Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

oh, dus volgens jou komen al die jonge mannen hier omdat ze de vrouwenrechten in hun land zo vreselijk vinden.
1/5 van de eerwraak gerelateerde zaken( totaal 628 zaken ) zijn Syrisch.  ( 2021)
NOS 13 september 2024: politie ziet steeds meer geweld vanwege familie eer. Relatief zijn dit vaak Syriers . Enz. Enz.

Loeki72 schreef op 07-05-2025 om 22:15:

[..]

Wel nee, dat is de rechtse onderbuik.

Nee hoor. Het is gewoon makkelijk om alles waar je het niet mee eens bent weg te zetten als onderbuik en rechts.  

Nieuw asielcentrum in Zutphen moet dertig jaar blijven

ZUTPHEN - De gemeente Zutphen en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) willen in Zutphen een locatie bouwen voor de begeleiding van asielzoekers die net in Nederland zijn aangekomen. De plek die zij voor ogen hebben is bedrijventerrein Revelhorst IV. Het nieuwe centrum moet er zeker dertig jaar blijven.

De locatie in Zutphen lijkt bedoeld om te helpen het Groningse Ter Apel te ontlasten.
Nieuw asielcentrum in Zutphen moet dertig jaar blijven - Omroep Gelderland

Alice12 schreef op 07-05-2025 om 23:14:

oh, dus volgens jou komen al die jonge mannen hier omdat ze de vrouwenrechten in hun land zo vreselijk vinden.
1/5 van de eerwraak gerelateerde zaken( totaal 628 zaken ) zijn Syrisch. ( 2021)
NOS 13 september 2024: politie ziet steeds meer geweld vanwege familie eer. Relatief zijn dit vaak Syriers . Enz. Enz.

Dat eerste zeg ik helemaal niet, dat het voor jonge mannen puur om de vrouwenrechten zou zijn waarom ze vluchten. Wel om de omstandigheden daar en het regime ja, dat op veel meer fronten dan vrouwenrechten vreselijk was/is in die landen. Assad is een vreselijke man, ik begrijp heel goed dat mensen uit Syrië weggevlucht zijn. De dictator in Eritrea idem. Dat betekent niet dat ze zelf een Assad 2.0 of zo'n dictator zijn en hun denkbeelden delen. Integendeel misschien juist wel, als ze dikke vrienden van de leiders waren geweest hadden ze niet hoeven vluchten. Wat ik wel zeg is dat asielzoekers minder vaak betrokken zijn bij zedenzaken dan de gemiddelde Nederlander. Nogmaals, als je je er (terecht) zo druk over maakt, ga dan ook eens ageren over al die zeden- en geweldsdelicten van PVV politici. Het is echt niet voorbehouden aan mensen van buitenlandse komaf, hoezeer je dat ook steeds ervan wil maken.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-05-2025 om 22:12:

[..]

Ik reageerde op het stukje dat ouders niet bekend zijn met het onderwijssysteem. Als de ouders nauwelijks Nederlands spreken dan is dat een logisch gevolg. Maar ook voor de kinderen is het een slechte zaak.

Eigenlijk gaan zowel jouw  reactie als die  van  Luchtpost voorbij aan wat ik bedoel. We hadden het erover dat strafbaar gedrag ook echt bestraft moet worden.

Het onderzoek wat ik citeer laat zien dat sommige groepen veel vaker wegkomen met strafbaar gedrag dan anderen. Dan komen jullie reacties voor mij erop neer dat de  de groep van niet Europese afkomst gewoon maar wat beter hun best moeten doen. Dan komen zij ook gemakkelijker weg met eventueel strafbaar gedrag. Dat was precies het punt dat ik niet wilde maken.

Alice12 schreef op 07-05-2025 om 23:14:

1/5 van de eerwraak gerelateerde zaken( totaal 628 zaken ) zijn Syrisch. ( 2021)

Dat importeren we gewoon mee. Ik vraag me met al die nieuwkomers én de groeiende islamitische populatie in ons land af hoe het hier over enkele decennia gesteld zal zijn met vrouwen- en LHBTQ-rechten.  

Loeki72 schreef op 07-05-2025 om 22:12:

[..]

Blank rechts conservatieve mannen denken ook zo. Project 25 van Trump is bijna erger dan de Taliban. Stop eens met dat andere groepen mensen zo belachelijk te maken.

Drogreden. Het gaat nu niet om trump etc. Maar specifiek over mannen uit die culturen die in het algemeen zoals geschreven een andere visie op vrouwen er op na houden. Dat is gewoon zo, kijk naar die cultuur. Als je daar niet in gelooft zou het woord cultuur ook niet bestaan. 

Nicole123 schreef op 07-05-2025 om 22:27:

[..]

Als je het hier hebt over de hele cultuur, over Syriërs en Eritreeërs in het algemeen, dan is dit regelrecht racisme.

En zo blijven we maar doorgaan. Problemen die de realiteit zijn mogen niet benoemd worden, want rascisme. En zo blijven we eindeloos naïef. En halen we ons steeds meer problemen op de hals.

Mick87 schreef op 08-05-2025 om 08:52:

[..]

En zo blijven we maar doorgaan. Problemen die de realiteit zijn mogen niet benoemd worden, want rascisme. En zo blijven we eindeloos naïef. En halen we ons steeds meer problemen op de hals.

Problemen mogen best benoemd worden, nee, moeten zelfs benoemd worden. Maar dan wel de feiten en niet de overdreven extrapolatie naar een hele bevolkingsgroep of religie. Bij bepaalde corporale studentenverenigingen gebeurt het ook veelvuldig dat vrouwen door diverse mannelijke leden gezien worden als gebruiksvoorwerp, als 'sperma-emmers'. Kijk je daar ook alle studenten op aan (of alle Nederlanders), vind je dat de hele studentencultuur en is elke mannelijke student of Nederlandse man daarom een gevaar? Of kun je het als het dichterbij staat wel los van elkaar zien, in plaats van een hele groep te degraderen en als slecht te zien?

Mick87 schreef op 08-05-2025 om 08:50:

[..]

Drogreden. Het gaat nu niet om trump etc. Maar specifiek over mannen uit die culturen die in het algemeen zoals geschreven een andere visie op vrouwen er op na houden. Dat is gewoon zo, kijk naar die cultuur. Als je daar niet in gelooft zou het woord cultuur ook niet bestaan.

Nee, dat is geen drogreden. Als jouw of Thora's stelling is dat vrouwonvriendelijkheid specifiek in de Arabische cultuur zit en dat de mensen uit die cultuur daarmee een probleem/gevaar vormen voor onze Westerse cultuur dan is het wel degelijk relevant. Trump etc toont namelijk aan dat het helemaal niet zo zwart-wit is dat Arabisch=vrouwenhaat en Westers niet. In beide culturen zitten onderstromingen en figuren die zeer vrouwonvriendelijk en gevaarlijk zijn, in beide culturen ook heel veel mensen die er niets mee van doen hebben en die je niet moet aankijken op wat anderen met toevallig dezelfde nationaliteit of religie doen.

Nicole123 schreef op 08-05-2025 om 09:21:

[..]

Problemen mogen best benoemd worden, nee, moeten zelfs benoemd worden. Maar dan wel de feiten en niet de overdreven extrapolatie naar een hele bevolkingsgroep of religie. Bij bepaalde corporale studentenverenigingen gebeurt het ook veelvuldig dat vrouwen door diverse mannelijke leden gezien worden als gebruiksvoorwerp, als 'sperma-emmers'. Kijk je daar ook alle studenten op aan (of alle Nederlanders), vind je dat de hele studentencultuur en is elke mannelijke student of Nederlandse man daarom een gevaar? Of kun je het als het dichterbij staat wel los van elkaar zien, in plaats van een hele groep te degraderen en als slecht te zien?

Maar die benoem je niet. Je bagataliseert de groep Syriërs die op een manier naar vrouwen kijken wat we hier in het westen niet willen. Je maakt dat probleem kleiner en begint over mannen van de PVV en studentenverenigingen. Ik kan er nog wel een paar noemen. ( Harvey Weinstein, Bill Cosby, enz) 

[..]

Blank rechts conservatieve mannen denken ook zo. Project 25 van Trump is bijna erger dan de Taliban. Stop eens met dat andere groepen mensen zo belachelijk te maken.

Pardon? Dus vrouwen in rechtse conservatieve kringen en in Amerika zijn verplicht zich te bedekken en worden gestenigd als ze in de ogen van de mannen iets onzedelijks gedaan hebben? Doe eens even normaal zeg. Onder welke steen kom jij vandaan?

Nicole123 schreef op 08-05-2025 om 09:26:

[..]

Nee, dat is geen drogreden. Als jouw of Thora's stelling is dat vrouwonvriendelijkheid specifiek in de Arabische cultuur zit en dat de mensen uit die cultuur daarmee een probleem/gevaar vormen voor onze Westerse cultuur dan is het wel degelijk relevant. Trump etc toont namelijk aan dat het helemaal niet zo zwart-wit is dat Arabisch=vrouwenhaat en Westers niet. In beide culturen zitten onderstromingen en figuren die zeer vrouwonvriendelijk en gevaarlijk zijn, in beide culturen ook heel veel mensen die er niets mee van doen hebben en die je niet moet aankijken op wat anderen met toevallig dezelfde nationaliteit of religie doen.

Kom nou toch zeg. Wel eens iemand gesproken die uit Iran of Afghanistan is gevlucht? Ik wel. Zowel mannen als vrouwen. En het was daar niet best. Neem dat maar rustig aan. Natuurlijk wonen er ook beschaafde mannen maar dan nog kijken die anders naar vrouwen dan dat er in het Westen naar gekeken wordt. Een vrouwelijke leidinggevende kan een probleem zijn bijvoorbeeld. En dan heb ik de homohaat die heerst onder deze mannen (jawel ook collega's) heerst. Hoe modern ze ook zijn, dit zit gewoon heel diep. Dit blijkt overigens ook naar het gedrag van veel van deze mannen naar de hulpverleners in de asielcentra. Ik ken mensen, mannen en vrouwen, die er om die reden mee gestopt zijn. En daar zeg ik niets onfatsoenlijks mee.

[..]

Bijna erger dan de Taliban? Ben je nu niet enorm aan het overdrijven? Leg de plannen/wetten eens naast elkaar en zie de duidelijke verschillen. 

Project 25 hoewel verwerpelijk is ten eerste een plan (nog niet doorgevoerd) en ten 2e verre van "bijna erger" dan de Taliban.

Onder regime van de Taliban mogen vrouwen niet naar school, niet werken, niet in het openbaar verschijnen zonder mannelijke familielid, niet spreken of zelfs zingen in het openbaar, niet in de media komen, hele strenge kledingvoorschriften,  om nog maar te zwijgen over straffen voor vrouwen en de absolute intolerantie naar LGBTHI. 

Ik snap niet dat je bovenstaande opmerking durft te maken. Je hoeft andere groepen niet belachelijk te maken om te zien wat er feitelijk gebeurd in die landen (Afghanistan, Iran, Jemen, Somalië, Saudi-Arabië) onder leiding van al dan niet Islamitische terreurorganisaties geleid door extremistische mannen, en zelfs de steun voor Pakistan nu in conflict met India onder veel moslims in Nederland (lees gewoon de comments op social media) geeft aan dat het steunen van Moslimbroeders kennelijk belangrijker is dan vrouwenrechten of rechten van LGBTHI in Pakistan. Zie ook het groeiende aantal mensen die tegen de Westerse normen/waarden en landen zijn. Zelfs dodenherdenking in Nederland wordt aangegrepen om haat naar het Westen en in het bijzonder Israël en Amerika te spuien.

Ik denk dat we in Nederland eens moeten gaan inzien dat niet alle Moslims hier onze Westerse waarden en normen accepteren, dat er problemen zijn met de integratie van zelfs 2e en 3e generatie met een migratieachtergrond, en dat daar iets aan gedaan gaat worden op welke manier dan ook.

Want groeiend rechts populisme lijkt hand in hand te gaan met groeiend conservatief Islamitisch gedachtegoed. Je kunt niet je pijlen richten op het een zonder het andere te erkennen. En daarbij jezelf af te vragen waar dit door komt. 

Nicole123 schreef op 08-05-2025 om 09:26:

[..]

Mogen vrouwen in Amerika auto rijden? Mogen vrouwen naar school in Amerika? Moeten vrouwen een gewaad om zich heen in Amerika? Je kunt alles zeggen over Amerika en Trump maar het is nooit te vergelijken met landen als Afghanistan of Iran waar de Sharia telt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.