Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023

Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten 

Peiling

Op welke partij stem je voor de PS?
216 stemmen
19%
12%
4%
6%
2%
14%
9%
5%
13%
1%
2%
5%
3%
5%
0%
1%

MeganRapinoe schreef op 16-03-2023 om 16:00:

[..]

En al was het maar omdat meerdere mensen en partijen voor hen dat óók hebben geprobeerd. BBB beweert als nieuwe partij, zonder enkele ervaring op Europees niveau, iets te kunnen wat VVD, CU en CDA is mislukt. Dat lijkt mij vrij kansloos.

https://boerburgerbeweging.nl/verenigingsnieuws/ilona-lagas-lijsttrekker-eerste-kamerfractie-bbb/

Ik vind de kandidatenlijst van de BBB voor de Eerste Kamer er goed uitziet.

Ex-tweede kamer, bestuurders grote bedrijven, oud-rechter, oud-officier van justitie, hoogleraar diergeneeskunde, fiscalist.

Van veel markten thuis.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-03-2023 om 16:18

Poezenmeisje schreef op 16-03-2023 om 16:15:

[..]

https://boerburgerbeweging.nl/verenigingsnieuws/ilona-lagas-lijsttrekker-eerste-kamerfractie-bbb/

Ik vind de kandidatenlijst van de BBB voor de Eerste Kamer er goed uitziet.

Ex-tweede kamer, bestuurders grote bedrijven, oud-rechter, oud-officier van justitie, hoogleraar diergeneeskunde, fiscalist.

Van veel markten thuis.

Is wel een beetje een elitair clubje .

Je kunt BBB ook een kans geven, ipv ze bij voorbaat al af te serveren. Wie weet verrassen ze iedereen wel. 

Coreopsis schreef op 16-03-2023 om 16:18:

[..]

Is wel een beetje een elitair clubje .

't lijkt D66 wel

Poezenmeisje schreef op 16-03-2023 om 15:20:

[..]

Ik kom iets van drie meter onder water te staan, dus dat is gedeelde smart.

De kampeerspullen en survivaldoos staan niet voor niets op zolder.

IK zeg niet dat we kopje onder moeten gaan, maar het is wel de wens van sommige lieden die menen te moeten bepalen hoe "de natuur" hier was, en daar naar terug willen.

Maar welke "natuur"?

Die uit de tijd van Ot&Sien, of van de middeleeuwers of van de neanderthalers?

Gezien de stijgende zeespiegel is het in elk geval duidelijk dat Nederland op termijn niet houdbaar is, het  is niet de vraag òf maar wanneer Nederland onder water komt te staan. Dus of het over mijn kinderen, klein- of achterkleinkinderen gaat.

Dus dijken ophogen en versterken. Belangrijke taak voor het Waterschap, lijkt me. 

Ik heb zo'n kieswijzer/stemwijzer ingevuld.
Idiote vragen. 

Wat kan mij het **** hoeveel visvijvers er moeten komen? Houd je bij iets nuttigs, zoals dijkversterking.

Blijkbaar ben ik t.a.v. waterschappen erg neutraal, ik geloof dat alle partijen bij mij tussen 50 en 55% matchten... 

Poezenmeisje schreef op 16-03-2023 om 16:24:

Dus dijken ophogen en versterken. Belangrijke taak voor het Waterschap, lijkt me.

En tot hoeverre denk je dat dat houdbaar is? Hoe denk je straks bijvoorbeeld de polders droog te houden als de zeespiegel 2, 3, 10 of nog meer meter is gestegen? Hoe moet het met de rivieren als we dat water letterlijk in de zee moeten pompen?

Als het ons dan al lukt om droge voeten te houden kunnen we een groot deel van de landbouw in elk geval wel vergeten. Steeds meer delen van Nederland zullen last gaan krijgen van zoute kwel. Boeren zullen mee moeten veranderen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-de-zuidplaspolder-heeft-het-water-de-strijd-gewonnen-het-waterschap-geeft-op~ba90f73f/
Maar er is een probleem: de bodem in de Zuidplaspolder waarop Van Zuijlen boert, daalt stukje bij beetje, waardoor de grond steeds natter wordt en langzaam verzuipt. Het waterschap Schieland en de Krimpenerwaard heeft dat hier, vlakbij Gouda, in de vorige eeuw proberen te keren, maar het heeft onlangs besloten de strijd op te geven.

Decennialang pompte het waterschap het slootwater weg, om de weiden droog te houden en verlaagde het waterpeil steeds verder. Voor de boeren was dat goed, maar voor de grond niet: de droge veenbodem verbrandde langzaam en de grond zakte met een centimeter per jaar. Maar in november besloot het waterschap definitief het waterpeil bij wet te fixeren en niet meer te verlagen. Het doel: de grond nat houden om bodemdaling te voorkomen.

Het omstreden besluit is uiteindelijk unaniem genomen door dit Hoogheemraadschap. Maar de BBB vind het nog steeds niet nodig. Het Waterschap moet het land gewoon maar droog houden. Dat daar uiteindelijk toch een eind aan komt kan iedereen met kennis van zaken zien. Je houdt meer mogelijkheden over als je de peilverlagingen nu stopt, in plaats van dat je het nog een periode rekt.

Poezenmeisje schreef op 16-03-2023 om 15:20:

[..]

Ik kom iets van drie meter onder water te staan, dus dat is gedeelde smart.

De kampeerspullen en survivaldoos staan niet voor niets op zolder.

IK zeg niet dat we kopje onder moeten gaan, maar het is wel de wens van sommige lieden die menen te moeten bepalen hoe "de natuur" hier was, en daar naar terug willen.

Mooi Maar welke "natuur"?

Die uit de tijd van Ot&Sien, of van de middeleeuwers of van de neanderthalers?

Dat vind ik ook een interessant vraagstuk. Ergens een aantal jaar geleden is besloten dat we de natuur van zo’n 100/150 jaar geleden nastreven. Maar dat was ook niet de oorspronkelijke natuur. Ik woon zelf op de Veluwe, veel heidevlaktes en zandverstuivingen in mijn omgeving, die zijn ontstaan door het intensief gebruiken van de grond en het afbranden van stukken bos. Niets natuurlijks aan, ook al is het wel mooi om te zien en zijn er nu complete biotopen ontstaan. Ook staan hier veel naaldbomen, die zijn ooit gepland omdat daar veel geld verdiend mee kon worden door de mijnbouw. Nu de mijnbouw niet meer bestaat in Nederland zijn die bomen ineens niet meer wenselijk. De natuur veranderd constant, en in Nederland is helaas weinig natuur meer die niet door mensen is gecreëerd.

Daglichtlamp schreef op 16-03-2023 om 16:43:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-de-zuidplaspolder-heeft-het-water-de-strijd-gewonnen-het-waterschap-geeft-op~ba90f73f/
Maar er is een probleem: de bodem in de Zuidplaspolder waarop Van Zuijlen boert, daalt stukje bij beetje, waardoor de grond steeds natter wordt en langzaam verzuipt. Het waterschap Schieland en de Krimpenerwaard heeft dat hier, vlakbij Gouda, in de vorige eeuw proberen te keren, maar het heeft onlangs besloten de strijd op te geven.

Decennialang pompte het waterschap het slootwater weg, om de weiden droog te houden en verlaagde het waterpeil steeds verder. Voor de boeren was dat goed, maar voor de grond niet: de droge veenbodem verbrandde langzaam en de grond zakte met een centimeter per jaar. Maar in november besloot het waterschap definitief het waterpeil bij wet te fixeren en niet meer te verlagen. Het doel: de grond nat houden om bodemdaling te voorkomen.

Het omstreden besluit is uiteindelijk unaniem genomen door dit Hoogheemraadschap. Maar de BBB vind het nog steeds niet nodig. Het Waterschap moet het land gewoon maar droog houden. Dat daar uiteindelijk toch een eind aan komt kan iedereen met kennis van zaken zien. Je houdt meer mogelijkheden over als je de peilverlagingen nu stopt, in plaats van dat je het nog een periode rekt.

Ik ben het ermee eens dat je met nog meer rekken en verlagen niets opschiet op de lange termijn. Maar ik snap ook niet waarom we niet wat realistischer kijken naar de stijging van de zeespiegel. Als Nederland alleen gaan we dat niet veranderen. Maar we blijven wel nieuwe wijken bouwen in de laagste gebieden van Nederland.

_Audrey_ schreef op 16-03-2023 om 16:19:

[..]

't lijkt D66 wel

Maar die profileren zich dan ook niet als een boeren beweging 😂

Malibu2 schreef op 16-03-2023 om 14:17:

BBB steekt er zoals verwacht in mijn provincie met kop en schouders boven uit. Lijkt me een heel duidelijk signaal.

https://www.nu.nl/provinciale-statenverkiezingen/6255600/experts-over-bbb-winst-knap-maar-kiezers-zijn-niet-met-van-der-plas-getrouwd.html

De kiezer heeft met de gigazege voor de BoerBurgerBeweging (BB
woensdag een signaal afgegeven. Maar welk signaal is dat precies? En wat
kan de partij van Caroline van der Plas in de provincies straks doen
tegen de door haar zo verfoeide stikstofplannen van het kabinet? NU.nl
sprak erover met drie experts.

Een proteststem? 

• nee zegt Joost van Spanje, hoogleraar politicologie aan de University of London. "Veel mensen hebben wel tegen het zittende kabinet gestemd, maar dat bewijst tegelijkertijd dat het systeem goed werkt. Er was een hoge opkomst en er is een nieuwe partij verwelkomd. Daar spreekt geen algemeen wantrouwen tegen de politiek uit."
  • nee zegt Geerten Boogaard, hoogleraar Decentrale Overheden aan de Universiteit Leiden: de democratie functioneert goed. "Er was een conflict tussen de boeren die buiten het politieke systeem stonden en de politiek daarbinnen. Dat is nuveranderd. Partijen binnen de overheid staan nu tegenover elkaar in plaats van de burger tegen de overheid."

Hoe lang?

• Conclusie van Simon Otjes, universitair docent Nederlandse politiek in Leiden:
    Van der Plas heeft met BBB de onvrede deze verkiezingen het best weten te verenigen. Je ziet dat een groep ontevreden kiezers de afgelopen jaren steeds bij een andere partij belandt > dat BBBhier nu van profiteert, wil niet zeggen dat Van der Plas kan blijven rekenen op deze groep.

Nadeel: 'Onvermijdelijk dat land langer op slot blijft zitten'

• Dat heeft volgens de hoogleraar wel consequenties voor het stikstofbeleid.Dat is namelijk een gevolg van een rechterlijke uitspraak dat de overheid kwetsbare natuurgebieden beter moet beschermen. "BBB is niet gekozen vanwege strenge stikstofmaatregelen, dus de partij kan ook niet met die boodschap in de provinciebesturen gaan zitten", zegt Boogaard. Het is volgens hem dan onvermijdelijk dat het land langer op slot blijft zitten. Want je kunt niet én stikstofmaatregelen voor je uitschuiven én tegelijkertijd gaan bouwen. De rechter wil resultaten zien, stelt Boogaard.

Cookielover

Cookielover

16-03-2023 om 17:21 Topicstarter

_Audrey_ schreef op 16-03-2023 om 16:18:

Je kunt BBB ook een kans geven, ipv ze bij voorbaat al af te serveren. Wie weet verrassen ze iedereen wel.

Ik weet wel wat voor reacties er zouden komen als ik zoiets over GroenLinks en de PvdA zou zeggen. 

Cookielover schreef op 16-03-2023 om 17:21:

[..]

Ik weet wel wat voor reacties er zouden komen als ik zoiets over GroenLinks en de PvdA zou zeggen.

Hm, vooral de PvdA heeft al zoveel kansen gehad (en verprutst), dat ik dat toch wel anders vind. Dat is bepaald geen nieuwe partij. 

Ik heb overigens niet op BBB gestemd. Ik ben het niet met ze eens, maar ben wel heel benieuwd hoe ze dit nu gaan aanpakken. Ook zij zullen zich tenslotte moeten houden aan de uitspraak van de rechter en EU regels en dergelijke. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.