Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Muurbloem1985 schreef op 08-05-2025 om 12:45:

[..]

Mogen vrouwen in Amerika auto rijden? Mogen vrouwen naar school in Amerika? Moeten vrouwen een gewaad om zich heen in Amerika? Je kunt alles zeggen over Amerika en Trump maar het is nooit te vergelijken met landen als Afghanistan of Iran waar de Sharia telt.

Ik denk ook dat niet te ontkennen valt dat in bepaalde landen vrouwen veel en veel minder rechten hebben dan hier in het westen. Dat zijn denk ik gewoon keiharde feiten. Daardoor hebben met name mannen uit die landen denkbeelden en gebruiken die niet goed matchen met de gebruiken en opvattingen in ons land. Dat moet benoemd kunnen worden. Dat bemoeilijkt nu eenmaal de integratie. Je ziet dat de integratie van weer andere groepen die komen uit andere landen veel beter verloopt en dat is niet voor niets. Daar hebben dit soort dingen echt mee te maken.

En ja ook verschillende mannen uit het westen gaan verkeerd om met vrouwen, maar dat neemt de eerder genoemde cultuurkloof en integratieproblemen niet weg. 

Bepaalde landen: moslimlanden

Er komt vanzelf een moment dat we het niet meer kunnen opbrengen. Als je kijkt naar de (aantallen) bevolking, de werkzame beroepsbevolking en de zgn. 'niet-beroepsbevolking' en dat omzet in percentages, dan gaan de ontwikkelingen razendsnel:

2014, vrouwen 45-55 jaar (geboren 1958-1968)
bevolking totaal Nederlands  79.11 - westers 6.67 - niet westers 14.14 %
werkzame beroepsbevolking  82.11 - 6.42 - 11.47 %
niet-beroepsbevolking 70.04 - 7.59 - 22.36 %
netto arbeidsparticipatie: 78.3 - 72.2 - 61.1 %

2024, vrouwen 45-55 jaar (geboren 1968-1978)
bevolking totaal Nederlands  69.43 - westers 10.75 - niet westers 19.82 %
werkzame beroepsbevolking 72.71 - 10.87 - 16.42 %
niet-beroepsbevolking 53.67 - 9.60 - 36.16 %
netto arbeidsparticipatie: 86.6 - 83.6 - 68.3 %

Dus ja, de netto arbeidsparticipatie van niet-westerse vrouwen is met 7.2 toegenomen. Maar die van NL vrouwen 45-55 jaar oud is met 8.3 toegenomen. Aandeel in percentage van totaal uitgekeerde bijstandsuitkeringen in 2024 is overigens respectievelijk: 28.97 - 7.72 - 63.31 % voor de groep vrouwen van 45-55 jaar.
Zou het alleen om zgn. 'eerste generatie' immigranten gaan, dan zou je kunnen verwachten dat het verschil binnen een paar jaar verdwenen zal zijn. Maar dat is helaas niet het geval. 
Dus het loopt vanzelf spaak; op een zeker moment kunnen we er niet meer tegenop werken. 
Wie wil kan het allemaal terugzoeken (CBS, Arbeidsdeelname; leeftijd en herkomst)

Muurbloem1985 schreef op 08-05-2025 om 12:45:

[..]

Mogen vrouwen in Amerika auto rijden? Mogen vrouwen naar school in Amerika? Moeten vrouwen een gewaad om zich heen in Amerika? Je kunt alles zeggen over Amerika en Trump maar het is nooit te vergelijken met landen als Afghanistan of Iran waar de Sharia telt.

Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Ik vind het enkel veel te kort door de bocht om te stellen dat een inwoner uit moslimland = vrouwenhater en geweldpleger, want het zit nou eenmaal specifiek in die cultuur. In elke cultuur zit helaas vrouwenhaat en geweld, ook in de onze, en van elke nationaliteit is de meerderheid van de mensen gelukkig gewoon betrouwbaar en oké. Je moet afgerekend worden op je eigen gedrag, niet op je nationaliteit of religie. Die mensen vluchten juist vaak voor die sharia en de nare overheden daar, je kunt ze daar niet mee vereenzelvigen. Ik ben als westerling toch ook niet gelijk aan Joran van der Sloot, Willem Holleeder, Marc Dutroux of Anders Breivik? Studenten kijk je ook niet allemaal persoonlijk aan op misstanden bij een aantal van hen. Waarom bij mensen uit het buitenland dan opeens wel? 

Jorni schreef op 08-05-2025 om 12:54:

[..]

Ik denk ook dat niet te ontkennen valt dat in bepaalde landen vrouwen veel en veel minder rechten hebben dan hier in het westen. Dat zijn denk ik gewoon keiharde feiten. Daardoor hebben met name mannen uit die landen denkbeelden en gebruiken die niet goed matchen met de gebruiken en opvattingen in ons land. 

Je zegt het precies goed. Die eerste zin is een keihard feit. Helemaal prima ook om dat te benoemen, niet prima im te doen alsof anderen dat zouden ontkennen. Die mensen vluchten ook niet omdat de haarkleur van hun leider ze niet aanstaat, maar meestal omdat het regime verschrikkelijk is.

Daarna begint je eigen invulling. En als dat daarna ook nog geëxtrapoleerd wordt naar de héle bevolking van zo'n land dan maak je van een feit een racistisch vooroordeel, waarbij je mensen niet beoordeelt op wie ze zelf zijn, op hun eigen gedrag, maar puur op hun nationaliteit of religie. 

Nicole123 schreef op 08-05-2025 om 13:39:

[..]

Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Ik vind het enkel veel te kort door de bocht om te stellen dat een inwoner uit moslimland = vrouwenhater en geweldpleger, want het zit nou eenmaal specifiek in die cultuur. In elke cultuur zit helaas vrouwenhaat en geweld, ook in de onze, en van elke nationaliteit is de meerderheid van de mensen gelukkig gewoon betrouwbaar en oké. Je moet afgerekend worden op je eigen gedrag, niet op je nationaliteit of religie. Die mensen vluchten juist vaak voor die sharia en de nare overheden daar, je kunt ze daar niet mee vereenzelvigen. Ik ben als westerling toch ook niet gelijk aan Joran van der Sloot, Willem Holleeder, Marc Dutroux of Anders Breivik? Studenten kijk je ook niet allemaal persoonlijk aan op misstanden bij een aantal van hen. Waarom bij mensen uit het buitenland dan opeens wel?

Er wordt ook niet gesteld dat een inwoner uit een moslimland direct een vrouwenhater en geweldpleger is. Wel dat deze mannen uit een totaal andere cultuur komen met zodanig totaal andere opvattingen over onder andere vrouwen (maar sowieso ook over veel verschillende zaken) dat dit geregeld botst met de opvattingen en gebruiken westerse wereld. Dat matcht niet of moeilijk echt met elkaar. En dat is wel een probleem en dat is al een hele tijd merkbaar.

[..]

De definitie van cultuur is het geheel van kennis, overtuigingen, waarden, normen, gewoonten, kunst, wetten, gebruiken en andere vaardigheden die mensen als lid van een samenleving of groep verwerven en overdragen. Het vormt hoe mensen denken, voelen en handelen.

En het is gewoon waarheid dat de cultuur van Afghanistan, Pakistan, Saudi-Arabië, Somalië, Iran sterk verschilt met de Nederlandse of Westerse cultuur.

Dat mensen vluchten van de daar heersende dominante cultuur, zegt nog niet direct dat ze niks meekrijgen van die cultuur, en daar op een bepaalde mate nog altijd hun identiteit aan vasthangen. Die mensen weten niet beter dan wat daar als normen en waarden gelden, daar zijn ze mee grootgebracht en opgegroeid. Maakt dat al die mannen automatisch vrouwenhaters? Nee dat denk ik niet, maar je kunt niet stellen dat de culturele verschillen niet enorm zijn en dat het veel aanpassingsvermogen vergt van mensen die hierheen vluchten/emigreren. En dat sommige delen van onze cultuur gewoonweg niet stroken met hun zienswijze. 

En eerder zei iemand dat het puur racisme was om iets op cultuur te gooien maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Want die cultuur is gewoonweg zo in die landen, net zoals wij onze Nederlandse cultuur hebben en hier waarde aan hechten. 

[..]

Dat is nou het hele probleem, ze nemen het wel vaak mee uit hun landen, daarom is de hele integratie mislukt in mijn ogen, vaak hebben ze de Sharia wetgeving nog in ogen maar dan in Nederland. Je kunt wel allemaal verschrikkelijke misdadigers noemen, maar dat neemt niet weg dat hier ook mensen uit moslimlanden wonen die vinden dat vrouwen, joden minderwaardig zijn.

Nicole123 schreef op 08-05-2025 om 13:47:

[..]

Je zegt het precies goed. Die eerste zin is een keihard feit. Helemaal prima ook om dat te benoemen, niet prima im te doen alsof anderen dat zouden ontkennen. Die mensen vluchten ook niet omdat de haarkleur van hun leider ze niet aanstaat, maar meestal omdat het regime verschrikkelijk is.

Daarna begint je eigen invulling. En als dat daarna ook nog geëxtrapoleerd wordt naar de héle bevolking van zo'n land dan maak je van een feit een racistisch vooroordeel, waarbij je mensen niet beoordeelt op wie ze zelf zijn, op hun eigen gedrag, maar puur op hun nationaliteit of religie.

Nee, veel van die jonge mannen vluchten niet omdat hun cultuur ze niet aanstaat, maar omdat ze economisch geen enkele kans zien in land van herkomst. Ze hopen het hier beter te krijgen. Hun ideeën over homo en vrouwenrechten nemen ze veelal mee.

Miraval schreef op 08-05-2025 om 11:59:

[..]

Bijna erger dan de Taliban? Ben je nu niet enorm aan het overdrijven? Leg de plannen/wetten eens naast elkaar en zie de duidelijke verschillen.

Project 25 hoewel verwerpelijk is ten eerste een plan (nog niet doorgevoerd) en ten 2e verre van "bijna erger" dan de Taliban.

Onder regime van de Taliban mogen vrouwen niet naar school, niet werken, niet in het openbaar verschijnen zonder mannelijke familielid, niet spreken of zelfs zingen in het openbaar, niet in de media komen, hele strenge kledingvoorschriften, om nog maar te zwijgen over straffen voor vrouwen en de absolute intolerantie naar LGBTHI.

Ik snap niet dat je bovenstaande opmerking durft te maken. Je hoeft andere groepen niet belachelijk te maken om te zien wat er feitelijk gebeurd in die landen (Afghanistan, Iran, Jemen, Somalië, Saudi-Arabië) onder leiding van al dan niet Islamitische terreurorganisaties geleid door extremistische mannen, en zelfs de steun voor Pakistan nu in conflict met India onder veel moslims in Nederland (lees gewoon de comments op social media) geeft aan dat het steunen van Moslimbroeders kennelijk belangrijker is dan vrouwenrechten of rechten van LGBTHI in Pakistan. Zie ook het groeiende aantal mensen die tegen de Westerse normen/waarden en landen zijn. Zelfs dodenherdenking in Nederland wordt aangegrepen om haat naar het Westen en in het bijzonder Israël en Amerika te spuien.

Ik denk dat we in Nederland eens moeten gaan inzien dat niet alle Moslims hier onze Westerse waarden en normen accepteren, dat er problemen zijn met de integratie van zelfs 2e en 3e generatie met een migratieachtergrond, en dat daar iets aan gedaan gaat worden op welke manier dan ook.

Want groeiend rechts populisme lijkt hand in hand te gaan met groeiend conservatief Islamitisch gedachtegoed. Je kunt niet je pijlen richten op het een zonder het andere te erkennen. En daarbij jezelf af te vragen waar dit door komt.

Precies dit!!  Goed omschreven.

Muurbloem1985 schreef op 08-05-2025 om 13:55:

[..]

Dat is nou het hele probleem, ze nemen het wel vaak mee uit hun landen, daarom is de hele integratie mislukt in mijn ogen, vaak hebben ze de Sharia wetgeving nog in ogen maar dan in Nederland. Je kunt wel allemaal verschrikkelijke misdadigers noemen, maar dat neemt niet weg dat hier ook mensen uit moslimlanden wonen die vinden dat vrouwen, joden minderwaardig zijn.

Er zijn mensen uit moslimlanden die vinden dat vrouwen en joden minderwaardig zijn. Er zijn ook heel veel mensen uit moslimlanden die dst niet vinden. Beoordeel mensen op wie ze zijn, niet op hun nationaliteit.

Overigens nogal met 2 maten meten als je het verschrikkelijk vindt dat sommige mensen joden minderwaardig vinden maar zelf om het hardst roept dat moslims minderwaardig zijn. Mensen minderwaardig vinden puur om hun nationaliteit of religie is racisme, of het nou joden of moslims zijn.

Nicole123 schreef op 08-05-2025 om 15:11:

[..]

Er zijn mensen uit moslimlanden die vinden dat vrouwen en joden minderwaardig zijn. Er zijn ook heel veel mensen uit moslimlanden die dst niet vinden. Beoordeel mensen op wie ze zijn, niet op hun nationaliteit.

Overigens nogal met 2 maten meten als je het verschrikkelijk vindt dat sommige mensen joden minderwaardig vinden maar zelf om het hardst roept dat moslims minderwaardig zijn. Mensen minderwaardig vinden puur om hun nationaliteit of religie is racisme, of het nou joden of moslims zijn.

Niemand heeft hier aangegeven moslims minderwaardig te vinden. Dat verzin alleen jij erbij. Dus die vlieger gaat hier niet op. Mensen geven hier vooral steeds aan dat bepaalde culturen op bepaalde vlakken botsen met de onze omdat ze zo van elkaar verschillen. 

[..]

Hoe kom je hier nu weer bij. Minderwaardig? Waar staat dat? 

[..]

Jij verdoezeld weer problemen door naar andere te wijzen alsof het probleem dan minder is ofzo.

Jorni schreef op 08-05-2025 om 15:48:

[..]

Niemand heeft hier aangegeven moslims minderwaardig te vinden. Dat verzin alleen jij erbij. Dus die vlieger gaat hier niet op. Mensen geven hier vooral steeds aan dat bepaalde culturen op bepaalde vlakken botsen met de onze omdat ze zo van elkaar verschillen.

Oh ja? Botsen is helemaal neutraal bedoeld en werd in de afgelopen pagina's helemaal niet negatief beschreven? Hun cultuur is net zoveel waard als de onze en niet vol van vrouwenhaat en geweld? Oké, mooi. Waar hebben we het dan in vredesnaam steeds over in de afgelopen pagina's, dan is er niks aan de hand, toch? Vul eens over waar hier 'Syriër', 'Eritreër' of 'moslim' staat het woord 'Nederlander', 'christen', 'atheïst' of 'jood' in, ben je het er dan ook mee eens?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.