Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023

Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten 

Peiling

Op welke partij stem je voor de PS?
216 stemmen
19%
12%
4%
6%
2%
14%
9%
5%
13%
1%
2%
5%
3%
5%
0%
1%

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

16-03-2023 om 22:24

Het grootste pijnpunt dat de BBB gewonnen heeft lijkt hier dat mensen vlees eten. 
Ik krijg het idee dat jullie het graag anders zien en dat het veganisme de Nederlandse bevolking door de strot geduwd krijgt. 

Epic88 schreef op 16-03-2023 om 22:24:

Het grootste pijnpunt dat de BBB gewonnen heeft lijkt hier dat mensen vlees eten.
Ik krijg het idee dat jullie het graag anders zien en dat het veganisme de Nederlandse bevolking door de strot geduwd krijgt.

Gelukkig is het forum geen afspiegeling van de maatschappij, dat zie je al in de poll. Ik denk dat er veel proteststemmen zijn juist doordat veel dingen door de strot geduwd worden. Dan bedoel ik bijvoorbeeld ook de warmtepompen, gasloos wonen en electrische auto’s. Vaak is de motivatie achter dit soort maatregelen ook niet helemaal duidelijk of zijn de plannen nog niet ver genoeg uitgewerkt. Bij de boeren is dat bijvoorbeeld de motivatie dat zij uitgekocht moeten worden vanwege de stikstof, waar eigenlijk voor een groot gedeelte een woningbouw motief achter zit. Daarnaast zijn het beslissingen die ogenschijnlijk gemakkelijk worden gemaakt maar waaraan grote financiële consequenties zitten voor veel Nederlanders.

Wie zijn jullie? Biologische boeren die goed voor hun dieren zorgen, vind ik niks nis mee. Veganistisch ben ik niet, zelfs niet vegetarisch. Wel ben ik  aanzienlijk minder vlees gaan eten.

Ik denk dat ook BBB waaraan nu veel mensen zich vastklampen niet voor elkaar krijgt wat de achterban wil, omdat het totaal niet realistisch is. 

Struisvogelpolitiek, omdat mensen geen stap terug willen doen, maar willen dat alles hetzelfde blijft. Op den duur kom je bedrogen uit. 

Angela1967 schreef op 16-03-2023 om 20:21:

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/16/zo-vluchtig-is-die-proteststem-op-bbb-niet-a4159687

Er is nog een reden waarom ‘de proteststem’ van BBB wel eens minder
vluchtig zou kunnen zijn dan verwacht. Wellicht troosten de gevestigde
partijen zich op dit moment met de wetenschap dat geen van de grote
protestgolven van deze eeuw, en het zijn er inmiddels heel wat, blijvend
een voet aan de grond hebben gekregen: niet de LPF of zijn vele
splinters, niet Rita Verdonk, en niet Baudet. Wilders heeft na zijn
deelname aan Rutte I geen rol meer gespeeld.

Maar wat deze flankbewegingen nekte, was óf de egomanie van de zelfbenoemde
politieke verlossers óf een onwerkelijke radicale ideologie. Zowel
Wilders als Baudet zijn, ieder op hun manier, geobsedeerd door het
radicale gedachtegoed van extreem-rechts, met de gevestigde politieke
middenpartijen als doodsvijand, en het hele politieke bestel rijp voor
de revolutionaire sloop. Dat zette hen buiten de orde. Het politieke
establishment bleek steeds weer over genoeg absorptievermogen te
beschikken. Er werd in politieke kringen vaak meewarig gesproken over
die standaard 15 procent opstandigen, wat moest je ermee? Negeren was
het beste. En men leek gelijk te krijgen – Wilders gaat nu steeds bleker
richting pensioen, en Baudet heeft zich een kleine sekte toegeëigend,
waarin tegen betaling gedroomd kan worden van kosmische omwentelingen.

Bij Van der Plas gaan de harde economische belangen van de agrarische
sector hand in hand met een romantisch, en ook wel zelfgenoegzaam idee
van een Nederland waarin alles weer ‘gewoon’ wordt, waarin onze kinderen
op school een ‘boerderijeducatie’ krijgen. Het is nationalisme, maar
geen nationalisme in de stijl van Trots op Nederland of de superioriteit
van ‘onze cultuur’, zoals zoveel populistische reacties hiervoor, het
is een knus nationalisme van de provincie, van het biertje bij de
barbecue.

Probleem met deze zelfromantiek is dat de grote wereld
nauwelijks meer een rol lijkt te spelen – er lijkt helemaal niets achter
de verfoeide Randstad te liggen. Grote kwesties als de klimaatcrisis
worden ondergeschikt gemaakt aan de noodzaak tot behoud van een
overzichtelijk Nederland – zoals alles van buitenaf enkel en alleen
wordt beoordeeld op de gevolgen voor de bewoners van dat ‘gewone’
Nederland. Van der Plas ontkent de grote kwesties niet, daar is ze te
gewiekst voor, maar bij haar leidt dat nooit tot de erkenning dat
radicale veranderingen noodzakelijk zijn. Impliciet is er de belofte dat
je de grote wereld tot in het oneindige op afstand kunt houden. Dat is
voor veel Nederlanders een onweerstaanbare gedachte – je kunt alle
problemen oplossen zonder je leven wezenlijk te veranderen.

Ik quote hem nog een keer, goed stuk!

_Audrey_ schreef op 16-03-2023 om 17:29:

[..]

Hm, vooral de PvdA heeft al zoveel kansen gehad (en verprutst), dat ik dat toch wel anders vind. Dat is bepaald geen nieuwe partij.

Ik heb overigens niet op BBB gestemd. Ik ben het niet met ze eens, maar ben wel heel benieuwd hoe ze dit nu gaan aanpakken. Ook zij zullen zich tenslotte moeten houden aan de uitspraak van de rechter en EU regels en dergelijke.

Groen links heeft het wat mij betreft in 2017 ook verprutst door uit de formatiegesprekken te stappen. 

Cookielover

Cookielover

16-03-2023 om 22:55 Topicstarter

Schei toch uit met je gegeneraliseer. 

Cookielover

Cookielover

16-03-2023 om 22:55 Topicstarter

felija schreef op 16-03-2023 om 22:47:

[..]

Wie zijn jullie? Biologische boeren die goed voor hun dieren zorgen, vind ik niks mee. Veganistisch ben ik niet, zelfs niet vegetarisch.

Ik denk dat ook BBB waaraan nu veel mensen zich vastklampen niet voor elkaar krijgt wat de achterban wil, omdat het totaal niet realistisch is.

Struisvogelpolitiek, omdat mensen geen stap terug willen doen, maar willen dat alles hetzelfde blijft. Op den duur kom je bedrogen uit.

Dit dus.

Cookielover

Cookielover

16-03-2023 om 22:56 Topicstarter

De VVD heeft het voor mij ook verprutst, door al ruim 12 jaar te regeren.

Cookielover schreef op 16-03-2023 om 22:56:

Blomke82 schreef op 16-03-2023 om 21:38:

[..]

Idd, en hey: ze hebben de o zo gewenste frontVROUW. Dat was nogal een wens in het kader van diversiteit toch?

11 van de 12 provincies die kiezen voor een tractor diva er is goed geluisterd naar, Stem op een vrouw   

Tot nu toe is decennia lang met heel veel subsidie vlees en zuivel door de strot geduwd. Maar dat is niet erg?

Dat hebben ze voor meer mensen, dat blijkt wel uit de (protest)stemmen.

VVD heeft het voor mij ook verprutst, maar ik heb daar nog nooit op gestemd.(geen BBB gestemd)

Yumi schreef op 16-03-2023 om 23:23:

[..]

Dat hebben ze voor meer mensen, dat blijkt wel uit de (protest)stemmen.

VVD heeft het voor mij ook verprutst, maar ik heb daar nog nooit op gestemd.(geen BBB gestemd)

Opmerkelijk dat het vooral de categorie 35+ is die op BBB heeft gestemd. Bij de jongeren gingen GL en VVD redelijk gelijk op. Zijn er meer ‘gewone mensen’ onder de ouderen? Ik denk het wel, jongeren zijn iig hoger opgeleid. In de UK zag je ook dat de ouderen de Brexit hebben gewonnen, gewoon niet nadenken.

Nou ja, over vier jaar is het weer voorbij. Als het gaat om het kabinet, gaan mensen echt niet BBB stemmen.

Toch interessant dat ondanks de onvrede en de ontwikkelingen afgelopen jaren sociaal economisch gezien, PVDA en GroenLinks dit niet echt hebben kunnen verzilveren. Voor de stemmers van deze partijen positief gezien zijn ze zo ongeveer gelijk gebleven.

MidasWolf schreef op 17-03-2023 om 07:33:

[..]

Toch interessant dat ondanks de onvrede en de ontwikkelingen afgelopen jaren sociaal economisch gezien, PVDA en GroenLinks dit niet echt hebben kunnen verzilveren. Voor de stemmers van deze partijen positief gezien zijn ze zo ongeveer gelijk gebleven.

Dat is gezien de enorme verliezen bij andere partijen, en winst bij de bbb toch een verrekt goed te noemen? De links progressieve zijn hun partij trouw. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.