degene die onderneemt ook degene die mag en kan bepalen wat er met de winst gebeurd. En laten we dat aub zo houden want ga je daaraan sleutelen dan pak je automatisch ook de kleinere ondernemingen mee. Dat lijkt mij zeer onwenselijk. 

Miraval schreef op 24-08-2023 om 18:44:

[..]

Dat laatste ben ik absoluut met je eens. Dat zijn zaken die centraal geregeld dienen te worden tbv alle burgers in Nederland en marktwerking daarin is zeer onwenselijk.

Dat eerste vind ik wel een lastige. Zeker bij een private onderneming. Kijk je kunt er wat van vinden natuurlijk zeker wanneer het gaat om bijvoorbeeld de Jumbo of KLM. Maar heel sec genomen is degene die onderneemt ook degene die mag en kan bepalen wat er met de winst gebeurd. En laten we dat aub zo houden want ga je daaraan sleutelen dan pak je automatisch ook de kleinere ondernemingen mee. Dat lijkt mij zeer onwenselijk.

Ik vind eigenlijk heel simpel gezegd dat miljoenen voor 1 persoon onnodig is. Maar communisme (het gewoon afpakken en verdelen) is me ook een brug te ver. Misschien kan er een maximum komen op winst(marge).  Recent was er bijvoorbeeld in het nieuws dat supermarkten meer vragen dan noodzakelijk om de inflatie te compenseren, en zelfs meer dan nodig is om hun winst gelijk houden, omdat de burger het toch wel koopt. Ik ben tegen dat liberale "vraag en aanbod" principe (dat de prijs dankzij vraag en aanbod eerlijk en normaal is) omdat ik niet geloof dat het zo werkt; boodschappen moet je toch echt doen. Of bijvoorbeeld de extreem hoge prijzen voor sommige geneesmiddelen. Het is uiteindelijk gewoon een hebberig mens met het patent dat die prijzen bepaalt.

ik krijg dat plaatjes plakken hier nooit voor elkaar. Maar dan maar de tekst van een tweet waar ik om moest gniffelen laatst. En in een ideale wereld het wat mij betreft ongeveer zo mag werken.

Mikel Jollett✔
@Mikel Jollett
Ok how about this:
No more billionaires. None.
After you reach $999 million, every red cent goes to schools and health care.
You get a trophy that says, "I won capitalism" and we name a dog park after you.

Doemijdieglazenbol schreef op 24-08-2023 om 19:45:

ik krijg dat plaatjes plakken hier nooit voor elkaar. Maar dan maar de tekst van een tweet waar ik om moest gniffelen laatst. En in een ideale wereld het wat mij betreft ongeveer zo mag werken.

Mikel Jollett✔
@Mikel Jollett
Ok how about this:
No more billionaires. None.
After you reach $999 million, every red cent goes to schools and health care.
You get a trophy that says, "I won capitalism" and we name a dog park after you.

Hahaha nice. Ook om alleen de tekst moest ik gniffelen

Heb je een link naar het plaatje van de andere meme?

Aviendha schreef op 24-08-2023 om 19:47:

[..]

Hahaha nice. Ook om alleen de tekst moest ik gniffelen

Het was grafisch ook niet veel meer dan dit. Maar voelt toch een beetje als plagiaat of zo.

Aviendha schreef op 24-08-2023 om 19:30:

[..]

Ik vind eigenlijk heel simpel gezegd dat miljoenen voor 1 persoon onnodig is. Maar communisme (het gewoon afpakken en verdelen) is me ook een brug te ver. Misschien kan er een maximum komen op winst(marge). Recent was er bijvoorbeeld in het nieuws dat supermarkten meer vragen dan noodzakelijk om de inflatie te compenseren, en zelfs meer dan nodig is om hun winst gelijk houden, omdat de burger het toch wel koopt. Ik ben tegen dat liberale "vraag en aanbod" principe (dat de prijs dankzij vraag en aanbod eerlijk en normaal is) omdat ik niet geloof dat het zo werkt; boodschappen moet je toch echt doen. Of bijvoorbeeld de extreem hoge prijzen voor sommige geneesmiddelen. Het is uiteindelijk gewoon een hebberig mens met het patent dat die prijzen bepaalt.

Ja je ziet daar dat vrije marktwerking juist negatief werkt. Alle supermarkten gaan mee in de prijsverhogingen ipv dat ze proberen de goedkoopste te zijn. In mijn branche is het juist omgekeerd. Ik kan niet echt verhogen in de prijs want dan prijs ik mezelf weer uit de markt en daardoor werk ik eigenlijk voor een te laag tarief. Het is een lastig iets maar ik ben nog steeds voor eigen prijsbepaling van private bedrijven.

De farmaceutische industrie. Ook weer een lastige. Juist omdat de medicijnen ontwikkeling privaat is maken die enorm veel kosten voordat een medicijn überhaupt goedgekeurd wordt en dan vergeten we even de medicijnen die niet goedgekeurd worden maar waar wel enorm veel kosten voor gemaakt worden. Die moeten in een bepaald aantal jaren terugverdiend worden, tenminste voordat het patent vervalt.

Maak je die industrie van de overheid zullen veel wetenschappers daar niet meer werken omdat ze juist in die private sector meer geld kunnen verdienen. Is het moreel verwerpelijk? Jazeker maar dat is helaas in deze situatie hoe ons kapitalistische systeem werkt. Ik zou niet weten hoe je dat 1 2 3 kunt veranderen. Uiteindelijk wil de meerderheid gewoon goed of heel goed betaalt worden voor het werk wat ze doen.

Ik ken heel weinig mensen die uit loyaliteit bij een bedrijf blijven wat in financiële moeilijkheden zit en genoegen neemt met een salarisvermindering. Iedereen wil salarisverhoging. En dat zijn niet alleen de allerrijksten of allerarmsten.  

Daglichtlamp schreef op 24-08-2023 om 17:16:

Het schijnt dat Ursula von der leien een voorkeur had voor Hoekstra, zij is ook een Christen Democraat. Het is nu voor een jaar meer een kwestie van op de winkel passen want volgend jaar zijn er weer verkiezingen om die plekken. 

Miraval schreef op 24-08-2023 om 20:05:

[..].

Ik ken heel weinig mensen die uit loyaliteit bij een bedrijf blijven wat in financiële moeilijkheden zit en genoegen neemt met een salarisvermindering. Iedereen wil salarisverhoging. En dat zijn niet alleen de allerrijksten of allerarmsten.

N.a.v hiervan had ik het er net over met mijn man. Ik kan het heel goed vinden met mijn manager en ze vertelde me dat ze eigenlijk een iemand teveel had aangenomen en straks misschien geen budget krijgt om iedereen te verlengen. En dat ze overweegt om gewoon niemand een salarisverhoging te geven zodat Pietje ook kan blijven. Ik had toen geantwoord dat ik liever geen salarisverhoging kreeg dan Pietje niet verlengen. Mijn man vond het dom en die manager manipulatief. Maar ik heb zoiets.. wat maakt mij die (paar) honderd bruto uit, ik heb het er super naar mn zin en ik werk graag met Pietje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.