Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Muurbloem1985 schreef op 08-05-2025 om 16:16:

[..]

Jij verdoezeld weer problemen door naar andere te wijzen alsof het probleem dan minder is ofzo.

Nee hoor, ik zeg alleen dat problemen als vrouwenhaat liggen bij vrouwenhaters, uit welke cultuur dan ook, en niet specifiek bij één cultuur. Het probleem wordt daar niet minder van, ik maak alleen duidelijk dat het geen arabier=fout en westers=goed is en dat je geweld en vrouwenhaat aan moet pakken en niet een nationaliteit of geloof.

Moord met als motief eerwraak is verschrikkelijk, volgens mij vinden we allemaal dat dat zwaar gestraft moet worden. Maar als een Syriër zijn ex vermoord is dat eerwraak, maar als iemand met een westerse afkomst zijn ex vermoord noemen we dat vaak niet zo.
Maar ik denk dat het voor de nabestaanden helemaal niets uitmaakt. Hun geliefde is dood, omdat een ex niet kon loslaten.

Overigens neemt ondanks het veel grotere aandeel van de bevolking van niet westerse afkomst het totaal aantal vermoorde vrouwen af in plaats van toe. https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/84726NED/table?dl=C02FA
In 1996

Alice12 schreef op 08-05-2025 om 16:14:

[..]

Hoe kom je hier nu weer bij. Minderwaardig? Waar staat dat?

Bijvoorbeeld hier en in de daaropvolgende bevestigingen en verdedigingen ervan:

Echter, de groep mannen die nu in Ter Apel en andere centra verblijft heeft hele andere ideeën over vrouwen en vrouwenrechten. Zo is hun cultuur. In Syrië, Eritrea en al die landen waar deze mannen vandaan komen zijn vrouwen broedmachines, gebruiksvoorwerpen. En rechten hebben zij al helemaal niet. Hier kunnen deze mannen niets aan doen. Het is de opvoeding en zij weten niet beter.

Nicole123 schreef op 08-05-2025 om 16:37:

[..]

Nee hoor, ik zeg alleen dat problemen als vrouwenhaat liggen bij vrouwenhaters, uit welke cultuur dan ook, en niet specifiek bij één cultuur. Het probleem wordt daar niet minder van, ik maak alleen duidelijk dat het geen arabier=fout en westers=goed is en dat je geweld en vrouwenhaat aan moet pakken en niet een nationaliteit of geloof.

Ja heel fijn feit is dat vrouwen in de Arabische wereld minder rechten hebben (Als je kijkt naar bijv Afghanistan en Amerika) en dat vrouwen daar minder rechten hebben, dat zijn feiten en heeft niks met "haat" te maken, dus wijzen naar andere of criminelen benoemen in het westen ect heeft niet zo veel zin.

Afghanistan is verschrikkelijk, fijn dat vluchtelingen van daar hier veilig zijn...
Maar in de praktijk worden ze vaak al geweerd bij de grens van de EU:
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/aan-de-europese-grenzen-worden-alle-mensenrechtenverdragen-nu-geschonden-ziet-bedenker-turkijedeal-131599

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2025/migrantie-eu-balkanroute-servie-reportage~v1396761/

Of als ze hier al komen dan wordt hun asielverzoek soms afgewezen, zelfs als het gaat om een Afghaanse vrouw:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2535590-meer-asielverzoeken-afgewezen-advocaten-waarschuwen-voor-meer-werk-ind

Weet je wat het is, natuurlijk komt vrouwenhaat/jodenhaat ook voor in de westerse wereld, dat ontkent bijna niemand toch? Alleen dat betekent niet dat het bij andere culturen niet voorkomt, of dat het bij andere culture minder voorkomt, het leven onder veel strenge moslim landen is gewoon voor een vrouw een minder fijn leven, dat durf ik te beweren, en soms worden deze denkbeelden helaas ook naar de westerse wereld meegenomen of verheerlijkt door sommige mensen/culturen.

Nicole123 schreef op 08-05-2025 om 16:33:

[..]

Oh ja? Botsen is helemaal neutraal bedoeld en werd in de afgelopen pagina's helemaal niet negatief beschreven? Hun cultuur is net zoveel waard als de onze en niet vol van vrouwenhaat en geweld? Oké, mooi. Waar hebben we het dan in vredesnaam steeds over in de afgelopen pagina's, dan is er niks aan de hand, toch? Vul eens over waar hier 'Syriër', 'Eritreër' of 'moslim' staat het woord 'Nederlander', 'christen', 'atheïst' of 'jood' in, ben je het er dan ook mee eens?

Voor ons voelen dergelijke dingen die in sommige cukturen gebruikelijk zijn negatief ja omdat we hier anders zijn gewend en het zo hier niet willen. Net zoals sommige andere culturen dingen die gebruikelijk zijn voor onze cultuur als negatief zullen zien, omdat in hun cultuur ze eea anders zijn gewend en het niet zo willen zoals hier in de westerse cultuur. Betekent dat dan dat er culturen zijn die als minderwaardig moeten worden gezien? Nee tuurlijk niet, maar het gaat dan uiteraard wel onderling botsen als je deze verschillende culturen met elkaar in een land wil laten samenleven. Dat zie je nu al. Het is noodzakelijk om dat te kunnen benoemen en dat kritisch te bekijken. 

Muurbloem1985 schreef op 08-05-2025 om 16:59:

Weet je wat het is, natuurlijk komt vrouwenhaat/jodenhaat ook voor in de westerse wereld, dat ontkent bijna niemand toch? Alleen dat betekent niet dat het bij andere culturen niet voorkomt, of dat het bij andere culture minder voorkomt, het leven onder veel strenge moslim landen is gewoon voor een vrouw een minder fijn leven, dat durf ik te beweren, en soms worden deze denkbeelden helaas ook naar de westerse wereld meegenomen of verheerlijkt door sommige mensen/culturen.

Ik durf met zekerheid te zeggen dat zelfs Nicole in een westers land wil wonen en niet als vrouw in een willekeurig moslimland. 

Daglichtlamp schreef op 08-05-2025 om 16:39:

Moord met als motief eerwraak is verschrikkelijk, volgens mij vinden we allemaal dat dat zwaar gestraft moet worden. Maar als een Syriër zijn ex vermoord is dat eerwraak, maar als iemand met een westerse afkomst zijn ex vermoord noemen we dat vaak niet zo.
Maar ik denk dat het voor de nabestaanden helemaal niets uitmaakt. Hun geliefde is dood, omdat een ex niet kon loslaten.

Overigens neemt ondanks het veel grotere aandeel van de bevolking van niet westerse afkomst het totaal aantal vermoorde vrouwen af in plaats van toe. https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/84726NED/table?dl=C02FA
In 1996

Eerwraak is wel iets heel anders dan femicide. En beiden zijn verschrikkelijk. Maar laten we nou niet doen alsof ze hetzelfde zijn. Dan bagatelliseer je het fenomeen eerwraak. Eerwraak is namelijk puur en alleen het beschermen van de eer van de familie en kan zowel mannen als vrouwen treffen. 

En niet iedere Syrier die een ex vermoord doet dit uit eerwraak. Maar eerwraak is wel iets wat bijna uitsluitend voorkomt in niet Westerse culturen. 

Wat een gedoe zeg, benoem het beestje bij de naam en ga niet krampachtig in allerlei bochten wringen om een standpunt te maken dat alle culturen gelijk zijn aan elkaar en dat femicide hetzelfde is als eerwraak. Erg jammer dit.

Miraval schreef op 08-05-2025 om 17:21:

[..]

Eerwraak is wel iets heel anders dan femicide. En beiden zijn verschrikkelijk. Maar laten we nou niet doen alsof ze hetzelfde zijn. Dan bagatelliseer je het fenomeen eerwraak. Eerwraak is namelijk puur en alleen het beschermen van de eer van de familie en kan zowel mannen als vrouwen treffen.

En niet iedere Syrier die een ex vermoord doet dit uit eerwraak. Maar eerwraak is wel iets wat bijna uitsluitend voorkomt in niet Westerse culturen.

Wat een gedoe zeg, benoem het beestje bij de naam en ga niet krampachtig in allerlei bochten wringen om een standpunt te maken dat alle culturen gelijk zijn aan elkaar en dat femicide hetzelfde is als eerwraak. Erg jammer dit.

Wat ik probeerde te zeggen is dat er volgens mij juist dan ook een eergerelateerd motief meespeelt, we herkennen het alleen niet zo, omdat we dat niet kennen uit onze cultuur.

Yumi schreef op 07-05-2025 om 23:49:

Nieuw asielcentrum in Zutphen moet dertig jaar blijven

ZUTPHEN - De gemeente Zutphen en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) willen in Zutphen een locatie bouwen voor de begeleiding van asielzoekers die net in Nederland zijn aangekomen. De plek die zij voor ogen hebben is bedrijventerrein Revelhorst IV. Het nieuwe centrum moet er zeker dertig jaar blijven.

De locatie in Zutphen lijkt bedoeld om te helpen het Groningse Ter Apel te ontlasten.
Nieuw asielcentrum in Zutphen moet dertig jaar blijven - Omroep Gelderland

https://www.volkskrant.nl/politiek/europese-hof-van-justitie-binnen-zes-maanden-beslissen-over-asielverzoek~bb01c188/

Laten we hopen dat deze locatie in Zutphen snel gerealiseerd kan worden. Het is dringend nodig dat de asielprocedure sneller doorlopen wordt. Een extra procesopvanglocatie kan daarbij helpen.

Nu duurt de procedure veel te lang, terwijl meer dan 40 procent van de asielverzoeken afgewezen wordt. Als we binnen de zes maanden beslissen in plaats van dat we er 15 maanden (of eigenlijk nog langer, want ook 15 maanden halen we vaak niet) overdoen, dan zijn er ook veel minder opvanglocaties/opvangplekken nodig.

https://ind.nl/nl/nieuws/ind-jaarcijfers-2024-meer-dwangsommen-door-meer-juridische-procedures

Loeki72 schreef op 07-05-2025 om 22:15:

[..]

Wel nee, dat is de rechtse onderbuik.

Onderstaande schuingedrukte letters schreef je zo straks nadat iemand schreef over de vrouwen/vrouwenrechten in Syrië, Eritrea en al die landen waar deze mannen vandaan komen:

Blank rechts conservatieve mannen denken ook zo. Project 25 van Trump is bijna erger dan de Taliban. Stop eens met dat andere groepen mensen zo belachelijk te maken.

Wat ik tegen jou zou willen zeggen: "STOP MET DIE ONZIN, je maakt groepen bezorgde mensen/Nederlanders belachelijk".

Nicole123 schreef op 07-05-2025 om 22:44:

Je kunt trouwens ook helemaal niet spreken over DE Syrische cultuur. Het is een behoorlijk divers land, zowel etnisch als religieus. Er zijn Koerden, Armeniërs, Turkmenen. Soennitische moslims en christenen. Denken dat al die mensen vrouwen zien als een broedmachine is ongeveer net zo kortzichtig als denken dat alle Nederlanders drugs gebruikend op klompen naar de hoeren gaan.

Nederland is ook heeeel divers en toch schreef die forummer dit:

Blank rechts conservatieve mannen denken ook zo. Project 25 van Trump is bijna erger dan de Taliban.

Alice12 schreef op 07-05-2025 om 22:52:

Er staan een paar mooie artikelen over vrouwenrechten in de media. ( ik weet niet hoe je linkjes plaatst, dus even zo)
Volkskrant: 29 januari 2025
In Planinternational staat Syrië van de 10 gevaarlijkste landen voor vrouwen op nummer 3
NOS 23 december 2024
Ik kan nog even doorgaan, maar dat lijkt me niet nodig.

https://www.planinternational.nl/actueel/de-tien-gevaarlijkste-landen-voor-meisjes-en-vrouwen

Alice12 schreef op 07-05-2025 om 23:14:

oh, dus volgens jou komen al die jonge mannen hier omdat ze de vrouwenrechten in hun land zo vreselijk vinden.
1/5 van de eerwraak gerelateerde zaken( totaal 628 zaken ) zijn Syrisch. ( 2021)
NOS 13 september 2024: politie ziet steeds meer geweld vanwege familie eer. Relatief zijn dit vaak Syriers . Enz. Enz.

https://nos.nl/artikel/2536944-politie-ziet-meer-geweld-vanwege-familie-eer-aandacht-nodig-bij-inburgering

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.