Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Fleurtje_5
28-07-2023 om 13:37
Fleurtje_5 schreef op 26-07-2023 om 09:56:
[..]
Farid Azarkan gaat ook weg. "Zijn periode als Kamerlid, hoe zwaar ook, is 'een avontuur geweest dat hij voor geen goud had willen missen". Hij zei ook in de krant: Het is voor mij tijd om een andere keuze te maken en andere dingen te gaan doen.
Jammer dat hij weg gaat, hij streed ook voor de gedupeerden in de toeslagaffaire. Ik heb totaal niks met DENK, maar Farid leek met wel een goed politicus.
Sylvanahad geen zin meer om zich te wapenen tegen onwaarheden vanuit haar eigen partij. Vertrekkende Bij1-partijleden klaagden in een interview met het NRC over een "structureel onveilige werkomgeving binnen de partij". Daarnaast heeft ze ook gezondheidsklachten "ik zie uit naar rust" vertelde ze tegen de krant.
Premier Mark Rutte gaf als eerste aan het schip te verlaten. Minister Sigrid Kaag, Minister Wopke Hoekstra, Minister Carola Schouten, Minister Hugo de Jonge, staatssecretaris Marnix van Rij, CDA-fractievoorzitter Pieter Heerma, Sylvana Simons, volgden om zich ook terug te trekken uit politiek Den Haag en zich niet meer herkiesbaar te stellen op 22 november.
Als het kabinet niet was gevallen hadden ze gewoon hun periode uitgezeten. Nu is er op heel veel vlakken een potje gemaakt, waar ze zich 'de vot' aan af hebben geveegd, daarbij word de druk in de wereld ook steeds grimmiger (met name de toestand in Oekraïne met Rusland)
en nu trekken ze zich terug onder de noemer de giftige sfeer in Den Haag. Of zullen ze de eer aan zich zelf houden en daarom zelf opstappen?
Renske Leijten: Na 17 jaar inzet nam ze helaas afscheid met een prachtige brief op 4 juli 2023. Petje af voor Renske. https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/afscheid-kamerlid-renske-leijten.
Daarna gaven aan te vertrekken:
Premier Mark Rutte 10 juli 2023, Minister
Sigrid Kaag, Minister Wopke Hoekstra, Minister Carola Schouten,
Minister Hugo de Jonge, staatssecretaris Marnix van Rij,
CDA-fractievoorzitter Pieter Heerma, Sylvana Simons, Farid Azarkan.
Effe het rijtje 'vertrekkende politici' aanvullen:
PVV-Tweede Kamerlid Lilian Helder vertrekt ook uit de Tweede kamer.
Daglichtlamp
29-07-2023 om 13:33
Verzoening tussen het CDA en Omtzigt lijkt er in elk geval niet te komen. Mijn inschatting is dat dat ook alleen kansrijk geweest was als ze hem onomwonden het partijleiderschap aangeboden zouden hebben.
Droevig dat dit weer allemaal gelekt is naar de media. Wat dat betreft vind ik het echt goed van de BBB dat zij hun potentiële premierskandidaat uit de media weten te houden.
Herfstappeltaart
29-07-2023 om 13:41
Daglichtlamp schreef op 29-07-2023 om 13:33:
Verzoening tussen het CDA en Omtzigt lijkt er in elk geval niet te komen. Mijn inschatting is dat dat ook alleen kansrijk geweest was als ze hem onomwonden het partijleiderschap aangeboden zouden hebben.
Droevig dat dit weer allemaal gelekt is naar de media. Wat dat betreft vind ik het echt goed van de BBB dat zij hun potentiële premierskandidaat uit de media weten te houden.
Ze hebben Omtzigt bij het CDA schandelijk behandeld. Ik zou erg verbaasd geweest zijn als hij was teruggekeerd. Groot gelijk dat hij daar niet intrapt. Het CDA zal op de blaren moeten zitten half november.
BBB houdt hun kandidaat alleen uit de media omdat ze nog niet weten of hij/zij wil volgens mij.
Daglichtlamp
29-07-2023 om 13:42
Herfstappeltaart schreef op 29-07-2023 om 13:41:
[..]
Ze hebben Omtzigt bij het CDA schandelijk behandeld. Ik zou erg verbaasd geweest zijn als hij was teruggekeerd. Groot gelijk dat hij daar niet intrapt. Het CDA zal op de blaren moeten zitten half november.
BBB houdt hun kandidaat alleen uit de media omdat ze nog niet weten of hij/zij wil volgens mij.
Ja ik snap de reden van de BBB, wat ik knap vind is dat het ze ook lukt om het te doen.
Herfstappeltaart
29-07-2023 om 13:44
Daglichtlamp schreef op 29-07-2023 om 13:42:
[..]
Ja ik snap de reden van de BBB, wat ik knap vind is dat het ze ook lukt om het te doen.
Aha oké.
Blomke82
29-07-2023 om 13:51
Herfstappeltaart schreef op 29-07-2023 om 13:41:
[..]
Idd, ze (van het CDA) hebben het CDA zelf om zeep geholpen door Omzigt zo te behandelen. Wellicht hadden ze bij de lijstrekkersverkiezingen al te horen gekregen van bepaalde partijen dat ze Omzigt moesten "sensibiliseren" om mee te mogen regeren.
De Jonge won op dubieuze wijze van de grote favoriet en die kon het ineens niet meer combineren met zij ministerschap. Toen werd Hoekstra ineens naar voren geschoven en Omzigt compleet genegeerd. Terwijl hij eigenlijk als enige kandidaat over was...
Eigen belang ging voor partijbelang door het grote stemmenkanon er uit te werken. En laat ze nu maar lekker op de blaren zitten. Eigen schuld en groot gelijk van Omzigt.
Daglichtlamp
29-07-2023 om 13:52
Mija schreef op 27-07-2023 om 13:20:
[..]
Zeker, en dat is vast geen toeval. Ik ga er vanuit dat de VVD dit in de overweging heeft meegenomen toen ze de voor- en nadelen van breken op een rijtje zetten. Het vergroot de kans aanzienlijk dat de VVD de BBB voorblijft.
Ik denk dat ze bij de VVD behoorlijk teleurgesteld zijn dat GroenLinks en de PvdA al wel ver genoeg waren om deze verkiezingen met een gezamenlijke lijst in te gaan. Ik denk dat ze gehoopt hadden dat het voor hun ook te snel zou zijn. Van alle grote partijen is nu volgens mij wel duidelijk wie de lijsttrekker gaat worden, al kunnen er bij D66 en VerenigdLinks formeel nog wel tegenkandidaten komen. Bij het CDA is er nog een groot vraagteken, maar die gaan toch geen rol van betekenis spelen in deze verkiezingen (mogelijk wel in de formatie, als kleine middenpartij).
Van Omtzigt verwacht ik eigenlijk gewoon de aankondiging dat hij na rijp beraad besloten heeft om niet voor een volgende termijn te gaan, maar wellicht verrast hij mij nog.
Fleurtje_5
29-07-2023 om 14:21
Mag ik dit heel arrogant vinden? Hij heeft zijn kansen "verbruid" die afgelopen jaren. Geef mij maar een BBB die zoveel stemmen kreeg en serieuze kandidaat voor de functie wil. Of Dilan.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2023/07/frans-timmermans-premier-worden-groenlinks-pvda-br/
„Ik wil premier worden omdat ik denk dat we samen op een andere manier
politiek kunnen bedrijven dan de afgelopen jaren is gebeurd.”
Fleurtje_5
29-07-2023 om 14:22
Zijn grootste passie beslaat niet die paar vierkante kilometer rond het
Binnenhof, maar het hele wereldtoneel en in het bijzonder Oekraïne,
blijkt uit een interview in EW's zomernummer.
Krijg er kippenvel van. Dat is als wanneer Brussel alles, maar dan ook echt alles over Nederland gaat beheersen.
Herfstappeltaart
29-07-2023 om 14:29
Fleurtje_5 schreef op 29-07-2023 om 14:21:
Mag ik dit heel arrogant vinden? Hij heeft zijn kansen "verbruid" die afgelopen jaren. Geef mij maar een BBB die zoveel stemmen kreeg en serieuze kandidaat voor de functie wil. Of Dilan.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2023/07/frans-timmermans-premier-worden-groenlinks-pvda-br/
„Ik wil premier worden omdat ik denk dat we samen op een andere manier
politiek kunnen bedrijven dan de afgelopen jaren is gebeurd.”
Dat mag jij vinden hoor. Gelukkig zijn er ook veel andere meningen.
felija
29-07-2023 om 14:34
.Wat vind je er precies arrogant en beangstigend aan? Nederland maakt onderdeel uit van de EU, van Europa, van het westen, van de wereld. Samenwerken is noodzakelijk, we staan niet los van de rest van de wereld, dat kunnen we ook helemaal niet. Nederland is een (piepklein) onderdeel van een veel groter geheel.
Herfstappeltaart
29-07-2023 om 14:37
felija schreef op 29-07-2023 om 14:34:
.Wat vind je er precies arrogant en beangstigend aan? Nederland maakt onderdeel uit van de EU, van Europa, van het westen, van de wereld. Samenwerken is noodzakelijk, we staan niet los van de rest van de wereld, dat kunnen we ook helemaal niet. Nederland is een (piepklein) onderdeel van een veel groter geheel.
Zo is het.
Poezenmeisje
29-07-2023 om 15:02
Als Pieter Omtzigt weer naar het CDA zou gaan, kost hem dat persoonlijk stemmen.
Ik had de vorige keer wel op hém willen stemmen, maar niet op het CDA, daarom kreeg hij mijn stem niet.
impala
29-07-2023 om 15:30
Volgens Het Parool wijst alles erop dat Omtzigt toch met een eigen partij gaat meedoen en is hij ontevreden CDA'ers aan het mobiliseren om zich bij hem aan te sluiten. Ik vraag me al een tijdje af of Mona Keijzer daar niet voor in is. Zij heeft ook geen vertrouwen meer in het CDA, heeft ze onlangs nog laten weten toen ze haar gepolst hebben om lijsttrekker te worden. Dit zou een enorme stunt zijn.
Aan de andere kant : zij schrijft op dit moment wel mee aan het Europese CDA programma en carrieretechnisch gooit ze natuurlijk wel een enorme deur dicht als ze dit doet, ze is al heel jong begonnen bij het CDA als raadslid. Bij de partij blijven houdt kansen in Europa open. Dus het zou heel erg dapper zijn als ze dit zou durven, ook al is ze helemaal klaar met het huidige CDA nationaal gezien.
Fleurtje_5
29-07-2023 om 16:16
Herfstappeltaart schreef op 29-07-2023 om 14:29:
[..]
Dat mag jij vinden hoor. Gelukkig zijn er ook veel andere meningen.
Meningen is goed. Over "smaak" (mening) valt niet te twisten.