Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023

Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten 

Peiling

Op welke partij stem je voor de PS?
216 stemmen
19%
12%
4%
6%
2%
14%
9%
5%
13%
1%
2%
5%
3%
5%
0%
1%

Angela1967 schreef op 25-03-2023 om 12:51:

[..]

Dit refereert aan geruime tijd geleden. Weet niet wanneer ter Apel open ging en of veel meer mensen moest opvangen?

Gr Angela

In 1996 werd het eerste Vertrekcentrum geopend. Hier verbleven uitgeprocedeerde asielzoekers die te horen hadden gekregen dat zij Nederland moesten verlaten. Gedurende de jaren werden er ook asielzoekers opgevangen die in een andere fase van de asielprocedure zaten. In 1997 opende er een penitentiaire inrichting op het terrein en in 2001 het aanmeldcentrum van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
https://www.deverhalenvangroningen.nl/alle-verhalen/thuis-in-groningen-thuis-in-het-asielzoekerscentrum-ter-apel

Dank u. 

Zes jaar na de opening van Ter Apel werd Pim Fortuyn vermoord. Hij wilde een generaal pardon én een asielstop. 

Dus ja, de problemen spelen al lang en zijn nog steeds niet opgelost.

https://www.nu.nl/archief/40928/fortuyn-wil-generaal-pardon-voor-asielzoekers.html

Poezenmeisje schreef op 25-03-2023 om 13:36:

Zes jaar na de opening van Ter Apel werd Pim Fortuyn vermoord. Hij wilde een generaal pardon én een asielstop.

Dus ja, de problemen spelen al lang en zijn nog steeds niet opgelost.

https://www.nu.nl/archief/40928/fortuyn-wil-generaal-pardon-voor-asielzoekers.html

Laten we wel wezen, definitie van "problemen" is een onbegonnen zaak. En het gaat hier niet om oplossingen voor asielzoekers, het is als voorbeeld aangehaald. 

De reden dat het aangehaald werd in dat artikel was om aan te geven dat beleidsmakers en politici dachten dat bepaalde problemen alleen in bepaalde gebieden speelden in plaats van beter te analyseren waar onvrede vandaan kwam, ze hadden en beter lokale oplossingen kunnen bedenken in plaats van de onvrede af te doen als 'jan  iets kloppen want in die plek gebeurt niet x'. 

Gr Angela 

Miraval schreef op 25-03-2023 om 10:22:

[..]

Dit vind ik dus echt bizar. Het vergoeden van de planschade is waarschijnlijk goedkoper dan het later uitkopen van deze boer. En gezien alles wat speelt nu omtrent stikstof denk ik echt dat het niet wenselijk is om deze vergunning te verlenen. Ook al heb ik BBB gestemd dit vind ik dan weer niet kunnen.

Ik vind het ook krankzinnig als dit door mag gaan. De gemeente moet de planschade betalen, maar misschien vinden ze het fijner als het Rijk alles betaalt. Hoop dat dit ergens wel opgepikt wordt door de politiek zodat geitenpaadjes afgesloten kunnen worden. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

26-03-2023 om 18:48

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/verkiezingen/peiling-aansluiting-omtzigt-bij-bbb-kan-bijna-grootste-partij-ooit-opleveren

Ruim een op de drie Nederlanders zou bij mogelijk komende Tweede Kamerverkiezingen stemmen op BBB en Pieter Omtzigt, als hij zou meedoen. Als ze hun krachten zouden bundelen, zouden ze op 53 zetels uitkomen


Omtzigt zelfstandig zie ik in elk geval niet gebeuren. Dan had hij allang bezig moeten zijn om een partij op te bouwen.
Ik denk dat hij na deze zittingsperiode uit de tweede kamer gaat (òf dat hij stiekem nog steeds hoopt dat het CDA komt met excuses en hem vraagt om partijleider te worden).

Ik hoorde vandaag bij WNL dat Caroline hem "carte blanche" zou geven als hij zich aan zou sluiten bij BBB. Zelf bepalen welke dossiers hij wil doen, met een eigen staf om hem te ondersteunen.

Als hij destijds niet bij het CDA had gezeten, had ik op hem gestemd.

Epic88 schreef op 26-03-2023 om 18:48:

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/verkiezingen/peiling-aansluiting-omtzigt-bij-bbb-kan-bijna-grootste-partij-ooit-opleveren

Ruim een op de drie Nederlanders zou bij mogelijk komende Tweede Kamerverkiezingen stemmen op BBB en Pieter Omtzigt, als hij zou meedoen. Als ze hun krachten zouden bundelen, zouden ze op 53 zetels uitkomen


Een reden voor de in het kabinet zittende partijen om voorlopig te blijven zitten waar ze zitten. Als er over twee jaar 2e kamerverkiezingen zijn, staat de vlag er al weer anders bij. Bij de 2e kamer verkiezingen van 1977 won de PvdA 53 zetels en overspeelden flink hun hand. Na een eindeloze formatie kregen we het eerste kabinet Lubbers, zonder PvdA.

Poezenmeisje schreef op 26-03-2023 om 19:14:

Ik hoorde vandaag bij WNL dat Caroline hem "carte blanche" zou geven als hij zich aan zou sluiten bij BBB. Zelf bepalen welke dossiers hij wil doen, met een eigen staf om hem te ondersteunen.

Als hij destijds niet bij het CDA had gezeten, had ik op hem gestemd.

Ik geloof dat ik dat serieus zou overwegen als ik hem was. Het is nu niet meer zo dat hij alleen maar misbruikt wordt om stemmen te trekken. BBB heeft laten zien dat ze dat ook zonder hem prima voor elkaar krijgen. Als hij echt een carte blanche krijgt en dat ook wordt waargemaakt door de partij, is dat echt wel een signaal van een vrij radicaal andere bestuurscultuur. Dat experiment zou ik wel eens willen zien. Terwijl BBB noch Omtzigt op mijn shortlist staan, zou ik dit van beide bad ass vinden. 

Wel weer een mooie van De Speld dit 😁: 

Elitaire BBB legt meerderheid stemmen voor stikstofbeleid naast zich neer

Partij drukt vanuit ivoren tractortje standpunt erdoor

 

Het waren duidelijke cijfers: meer dan 60% van Nederland stemde bij de Provinciale Statenverkiezingen op een partij die het stikstofbeleid steunt. Een afstraffing voor de BBB van Caroline van der Plas. Voorlopig lijkt de partij echter niet van plan om in te binden. Politieke experts zeggen dat ze het signaal niet zomaar naast zich neer kunnen leggen.

Politiek duider Xander van der Wulp ziet nog geen beweging in de partij die erop zou wijzen dat BBB enigszins van plan is om in te binden. “Opvallend, na de politieke mokerslag die door het pro-stikstofbeleidkamp toch is uitgedeeld. Veel mensen, maar ook politieke partijen, zijn zich direct gaan afvragen of de BBB zijn mening gaat bijstellen en de wens van het volk zal honoreren. Maar termen als ‘voortzetting stikstofbeleid’ heb ik uit de mond van Van der Plas nog niet gehoord. Je kunt je afvragen of die houding wel past in een democratie zoals we die in Nederland hebben.”

“Het volk heeft gesproken: de meerderheid wil dit gewoon niet”, zegt ook politiek watcher Thomas van Groningen. “Het was een absolute landslide voor het stikstofbeleid. Maar daar lijkt de BoerBurgerBeweging lak aan te hebben. Die drukken vanuit hun ivoren tractortje gewoon dit standpunt erdoor. Het is typisch weer zo’n eenvrouwsactie van Van der Plas zonder rekening te houden met de wil van de kiezer.”

“De politieke realiteit is verschoven”, vervolgt Van Groningen. “Het lijkt erop dat ze bij BBB geen idee hebben wat er leeft in de rest van het land. Ga eens de randstad in en praat eens met iemand uit de culturele sector.”

Ik ben heel benieuwd hoeveel complotdenkers dit artikel verkeerd gaan interpreteren. Was dat niet al eens eerder gebeurd, dat overduidelijke satire als waarheid werd gelezen? of dat er gezegd werd dat het vast en zeker vanuit d66 hoek kwam (en toen was het De speld?)

Gr Angela 

Ps de waarheid in het artikel is onmiskenbaar maar ik ben dus benieuwd etc. 

Angela1967 schreef op 26-03-2023 om 22:56:

Ik ben heel benieuwd hoeveel complotdenkers dit artikel verkeerd gaan interpreteren. Was dat niet al eens eerder gebeurd, dat overduidelijke satire als waarheid werd gelezen?

Ja dat heb ik ook begrepen 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.