Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
08-05-2025 om 18:27
Fleurtje_5 schreef op 08-05-2025 om 18:24:
[..]
Nederland is ook heeeel divers en toch schreef die forummer dit:
Blank rechts conservatieve mannen denken ook zo. Project 25 van Trump is bijna erger dan de Taliban.
Die forummer schreef dan ook niet over alle Nederlanders. Al ben ik het met je eens dat je veel beter in bijvoorbeeld Urk kunt wonen dan in Kaboel
Fleurtje_5
08-05-2025 om 18:29
Mick87 schreef op 08-05-2025 om 08:47:
[..]
Dat importeren we gewoon mee. Ik vraag me met al die nieuwkomers én de groeiende islamitische populatie in ons land af hoe het hier over enkele decennia gesteld zal zijn met vrouwen- en LHBTQ-rechten.
Slecht.
Fleurtje_5
08-05-2025 om 18:35
Jorni schreef op 08-05-2025 om 12:54:
[..]
Ik denk ook dat niet te ontkennen valt dat in bepaalde landen vrouwen veel en veel minder rechten hebben dan hier in het westen. Dat zijn denk ik gewoon keiharde feiten. Daardoor hebben met name mannen uit die landen denkbeelden en gebruiken die niet goed matchen met de gebruiken en opvattingen in ons land. Dat moet benoemd kunnen worden. Dat bemoeilijkt nu eenmaal de integratie. Je ziet dat de integratie van weer andere groepen die komen uit andere landen veel beter verloopt en dat is niet voor niets. Daar hebben dit soort dingen echt mee te maken.
En ja ook verschillende mannen uit het westen gaan verkeerd om met vrouwen, maar dat neemt de eerder genoemde cultuurkloof en integratieproblemen niet weg.
Ik zag gisteren een video van PowNed, het ging over ongeregeldheden met een groep in Nederland-wonende mannen (Turken of Marokkanen) de cameramensen werden bekogeld met glas, eieren en stenen. De politie kwam en wat zei die in Nederland-wonende moslim tegen de agent "dat zijn hoerenkinderen" alsof dat een reden was om mensen te bekogelen.
Fleurtje_5
08-05-2025 om 18:39
Nicole123 schreef op 08-05-2025 om 15:11:
[..]
Er zijn mensen uit moslimlanden die vinden dat vrouwen en joden minderwaardig zijn. Er zijn ook heel veel mensen uit moslimlanden die dst niet vinden. Beoordeel mensen op wie ze zijn, niet op hun nationaliteit.
Overigens nogal met 2 maten meten als je het verschrikkelijk vindt dat sommige mensen joden minderwaardig vinden maar zelf om het hardst roept dat moslims minderwaardig zijn. Mensen minderwaardig vinden puur om hun nationaliteit of religie is racisme, of het nou joden of moslims zijn.
Daar ben ik ook wel van overtuigd dat niet iedere moslim zo zou denken. In ieder geval niet hardop. Maar dan toch worden jonge vrouwen en meisjes wel eens lastig gevallen of nagesist zonder dat iemand dan zegt 'stop daarmee', maar misschien is dat omdat ze hun 'broeder' niet willen afvallen, is mijn vermoeden.
Maar hier vind volgens mij niemand moslims minderwaardig. Als men het niet eens is (bv over eerwraak, besnijdenis etc) dan word dat genoemd en besproken, net zoals dat genoemd zou worden bij iedereen. Maar de hoofddoekdragende jonge vrouwen doen soms wel alsof de westerse vrouw niet deugd.Dat iemand vind dat hij zijn zus kan vermoorden omdat ze te westers word, zegt wel weer heel veel over de gedachten die men heeft over westerse Nederlanders
Mick87
08-05-2025 om 18:46
Daglichtlamp schreef op 08-05-2025 om 17:54:
[..]
Laten we hopen dat deze locatie in Zutphen snel gerealiseerd kan worden. Het is dringend nodig dat de asielprocedure sneller doorlopen wordt. Een extra procesopvanglocatie kan daarbij helpen.
Een extra opvanglocatie zorgt dat Ter Apel minder overloopt en de opvang aldaar humaner blijft. Maar met een extra opvanglocatie is er niet ineens meer geschoold personeel bij de IND om de aanvragen te beoordelen.
Daglichtlamp
08-05-2025 om 18:48
Mick87 schreef op 08-05-2025 om 18:46:
[..]
Een extra opvanglocatie zorgt dat Ter Apel minder overloopt en de opvang aldaar humaner blijft. Maar met een extra opvanglocatie is er niet ineens meer geschoold personeel bij de IND om de aanvragen te beoordelen.
Een andere locatie zorgt ook weer voor een nieuw stukje arbeidsmarkt, waar je mensen kunt werven.
Liever meer personeel voor de IND, dan personeel om AZC locaties te realiseren, die mensen zijn net zo goed schaars.
En dit gaat dus geen reguliere opvanglocatie worden, maar een locatie waar mensen in een aantal weken de eerste fase van de asielprocedure doorlopen (oftewel wat het COA een POL noemt). Probleem van Ter Apel is vooral dat daar al die locaties op 1 terrein gecombineerd worden, zowel een Col, een Pol, een PBL, reguliere asielopvang, opvang onbegeleide minderjarigen.
Fleurtje_5
08-05-2025 om 18:58
Nicole123 schreef op 07-05-2025 om 20:16:
[..]
Jongeren / minderjarigen worden wel vaker aangeduid met de benaming kinderen. Val je daar altijd al zo over of enkel als het om asielzoekers gaat? Tot je 18e ga je als je naar een ziekenhuis moet in een kinderziekenhuis en in nieuwsberichten staat bijv. 'Het is verboden om vapes te verkopen aan kinderen onder de 18 jaar (https://www.rtl.nl/nieuws/panel/artikel/5415949/scholen-basisschool-middelbare-school-vapen-roken-panel-dealen). Niemand doet alsof het allemaal kleuters zouden zijn, dat maak alleen jij ervan.
Ik denk persoonlijk dat het nuttig zou zijn om niet je informatie bij VandaagInside vandaan te halen. Dat is een praatprogramma met meningen, regelmatig vrij grof, provocerend en ongenuanceerd. Het is geen bron van feiten. De site van welingelichte kringen vind ik ook geen goede bron van informatie, dat is een sterk gekleurde site met meer mening dan feit. En als je daar al iets vandaan haalt dan werkt het beter als je dat erbij schrijft in plaats van ergens tegenin te gaan maar niet te zeggen wie dat dan stelt, waardoor het lijkt alsof je tegen mensen hier op het forum ingaat. Als jij geschreven had 'Bij VI zeiden ze zus en zo en daar ben ik het niet mee eens' dan had ik je veel beter begrepen en was ik het waarschijnlijk met je eens geweest.
Dat die medebewoners mishandeld zijn en meisjes zijn lastiggevallen vind ik net zo erg als jij. Besef je dat die medebewoners, de slachtoffers dus, nu ook niet naar de Efteling gaan, doordat Faber de hele groep over één kam scheert en van haar ze allemaal niet naar de Efteling mogen?
Wat geef je er altijd weer een rare draai aan. Ik haal helemaal geen informatie van VandaagInside. Maar ik kijk en luister er graag naar om de verschillende meningen te horen, ook al heb ik een andere mening. En als je mijn bericht goed had gelezen kon je lezen dat ik het ook 'in deze' niet eens was met hun mening over dat annuleren van het Efteling Uitje.
In mijn bericht waarop jij bovenstaande schreef staat oa:
Gisteravond bij VandaagInside had men het zelfs over kinderen die niet naar de Efteling mochten van Faber.
.............
Daarbij vind ik dat er veel na-papagaai-gedoe óf 'onwetendheid' is
....................
Alsof geld het probleem is bij die groep ama's. Men had het bij VandaagInside over de rellen vorig jaar op de kermis, maar men weet niet eens dat medebewoners mishandeld zijn en men weet niet eens dat die jonge mannen nu nog meisjes en vrouwen lastig vallen.
..............etc.etc.etc..........
Poezenmeisje
08-05-2025 om 19:00
Daglichtlamp schreef op 08-05-2025 om 16:39:
Moord met als motief eerwraak is verschrikkelijk, volgens mij vinden we allemaal dat dat zwaar gestraft moet worden. Maar als een Syriër zijn ex vermoord is dat eerwraak, maar als iemand met een westerse afkomst zijn ex vermoord noemen we dat vaak niet zo.
Maar ik denk dat het voor de nabestaanden helemaal niets uitmaakt. Hun geliefde is dood, omdat een ex niet kon loslaten.
Overigens neemt ondanks het veel grotere aandeel van de bevolking van niet westerse afkomst het totaal aantal vermoorde vrouwen af in plaats van toe. https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/84726NED/table?dl=C02FA
In 1996
Nee, in Nederland heet dat 'familiedrama'. Een belachelijk woord...
In vrijwel alle gevallen gaat het om femicide. Er zijn maar weinig vrouwen die hun familie vermoorden.
https://open.spotify.com/episode/3fgim8XmWgoh5REvpAuf5h?si=_XRflQeCSeiT6F8Z5NO1AQ
https://debalie.nl/podcast/het-is-haar-eigen-schuld-waarom-we-het-over-femicide-moeten-hebben/
Yumi
08-05-2025 om 19:01
Fleurtje_5 schreef op 08-05-2025 om 18:27:
[..]
Precies de aantallen nemen niet af, integendeel!
Eergerelateerd geweld in Nederland neemt toe. Niet alleen vrouwen, maar ook mannen zijn slachtoffer van dit geweld. De verklaring hiervoor is vooral te vinden in de grote toestroom van Syriërs de afgelopen jaren, zegt het Landelijk Expertisecentrum Eergerelateerd Geweld tegen de Telegraaf.
"De toename in geweld is vooral te verklaren door de grote toestroom van mensen uit andere culturen", zegt Saskia Belleman, rechtbankverslaggever van de Telegraaf.
Het gaat vooral om Syriërs en daarvan is een heel grote groep Nederland binnengekomen de laatste jaren. Als je de cijfers bekijkt, dan zie je dat eerwraak bij deze groep vaker voorkomt. In die cultuur is het kennelijk gebruikelijk."
Volgens Belleman zit er maar één ding op om deze vorm van geweld tegen te gaan. "Bij inburgeringscursussen moet erop gehamerd worden dat er heel hoge straffen staan op eerwraak in Nederland. Alleen dan zal het afnemen."
Aantal gevallen van eerwraak neemt toe, ook mannen vaker slachtoffer | WNL
Luchtpost
08-05-2025 om 19:15
Moord met als motief eerwraak is verschrikkelijk, volgens mij vinden we allemaal dat dat zwaar gestraft moet worden. Maar als een Syriër zijn ex vermoord is dat eerwraak, maar als iemand met een westerse afkomst zijn ex vermoord noemen we dat vaak niet zo.
Maar ik denk dat het voor de nabestaanden helemaal niets uitmaakt. Hun geliefde is dood, omdat een ex niet kon loslaten.
Overigens neemt ondanks het veel grotere aandeel van de bevolking van niet westerse afkomst het totaal aantal vermoorde vrouwen af in plaats van toe. https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/84726NED/table?dl=C02FA
In 1996
Deze tabel (tabblad 3) laat de situatie 2014-2023 zien. Uit CBS bericht: "...Deze tabellen hebben betrekking op alle gevallen van moord en doodslag die in Nederland hebben plaatsgevonden. Het gaat hier bij de slachtoffers zowel om ingezetenen (mensen die op het moment van overlijden staan ingeschreven bij de Basisregistratie Personen), als om niet-ingezetenen (17,6 procent in 2023). Deze gegevens worden opgenomen in de Statistiek van de niet-natuurlijke dood, die vanaf 1996 wordt bijgehouden...."
Tabel - Slachtoffers moord en doodslag, 2023
tabblad 1 - 1996-2023 - tabel 5: pleegwijze en leeftijd - tabel 6: plaats (zie in en om huis) - en tabel 3: relatie met de dader, waarvan
2014: aantal vrouwen Moord en doodslag 31 - (ex) partner als verdachte in beeld 16
2022: aantal 48 - (ex)partner in beeld als verdachte/dader 24
2023: aantal 41 - (ex)partner in beeld als verdachte/dader 19
Van de 412 vermoorde vrouwen (2014-2023) is in 224 gevallen (54,4 %) de (ex) partner als verdachte/dader in beeld. Helaas is er geen tabel met gegevens inzake de migratieachtergrond van slachtoffers en daders.
Yumi
08-05-2025 om 19:42
In 1996
En laten we dat ook vooral zo houden, we noemen het niet zo omdat het geen eerwraak is. Of ken jij Nederlandse families die gezamenlijk beslissen, wie van de familie de vrouw van hun zoon en of broer gaat vermoorden? Of hun zus die iets te vrij is in haar doen en laten, volgens de familie.
Ik ken geen Nl families die gezamenlijk een moord plannen.
Samen een keuze maakt, meestal een jongere te kiezen, omdat die niet onder het volwassenstrafrecht vallen. Of iemand die makkelijker een tijdje "gemist" kan worden. Dat de gekozenen geen nee kan, of mag zeggen. Het maakt wel degelijk uit voor de nabestaanden, het is toch afschuwelijk te weten, dat een hele familie beslist om jou geliefde te vermoorden!
Eerwraak neemt toe in NL.
Poezenmeisje
08-05-2025 om 19:43
@Daglichtlamp om 19:24 uur.
Nee.
Dit heeft niets met Israël te maken het gaat om Frankrijk en Syrië.
We hebben het momenteel over het respect van bepaalde bevolkingsgroepen richting andere bevolkingsgroepen.
In dit geval wordt de leider van een land, waar moslims (druzen, alevieten) door andere moslims worden afgeslacht, met alle égards ontvangen.
Nicole123
08-05-2025 om 20:03
Fleurtje_5 schreef op 08-05-2025 om 18:58:
[..]
Wat geef je er altijd weer een rare draai aan. Ik haal helemaal geen informatie van VandaagInside. Maar ik kijk en luister er graag naar om de verschillende meningen te horen, ook al heb ik een andere mening. En als je mijn bericht goed had gelezen kon je lezen dat ik het ook 'in deze' niet eens was met hun mening over dat annuleren van het Efteling Uitje.
In mijn bericht waarop jij bovenstaande schreef staat oa:
Gisteravond bij VandaagInside had men het zelfs over kinderen die niet naar de Efteling mochten van Faber.
.............
Daarbij vind ik dat er veel na-papagaai-gedoe óf 'onwetendheid' is....................
Alsof geld het probleem is bij die groep ama's. Men had het bij VandaagInside over de rellen vorig jaar op de kermis, maar men weet niet eens dat medebewoners mishandeld zijn en men weet niet eens dat die jonge mannen nu nog meisjes en vrouwen lastig vallen.
..............etc.etc.etc..........
Nee, jij geeft er zelf een rare draai aan. Jij ageert tegen iets waarvan pas na een hele tijd blijkt dat het blijkbaar eigenlijk een mening uit VI is en niet iets wat iemand hier geschreven heeft of een algemeen nieuwsfeit. Zet dat er dan meteen bij. Dat scheelt een heleboel onduidelijkheid en verwijten van jou naar mij dat ik niet in je hoofd kan kijken.
Ik heb je bericht verder goed gelezen hoor, jij het mijne volgens mij niet. Ik heb prima door dat je het niet eens was met de mening in VI, dat schreef ik nota bene in de post die je citeert: Als jij geschreven had 'Bij VI zeiden ze zus en zo en daar ben ik het niet mee eens' dan had ik je veel beter begrepen en was ik het waarschijnlijk met je eens geweest.