Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023

Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten 

Peiling

Op welke partij stem je voor de PS?
216 stemmen
19%
12%
4%
6%
2%
14%
9%
5%
13%
1%
2%
5%
3%
5%
0%
1%

Cookielover

Cookielover

15-03-2023 om 11:11 Topicstarter

Ik ga voor de PS stemmen op Julia Matser van GroenLinks. Jong, vrouw, nummer zes op de lijst, onder andere oud-voorzitter van DWARS en uitgesproken klimaatactivist en feminist. 

Voor het waterschap stem ik op Water Natuurlijk, een waterschapspartij die gesteund wordt door GroenLinks, Volt en D66.

Voor het waterschap hetzelfde als voor de provinciale staten: partij voor de dieren. Ik hoop dat ze flink vooruit gaan. En dat de huidige coalitiepartijen straks nog minder stemmen hebben in de eerste kamer. 

Wij hebben al gestemd. Voor de provincie op mijn man (SP) en hij heeft ook op zichzelf gestemd. Niet dat hij op een verkiesbare plaats staat hoor. Ik ben benieuwd of hij meer dan deze twee stemmen krijgt. 

Voor het waterschap heb ik op de nummer een gestemd van een niet landelijke partij. Ik had alleen uitgezocht op welke partij ik ging stemmen en er begon een rij achter mij te ontstaan, dus gewoon snel ingekleurd zodat het hokje vrij kwam.

Cookielover

Cookielover

15-03-2023 om 11:33 Topicstarter

Wollstonecraft schreef op 15-03-2023 om 11:12:

Voor het waterschap hetzelfde als voor de provinciale staten: partij voor de dieren. Ik hoop dat ze flink vooruit gaan. En dat de huidige coalitiepartijen straks nog minder stemmen hebben in de eerste kamer.

Linkse wolk! 

Voor de provincie op de CU. Voor het waterschap deze keer op Water Natuurlijk. Daar is tegenwicht nodig tegen de Bbb, die natuurlijk ook al kunnen rekenen op twee geborgde zetels.

Ik heb al gestemd voelde gek want ik woon nu in de provincie Utrecht maar verhuis volgende maand naar Gelderland. 
Ik heb op groen links en water natuurlijk gestemd.

Voor de twijfelaars op de site van het ad staat een goede kieswijzer.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-03-2023 om 12:42

PS: GroenLinks
Waterschap: PvdD, die komt in t waterschap net iets beter overeen met mijn wensen dan Water Natuurlijk.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-03-2023 om 12:43

Ik heb nog niet gestemd, was vanochtend al te vroeg weg. Bovendien wil ik op mn oudste wachten die ik helaas nog niet echt heb weten te overtuigen van het belang van stemmen. Die ga ik dus vanavond - onder dwang als het moet - meeslepen.

Provinciale Staten:  SP
Waterschappen:  Water Natuurlijk 

Ik kom iedere keer toch weer uit op de SP. 😀🍅 Ik heb op een vrouw gestemd dus niet op de man van Tara82, al zal die wellicht in een andere provincie op de lijst staan. 😉
Voor de waterschappen vind ik natuur erg belangrijk, en zeker niet de boeren. 

Serengeti schreef op 15-03-2023 om 12:52:

Provinciale Staten: SP
Waterschappen: Water Natuurlijk

Ik kom iedere keer toch weer uit op de SP. 😀🍅 Ik heb op een vrouw gestemd dus niet op de man van Tara82, al zal die wellicht in een andere provincie op de lijst staan. 😉
Voor de waterschappen vind ik natuur erg belangrijk, en zeker niet de boeren.

Normaal zou ik ook op een vrouw stemmen. Ik heb laatst de nummer twee op de lijst van onze provincie ontmoet en zij had anders mijn stem gekregen. Ik vond haar erg daadkrachtig en aardig. Maar op mijn eigen man stemmen was toch wel bijzonder. Een aantal jaar geleden ook al eens op mijn vader gestemd. Ook die stond ergens halverwege de lijst op een onverkiesbare plek. 

Wollstonecraft schreef op 15-03-2023 om 11:12:

Voor het waterschap hetzelfde als voor de provinciale staten: partij voor de dieren. Ik hoop dat ze flink vooruit gaan. En dat de huidige coalitiepartijen straks nog minder stemmen hebben in de eerste kamer.

Dit 

Het was de SP of de PVDD

Tara82 schreef op 15-03-2023 om 12:58:

[..]

Normaal zou ik ook op een vrouw stemmen. Ik heb laatst de nummer twee op de lijst van onze provincie ontmoet en zij had anders mijn stem gekregen. Ik vond haar erg daadkrachtig en aardig. Maar op mijn eigen man stemmen was toch wel bijzonder. Een aantal jaar geleden ook al eens op mijn vader gestemd. Ook die stond ergens halverwege de lijst op een onverkiesbare plek.

Inderdaad bijzonder! 

Coreopsis schreef op 15-03-2023 om 12:43:

Ik heb nog niet gestemd, was vanochtend al te vroeg weg. Bovendien wil ik op mn oudste wachten die ik helaas nog niet echt heb weten te overtuigen van het belang van stemmen. Die ga ik dus vanavond - onder dwang als het moet - meeslepen.

Mijn jongste is nog geen maand 18 en mag dus nu voor de eerste keer. We zouden samen gaan als zijn lesdag erop zat. Hij vertoont wat uitstelgedrag, hij had al een uur thuis kunnen zijn maar is er nog steeds niet, hij is de conciërge aan het helpen met het inrichten van de gymzaal voor de toetsweek die morgen begint voor de eindexamenklassen kreeg ik net via app te horen.

Mijn oudste mocht vorige keer dat we moesten stemmen voor het eerst. Op haar school was er in de bovenbouw altijd veel aandacht voor de verkiezingen met een "stembureau op school" waar leerlingen vanaf 16 jaar mochten stemmen, heuse exitpoll en uitslagen. Oudste was dus goed op de hoogte en overtuigd van het nut van stemmen. Ze heeft een excursie vandaag en kan niet terug zijn voor de stembureaus sluiten dus ze heeft mij gisteren gemachtigd om voor haar te stemmen en dat ga ik ook doen zo.

Niet stemmen is bij ons thuis dan ook niet zeuren over dingen waar je het niet mee eens bent.

We hebben er veel over gepraat de laatste week en gisteren ook stemwijzers ingevuld. Ons hele gezin gaat iets ter linker zijde stemmen. Ik ga voor groen-links. Toen ik een stemwijzer invulde kwam daar iets links uit, groen-links of pvda en Christenunie of 50 plus. Dochter had zelfs SGP in haar stemadvies staan. Wij zijn nogal overtuigd dat het geloof uit de politiek moet dus die krijgen onze stem sowieso niet, hoewel sommige standpunten van die partijen best bij onze ideeën passen.

Voor de Provincie heb ik gestemd op de SP, past toch nog het beste bij wat ik belangrijk vind. 
En voor waterschap heb ik op water natuurlijk gestemd, ook omdat ik natuur belangrijk vind. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.