Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023

Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten 

Peiling

Op welke partij stem je voor de PS?
216 stemmen
19%
12%
4%
6%
2%
14%
9%
5%
13%
1%
2%
5%
3%
5%
0%
1%

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/16/zo-vluchtig-is-die-proteststem-op-bbb-niet-a4159687

Er is nog een reden waarom ‘de proteststem’ van BBB wel eens minder
vluchtig zou kunnen zijn dan verwacht. Wellicht troosten de gevestigde
partijen zich op dit moment met de wetenschap dat geen van de grote
protestgolven van deze eeuw, en het zijn er inmiddels heel wat, blijvend
een voet aan de grond hebben gekregen: niet de LPF of zijn vele
splinters, niet Rita Verdonk, en niet Baudet. Wilders heeft na zijn
deelname aan Rutte I geen rol meer gespeeld.

Maar wat deze flankbewegingen nekte, was óf de egomanie van de zelfbenoemde
politieke verlossers óf een onwerkelijke radicale ideologie. Zowel
Wilders als Baudet zijn, ieder op hun manier, geobsedeerd door het
radicale gedachtegoed van extreem-rechts, met de gevestigde politieke
middenpartijen als doodsvijand, en het hele politieke bestel rijp voor
de revolutionaire sloop. Dat zette hen buiten de orde. Het politieke
establishment bleek steeds weer over genoeg absorptievermogen te
beschikken. Er werd in politieke kringen vaak meewarig gesproken over
die standaard 15 procent opstandigen, wat moest je ermee? Negeren was
het beste. En men leek gelijk te krijgen – Wilders gaat nu steeds bleker
richting pensioen, en Baudet heeft zich een kleine sekte toegeëigend,
waarin tegen betaling gedroomd kan worden van kosmische omwentelingen.

Bij Van der Plas gaan de harde economische belangen van de agrarische
sector hand in hand met een romantisch, en ook wel zelfgenoegzaam idee
van een Nederland waarin alles weer ‘gewoon’ wordt, waarin onze kinderen
op school een ‘boerderijeducatie’ krijgen. Het is nationalisme, maar
geen nationalisme in de stijl van Trots op Nederland of de superioriteit
van ‘onze cultuur’, zoals zoveel populistische reacties hiervoor, het
is een knus nationalisme van de provincie, van het biertje bij de
barbecue.

Probleem met deze zelfromantiek is dat de grote wereld
nauwelijks meer een rol lijkt te spelen – er lijkt helemaal niets achter
de verfoeide Randstad te liggen. Grote kwesties als de klimaatcrisis
worden ondergeschikt gemaakt aan de noodzaak tot behoud van een
overzichtelijk Nederland – zoals alles van buitenaf enkel en alleen
wordt beoordeeld op de gevolgen voor de bewoners van dat ‘gewone’
Nederland. Van der Plas ontkent de grote kwesties niet, daar is ze te
gewiekst voor, maar bij haar leidt dat nooit tot de erkenning dat
radicale veranderingen noodzakelijk zijn. Impliciet is er de belofte dat
je de grote wereld tot in het oneindige op afstand kunt houden. Dat is
voor veel Nederlanders een onweerstaanbare gedachte – je kunt alle
problemen oplossen zonder je leven wezenlijk te veranderen.

Malibu2 schreef op 16-03-2023 om 18:47:

[..]

Ik wil best geloven dat het klimaat verandert. Het verandert namelijk constant. Ik vermoed alleen dat er intussen veel meer mensen zijn die net als ik beseffen dat er al 50 jaar de meest bizarre klimaatvoorspellingen worden gedaan, waarbij we als mensheid intussen al meerdere keren uitgeroeid hadden moeten zijn.

In het rapport van de Club van Rome uit de jaren 70 had men het al over het greenhouse effect.

Bovendien heb je ook hier te maken met de preventie paradox. In de jaren 50 van de vorige eeuw, had je in London een flink aantal dagen per jaar een vieze gele smog. Je had in de jaren 70 dusdanige zure regen dat mensen die daar doorheen liepen/fietsten er last van hadden. Door klimaatmaatregelen is dat minder geworden, de lucht is veel schoner, niet toevallig zijn de gebieden met het meeste fijnstof in de lucht de agrarische gebieden in Oost Brabant (varkensstallen). In Nederland vervuilen de auto's en industrie niet het meest (uitzonderingen als Tata Steel daargelaten), maar de agro-industrie.

Als we terug willen naar de natuur van 150 jaar geleden, dan moeten we ook terug naar de bevolkingsdichtheid van 150 jaar geleden.

Zo'n 4.000.000 inwoners, blijkbaar.

https://www.blikopdewereld.nl/samenvattingen/cse/nederland/3609-cse-nederland-1880-1919

Poezenmeisje schreef op 16-03-2023 om 20:55:

Als we terug willen naar de natuur van 150 jaar geleden, dan moeten we ook terug naar de bevolkingsdichtheid van 150 jaar geleden.

https://www.blikopdewereld.nl/samenvattingen/cse/nederland/3609-cse-nederland-1880-1919

Niet alleen minder inwoners, ook heel veel minder vee. 

_Audrey_ schreef op 16-03-2023 om 16:18:

Je kunt BBB ook een kans geven, ipv ze bij voorbaat al af te serveren. Wie weet verrassen ze iedereen wel.

Idd, en hey: ze hebben de o zo gewenste frontVROUW. Dat was nogal een wens in het kader van diversiteit toch?

Poezenmeisje schreef op 16-03-2023 om 20:16:

[..]

Kan het dan nóg slechter in het onderwijs?

Mijn man had elke week 30 uur les, mijn zoon op dezelfde opleiding nog geen tien uur.

En dan krijgen ze ook al geen wiskunde meer omdat de regering rekenen (niveau 3F) belangrijker vindt...

Problemen in het onderwijs los je iig niet op  door nsb-achtige praktijken als het verplicht laten melden als docenten een ‘ideologie’ vertellen aan leerlingen 🙃. 

Standpunten

1. Voor alle studenten is een basisbeurs beschikbaar.

2. Foute of suggestieve informatie over welke sector of groep mensen dan ook, verdwijnt uit de schoolboeken. Voordat schoolboeken en lespakketten aan leerlingen worden aangeboden, toetst een deskundige commissie uit diverse sectoren het lesmateriaal op feitelijke onjuistheden en propaganda.

3. Onderwijzers op alle scholen wordt verboden hun eigen ideologieën te verspreiden onder leerlingen. Er komt een meldpunt waar leerlingen en ouders dit kunnen melden. Een deskundige commissie beoordeelt deze klachten.

* Vraag Dagblad van het Noorden: Wat voor partij is de BBB eigenlijk als het gaat om democratische grondrechten? In het verkiezingsprogramma staat dat er een meldpunt moet komen voor docenten die tijdens de les hun ideologie verspreiden. En landbouw en platteland moet een verplicht vak worden op de School voor Journalistiek.

Caroline van der Plas: ,,Die paragraaf wordt geschrapt. In onze onderwijsparagraaf in ons landelijke verkiezingsprogramma uit 2021 staat een aantal dingen die we niet meer terug zullen laten komen. We waren toen nog niet lang in de politiek. We hadden een beetje bravoure. Het kwam voort uit onvrede omdat boeren ons meegaven dat er lesboeken zijn met informatie die niet klopt.’’

,,De landbouw werd toen geframed als dierenbeulen, alleen biologisch zou goed zijn. Als jij het hebt over kistkalveren en legbatterijen die al twintig jaar niet meer voorkomen in Nederland, dan klopt dat gewoon niet. Valse lesstof noemen wij dat.’’

* Vraag Dagblad van het Noorden: Een meldpunt voor een docent die uitkomt voor zijn ideologie? Dat kan je ook opvatten als het aanpakken van iemand die openlijk homoseksueel is of voor een religie uitkomt.

Caroline van der Plas: ,,Nee joh. Daar zullen we nooit een voorstel voor doen in de Kamer. Het ging ons alleen om de lesstof over landbouw maar die paragraaf schrappen we dus. Het ziet er heel raar uit in zo’n verkiezingsprogramma, dat begrijp ik nu.’’

,,Kijk, een leraar die voor de klas nazi-ideologieën nastreeft, dat is onwenselijk. Een lerares die veganist is en haar kinderen pusht richting het dierenactivisme, is een ideologie. Maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat dat ook over homoseksualiteit zou kunnen gaan.’’

4. Voedselonderwijs op de basisschool wordt verplicht. Boerderijeducatie en kooklessen zijn hierin een wezenlijk onderdeel.

5. We praten niet meer over hoogopgeleiden of laagopgeleiden. We praten alleen nog over theoretisch opgeleiden en praktisch opgeleiden.

6. Er moet ook in het landelijk gebied goede toegang zijn tot hogescholen en universiteiten, eventueel via afstandsonderwijs, gecombineerd met lesdagen op locatie. Dit zorgt ervoor dat theoretisch opgeleide jeugd voor haar studie niet hoeft te verhuizen naar de grotere steden. Dit kan mogelijk op het platteland nieuwe impulsen stimuleren.

De ‘geschrapte’ stukken zijn na heel veel kritiek uit verschillende hoeken. Zie net dat het er nu staat, twee weken terug nog niet. 
Niet alles wat er staat is verkeerd hoor, maar de knulligheid waarmee het gaat is bijzonder. 
Net als het stemmen om de gaskraan open te houden in Groningen. Daar stemde ze voor. Achteraf weer toelichten dat het niet op die manier bedoeld was. Dingen worden gewoon niet zo goed overdacht lijkt het wel. En dat is ook politieke onervarenheid.

"4. Voedselonderwijs op de basisschool wordt verplicht. Boerderijeducatie en kooklessen zijn hierin een wezenlijk onderdeel".

Een soort huishoudschool maar dan binnen basisonderwijs. Gaan ze die kinderen dan alle andere huishoudelijke taken leren? Zie die basisschoolkinderen al voor me, koken, wassen, strijken, afwassen, schoonmaken...... 

Cookielover

Cookielover

16-03-2023 om 21:53 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-03-2023 om 21:47:

"4. Voedselonderwijs op de basisschool wordt verplicht. Boerderijeducatie en kooklessen zijn hierin een wezenlijk onderdeel".

Een soort huishoudschool maar dan binnen basisonderwijs. Gaan ze die kinderen dan alle andere huishoudelijke taken leren? Zie die basisschoolkinderen al voor me, koken, wassen, strijken, afwassen, schoonmaken......

‘Boerderijeducatie’. 

Misschien kunnen ze in de klas beelden gaan laten zien van de biggen die niet sterk genoeg zijn en vervolgens tegen de muur worden doodgemept?

Krijg je in no time veel jonge vegetariërs van.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

16-03-2023 om 21:54

Cookielover schreef op 16-03-2023 om 21:53:

[..]

‘Boerderijeducatie’.

Misschien kunnen ze in de klas beelden gaan laten zien van de biggen die niet sterk genoeg zijn en vervolgens tegen de muur worden doodgemept?

was goed geweest als jij dat onderwijs ook had gevolgd. 

Cookielover

Cookielover

16-03-2023 om 21:55 Topicstarter

Lekker op de man Friezinnetje.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

16-03-2023 om 21:57

Cookielover schreef op 16-03-2023 om 21:55:

Lekker op de man Friezinnetje.

want? 

Poezenmeisje schreef op 16-03-2023 om 20:55:

Idd, je kan niet én/én. Je kan niet het een (klimaat) aan willen passen en het andere (de bevolkingsdichtheid) de vrije loop laten.

Want dan heb je in NL een paar stukjes natura2000 gebieden die overspoeld worden door de recreërende mens, met bijbehorend afval aldaar. Want dat krijg je dan. 

Woon zelf nabij een natuurgebied. Als ik daar wandel, kan ik vooral on de zomer soms zo een vuilniszak vullen met afval wat ik tegen kom. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

16-03-2023 om 22:01

Blomke82 schreef op 16-03-2023 om 21:58:

[..]

Idd, je kan niet én/én. Je kan niet het een (klimaat) aan willen passen en het andere (de bevolkingsdichtheid) de vrije loop laten.

Want dan heb je in NL een paar stukjes natura2000 gebieden die overspoeld worden door de recreërende mens, met bijbehorend afval aldaar. Want dat krijg je dan.

Woon zelf nabij een natuurgebied. Als ik daar wandel, kan ik soms zo een vuilniszak vullen met afval wat ik tegen kom.

Ik doe dat regelmatig met mijn kinderen. Bizar wat voor zooi mensen weggooien in de natuur. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-03-2023 om 21:47:

Huishoudschool is wat overdreven natuurlijk. 

Onder voedselonderwijs versta ik al het voedselonderwijs in de gehele breedte, dus van veganisme tot carnivorisme (bestaat dat?) en ook hoe dat voedsel op je bord komt. Zij bedoelen echter voedselonderwijs in hun straatje. 

Cookielover schreef op 16-03-2023 om 21:53:

[..]

‘Boerderijeducatie’.

Misschien kunnen ze in de klas beelden gaan laten zien van de biggen die niet sterk genoeg zijn en vervolgens tegen de muur worden doodgemept?

Ik denk altijd, als ze bij de Albert Heijn boven het vlees filmpjes lieten zien van hoe de dieren gehouden worden (en dan echt een realistische afspiegeling en geen propaganda van de ene of andere kant) en hoe ze geslacht worden. En dan van geen beter leven ster tot 3 beter leven sterren. Dan denk ik dat heel veel mensen of voor het hoogste aantal sterren gaan dat hun beurs toe laat of vegetariër worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.