Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023

Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten 

Peiling

Op welke partij stem je voor de PS?
216 stemmen
19%
12%
4%
6%
2%
14%
9%
5%
13%
1%
2%
5%
3%
5%
0%
1%

Yumi schreef op 16-03-2023 om 23:23:

[..]

Dat hebben ze voor meer mensen, dat blijkt wel uit de (protest)stemmen.

VVD heeft het voor mij ook verprutst, maar ik heb daar nog nooit op gestemd.(geen BBB gestemd)

De (protest)stemmen komen vooral bij andere prostestpartijen en van oudsher plattelandspartijen vandaan. Niet eens zozeer bij de vvd. 

MidasWolf schreef op 17-03-2023 om 07:33:

[..]

Toch interessant dat ondanks de onvrede en de ontwikkelingen afgelopen jaren sociaal economisch gezien, PVDA en GroenLinks dit niet echt hebben kunnen verzilveren. Voor de stemmers van deze partijen positief gezien zijn ze zo ongeveer gelijk gebleven.

Linkse partijen die kleiner zijn, zijn groter geworden. PvdA is ook iets gestegen. 

Dus bbb groter aan de ene protestkant en volt/pvvd aan de andere kant 

Gr Angela

Ik ben ook wel benieuwd wat CDA nu gaat doen, die zijn gehalveerd. Maar Wopke Hoekstra blijft aan zo lijkt het.

SuzyQFive schreef op 16-03-2023 om 22:11:

[..]

Huishoudschool is wat overdreven natuurlijk.

Onder voedselonderwijs versta ik al het voedselonderwijs in de gehele breedte, dus van veganisme tot carnivorisme (bestaat dat?) en ook hoe dat voedsel op je bord komt. Zij bedoelen echter voedselonderwijs in hun straatje.

Huishoudschoollesstof zou best nuttig kunnen zijn.

Daar heb je nu "Teunie" voor.

MMcGonagall schreef op 16-03-2023 om 23:29:

[..]

Opmerkelijk dat het vooral de categorie 35+ is die op BBB heeft gestemd. Bij de jongeren gingen GL en VVD redelijk gelijk op. Zijn er meer ‘gewone mensen’ onder de ouderen? Ik denk het wel, jongeren zijn iig hoger opgeleid. In de UK zag je ook dat de ouderen de Brexit hebben gewonnen, gewoon niet nadenken.

Nou ja, over vier jaar is het weer voorbij. Als het gaat om het kabinet, gaan mensen echt niet BBB stemmen.

Jongeren zijn idealistisch, ouderen zijn realistisch.

Ik vind het jammer dat er zo zuur gereageerd wordt op de winst van BBB. Er is een duidelijke boodschap afgegeven en de politiek kan daar eigenlijk niet omheen. Kennelijk zijn er buiten de boeren zelf heel veel mensen die het schandalig vinden hoe het beleid gaat. De meeste boeren weten zelf ook wel dat er iets moet veranderen. De breekpunten zijn dan ook het onteigenen van boeren en het naar voor halen van de wet naar 2030 ipv 2035. 

Ik lees dingen als mensen die BBB kiezen zijn alleen protest stemmen tot aan mensen die zwakbegaafd zijn. Alsof we de uitslag gewoon maar naast ons neer moeten leggen en er niks mee moeten doen. 

Poezenmeisje schreef op 17-03-2023 om 08:15:

[..]

Jongeren zijn idealistisch, ouderen zijn realistisch.

Realistisch wil ik het niet noemen. Eerder dat elke generatie vooral kijkt wat het beste voor hen is en dat jongeren graag willen dat er ook nog wat voor hun en hun kinderen overblijft. Niet dat zij straks alle problematiek op hun bord krijgen, omdat men er nu niet naar wil kijken.

De ene groep is niet realistischer dan de andere. Ze kijken gewoon naar andere dingen, die voor hen belangrijk zijn.

Ik vraag me vooral af hoe groot de BBB gaat worden als het nu tweede kamer verkiezingen zouden zijn. Dan profiteert ze er denk ik ook nog van dat een groot deel van de Nederlanders eindelijk een andere premier wil dan Rutte. Hopelijk duurt dat nog even, zodat de BBB eerst kan laten zien hoe het besturen haar af gaat.

Daglichtlamp schreef op 17-03-2023 om 08:21:

Ik vraag me vooral af hoe groot de BBB gaat worden als het nu tweede kamer verkiezingen zouden zijn. Dan profiteert ze er denk ik ook nog van dat een groot deel van de Nederlanders eindelijk een andere premier wil dan Rutte. Hopelijk duurt dat nog even, zodat de BBB eerst kan laten zien hoe het besturen haar af gaat.

Klopt maar dan zijn er ook andere concurrenten zoals bijvoorbeeld Omtzicht.

Madamecannibale schreef op 17-03-2023 om 08:21:

[..]

Klopt maar dan zijn er ook andere concurrenten zoals bijvoorbeeld Omtzicht.

Omtzigt is helemaal niet bezig met het opbouwen van een partij. Ik vermoed dat die helemaal niet mee gaat doen bij de volgende verkiezingen.

Lollypopje schreef op 17-03-2023 om 08:19:

[..]

Realistisch wil ik het niet noemen. Eerder dat elke generatie vooral kijkt wat het beste voor hen is en dat jongeren graag willen dat er ook nog wat voor hun en hun kinderen overblijft. Niet dat zij straks alle problematiek op hun bord krijgen, omdat men er nu niet naar wil kijken.

Maar dat is toch al van alle tijden? Toen ik 8 jaar was (helaas erg lang geleden) speelde het milieu en klimaat ook al. Ik had overal bij de kranen thuis stickers geplakt "wees wijs met water" en zure regen was het gesprek van de dag. Het is niet zo dat de jongeren van vandaag alleen degenen zijn waaraan deze problemen zich openbaren. 

In een ideale wereld bestaat voor niemand armoede of honger of oorlog maar helaas leven we niet in de ideale wereld. En hoe ouder je wordt hoe realistischer je wordt en kies je (vaak) voor je eigen hachje omdat ook jij problemen hebt op allerlei uiteenlopende vlakken. De jongeren van nu gaan over 20 jaar precies zo stemmen als de ouderen van nu, die 20 jaar geleden ook kozen voor hun idealen. 

Ik hoop dat alle partijen naar elkaar toe kunnen bewegen. Iedereen zal water bij de wijn moeten doen om het land bestuurbaar te houden. Ik denk dat dat ook voor de meeste stemmers van BBB geldt, die zijn echt nier zo dom als mensen willen doen geloven.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

17-03-2023 om 08:28

Miraval schreef op 17-03-2023 om 08:18:

Ik vind het jammer dat er zo zuur gereageerd wordt op de winst van BBB. Er is een duidelijke boodschap afgegeven en de politiek kan daar eigenlijk niet omheen. Kennelijk zijn er buiten de boeren zelf heel veel mensen die het schandalig vinden hoe het beleid gaat. De meeste boeren weten zelf ook wel dat er iets moet veranderen. De breekpunten zijn dan ook het onteigenen van boeren en het naar voor halen van de wet naar 2030 ipv 2035.

Ik lees dingen als mensen die BBB kiezen zijn alleen protest stemmen tot aan mensen die zwakbegaafd zijn. Alsof we de uitslag gewoon maar naast ons neer moeten leggen en er niks mee moeten doen.

precies. En ook eens met je andere post

Miraval schreef op 17-03-2023 om 08:25:

[..]

Maar dat is toch al van alle tijden? Toen ik 8 jaar was (helaas erg lang geleden) speelde het milieu en klimaat ook al. Ik had overal bij de kranen thuis stickers geplakt "wees wijs met water" en zure regen was het gesprek van de dag. Het is niet zo dat de jongeren van vandaag alleen degenen zijn waaraan deze problemen zich openbaren.

In een ideale wereld bestaat voor niemand armoede of honger of oorlog maar helaas leven we niet in de ideale wereld. En hoe ouder je wordt hoe realistischer je wordt en kies je (vaak) voor je eigen hachje omdat ook jij problemen hebt op allerlei uiteenlopende vlakken. De jongeren van nu gaan over 20 jaar precies zo stemmen als de ouderen van nu, die 20 jaar geleden ook kozen voor hun idealen.

Ik hoop dat alle partijen naar elkaar toe kunnen bewegen. Iedereen zal water bij de wijn moeten doen om het land bestuurbaar te houden. Ik denk dat dat ook voor de meeste stemmers van BBB geldt, die zijn echt nier zo dom als mensen willen doen geloven.

Dat het van alle tijden is ben ik met je eens. Waar ik het dus niet mee eens ben is dat voor je eigen hachje kiezen realistischer is dan kiezen voor een goede toekomst. Dat het nu kut is als er nu maatregelen komen is net zo realistisch als dat het straks kut is als ze nu niet komen, maar de prijs later wordt betaald. Het verschil zit hem in de (persoonlijke) belangen, niet in realisme.

Jongeren daarom wegzetten als niet realistisch, omdat ze de belangen van de ouderen niet delen, vind ik daarom niet fair. Daarmee wordt eigenlijk gezegd dat zij geen gelijkwaardige gesprekspartner zijn in deze, terwijl zij net zoveel recht van spreken hebben en hun punten net zo valide zijn.

Lollypopje schreef op 17-03-2023 om 08:32:

[..]

Dat het van alle tijden is ben ik met je eens. Waar ik het dus niet mee eens ben is dat voor je eigen hachje kiezen realistischer is dan kiezen voor een goede toekomst. Dat het nu kut is als er nu maatregelen komen is net zo realistisch als dat het straks kut is als ze nu niet komen, maar de prijs later wordt betaald. Het verschil zit hem in de (persoonlijke) belangen, niet in realisme.

Jongeren daarom wegzetten als niet realistisch, omdat ze de belangen van de ouderen niet delen, vind ik daarom niet fair. Daarmee wordt eigenlijk gezegd dat zij geen gelijkwaardige gesprekspartner zijn in deze, terwijl zij net zoveel recht van spreken hebben en hun punten net zo valide zijn.

Of je draait het om en de ouderen van nu hebben geen recht van spreken omdat zij er over 50 jaar niet meer zijn.

Beide stemmen zijn evenveel waard en naar beiden moet geluisterd worden. Daarom zal het beleid wat minder rigoureus moeten gaan en geleidelijker. Als partijen zul je naar elkaar toe moeten bewegen en niet van 2 kanten de hakken in het zand moeten zetten want dan kom je nergens en groeit de onvrede van beide kanten. 

Mevrouw75 schreef op 17-03-2023 om 07:52:

[..]

De (protest)stemmen komen vooral bij andere prostestpartijen en van oudsher plattelandspartijen vandaan. Niet eens zozeer bij de vvd.

Dat beweer ik ook niet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.